Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu när jag inte behöver vara orolig för brunst, och att hon inte skulle stå för hingsten, så börjar jag oroa mig för tvillingar. Jag antar att man räknar dagar efter ägglossning, och för vår del blir det väl från när stoet tackar nej till hingsten. Har läst mig till att det är dag 16 som är sista dagen att klämma utan risk för komplikationer, men läser här att det kan vara svårt att se något alls tidigare? Beroende på hur länge mitt sto är i brunst så är det i värsta fall dag 16 som hon kan kollas som tidigast..
Och sen funderar jag också på om det kan finnas någon risk för dräktigheten att stoet stressas så tidigt? Hon är inte van att bli lastad och transporterad, men har iofs aldrig stressat upp sig synbart av det ändå. Och transporten tar ca 10 minuter.
 
Ett av mina gjorde så i fjol, har aldrig varit med om det tidigare. Kollad med bakt-prov innan som det inte var något konstigt med. Hon blev dräktig och fölade för en vecka sen utan konstigheter.
Blev hon dräktig på den brunsten efter eller den första? Vet sa bara betäck om. Hon kunde ju ta baktprov så hon va ju öppen,
 
Blev hon dräktig på den brunsten efter eller den första? Vet sa bara betäck om. Hon kunde ju ta baktprov så hon va ju öppen,

Hon blev dräktig på brunsten efter. Det var bara tur att hingsthållaren var uppmärksam, annars hade vi missat att betäcka henne den vändan.
 
Hon blev dräktig på brunsten efter. Det var bara tur att hingsthållaren var uppmärksam, annars hade vi missat att betäcka henne den vändan.
Okej, när vi va o kolla så hade hon inga mogna follikar (lördagen) vänta att betäcka till imorgon sa vet. Tyckte hon verkade va på g ur brunst men stod för hingsten. Slut på brunst måndag. Kan de släppa ägg efter de visar brunst? blir förvirrad på detta stoet..
 
i morgon ska mitt sto Amante W e For Pleasure - Jalisco B semineras med Eldorado vd Zeshoek. Mitt andra sto Crispy Crunch L e Clinton - Chasseur I är dräktig med Mylord Carthago. Tredje stoet har inte fölat än, dröjer två-tre veckor till, luta åt att hon betäcks om. Men jag får se lite..
 
I morgon ska jag köra in Räkan och fölis på seminstationen. Känns som vi är ute lite tidigt, dygn 23 efter fölning, men i fjol var hon väldigt tidig och omseminerades på 24 dygn. Men då var även fölbrunsten tidig, på dygn 5, och i år var den sen och inte förrän på 10 dygn. Tror vädret spelar in, i fjol var det varmt och i år är det kallt och nästan regn varje dag. Hur som helst törs jag inte vänta för länge och det krävs ju lite planering för att åka, har i alla fall drygt 12 mil till stationen och behöver ju dessutom lasthjälp eftersom fölis är med. Nu hoppas jag på lite värme och att hon tar sig snabbt så jag får hem mina prinsessor snart igen!
 
Grattis till alla er som fått era ston dräktiga! Håller tummarna att det går bra hela vägen för er!:)
Fick samtal från hingstägaren att Nova har börjat brunsta igen:up:. Nu är jag dönervös att hon inte ska stå för hingsten.:(
Varför valde jag inte en hingst på semin, känns som det vore lättare!
 
@Vingra , har de inte löst Luxus slöa simmare till i år? Vet att det var dött förra året, en på samma station som mig gjorde många försök innan hon gav upp, valde en annan hingst och stoet tog sig på en gång. Trist om det inte funkar bättre i år heller, , Luxus är mina stora favorit.
 
Mitt ena sto blev betäckt för 3 dagen i rad igår så nu håller jag alla tummar att hon tar sig. Jag ska bara testa denna brunst, tar hon sig inte nu så får hon gå tom ett år och ha det gott.
 
Idag ska jag lämna Klocks och hennes föl Räven på semin. Hon ska betäckas med Etalon Lux och jag hoppas hon tar sig.
Samtidigt ska jag hämta hem Darina och utan fina Dabby. Kommer bli riktigt riktigt tungt.
Hon är iaf seminerad med Centaurus och jag hoppas hon har tagit sig trots allt det hemska som har hänt.
 
@Faxen de har ändrat i upplägget, men verkar tyvärr inte ha hjälpt av det lilla jag sett/hört. 4st ston på min station (inkl min) har blivit inseminerade med Luxus nu. Jag har fått bästa skicken och då var det 20% som levde. 10% för ett av stona's skick och de andra två har fått skick som legat där emellan. 3 av 4 ston kollade och inte dräktiga, 4e stoet inseminerades här om dagen.
 
@Faxen de har ändrat i upplägget, men verkar tyvärr inte ha hjälpt av det lilla jag sett/hört. 4st ston på min station (inkl min) har blivit inseminerade med Luxus nu. Jag har fått bästa skicken och då var det 20% som levde. 10% för ett av stona's skick och de andra två har fått skick som legat där emellan. 3 av 4 ston kollade och inte dräktiga, 4e stoet inseminerades här om dagen.

Fy vad tråkigt att höra! Han är ju min favorit också. :( Min veterinär avrådde redan i början från Luxus pga de dåliga simmarna han hade ifjol men jag ville ändå chansa. Kanske tur i oturen att det blev hingstbyte för mig ändå... Fairway har ju toppenbra fertilitet och alla ston hittills dräktiga på första brunsten.
 
Idag ska jag lämna Klocks och hennes föl Räven på semin. Hon ska betäckas med Etalon Lux och jag hoppas hon tar sig.
Samtidigt ska jag hämta hem Darina och utan fina Dabby. Kommer bli riktigt riktigt tungt.
Hon är iaf seminerad med Centaurus och jag hoppas hon har tagit sig trots allt det hemska som har hänt.

Jag tror många kommer hålla extre mycket tummar för att din Darina ska bli dräktig. Jag gör det i allafall. Hoppas också att hon har tagit förlusten av sin fölunge så bra det nu går.
 
@Faxen de har ändrat i upplägget, men verkar tyvärr inte ha hjälpt av det lilla jag sett/hört. 4st ston på min station (inkl min) har blivit inseminerade med Luxus nu. Jag har fått bästa skicken och då var det 20% som levde. 10% för ett av stona's skick och de andra två har fått skick som legat där emellan. 3 av 4 ston kollade och inte dräktiga, 4e stoet inseminerades här om dagen.

Jag är så oerhört glad över Luxusfölet jag fick iår.

Det verkar ju som om något händer efter spädning, kylning och skick. Det min seminerades p åförra året hade strålande motilitet (80 resp 75%) men det kan bero på att vi hämtade själv där han tappades så transporten blev minimal
 
Idag måste hingsten köras hem till sig igen, nu har han bott här i över en vecka. Hämtade tidigt för att kunna locka fram brunst på min som jag bara sett brunsta svagt efter spruta. Hon började visa tydliga brunsttecken i lördags men ville inte stå, betäcktes söndag och måndag, inte igår, och om hon vill även idag. Och hon visar inga tecken på att gå ur brunst... Borde väl vara rätt så osannolikt att vi missar ägglossningen om hon står även idag?
 
Idag ska jag lämna Klocks och hennes föl Räven på semin. Hon ska betäckas med Etalon Lux och jag hoppas hon tar sig.
Samtidigt ska jag hämta hem Darina och utan fina Dabby. Kommer bli riktigt riktigt tungt.
Hon är iaf seminerad med Centaurus och jag hoppas hon har tagit sig trots allt det hemska som har hänt.

Håller tummarna att allt går bra nu!! Hemskt att du miste Dabby :(
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 343
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp