Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är så oerhört glad över Luxusfölet jag fick iår.

Det verkar ju som om något händer efter spädning, kylning och skick. Det min seminerades p åförra året hade strålande motilitet (80 resp 75%) men det kan bero på att vi hämtade själv där han tappades så transporten blev minimal
Jag frågade (får man namnge personer? Alla vet väll vem jag pratar om ändå..?) ägaren om det gick att lösa på något sådant vis för att få bättre skick, men då påstods det att det inte hjälper. Jag hade annars kunnat åka ner och hämta eller betala flyg för att få bättre skick, vill ju hemskt gärna ha Luxus föl. Jag har dock i efterhand förstått att flera timmar mindre restid gör skillnad. Trist när man frågade och sedan får lära sig den hårda vägen i onödan.
 
Jag frågade (får man namnge personer? Alla vet väll vem jag pratar om ändå..?) ägaren om det gick att lösa på något sådant vis för att få bättre skick, men då påstods det att det inte hjälper. Jag hade annars kunnat åka ner och hämta eller betala flyg för att få bättre skick, vill ju hemskt gärna ha Luxus föl. Jag har dock i efterhand förstått att flera timmar mindre restid gör skillnad. Trist när man frågade och sedan får lära sig den hårda vägen i onödan.
Fast man har ju hänvisat till kylningen och att det är det man ändrat på och att det skulle vara löst och då tar man förgivet att det är löst när man började ta bokningsavgift för honom .
Tråkigt att min känsla verkade varit rätt och bytte hingst innan semineringen . Tråkigt bara med bokningsavgift som man betalat och sedan inte tordes använda .
Tycker det är fruktansvärt tråkigt för ägaren att det trots allt inte fungerar .
Hade varit bättre och satt luxus på direkt semin eller naturligt
Kanske på Eklunda nästa år hoppas hoppas så fler får tillgång till fina Luxus bebisar .
 
Fast man har ju hänvisat till kylningen och att det är det man ändrat på och att det skulle vara löst och då tar man förgivet att det är löst när man började ta bokningsavgift för honom .
Tråkigt att min känsla verkade varit rätt och bytte hingst innan semineringen . Tråkigt bara med bokningsavgift som man betalat och sedan inte tordes använda .
Tycker det är fruktansvärt tråkigt för ägaren att det trots allt inte fungerar .
Hade varit bättre och satt luxus på direkt semin eller naturligt
Kanske på Eklunda nästa år hoppas hoppas så fler får tillgång till fina Luxus bebisar .
Jag utgick kanske naivt ifrån att man testat den nya valet av kylning för att se att det gick bättre innan man börjar sälja och leverera ut sin vara... Kan iofs gå fel ändå när det är levande saker man håller på med, men som sagt vi har haft flera skick på min station över lite spridd tid och de flesta har legat emot 10% med min/a som bäst på 20%. Skit trist för alla parter såklart. Men jag hade gärna velat ha avkomma med honom, så är såklart besviken och som fattig student så känns det ju som rejält bortkastade pengar.
 
Jag frågade (får man namnge personer? Alla vet väll vem jag pratar om ändå..?) ägaren om det gick att lösa på något sådant vis för att få bättre skick, men då påstods det att det inte hjälper. Jag hade annars kunnat åka ner och hämta eller betala flyg för att få bättre skick, vill ju hemskt gärna ha Luxus föl. Jag har dock i efterhand förstått att flera timmar mindre restid gör skillnad. Trist när man frågade och sedan får lära sig den hårda vägen i onödan.

Skillnaden är att min stod väldigt nära så frakten blev inte ens 30 minuter.
 
I morgon ska jag köra in Räkan och fölis på seminstationen. Känns som vi är ute lite tidigt, dygn 23 efter fölning, men i fjol var hon väldigt tidig och omseminerades på 24 dygn. Men då var även fölbrunsten tidig, på dygn 5, och i år var den sen och inte förrän på 10 dygn. Tror vädret spelar in, i fjol var det varmt och i år är det kallt och nästan regn varje dag. Hur som helst törs jag inte vänta för länge och det krävs ju lite planering för att åka, har i alla fall drygt 12 mil till stationen och behöver ju dessutom lasthjälp eftersom fölis är med. Nu hoppas jag på lite värme och att hon tar sig snabbt så jag får hem mina prinsessor snart igen!

Det var ju tur att jag åkte in så tidigt! Räkan hade ägg och det var bara att beställa semin! I år har valet fallit på Dylan N och jag hoppas att han ska ha bra simmare. Läser diskussionerna ovan om Luxus sperma och blir ännu gladare för årets föl efter Luxus, jag bor i Norrland och vi lyckades trots avståndet få en fölis!
 
Jag är alldeles ny och illgrön på området, men på fredag eller lördag ska vi köra ned mitt sto till seminstationen :)
Blir första gången för både mig och stoet. Jag är sjukt stirrig, stissig och så himla förväntansfull!
Och det är ju typ ett helt år kvar innan det i bästa fall behagar att ploppa ut en lite bebis :love:
Jag som bara vill ha fölis nu nu nuuu! Tyvärr har jag inte fått några enorma mängder med tålamod :meh:
 
Jag är alldeles ny och illgrön på området, men på fredag eller lördag ska vi köra ned mitt sto till seminstationen :)
Blir första gången för både mig och stoet. Jag är sjukt stirrig, stissig och så himla förväntansfull!
Och det är ju typ ett helt år kvar innan det i bästa fall behagar att ploppa ut en lite bebis :love:
Jag som bara vill ha fölis nu nu nuuu! Tyvärr har jag inte fått några enorma mängder med tålamod :meh:

Du får ju inte säga så lite :D stam på sto och vilken hingst? :)
 
Nu har mitt sto visat tydlig brunst i 6 dagar, stått för hingst i fem. Så fort hon ser hingsten så blir det liksom freeze, hon är hopplös att hantera. Hingsten åkte inte igår, men kommer åka ikväll. Hur stor är risken att ägglossningen inte är närstående? Jag har ju aldrig tidigare sett brunst på henne, så jag vet inte vad som är normalt. Men brunst mer än åtta dagar är väl ganska ovanligt?
 
Igår anlände Oves sommar date :D Ägaren lyckades pricka in henne så hon var villig direkt. De hade inte sett henne brunsta alls i år så då sa vi att de får ta upp henne nu så får hon gå här tills hon kommer igång. Men det hade hon löst själv ;) Så redan igår blev hon betäckt 2 gånger iaf... minst. Ove är värsta gentlemannen, går lugnt och betar bredvid, gör sitt när damen vill sedan åter till betandet :) Hoppas på bättre lycka denna gång då fölet efter honom som föddes i år dog :(

wpid-img_20150611_195854.jpg

wpid-img_20150611_200648.jpg

wpid-img_20150611_200725.jpg
 
var tillbaka på seminstationen för koll. inget foster och ett ägg på bara 32mm. så tillbaka igen på måndag för seminering. hon släpper sina ägg sent så var inga problem att vänta tills måndag enligt veterinären.
jätte roligt för alla er andra att det tagit sig :D hoppas min gör det med nu nästa gång.
 
En liten undran bara....
Kommer ni ta någon foster/fölförsäkring på era? Sitter och räknar lite på kostnader och funderar på om det är värt det.
Kom med tips och råd hur ni tänker!:)
 
Fullblodssto som är tänkt att betäckas med Canterbury.
Hoppas på att det blir en lämplig handikapp/fälttävlanshäst till mig som kan ta över efter sin mors utmärkta arbete på den biten :)
Önskar mig ett brunt litet stoföl som jag hoppas ärver sin mors fina stjärn och ska heta Stina-Elin :p

Jag har en åring efter Canterbury och mitt fullblod! Kommer nog bli jättebra! Lycka till!
 
En liten undran bara....
Kommer ni ta någon foster/fölförsäkring på era? Sitter och räknar lite på kostnader och funderar på om det är värt det.
Kom med tips och råd hur ni tänker!:)

Jag är kluven. Som alla försäkringar är den billig om något händer, men dyr om allt går bra. ;)

Hade på förra fölet och är nöjd med att han då har dolda fel-försäkring. Samtidigt avlar jag en väldigt frisk hästras och hittills har jag lagt ut 2000 kr. Blir ju lite billigare i och med att hingsthållaren äger stoet också. ;)
 
En liten undran bara....
Kommer ni ta någon foster/fölförsäkring på era? Sitter och räknar lite på kostnader och funderar på om det är värt det.
Kom med tips och råd hur ni tänker!:)

Jag tecknar veterinärvård 120000 men inget livvärde. Inte speciellt dyrt att försäkra så. Tillverkningskostnaden kan jag leva med att jag förlorar ( så länge det använts en "normaldyr" hingst) om fostret dör men vill inte stå med ett sjukt föl jag inte har råd att behandla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 343
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp