Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här börjar stoet visa lite mer brunst än innan, lite mer flytningar. Men hon visar inget för hingsten. Vi väntar och väntar.. Nu när hon är på G med brunst iaf funderar vi (jag och hingstägaren) om hon kanske inte alls vet hur man ska göra, att hon behöver mer uppvaktning? Vi skulle ju kunna släppa ihop dem i hagen och se om det hjälper. Hon slår iaf inte efter honom nu, utan bara ställer sig stilla, "kuttrar" lite, och går sen iväg. Jag är ju lite orolig att hon inte kommer visa mer intresse för hingsten, och att vi missar högbrunsten som borde vara nu.
Hästen är i övrigt har gått många långa år utan annat än fårsällskap innan jag köpte henne, och har aldrig varit i närheten av hingst vad jag vet. Aldrig betäckt, aldrig fölat.
Har aldrig varit med om ett sto som inte brunstar inför hingst, trots att det är 21 dagar sedan högbrunst! Har alltid varit smidigt när vi tagit ston till hingstar förut. Lasta ur, betäcka, lasta in, åka hem, typ. Men då har det också varit erfarna ston.

Här fick de också till det i förmiddags! Blir ett försök till i morgon innan hingsten åker hem. Så lättad över att stoet dels visade brunst, och att hon faktiskt stod för hingsten. Även om det inte tar sig så går det ju då att försöka igen! Nu blir det till att jaga veterinär i morgon för ul.

Jag börjar bli lite nervös över om Nova står för hingsten när det väl är dax! Blir ju att man tänker på allt som inte går som man vill. Hon kommer ju brunsta snart igen och jag hoppas ju att allt går som planerat. Det är ju första gången för henne så man vet ju inget om hur hon funkar.
Har ju hästar på bete hos mig och ägaren till dem fick ett stoföl igår!:love:
Tanken är att hon ska betäckas om på fölbrunsten och att våra underverk ska gå ihop nästa sommar. Det skulle ju vara så kul om Nova tar sig på nästa brunst ( och hennes) eftersom de då blir ungefär födda samtidigt.

Min fröken var inne på 17-dygns koll idag. Såg på morgonen brunstig ut enligt stallägaren och var så rätt. Så inte så underligt nog var hon inte dräktig. Luxus skicken var bästa utav 3ston min seminstation fått hittills iår, men säger inte mkt när de fortfarande var mest dött...
Hon var ju i brunst på nytt redan 43mm ägg och såg i övrigt ok ut, så blev kvarlämnad och ska försöka insemineras på tisdag på nytt, då byte av hingst.

Någon som haft sto som brunstat 4 dagar sen uppehåll 10 dagar sen ny brunst? Fanns inget på baktprov. betäckt den 24e ny brunst 3 juni. Inget konstigt på ul, betäckt idag. Kan de ha så kort mellan brunsterna utan bakterier?

Någon som haft sto som brunstat 4 dagar sen uppehåll 10 dagar sen ny brunst? Fanns inget på baktprov. betäckt den 24e ny brunst 3 juni. Inget konstigt på ul, betäckt idag. Kan de ha så kort mellan brunsterna utan bakterier?

Ett av mina gjorde så i fjol, har aldrig varit med om det tidigare. Kollad med bakt-prov innan som det inte var något konstigt med. Hon blev dräktig och fölade för en vecka sen utan konstigheter.

Min syntes det inget på 17 dygns kollen :( hon visade ingen brunst så ska dit igen på fredag. Då veterinären sa att hon kan ha släppt ägget lite senare så hon kanske bara är på 14dygn.
@Maja_Kandi Jätte roligt din är dräktig! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 198
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 695
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 494
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vad betyder smågnagande?
  • Täcke...
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈