Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
En liten undran bara....
Kommer ni ta någon foster/fölförsäkring på era? Sitter och räknar lite på kostnader och funderar på om det är värt det.
Kom med tips och råd hur ni tänker!:)

Jag kommer göra det, jag miste ett föl i år men tack vare försäkringen fick jag iaf tillbaka alla pengar jag lagt ner. Förstår att de som tar många föl kanske inte tecknar någon men jag vågar inte vara utan den.
 
Jag har ju varit helt inne på att försäkra fostret, men när jag började kolla upp kostnaderna blev jag tveksam. 3000:- för försäkringen och självrisken var 3150:- om man tar försäkringen på 40 dygns kollen.
Man fick bara räkna med ett ultraljud i kostnaden + betäckningskostnader och uppstallning under betäckningen.
Jag kommer ju göra fler UL som man då inte får räkna med.
Men jag kanske har missuppfattat något?
Du @Moffsan kanske kan förklara hur det funkade för dig?
 
Jag har ju varit helt inne på att försäkra fostret, men när jag började kolla upp kostnaderna blev jag tveksam. 3000:- för försäkringen och självrisken var 3150:- om man tar försäkringen på 40 dygns kollen.
Man fick bara räkna med ett ultraljud i kostnaden + betäckningskostnader och uppstallning under betäckningen.
Jag kommer ju göra fler UL som man då inte får räkna med.
Men jag kanske har missuppfattat något?
Du @Moffsan kanske kan förklara hur det funkade för dig?

Jag betalade 1500:- för min föl o fosterförsäkring o la beloppet på 15.000:- (mer än vad jag lagt ut men det var de själva som rekommenderade den summan), hon sa att de bara var o höra av sig om man behövde höja pga fler utgifter. Stoet har full veterinärvård så där behövde jag inte teckna något för fölet förens när det väl var fött. Tecknade den på hösten då jag gjorde ett sent sista UL o när stoet sen kastade så betalade försäkringsboaget ut allt med en gång när e fick journalkopian från veterinären.
 
@Moffsan behövde du betala självrisk och i så fall vad? Har hört lite olika nämligen, att självrisken bara behöver betalas om fölungen behöver veterinärvård.
Vet att försäkringen blir billigare ju längre man väntar med att teckna den.
Var du tvungen att skicka in uppgifter på dina utlägg?
 
Åh vad roligt :) Du vill inte visa några bilder på det lilla underverket?

Det känns inte helt rätt att ockupera den här tråden med bilder men här kommer ett par:

Out of Chocolate
Canterbury-Be My Cheif
20140827_193238_53fe3ac6ddf2b314972331cc.jpg

Cirka 3 månader

20150611_194202_557a0baae087c331fe76ae88.jpg

Och som vilsen ettåring!
 
@Moffsan behövde du betala självrisk och i så fall vad? Har hört lite olika nämligen, att självrisken bara behöver betalas om fölungen behöver veterinärvård.
Vet att försäkringen blir billigare ju längre man väntar med att teckna den.
Var du tvungen att skicka in uppgifter på dina utlägg?

Var tvungen o plocka fram papperna, jag tecknade på 10.000:- (hade inte lagt ut så mkt då jag hade levande föl-avgift) såg jag nu, betalade 1500:- i "startavgift/årspremie" o fick ut hela summan 10.000:- när stoet kastade fölet. Såg att de även ingick 120.000:- veterinärvård på fölet i försäkringen, i veterinärvården var där självrisk på 2950:- + 20%. Behövde inte skicka in något alls för mina utlägg utan endast intyg på att stoet kastat.
 
Min sto vill inte gå in i brunst nu helt plötsligt så hon fick sprutas igång och även bakterie prov taget idag. ska tillbaka på fredag. :cry::meh:
 
Hoppar in i denna tråd med ett bums :bump: - nu händer det helt plötsligt alldeles för mycket här hos mig!

Åkte in på stationen för att kolla brunsten på mitt sto i morse, hon fölade för exakt 4 veckor sedan och såg ut att börja brunsta i går. Döm om min och seminvettens förvåning då hon i dag stod med ett stort, gult ägg som var på väg att släppa!
Så då sket ju mitt hingstval sig direkt - jag skulle ha färsk sperma från VDL stud i NL, men den hinner inte fram hit före imorgon eftermiddag, vilket skulle vara för sent.... :banghead: Så det blev att ringa runt lite hastigt i morse för att ta reda på vem som kunde leverera sperma IDAG, och nu har vi beställd från Favorit Ask som är på väg hit och ska komma ikväll....

Jag har även en möjlig reserv/krisplan om inte sperman kommer fram, då finnst det en liten dos fruset från Kannan kvar på stationen som jag kunde få använda.

Otroligt retligt att inte damen kunde lagt sin cyclus EN dag senare, så jag kunde fått den hingst jag allra helst velat ha (Herald III e. Heraldik xx), men det viktigaste nu är att hon blir dräktig... Så håll tummarna att ägget inte har släppt än - vi åker in för att inseminera kl 22 ikväll! :nailbiting: :o
 
Marmeta är hemma igen och ska kollas på 17 dygn 1/7 hoppas på dräktigt då. Imorgon kollas mitt andra sto på 17 dygn. Hoppas på dräktigt där nu så jag har lite roligt mitt i all bedrövelse
 
Hoppar in i denna tråd med ett bums :bump: - nu händer det helt plötsligt alldeles för mycket här hos mig!

Åkte in på stationen för att kolla brunsten på mitt sto i morse, hon fölade för exakt 4 veckor sedan och såg ut att börja brunsta i går. Döm om min och seminvettens förvåning då hon i dag stod med ett stort, gult ägg som var på väg att släppa!
Så då sket ju mitt hingstval sig direkt - jag skulle ha färsk sperma från VDL stud i NL, men den hinner inte fram hit före imorgon eftermiddag, vilket skulle vara för sent.... :banghead: Så det blev att ringa runt lite hastigt i morse för att ta reda på vem som kunde leverera sperma IDAG, och nu har vi beställd från Favorit Ask som är på väg hit och ska komma ikväll....

Jag har även en möjlig reserv/krisplan om inte sperman kommer fram, då finnst det en liten dos fruset från Kannan kvar på stationen som jag kunde få använda.

Otroligt retligt att inte damen kunde lagt sin cyclus EN dag senare, så jag kunde fått den hingst jag allra helst velat ha (Herald III e. Heraldik xx), men det viktigaste nu är att hon blir dräktig... Så håll tummarna att ägget inte har släppt än - vi åker in för att inseminera kl 22 ikväll! :nailbiting: :o

Mitt ena sto har släppt ägg på den sk 30 dagarsbrunsten 22-27 dagar efter fölning, ett annat sto har släppt ägg 27-31 dagar efter fölning, så exakt 30 dagar är inget att lita på. Tur du hann kolla innan ägget släppte i alla fall, och hoppas du får dräktigt.
 
Mitt ena sto har släppt ägg på den sk 30 dagarsbrunsten 22-27 dagar efter fölning, ett annat sto har släppt ägg 27-31 dagar efter fölning, så exakt 30 dagar är inget att lita på. Tur du hann kolla innan ägget släppte i alla fall, och hoppas du får dräktigt.

Min ponny åker till station imorgon då är fölungen 25 dagar gammal.
 
Jag har ju varit helt inne på att försäkra fostret, men när jag började kolla upp kostnaderna blev jag tveksam. 3000:- för försäkringen och självrisken var 3150:- om man tar försäkringen på 40 dygns kollen.
Man fick bara räkna med ett ultraljud i kostnaden + betäckningskostnader och uppstallning under betäckningen.
Jag kommer ju göra fler UL som man då inte får räkna med.
Men jag kanske har missuppfattat något?
Du @Moffsan kanske kan förklara hur det funkade för dig?
Har du kollat hos olika bolag?

Det där känner jag nämligen inte igen alls.
Utan jag har försäkrat för en summa (vanligast är väl 10.000 eller 15.000) och då får man ut den summan när man skickar in ett veterinärintyg på att hästen kastat.
 
Har du kollat hos olika bolag?

Det där känner jag nämligen inte igen alls.
Utan jag har försäkrat för en summa (vanligast är väl 10.000 eller 15.000) och då får man ut den summan när man skickar in ett veterinärintyg på att hästen kastat.

Nja, nån sån försäkring har jag inte kunnat teckna.
Jag har kunnat teckna en som täcker tillverkningskostnaderna men inte mer och då få igen tillverkningskostnader minus självrisk
 
Nja, nån sån försäkring har jag inte kunnat teckna.
Jag har kunnat teckna en som täcker tillverkningskostnaderna men inte mer och då få igen tillverkningskostnader minus självrisk

Det är bara självrisk på veterinärvårdsdelen, inte på livbeloppet som man har på sitt foster, dvs tillverkningskostnader. Om msnman tex skulle ta ett föl e. säg Armitage, språng 3000, 90-dygn 11000, semin+stationsavgift 3500, uppstallning 10 r a 150, dvs 1500. Total summa blir då 19000, det belopp som man kan lägga i foster och fölförsäkringen. Föds det ett föl så har man (hos det största fbolaget) 120000 i veterinärvård de första 30 dagarna.

Ett annat alternativ är att ta minimumbeloppet 3000 i liv för att komma åt veterinärvårdsförsäkringen för fölet. Det blir billigare då försäkringen kostar 20% av livvärdet mellan dygn 40-90 och därefter 15% av livvärdet.
 
Tack @Verlin för upplysningen!:)
Har ju mina andra hästar i samma bolag och har alltid fått snabb och smidig hantering av skadeärenden så vill inte byta bolag.
Då blir det ju inte så dyrt om det inte är självrisk på fostret.
Jag har ju 2800:- i språng, 5000:- 90-dagar + moms, uppstallningen beror på när hon blir dräktig;), och ultraljudet då.

Bara att hoppas hon blir dräktig också!:angel:
 
Mitt sto har varit hos hingsten i 2 veckor och vägrar sluta brunsta. Jag hoppas hon kan vara klar helst idag..
 
Darina ska kollas på söndag men tror inte hon har tagit sig. Hittade henne på betet i förrgår och hon kunde inte röra sig. Ut med distriktveterinär och allt. Befarade fraktur och hon fick en natt på sig att se vad som hände (med smärtstillande och antibiotika) igår morse var hon dålig och jag ringde veterinär för ev avlivning (hon skakade av smärta). Två timmar senare var hon hur pigg som helst och stödde på benet utan problem. Veterinären var ut och bara kollade och troligen ingen fraktur. Imorse kollade jag och hon är sämre men jag är övertygad om att det är juvret som spökar eftersom hon förlorade sitt föl. Väntar nu på min vanliga veterinär men jag skulle vara mycket förvånad om hon är fortsatt dräktig....
 
Darina ska kollas på söndag men tror inte hon har tagit sig. Hittade henne på betet i förrgår och hon kunde inte röra sig. Ut med distriktveterinär och allt. Befarade fraktur och hon fick en natt på sig att se vad som hände (med smärtstillande och antibiotika) igår morse var hon dålig och jag ringde veterinär för ev avlivning (hon skakade av smärta). Två timmar senare var hon hur pigg som helst och stödde på benet utan problem. Veterinären var ut och bara kollade och troligen ingen fraktur. Imorse kollade jag och hon är sämre men jag är övertygad om att det är juvret som spökar eftersom hon förlorade sitt föl. Väntar nu på min vanliga veterinär men jag skulle vara mycket förvånad om hon är fortsatt dräktig....

Men fy... har du inte haft otur så de räcker med fölet :( Håller tummarna för att ni hittar vad som är fel och hon snart e bra igen!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 343
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp