Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Efter lite veterinärstrul så är nu ul bokad, men det blev inte förrens dag 20 efter sista betäckning. Stoet verkade gå ur brunst dagen efter, tyvärr är jag inte hundra eftersom hingsten åkte hem (nödvändigt, men en annan historia).
Det jag är nojjig för är ju tvillingar. Naturlig betäckning, så har ingen koll på hur många ägg som släpptes. Hur illa är det egentligen på dag 20 som senast? Ultraljudet utförs av en mycket erfaren veterinär på en seminstation.

"Dag 17-20 Nu är den mobila fasen över och vi kan räkna med ca 70% unilaterala och 30% bilaterala tvillingar. I ett försök visades ingen skillnad i frekvensen levande föl mellan tvillingar klämda dag 13-16 jämfört med dag 17-20. Veterinärens erfarenhet av ingreppet var dock av betydelse för resultatet. Dag 17-20 är det fortfarande möjligt att klämma den ena blåsan även om de ligger nära varandra, speciellt om båda fortfarande är cirkulära. Annars finns möjligheten att den ena resorberas spontant."(http://www.stuteriveterinarerna.se/userfiles/EQL2013_II_tvilling_low.pdf)

Om stoet kommer i brunst innan det är dags för UL, hade ni ändå åkt och kollat, eller bara tagit hem hingsten igen? Det är ett rätt så stort projekt att transportera stoet till veterinären. Jag känner inte till hennes brunster så väl, och hon har aldrig varit varken betäckt eller dräktig innan.
 
Efter lite veterinärstrul så är nu ul bokad, men det blev inte förrens dag 20 efter sista betäckning. Stoet verkade gå ur brunst dagen efter, tyvärr är jag inte hundra eftersom hingsten åkte hem (nödvändigt, men en annan historia).
Det jag är nojjig för är ju tvillingar. Naturlig betäckning, så har ingen koll på hur många ägg som släpptes. Hur illa är det egentligen på dag 20 som senast? Ultraljudet utförs av en mycket erfaren veterinär på en seminstation.

"Dag 17-20 Nu är den mobila fasen över och vi kan räkna med ca 70% unilaterala och 30% bilaterala tvillingar. I ett försök visades ingen skillnad i frekvensen levande föl mellan tvillingar klämda dag 13-16 jämfört med dag 17-20. Veterinärens erfarenhet av ingreppet var dock av betydelse för resultatet. Dag 17-20 är det fortfarande möjligt att klämma den ena blåsan även om de ligger nära varandra, speciellt om båda fortfarande är cirkulära. Annars finns möjligheten att den ena resorberas spontant."(http://www.stuteriveterinarerna.se/userfiles/EQL2013_II_tvilling_low.pdf)

Om stoet kommer i brunst innan det är dags för UL, hade ni ändå åkt och kollat, eller bara tagit hem hingsten igen? Det är ett rätt så stort projekt att transportera stoet till veterinären. Jag känner inte till hennes brunster så väl, och hon har aldrig varit varken betäckt eller dräktig innan.
Alltså vad har du för erfarenhet av betäckning ?
Känns som buskavel , stoet kan vara dräktig även om hon börjar brunsta , dessutom får du veta om och hur många ägg och om det finns tvilling varning pga av att hon släpper fler ägg .
 
Alltså vad har du för erfarenhet av betäckning ?
Känns som buskavel , stoet kan vara dräktig även om hon börjar brunsta , dessutom får du veta om och hur många ägg och om det finns tvilling varning pga av att hon släpper fler ägg .

Nej, jag kollar inte antal släppta ägg inför en naturlig betäckning. Det känns inte helt nödvändigt, eftersom jag ändå har hingsten hemma och jag dessutom kollar dräktighet - och tvillingar - när det ändå går att klämma efter. Är det definitionen på buskavel? Och jag vet inte heller hur vanligt det är med brunst under dräktighet då jag själv aldrig sett det, men jag vet att det förekommer, men inte i vilken omfattning. Det var därför jag frågade här på buke, eftersom ni har en samlad erfarenhet som är betydligt större än min.
 
Efter lite veterinärstrul så är nu ul bokad, men det blev inte förrens dag 20 efter sista betäckning. Stoet verkade gå ur brunst dagen efter, tyvärr är jag inte hundra eftersom hingsten åkte hem (nödvändigt, men en annan historia).
Det jag är nojjig för är ju tvillingar. Naturlig betäckning, så har ingen koll på hur många ägg som släpptes. Hur illa är det egentligen på dag 20 som senast? Ultraljudet utförs av en mycket erfaren veterinär på en seminstation.

"Dag 17-20 Nu är den mobila fasen över och vi kan räkna med ca 70% unilaterala och 30% bilaterala tvillingar. I ett försök visades ingen skillnad i frekvensen levande föl mellan tvillingar klämda dag 13-16 jämfört med dag 17-20. Veterinärens erfarenhet av ingreppet var dock av betydelse för resultatet. Dag 17-20 är det fortfarande möjligt att klämma den ena blåsan även om de ligger nära varandra, speciellt om båda fortfarande är cirkulära. Annars finns möjligheten att den ena resorberas spontant."(http://www.stuteriveterinarerna.se/userfiles/EQL2013_II_tvilling_low.pdf)

Om stoet kommer i brunst innan det är dags för UL, hade ni ändå åkt och kollat, eller bara tagit hem hingsten igen? Det är ett rätt så stort projekt att transportera stoet till veterinären. Jag känner inte till hennes brunster så väl, och hon har aldrig varit varken betäckt eller dräktig innan.

Ja, jag hade absolut kollat stoet med UL även om hon börjar brunsta. Har ett eget sto som brunstat tidigt i dräktigheten.

Är det tvillingar och veterinären inte kan klämma ena kan man abortera båda. Att låta en känd tvillingdräktighet fortgå är inte att rekommendera. Hästar är inte gjorda för att bära två foster på en gång och det är inte ofta som båda tvillingarna växer upp till friska, normalstora hästar även om det givetvis finns fall där det gått bra.
 
Ja, jag hade absolut kollat stoet med UL även om hon börjar brunsta. Har ett eget sto som brunstat tidigt i dräktigheten.

Är det tvillingar och veterinären inte kan klämma ena kan man abortera båda. Att låta en känd tvillingdräktighet fortgå är inte att rekommendera. Hästar är inte gjorda för att bära två foster på en gång och det är inte ofta som båda tvillingarna växer upp till friska, normalstora hästar även om det givetvis finns fall där det gått bra.

Jag är orolig för tvillingar då stoet är född tvilling själv, vet inte om det bara är skrock att det är så pass ärftligt att man behöver oroa sig, men det är inget jag vill utsätta mitt sto (eller foster/föl) för oavsett. Om stoet hade varit lättare att transportera till veterinär/station så hade jag inte ens funderat på att bara gå på brunsttecken. Om det är så pass vanligt ändå med brunst under dräktighet så kommer jag självklart att kolla trots brunst.
 
Varför ska du inte seminera om henne om hon inte tar sig på denna seminering ?
Du har ju betalt och hon har stått med infektion ?

1) för att jag inte vill ha henne stående på station längre (hon har stått där 2 månader och jag är glad att jag hämtade hem henne idag då hon inte blivit skodd fram som jag önskade utan såg förjäklig ut, fått ta av skorna själv, (svårt få tag på hovslagare under semestern...) har en lååååång historia med hovbölder fram så det var det enda krav jag hade). Sen hade hon jättefula skavsår av grimman som hon väl haft på i 2 månader då. Nära köttsår :(
2) om hon går om så blir det föl kring 10:e juli. Vi brukar ha abnorma mängder med blinningar då så det känns oxå sådär.
3) jag håller tummarna hårt för att hon är dräktig men hoppas kunna göra en deal med seminstationen så att grannen med seminkompetens kan få seminera henne OM hon skulle gå om för till den stationen kör jag aldrig mer.
 
ja, inte var det kul att få tillbaka henne så... Vi har gått igenom så mkt hon och jag så det gjorde ont i hjärtat.
Lite högre förhoppningar hade jag allt på en hingststation av den kalibern. Jobbade själv på shettisstuteri för 20 år sedan och då hade vi minutiös koll på de 20 ston som var där. Har man hovslagare till sina hingstar borde väl densamme kunna ta av, verka och slå på nya skor på något sto oxå kan man tycka.
Nu går hon med döttrarna och en dotterdotter och är lyckligt hemma i alla fall.
 
Tycker man hör sånt här varje år, jag fattar inte att de stationerna inte rensar bort sig själva. Men de får väl nya kunder varje år kanske...
 
1) för att jag inte vill ha henne stående på station längre (hon har stått där 2 månader och jag är glad att jag hämtade hem henne idag då hon inte blivit skodd fram som jag önskade utan såg förjäklig ut, fått ta av skorna själv, (svårt få tag på hovslagare under semestern...) har en lååååång historia med hovbölder fram så det var det enda krav jag hade). Sen hade hon jättefula skavsår av grimman som hon väl haft på i 2 månader då. Nära köttsår :(
2) om hon går om så blir det föl kring 10:e juli. Vi brukar ha abnorma mängder med blinningar då så det känns oxå sådär.
3) jag håller tummarna hårt för att hon är dräktig men hoppas kunna göra en deal med seminstationen så att grannen med seminkompetens kan få seminera henne OM hon skulle gå om för till den stationen kör jag aldrig mer.
Ohnej vad tråkigt jag förstår dig .
Då förstår jag varför du inte vill köra tillbaka henne och rent av är det faan och betala för detta och bara själv betala för en seminering .
Skulle dock vilja beta vilken Seminstation det rör sig om om du vill PMa mig .
Håller tummarna att tant tar sig
 
Tack alla!
Det var så skönt att gå upp i hagen o gosa med henne i kväll. Hon står lite svartsjukt o tittar på dotterdottern (2 veckor) o mullrar dovt. Kan inte annat än älska den hästen och hon är världens bästa mamma så jag hoppas verkligen det tar sig.
All eloge till den hingstägare som jag valde min alternativhingst ifrån och som ställde upp för att tappa honom oavsett dag och köra över till den andra stationen privat för att hon skulle få det så färskt som möjligt!
 
Så himla roligt att du blir med föl! :D

Först ska det ju ta sig:) hon hade ovulerat från både vänster och höger så nu är jag jättenojig för tvillingdräktighet:( skulle vilja se statistik!
Hur stor risk är det att 1) båda äggen blir befruktade 2) blåsorna hamnar så nära varandra att de inte går att klämma?
 
Först ska det ju ta sig:) hon hade ovulerat från både vänster och höger så nu är jag jättenojig för tvillingdräktighet:( skulle vilja se statistik!
Hur stor risk är det att 1) båda äggen blir befruktade 2) blåsorna hamnar så nära varandra att de inte går att klämma?
Nu läste jag ju artikeln om tvillingdräktighet och blev jättenojig! Måste fråga er avelskunniga. Fick återbesökstid på dag 18 (en måndag) borde jag inte hellre åka dit dag 15 (fre) så att ev befruktade ägg fortfarande är i rörelse?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 343
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp