Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Räkna från sista semineringsdatum - eller vet du att hon ovulerade på fredag? Kan ju lika gärna varit onsdag och då måste du börja räkna från det.
 
Min veterinär menar på att man räknar från senaste betäckning/seminering och räknar framåt.

Pga veterinärstrul så kommer jag inte till ul förren på onsdag, det blir då dag 20 från sista betäckning.(Roligt när den enda veterinären som gör ul hemma på gården, och som har sagt att hen kan undersöka mitt sto då, plötsligt går under jorden och inte svarar på telefon, meddelanden eller sms). 20 dagar är, enligt artikeln jag länkat till, sista chansen att kunna klämma tvilling utan större risk - beroende på hur de ligger. Idag är det 22 dagar sedan hon gick in i brunst förra gången, och hon visar inga tecken på brunst ännu. Är mer orolig för tvillingdräktighet än för att hon inte alls är dräktig. Är hon inte dräktig på onsdag är det hög tid för ny betäckning, och då hoppas jag att vet. kan se om det är mer än ett ägg på G, och jag kan vara lite lugnare till nästa koll...
 
Min veterinär menar på att man räknar från senaste betäckning/seminering och räknar framåt.

Pga veterinärstrul så kommer jag inte till ul förren på onsdag, det blir då dag 20 från sista betäckning.(Roligt när den enda veterinären som gör ul hemma på gården, och som har sagt att hen kan undersöka mitt sto då, plötsligt går under jorden och inte svarar på telefon, meddelanden eller sms). 20 dagar är, enligt artikeln jag länkat till, sista chansen att kunna klämma tvilling utan större risk - beroende på hur de ligger. Idag är det 22 dagar sedan hon gick in i brunst förra gången, och hon visar inga tecken på brunst ännu. Är mer orolig för tvillingdräktighet än för att hon inte alls är dräktig. Är hon inte dräktig på onsdag är det hög tid för ny betäckning, och då hoppas jag att vet. kan se om det är mer än ett ägg på G, och jag kan vara lite lugnare till nästa koll...
Fy så jobbigt läge, finns det ingen seminstation du kan åka till istället? Hade hon dubbelovulerat?
Är också jätterädd för tvillingdräktighet, åker hellre och kollar några ggr för mycket. Om de säger att det bara finns ett befruktat ägg, kan man vara säker på det? De kommer ju kolla extra noga iom att hon dubbelovulerat men hur noga kan de säga eg? När kan man eg slappna av?
 
Fy så jobbigt läge, finns det ingen seminstation du kan åka till istället? Hade hon dubbelovulerat?
Är också jätterädd för tvillingdräktighet, åker hellre och kollar några ggr för mycket. Om de säger att det bara finns ett befruktat ägg, kan man vara säker på det? De kommer ju kolla extra noga iom att hon dubbelovulerat men hur noga kan de säga eg? När kan man eg slappna av?
Jo, det blir en seminstation jag åker till istället. De hade dock inte veterinär alla dagar och transporten vi brukar hyra till stoet (vår egna får bara lasta 550kg) var inte tillgänglig. Taskig tajming för strul. Vi har hingst hemma och kollar inte antal ägg innan, men det blir skönt att ha lite koll på det denna gång - ifall hon inte är dräktig.

Jag hoppas att vet ser om det är tvillingar nu, och att det inte kan lägga sig dolt.
 
Var och kollade två av mina ston idag. 6 års stoet var dräktig med Hasard på 17 dygn :):)
Andra stoet var på 16e dygn (betäckt med Deodoro) och har en cysta på ena sidan vilket hon haft i många år. De kunde se ett foster troligtvis, precis bredvid cystan, lite mindre än vad som var önskat. Ska kolla henne på tisdag igen, någon som har erfarenhet av ifall fostret kan växa till sig när det sitter intill en cysta?:confused::confused:
 
Jo, det blir en seminstation jag åker till istället. De hade dock inte veterinär alla dagar och transporten vi brukar hyra till stoet (vår egna får bara lasta 550kg) var inte tillgänglig. Taskig tajming för strul. Vi har hingst hemma och kollar inte antal ägg innan, men det blir skönt att ha lite koll på det denna gång - ifall hon inte är dräktig.

Jag hoppas att vet ser om det är tvillingar nu, och att det inte kan lägga sig dolt.

Inte för att skrämmas, men i år fölade ett sto tvillingar efter att ha konstaterats inte vara dräktig öht på UL i fjol. :(
 
Hur kan det vara möjligt att missa så länge? Usch vad hemskt, för alla inblandade. :(

Alla kan missa. Vet stort stuteri med mycket erfaren veterinär där ett sto fick tvillingar härom året. Ibland kan det ena fostret gömma sig bakom det andra fostret på något vis, vet ej exakt hur.
 
Ja är det tvillingrisk ska du kolla tidigare. 15 el senast 16.

Nu har jag pratat med Lövsta och de tyckte fortfarande att jag skulle komma in på dag 18 fastän de sa att det var hög risk för tvillingdräktighet. De sa att man oftast inte kan säga så mkt dag 15 och att de med största sannolikhet ändå skulle be en återkomma dag 18 för då såg man mer formen och storleken på äggblåsorna. Hjälp vad gör man nu? Känns ju som att jag tänker att de har fel, men de vet ju med största sannolikhet bättre än jag? Hon seminerades alltså den 24:e, kollades den 26:e och hade då ovulerat, troligen torsdagen trodde de. Har alltså att välja på att åka endera den 10:e juli eller den 13:e juli (vilket de rekommenderar). Hur skulle ni erfarna gjort? (Det lutar åt att åka båda dagarna för min del, men det är en bit att åka så det är ju dumt om det är totalt onödigt)
 
Då har vi gjort UL på Nova , men de kunde inte se att hon var dräktig:(. Men de kunde inte heller se att hon var på väg in i en ny brunst som hon borde ha varit om hon inte är dräktig. Hon kommer vara kvar hos hingsten ett tag för att se om hon börjar brunsta annars gör vi nytt UL om ett tag.
Tydligen kan det ibland vara svårt att se en fosterblåsa beroende på hur den ligger, enligt veterinär och hingstägare.
Alla andra ston har ju tagit sig på första försöket med den här hingsten så jag hoppas ju att Nova också är dräktig.
Har ju ingen vidare erfarenhet själv av avel så man kan ju bara hoppas.

Någon som varit med om liknade? Eller hört talas om?
 
Ingen dräktighet här heller, men ett jätteägg! På med släpet och hämta hingsten illa kvickt. Inte ett endaste brunsttecken visar hon! Konstig cykel! Eller kanske inte, hon var ju högbrunstig för 17 dagar sedan (då brunstig i 7 dgr) Vet trodde på ägglossning inom ett dygn.
 
Ingen dräktighet här heller, men ett jätteägg! På med släpet och hämta hingsten illa kvickt. Inte ett endaste brunsttecken visar hon! Konstig cykel! Eller kanske inte, hon var ju högbrunstig för 17 dagar sedan (då brunstig i 7 dgr) Vet trodde på ägglossning inom ett dygn.
Togs det bakterieprov på henne ?
 
Senast ändrad:
Då har vi gjort UL på Nova , men de kunde inte se att hon var dräktig:(. Men de kunde inte heller se att hon var på väg in i en ny brunst som hon borde ha varit om hon inte är dräktig. Hon kommer vara kvar hos hingsten ett tag för att se om hon börjar brunsta annars gör vi nytt UL om ett tag.
Tydligen kan det ibland vara svårt att se en fosterblåsa beroende på hur den ligger, enligt veterinär och hingstägare.
Alla andra ston har ju tagit sig på första försöket med den här hingsten så jag hoppas ju att Nova också är dräktig.
Har ju ingen vidare erfarenhet själv av avel så man kan ju bara hoppas.

Någon som varit med om liknade? Eller hört talas om?
Hon kan ha en infektion, har man tagit prov?
 
Togs det bakterieprov på henne ?

Nä, veterinären tyckte inte att det fanns anledning ännu.

Nu är hingsten iaf här igen, men hon står inte ännu. Prövar i morgon bitti och ser hur hon vill. Lite lustigt hur ett sto kan gå från noll brunst till full brunst på tre sekunder..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 343
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Bada med häst
  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp