Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag önskar att jag hade en veterinär att rådfråga, men min är väldigt svår att nå.
Hur stor kan en äggblåsa egentligen bli? Igår var det 5cm och vet trodde att det skulle släppa inom det snaraste. Livmodern var "aktiv" vilket jag inte riktigt har koll på betydelsen av. Stoet brunstar. Ville inte stå för hingsten varken igår eller nu i morse. Hon beter sig precis som hon gjorde förra gången dagen innan hon verkligen kom i högbrunst när hon då inte gick att rubba framför hingsten. Sen stod hon i 6 dagar, vet ju inte hur länge det hade blivit eftersom jag behövde köra hem hingsten innan brunsten var slut.
Om hon nu följer samma mönster så ska hon alltså högbrunsta i en vecka till. Men går det med ett ägg som redan är 5cm? Jag är jäkligt nojjig på att ägget ska hinna släppa utan att hon vill stå still..
 
@Novalisa Det hände precis samma sak med mitt sto. Hon kollades 17dygnet kunde ej se nån dräktighet så hon kollades några dagar senare igen men ingen dräktighet, hände heller inget med hennes brunst. så togs bakterieprov som visade på inga bakterier, hon sprutades även igång på en måndag och åkte in på fredagen samma vecka och då var hon i högbrunst och kunde semineras. Min veterinär sa att det kan vara som så att hon fick ett tidigt missfall och då kan brunsten stanna upp lite. Hon ska kollas på måndag på 17dygnet, hoppas verkligen hon är dräktig.
 
Det är inte jätteovanligt att de varken brunstiga eller dräktiga. Som @Elinapril skriver så är en teori att de varit dräktiga men resorberat tidigt. Såklart är det väldigt svårt att veta.
 
Jag önskar att jag hade en veterinär att rådfråga, men min är väldigt svår att nå.
Hur stor kan en äggblåsa egentligen bli? Igår var det 5cm och vet trodde att det skulle släppa inom det snaraste. Livmodern var "aktiv" vilket jag inte riktigt har koll på betydelsen av. Stoet brunstar. Ville inte stå för hingsten varken igår eller nu i morse. Hon beter sig precis som hon gjorde förra gången dagen innan hon verkligen kom i högbrunst när hon då inte gick att rubba framför hingsten. Sen stod hon i 6 dagar, vet ju inte hur länge det hade blivit eftersom jag behövde köra hem hingsten innan brunsten var slut.
Om hon nu följer samma mönster så ska hon alltså högbrunsta i en vecka till. Men går det med ett ägg som redan är 5cm? Jag är jäkligt nojjig på att ägget ska hinna släppa utan att hon vill stå still..

Förra året hade mitt ena sto en äggblåsa på 7 cm.
 
Hon kollades ju på brunsten när hon lämnades hos hingsten och då var det inga bakterier. Hon gick ju ur den brunsten pga miljöbyte (troligtvis) och stod för hingsten en gång nästa brunst den 11/6. Hon har rätt korta brunster.
Har hört flera säga nu när jag frågat att det inte alltid synts dräktighet på första UL, så kommer avvakta några dagar för att se vad som händer. Vågar inte riktigt spruta igång heller för då kastar de väll om de är dräktiga?
 
Jag önskar att jag hade en veterinär att rådfråga, men min är väldigt svår att nå.
Hur stor kan en äggblåsa egentligen bli? Igår var det 5cm och vet trodde att det skulle släppa inom det snaraste. Livmodern var "aktiv" vilket jag inte riktigt har koll på betydelsen av. Stoet brunstar. Ville inte stå för hingsten varken igår eller nu i morse. Hon beter sig precis som hon gjorde förra gången dagen innan hon verkligen kom i högbrunst när hon då inte gick att rubba framför hingsten. Sen stod hon i 6 dagar, vet ju inte hur länge det hade blivit eftersom jag behövde köra hem hingsten innan brunsten var slut.
Om hon nu följer samma mönster så ska hon alltså högbrunsta i en vecka till. Men går det med ett ägg som redan är 5cm? Jag är jäkligt nojjig på att ägget ska hinna släppa utan att hon vill stå still..

Min ena (stora tant) står oftast med äggblåsa tills den är närmare 7 cm...
Så ett bra tag kan de stå!
 
  • Gilla
Reactions: Mli
Min ena (stora tant) står oftast med äggblåsa tills den är närmare 7 cm...
Så ett bra tag kan de stå!
Skönt att höra. Min vet sa vid ulltraljudet att jag inte skulle hinna den här brunsten, om jag inte hade hingsten hemma. Tur att han bor 10 minuter bort. Det är det som stressat mig, att hon sa att det var så bråttom, att det kunde vara försent redan morgonen efter. Vi får se idag hur det går, om hon har kommit på bättre tankar. (stoet alltså, inte veterinären).
 
På måndag ska vårat sto kollas igen och hoppas nu hon har tagit sig. hon är inseminerad för tredje gången med samma hingst och tar det inte sig nu bytar vi hingst.
Hingsthållaren erbjuder att man kan byta hingst till någon av deras egna ägda hingstar men eftersom vi inte är intresserade av någon av deras hingstar gick de med på att vi fick byta till en annan hingst som finns i deras program men att vi inte skulle registrera hingstbytet på språngrulla för en stoet tagit sig.
Är detta verkligen okej? DNA testar man avkomman mot fadern också eller är det bara mamman. Tyvärr litar jag inte på hingsthållaren då ett av stona som inte tog sig föra året inte finns registrerad att hon seminerades med hingsten. Så nu är jag orolig att jag inte får den hingsten vi har blivit lovade att använda utan ny språngavgift.
 
Man typar bara mot pappan så du kan vara lugn för att det blir rätt. Det där är bara för att trixa med statistiken.
 
Var inne och kollade Abigale på dygn 16 i går, och hon är dräktig med Favorit Ask!

Har lite blandade känslor när det nu blev en helt annan hingst än vad jag tänkt, jag hoppades egentligen att hon inte hade tagit sig så att vi kunde forsöka få sperma från Herald III till nästa brunst.... :meh:

Men om allt går bra så kommer jag nog sälja detta föl, och jag tror att det kommer vara en "säljbar" stam... Jag får bara lita på att ödet har en mening med allt! :p Och senn så är det ju skönt att släppa åka ut och in till stationen ett tiotals gånger, samt att fölet mest troligen kommer i sista halvan på maj nästa år, blir bra. :)
 
Hur hade ni planerat nästa betäckning?
Bruns 1: stoet sprutades
Brunst 2. Brunstade 21 dagar efter första tecken på förra brunsten. Brunstade (och stod för hingst) i 6 dagar. Fortfarande brunstig när hingsten togs hem men brunsttecken försvann dagen efter.
Brunst 3: inga som helst brunsttecken. UL dag 18 efter sista betäckning, (17 dagar efter sista brunsttecknet) och då inte dräkti men stort ägg. Hämtade hingsten, hon ville inte stå, sen ur brunst dagen efter.

Hur fasiken ska jag veta när hon brunstar nästa gång utan hingst på gården? Hingsten bor några minuter bort med bil, men kan inte stå på gården då det inte fungerar med mina andra hästar. Så ha honom på gården för att vänta in brunsten går inte den här gången. Ultraljud är jag inte sådär jättepigg på eftersom det kostar mig 1200:- och jag vet att det är ägg som är på G ändå (man såg ett ägg till på senaste ul, men som inte var färdigt för denna brunst). Veterinären är ju tyvärr omöjlig att nå för att höra. Tips? Spruta igång?
 
Hur hade ni planerat nästa betäckning?
Bruns 1: stoet sprutades
Brunst 2. Brunstade 21 dagar efter första tecken på förra brunsten. Brunstade (och stod för hingst) i 6 dagar. Fortfarande brunstig när hingsten togs hem men brunsttecken försvann dagen efter.
Brunst 3: inga som helst brunsttecken. UL dag 18 efter sista betäckning, (17 dagar efter sista brunsttecknet) och då inte dräkti men stort ägg. Hämtade hingsten, hon ville inte stå, sen ur brunst dagen efter.

Hur fasiken ska jag veta när hon brunstar nästa gång utan hingst på gården? Hingsten bor några minuter bort med bil, men kan inte stå på gården då det inte fungerar med mina andra hästar. Så ha honom på gården för att vänta in brunsten går inte den här gången. Ultraljud är jag inte sådär jättepigg på eftersom det kostar mig 1200:- och jag vet att det är ägg som är på G ändå (man såg ett ägg till på senaste ul, men som inte var färdigt för denna brunst). Veterinären är ju tyvärr omöjlig att nå för att höra. Tips? Spruta igång?

Iom att det nu är juli och jag är lite nojjig på att få så tidliga föl som möjligt, så skulle jag rent spontant spruta igång henne så snabbt som möjligt.

Annars så skulle jag eventuelt fundera på att ta stoet till hingsten när det börjar närma sig brunst - om det inte går att stalla upp henne där så får du iaf se om hon är interesserad av honom....
Mina ston brunstar även för valacker, så jag kollar ofta bara med en lite hingstig valack om jag undrar vart dom är i cyclusen och det inte passar att åka in på UL.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 343
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp