Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Iom att det nu är juli och jag är lite nojjig på att få så tidliga föl som möjligt, så skulle jag rent spontant spruta igång henne så snabbt som möjligt.

Annars så skulle jag eventuelt fundera på att ta stoet till hingsten när det börjar närma sig brunst - om det inte går att stalla upp henne där så får du iaf se om hon är interesserad av honom....
Mina ston brunstar även för valacker, så jag kollar ofta bara med en lite hingstig valack om jag undrar vart dom är i cyclusen och det inte passar att åka in på UL.

Det blir nog så att hon får åka till hingsten, men jag har en häst som blir ensam hemma då så jag vill undvika att det blir för många dagar borta. Stoet är inte lätttransporterat, så jag antar att vi promenerar dit. Bara 1,5mil..
Hur tätt inpå kan man spruta igång nästa brunst?
 
Ikväll åker "mitt" andra sto till hingsten för att förhoppningsvis betäckas i veckan. Känns så spännande, att jag vågade chansa med en till betäckning när jag fick erbjudandet. :)

Lite roligt, stoet som är konstaterat dräktig är tre år, betäckt med äldre hingst. Stoet som nu skall betäckas är ett äldre avelssto, betäcks med en treårshingst. :D Det var inget jag tänkte på när jag bestämde kombinationerna....
 
Det blir nog så att hon får åka till hingsten, men jag har en häst som blir ensam hemma då så jag vill undvika att det blir för många dagar borta. Stoet är inte lätttransporterat, så jag antar att vi promenerar dit. Bara 1,5mil..
Hur tätt inpå kan man spruta igång nästa brunst?
Ja du .. Jag skulle lägga ner detta .
Man sprutar stoet 5 dagar efter hon gått ur brunst .
Hon var ju brunstig och hade ett fint ägg och i högbrunst .
Att man ser ägg är väll inte konstigt frågan är vilket av ägget som växer till sig och blir redo att befruktas och släppa ?
Så varför ska hon sprutas igång om hon såg fin ut sist med ett 5 à men ville inte släppa till hingsten ?
Du har svårt att ha hingsten hemma och du har svårt att lämna stoet hos hingsten och varför ska du ja föl med grannens hingst ?
Dessutom skulle jag tagit ett bakterieprov eftersom hon hade så kort brunst ifallatt eftersom veterinären ändå var där , men det är jag det .
 
@Mli Med tanke på att du tycker det är dyrt att ta ut vet för 1200 för koll.. Jag tog ut vet för 2500 per gång för över allt annat med stationsavgifter. Så varför inte vänta tills nästa år och ha stoet hos hingsten?? Bara en undran!
 
@Mli Jag har ju också bara 2 hästar. Har fått lösa det med att låna hem en sällskapsponny åt min andra när Nova är hos hingsten. Skulle aldrig orka krångla med att åka fram och tillbaka och vara osäker på om det blir rätt. Tycker det är värt varenda krona att betala en månadskostnad för att slippa allt runtomkring. Framför allt när jag själv inte är så duktig på avel, överlåter det åt dom som kan!;)
Betalar 1500:- / månad och då ingår även körning till UL och verkning. UL kostar 450:- här.

I morgon ska vi göra nytt UL på Nova eftersom hon inte kommit i brunst, hoppas och håller tummarna att hon trots allt är dräktig!
 
Jag har aldrig hört att man måste spruta 5 dagar efter brunst, det har ingen veterinär sagt innan. Jag ska se om jag får tag i en annan veterinär i morgon, min svarar inte på telefon. Igen. Den enda veterinären i min del av Skåne som utför UL på hemmaplan, så jag kan inte byta så lätt.

Klart att det inte är konstigt att man ser ett ägg, vad jag menade var att det är tydligt att det finns aktivitet och att inget skulle hindra en till brunst. Det är alltså inget fel på stoet enligt veterinären. En gång, ingen gång. Flera gånger tom så kan man börja reagera, säger vet. Och jag tycker det låter rimligt. Min tanke är då att hon borde kunna sprutas igång för att få en mer kontrollerad cykel igen. Bakterieprov tyckte vet inte var nödvändigt, men mycket möjligt att det blir så nästa gång - ifall det blir en nästa. Att hon skulle sprutas igång är bara för att jag då vet med större säkerhet när brunsten inträffar. Alternativet är att ha hingsten här under närmast en hel brunstcykel (vilket inte längre går pga mitt andra sto) eller att ha stoet lika länge hos hingsten. Jag känner tyvärr ingen som har en ponny/häst att låna ut. Jag kommer inom kort att köpa en till ponny, men vet inte exakt när det sker, men då är problemet löst. Sällskapsproblemet i alla fall..

Men jag är mycket fundersam över varför hon inte ville stå för hingsten när det så tydligt var ett ägg på väg att släppa. Hon kanske blev lite "tagen på sängen" genom att hon inte brunstat alls, verkligen inga som helst tecken, och sen plötsligt kom hingsten hem. Hon visade väldigt klart brunst så pass att hon kissade ner hela hingsten, men han fick inte komma nära. Hon var aldrig så "blockad" i sinnet som när hon i flera dagar stod för hingsten sist. Vissa ston kanske behöver lite mer tid på sig, oavsett hur mycket äggstorleken säger att hon ska brunsta? Och om ägget släppte under kvällen så är det ju inte så konstigt att hon inte ville stå dagen efter. Men den korta cykeln förbryllar mig.

Om stoet hade varit mer flyttbart hade samma undersökning, dvs ultraljud, kostat mig 350:- Därför tycker jag att det är dyrt med 1 200:- i jämförelse. Jag har självklart räknat med ett par sådana kostnader, men hade det varit billigare (häst som går att transportera) hade jag kunnat kolla oftare fram till nästa brunst för att se när det är dags.

Jag lägger ingen tanke vid vart andras valda hingstar bor, så varför skulle det spela roll? Trodde inte att tråden handlade om varken hingstval eller adresser, så ser liksom ingen anledning till varför det skulle vara av större vikt för att få mitt sto dräktigt.
Är det för att jag inte har någon erfarenhet av ston som inte följer normalt brunstbeteende, och att jag inte har valt semin, och att det är en annan ras än halvblod som du @Miaa tycker känns lite "buskavel" och att det inte är något du uppmuntrar? Helt OK, jag förstår hur det kan synas. Men det känns tråkigt att du dömer ut mitt avelsprojekt med den lilla informationen du har här. Jag trodde att jag skulle slippa försvara mig här då jag trodde tråden handlade om betäckning och inte om varken ras eller metod. Jag hade önskat en mer respektfull ton, en förståelse för att alla gör olika val och har olika förutsättningar.

Jag hade önskat mig mer svar på mina funderingar. Men jag förstår att det inte är det lättaste om man inte använder samma metod eller utgår från helt andra förutsättningar. Semin är ju ändå det vanligaste idag, och verkar vara betydligt smidigare än naturlig betäckning om man har ett sto som mitt, dvs inte visar brunst utan hingst och nu tydligen brunstar oregelbundet. Ni hela buke sitter som jag sagt innan på en mycket stor samlad erfarenhet, något som jag som jämförelsevis nybörjare kan få ta del av. Men tydligen ställer jag ibland lite för dumma frågor, och jag får lite för dumma svar för att jag ska tycka att det väger upp.
 
Jag har aldrig hört att man måste spruta 5 dagar efter brunst, det har ingen veterinär sagt innan. Jag ska se om jag får tag i en annan veterinär i morgon, min svarar inte på telefon. Igen. Den enda veterinären i min del av Skåne som utför UL på hemmaplan, så jag kan inte byta så lätt.

Klart att det inte är konstigt att man ser ett ägg, vad jag menade var att det är tydligt att det finns aktivitet och att inget skulle hindra en till brunst. Det är alltså inget fel på stoet enligt veterinären. En gång, ingen gång. Flera gånger tom så kan man börja reagera, säger vet. Och jag tycker det låter rimligt. Min tanke är då att hon borde kunna sprutas igång för att få en mer kontrollerad cykel igen. Bakterieprov tyckte vet inte var nödvändigt, men mycket möjligt att det blir så nästa gång - ifall det blir en nästa. Att hon skulle sprutas igång är bara för att jag då vet med större säkerhet när brunsten inträffar. Alternativet är att ha hingsten här under närmast en hel brunstcykel (vilket inte längre går pga mitt andra sto) eller att ha stoet lika länge hos hingsten. Jag känner tyvärr ingen som har en ponny/häst att låna ut. Jag kommer inom kort att köpa en till ponny, men vet inte exakt när det sker, men då är problemet löst. Sällskapsproblemet i alla fall..

Men jag är mycket fundersam över varför hon inte ville stå för hingsten när det så tydligt var ett ägg på väg att släppa. Hon kanske blev lite "tagen på sängen" genom att hon inte brunstat alls, verkligen inga som helst tecken, och sen plötsligt kom hingsten hem. Hon visade väldigt klart brunst så pass att hon kissade ner hela hingsten, men han fick inte komma nära. Hon var aldrig så "blockad" i sinnet som när hon i flera dagar stod för hingsten sist. Vissa ston kanske behöver lite mer tid på sig, oavsett hur mycket äggstorleken säger att hon ska brunsta? Och om ägget släppte under kvällen så är det ju inte så konstigt att hon inte ville stå dagen efter. Men den korta cykeln förbryllar mig.

Om stoet hade varit mer flyttbart hade samma undersökning, dvs ultraljud, kostat mig 350:- Därför tycker jag att det är dyrt med 1 200:- i jämförelse. Jag har självklart räknat med ett par sådana kostnader, men hade det varit billigare (häst som går att transportera) hade jag kunnat kolla oftare fram till nästa brunst för att se när det är dags.

Jag lägger ingen tanke vid vart andras valda hingstar bor, så varför skulle det spela roll? Trodde inte att tråden handlade om varken hingstval eller adresser, så ser liksom ingen anledning till varför det skulle vara av större vikt för att få mitt sto dräktigt.
Är det för att jag inte har någon erfarenhet av ston som inte följer normalt brunstbeteende, och att jag inte har valt semin, och att det är en annan ras än halvblod som du @Miaa tycker känns lite "buskavel" och att det inte är något du uppmuntrar? Helt OK, jag förstår hur det kan synas. Men det känns tråkigt att du dömer ut mitt avelsprojekt med den lilla informationen du har här. Jag trodde att jag skulle slippa försvara mig här då jag trodde tråden handlade om betäckning och inte om varken ras eller metod. Jag hade önskat en mer respektfull ton, en förståelse för att alla gör olika val och har olika förutsättningar.

Jag hade önskat mig mer svar på mina funderingar. Men jag förstår att det inte är det lättaste om man inte använder samma metod eller utgår från helt andra förutsättningar. Semin är ju ändå det vanligaste idag, och verkar vara betydligt smidigare än naturlig betäckning om man har ett sto som mitt, dvs inte visar brunst utan hingst och nu tydligen brunstar oregelbundet. Ni hela buke sitter som jag sagt innan på en mycket stor samlad erfarenhet, något som jag som jämförelsevis nybörjare kan få ta del av. Men tydligen ställer jag ibland lite för dumma frågor, och jag får lite för dumma svar för att jag ska tycka att det väger upp.
Jag har aldrig hört att man måste spruta 5 dagar efter brunst, det har ingen veterinär sagt innan. Jag ska se om jag får tag i en annan veterinär i morgon, min svarar inte på telefon. Igen. Den enda veterinären i min del av Skåne som utför UL på hemmaplan, så jag kan inte byta så lätt.

Klart att det inte är konstigt att man ser ett ägg, vad jag menade var att det är tydligt att det finns aktivitet och att inget skulle hindra en till brunst. Det är alltså inget fel på stoet enligt veterinären. En gång, ingen gång. Flera gånger tom så kan man börja reagera, säger vet. Och jag tycker det låter rimligt. Min tanke är då att hon borde kunna sprutas igång för att få en mer kontrollerad cykel igen. Bakterieprov tyckte vet inte var nödvändigt, men mycket möjligt att det blir så nästa gång - ifall det blir en nästa. Att hon skulle sprutas igång är bara för att jag då vet med större säkerhet när brunsten inträffar. Alternativet är att ha hingsten här under närmast en hel brunstcykel (vilket inte längre går pga mitt andra sto) eller att ha stoet lika länge hos hingsten. Jag känner tyvärr ingen som har en ponny/häst att låna ut. Jag kommer inom kort att köpa en till ponny, men vet inte exakt när det sker, men då är problemet löst. Sällskapsproblemet i alla fall..

Men jag är mycket fundersam över varför hon inte ville stå för hingsten när det så tydligt var ett ägg på väg att släppa. Hon kanske blev lite "tagen på sängen" genom att hon inte brunstat alls, verkligen inga som helst tecken, och sen plötsligt kom hingsten hem. Hon visade väldigt klart brunst så pass att hon kissade ner hela hingsten, men han fick inte komma nära. Hon var aldrig så "blockad" i sinnet som när hon i flera dagar stod för hingsten sist. Vissa ston kanske behöver lite mer tid på sig, oavsett hur mycket äggstorleken säger att hon ska brunsta? Och om ägget släppte under kvällen så är det ju inte så konstigt att hon inte ville stå dagen efter. Men den korta cykeln förbryllar mig.

Om stoet hade varit mer flyttbart hade samma undersökning, dvs ultraljud, kostat mig 350:- Därför tycker jag att det är dyrt med 1 200:- i jämförelse. Jag har självklart räknat med ett par sådana kostnader, men hade det varit billigare (häst som går att transportera) hade jag kunnat kolla oftare fram till nästa brunst för att se när det är dags.

Jag lägger ingen tanke vid vart andras valda hingstar bor, så varför skulle det spela roll? Trodde inte att tråden handlade om varken hingstval eller adresser, så ser liksom ingen anledning till varför det skulle vara av större vikt för att få mitt sto dräktigt.
Är det för att jag inte har någon erfarenhet av ston som inte följer normalt brunstbeteende, och att jag inte har valt semin, och att det är en annan ras än halvblod som du @Miaa tycker känns lite "buskavel" och att det inte är något du uppmuntrar? Helt OK, jag förstår hur det kan synas. Men det känns tråkigt att du dömer ut mitt avelsprojekt med den lilla informationen du har här. Jag trodde att jag skulle slippa försvara mig här då jag trodde tråden handlade om betäckning och inte om varken ras eller metod. Jag hade önskat en mer respektfull ton, en förståelse för att alla gör olika val och har olika förutsättningar.

Jag hade önskat mig mer svar på mina funderingar. Men jag förstår att det inte är det lättaste om man inte använder samma metod eller utgår från helt andra förutsättningar. Semin är ju ändå det vanligaste idag, och verkar vara betydligt smidigare än naturlig betäckning om man har ett sto som mitt, dvs inte visar brunst utan hingst och nu tydligen brunstar oregelbundet. Ni hela buke sitter som jag sagt innan på en mycket stor samlad erfarenhet, något som jag som jämförelsevis nybörjare kan få ta del av. Men tydligen ställer jag ibland lite för dumma frågor, och jag får lite för dumma svar för att jag ska tycka att det väger upp.
Du har fått råd men dom duger inte åt dig för dom råden blir för jobbiga för dig eller för kostsamma .
 
Du har fått råd men dom duger inte åt dig för dom råden blir för jobbiga för dig eller för kostsamma .

Jag tänker att det är tråkigt att det uppfattas så, och känner att den här diskussionen inte är meningsfull att föra. Det gör inte mitt sto lättare dräktigt. Jag önskar mer input i problemlösning utifrån mina givna förutsättningar, men förstår att det kan vara svårt. Det är helt ok.
 
Jag tänker att det är tråkigt att det uppfattas så, och känner att den här diskussionen inte är meningsfull att föra. Det gör inte mitt sto lättare dräktigt. Jag önskar mer input i problemlösning utifrån mina givna förutsättningar, men förstår att det kan vara svårt. Det är helt ok.
Du har ju fått råd ställ stoet hos hingsten ...ditt svar nähä går inte mitt andra sto kan inte gå ensammen
Ställ hingsten hos stoet .....ditt svar mähä det hår inte blir för jobbigt med mitt andra sto .
Stoet verkade ha en bra brunst med ett bra ägg men låter inte hingsten gå på ... Din plan då sprutar vi igång stoet ? För då tror du att du kan se och planera när hon brunstar .
Denna sista brunst kom hon ju i sig själv av när hon betäcktes i sex dagar ?
Varför tror du att hon inte kommer o brunst igen ?
Varför stoppa o henne massor av hormoner om hon hade en fin brunst enligt vet ?
Fattar inte vad du vill ha för råd allt är för jobbigt för dig eller för dyrt ?
Det handlar inte om att jag tycker att din ardenner inte duger eller om grannens hingst utan att du letar någon universallösming , jag vet inte vad den lösningen är utöver tråden du redan fått men någon annan kanske vet ?
 
Marmeta var tom. Det har aldrig varit några problem tidigare år enligt journalen.? Igår tog dom bakterie prov så får vi se vad det visar. lite irriterande hatar att vänta
 
Efter att ha åkt fram och tillbaka till seminstationen sen 8 maj är det äntligen dags för mitt sto att insemineras, ikväll! Personalen och veterinären har varit "nej, det händer ingenting", "nej, det går inte den här gången" "nej, ni får återkomma på måndag/onsdags/fredag", tills idag då det var andra bullar! "Vi måste inseminera! Imorgon, nej, ikväll! Direkt när du kommer tillbaka!" Och, jag är nog den första på den stationen som varit jublande glad över att åka och hämta semin en fredagskväll på flera år ;) bara att hålla tummarna att det tar sig också!
 
Stromaägget (?) äntligen tillbakabildat och förhoppningsvis ny brunst på g framöver. Kollades i morse men då var det inte aktuellt så ny koll på måndag. Känner att tiden börjar ticka här men det är bara att se glad ut.
 
Då vet inte kunde komma i torsdags för att ta bakterie prov kollade vet Marmeta i fredags. Då vet på onsdag sa att hon var tom trots att hon tyckte att hon "kändes" dräktig.hittade dom inget..Men i fredas då kände hon länge och letade och vips hittade hon det...det lekte kurragömma med oss. blev så lycklig. Så nu är båda mina ston dräktiga
 
Nu är min älskade dam inseminerad och hemkommen igen. Helt galet vad jag saknat henne trots att hon bara varit borta strax över en vecka.
Nu är det en dryg väntan till den 16e då hon ska kollas om det blivit något. Hoppas verkligen att det blir en liten bebis :love:
 
Gjort nytt Ul på Nova men hon är inte dräktig!:( Kommer ju inte i brunst heller så står med gulkropp. Ska sprutas i gång och hoppas på att hon kommer i brunst till kommande helg!
Börjar bli tråkigt att inte ha henne hemma, åkte ju 21/5.
 
Ny koll imorgon för att se om hon har ovulerat över helgen. Hon hade ägg i fredags men vi vill se en tydlig brunst efter fadäsen med stromaägget. Om hon släppt blir det ny spruta på fredag. Det var ju löjligt enkelt att betäcka den svarta, jag verkar få igen det denna gången istället...
 
Går inte på räls här heller precis, ska på 17dygns koll imorgon men hästen börja brunsta igår :( så är ju inget föl denna gång heller. Får hoppas att hon inte hunnit gå ur brunst bara till imorgon så hon kan semineras om. Måste vara för hon sprutades igång förra gången som hon börjat brunsta tidigare än vanligt.... Usch vad drygt detta börjar bli, kanske inte blir nått föl alls :mad::cry: Känner mig inte sugen alls på att byta hingst heller, om det nu är det som är problemet..
 
Håll tummarna nu!
Mitt sto är dräktigt på 15 dygn, tog sig på första försöket när det äntligen kom till seminering :-)
Nu återstår bara ett helt år... och ett par kollar till (45 och 90 dygn).
Fölis blir e.King Marco - Nostradamus, var meningen att det skulle bli Singular LaSilla men efter allt jox med uteblivna brunster och streptokockinfektion så blev det en helomvändning. Brun lär den bli i alla fall!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 343
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp