Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja det är ju bara i början på säsongen så vi hinner många försökt till. Jag är bara delägare så de blir bara hälften av kostnaderna ändå men hade ju varit skönt om hon tar sig på nästa brunst.
Jag har ett samarbete med en uppfödare som har bra avelston, gård och alla förutsättninga för att föda upp hästar och sen när de är 2,5 år kommer de till mig för inridning och matchning mot årgångs championaten.
Vilket bra samarbete ! Förebilder i sporten ;). Jag skulle vilja ha en egen Emsan ..:).
 
Mitt stos avkommor ska heta på Ce, min pappas förslag är Cement och Centrifug. Garanterat unika, jag kommer inte att använda dem så du får gärna sno dem:p

Känner genast ridbarheten i de hästarna. Cement vägrar gå från stallet och Centrifug har aldrig alla hovarna i marken. :rofl:

@Theodor Cinder var fint! :love: Men det låter också som en hingst, så jag hoppas att det inte kommer till användning... Nu skall ju stoet bli dräktig först, men det är så roligt att spåna hästnamn. :D
 
Nu är hingsten här hemma på gården.
Mitt sto visade tydlig brunst (första gången någonsin) lördag för tre veckor sedan. Hon blev då sprutad på tisdagen.
Jag tycker ju att hon borde visa lite intresse för hingsten redan idag, men icke. Hon blir skitförbannad när han kommer och stör henne när hon tänker sig beta utanför hans hage..
Det är gräs ute, sol, hon har hingst hemma, god vikt, hon är kollad inför förra brunst och spruta så att allt ser normalt ut. Liiite intresse hade ju varit trevligt om hon hade visat oss. Ska jag behöva spruta henne igen på måndag? Eller ska jag redan i morgon prata med vet om spruta? Har inte möjlighet att ha hingsten här så jättelänge. Eller är jag stressad i onödan?
 
Blev tokigt skrivet, nu på lördag är det tre veckor sedan. Så ca 19 dagar nu alltså sedan brunst.

Det brukar ta fem dagar innan de kommer i ny brunst när de är sprutade. Dessutom så sprutar man väl inte så kort som tre dagar efter ägglossning? Jag är lite förvirrad över vad ni har pysslat med faktiskt.

När jag har sprutat så har det varit fem dagar efter ovulering, sen vänta fem dagar och på den kollen så har nytt ägg varit på g.
 
Det brukar ta fem dagar innan de kommer i ny brunst när de är sprutade. Dessutom så sprutar man väl inte så kort som tre dagar efter ägglossning? Jag är lite förvirrad över vad ni har pysslat med faktiskt.

När jag har sprutat så har det varit fem dagar efter ovulering, sen vänta fem dagar och på den kollen så har nytt ägg varit på g.

Nu på lördag för tre veckor sedan brunstade hon. Inför den brunsten så så sprutades hon på tisdagen. Jag hade kunnat skriva det tydligare. Hon har aldrig visat brunst någonsin innan, så hon kollades och sprutades på en tisdag, högbrunst lördagen efter. Och nu på lördag är det tre veckor sedan.
 
Nu på lördag för tre veckor sedan brunstade hon. Inför den brunsten så så sprutades hon på tisdagen. Jag hade kunnat skriva det tydligare. Hon har aldrig visat brunst någonsin innan, så hon kollades och sprutades på en tisdag, högbrunst lördagen efter. Och nu på lördag är det tre veckor sedan.

AHA!
:idea:

Då får jag ihop det lite mer. Då får vi hålla tummarna att det är ny brunst på gång nu.
Hon kanske bara visar intresse vid högbrunst? Eller så har hon långa cykler. Jag hade i allafall haft lite is i magen.
 
AHA!
:idea:

Då får jag ihop det lite mer. Då får vi hålla tummarna att det är ny brunst på gång nu.
Hon kanske bara visar intresse vid högbrunst? Eller så har hon långa cykler. Jag hade i allafall haft lite is i magen.

När hingsten hämtades i tisdags var hon jättegullig mot honom och kuttrade som en liten duva - innan hon vrålade och vände upp rumpan på ett ICKE inbjudande vis. Nu är hon bara ointresserad och sur. Jag får helt enkelt ha is i magen även fast det inte är det lättaste.. Och jag kan inte heller ha hingsten här hur länge som helst. Inte för hingstens skull, utan för att det är bekymmersamt med min andra häst och hingst på gården..
 
Nu är hingsten här hemma på gården.
Mitt sto visade tydlig brunst (första gången någonsin) lördag för tre veckor sedan. Hon blev då sprutad på tisdagen.
Jag tycker ju att hon borde visa lite intresse för hingsten redan idag, men icke. Hon blir skitförbannad när han kommer och stör henne när hon tänker sig beta utanför hans hage..
Det är gräs ute, sol, hon har hingst hemma, god vikt, hon är kollad inför förra brunst och spruta så att allt ser normalt ut. Liiite intresse hade ju varit trevligt om hon hade visat oss. Ska jag behöva spruta henne igen på måndag? Eller ska jag redan i morgon prata med vet om spruta? Har inte möjlighet att ha hingsten här så jättelänge. Eller är jag stressad i onödan?

Sådär var mitt sto också (alltså ointresserad), trots att hon sprutats igång. Till sist gav vi upp och släppte ihop dem i en hage (bägge snälla individer + oskodda). Då tog det en timme och sedan fick han roa sig flera gånger om dagen i en vecka. :o
 
Skönt att höra att det finns hopp! :)
Mitt sto har en mycket hög integritet, jag litar inte på att hon inte skadar hingsten om de släpps ihop. Hon är dessutom större (sisådär 400kg större...) och annars hög i rang.
 
På tal om namn @Habina , Cindra tycker jag är fint.
Här är en enda lång väntan på nästa brunst! Vill ju att Nova ska vara betäckt och klar och hemma hos matte igen!:p
Jag har ju aldrig varit ifrån henne så länge innan eftersom hon är född hos mig. Men, men den som väntar på något gott..........
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 531
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 343
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp