Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Moffsan, kollade hingsten du valt, ser super fin ut! Ganska lätt i modellen va? såg så ut på bilderna, den hade nog passat mitt halvblods sto jag har här hemma, men hon har en strålbens skada så vet inte om man ska avla på henne.... sen räcker det nog med araben som förhoppningsvis ska ha föl :) bor du närma penarpsgården? själv bor man inte så jätte långt bort, klippan.

Ja jag gillar verkligen honom, sett honom ett par gånger ute på tävling och han har väldigt trevligt temperament! Han kompletterar mitt sto riktigt bra och sen att han har en riktigt bra stam gör det inte sämre ;)
Bor inte i närheten av där han står, bor själv utanför Malmö men har följt honom sen jag fick upp ögonen för honom i början av 2014. Mitt sto miste ett superfint hingstföl efter honom i slutet på 9e månaden så vi gör ett nytt försök nu.
 
Det är Eclectisch som är populärast i år och han ska ha någon avkomma i annat land men inget man kan hitta genom språngrulla, står 1 reg på blup. så man vet inte hur bra hans dräktighetsprocent är tyvärr. knappt 2 v till mitt sto ska dräktighets kollas :D
 
@Moffsan det måste vara hemskt att vara med om att de kastar sitt föl så sent :( vad kan ha hänt tro?

Hon hade E.colibakterier och de framkallar tyvärr en sen kastning... Det var fruktansvärt, nåt av de värsta jag varit med om... Viktigast var dock att mitt sto klarade sig för hon blev själv väldigt sjuk hon med...
 
Hon hade E.colibakterier och de framkallar tyvärr en sen kastning... Det var fruktansvärt, nåt av de värsta jag varit med om... Viktigast var dock att mitt sto klarade sig för hon blev själv väldigt sjuk hon med...

Blää, där står jag oxå nu, inte med kastning då utan med sto som visade sig ha en rätt ordentlig streptokockinfektion och ca 1 liter vätska i livmodern. Blir ingen seminering den här brunsten utan om 3 veckor (tur jag var tidigt ute) och då har jag fått rådet att helst välja bort fryst och ta färskt istället.
Någon som har erfarenhet av detta? Ville ju verkligen ha hingsten jag valt så det känns sådär.
 
Blää, där står jag oxå nu, inte med kastning då utan med sto som visade sig ha en rätt ordentlig streptokockinfektion och ca 1 liter vätska i livmodern. Blir ingen seminering den här brunsten utan om 3 veckor (tur jag var tidigt ute) och då har jag fått rådet att helst välja bort fryst och ta färskt istället.
Någon som har erfarenhet av detta? Ville ju verkligen ha hingsten jag valt så det känns sådär.

Mitt sto hade också en lindrig streptokockinfektion vid senaste urspolningen, vi försökte juh men embryotransfer på henne 2ggr i år men på sista upptäcktes infektionen så därför görs inga fler embryoförsök i år... Dock så blev hon behandlad och inseminerad i samma veva nu igen så jag hoppas att hon tagit sig.. UL om 16 dygn så får man se hur de gått :)
 
Vi har valt Balou :-)
Hur går det för dig, tog hon sig? Hört några st som hade bekymmer med att det inte tog sig med Balou förra året (vet inte om det har med hingsten att göra).

Min tog sig faktiskt på första brunsten, och är på 21 dagar nu. Så i april nästa år har jag beställt ett fuxsto E: balou.
 
Måste tillägga, mitt sto som är på 21dygn nu går fullständigt bananas i hagen, det bockas, det galopperas, det skuttas helt hejdlöst. Är lite rätt att tändsticksasken-till foster ska bli åksjuk där inne. Är det vanligt att de resorberar när stoet är fullständigt galet? Hon var inte alls i närheten av detta förra dräktigheten.
 
Och ibland blir det inte som man tänkt sig... Mitt treårssto skulle semineras efter treårstestet men jag hade lite onda aningar för jag har inte sett några brunster. Istället har hon lekt hingst och "betäckt" mitt gamla sto. Visst var det något på tok - en handbollsstor tumör på höger äggstock som utsöndrar testosteron - därav hingstbeteendet. Så det blev en snabb operation i måndags och nu är hon konvalescent i fem veckor. Veterinären (och även andra tillfrågade) säger dock att hon ska ha precis samma möjlighet att bli dräktig i framtiden trots att hon bara har höger äggstock kvar. Förhoppningsvis ska hon kunna komma i brunst och betäckas senare i säsongen. Någon annan som har erfarenhet av detta?

A
 
Jag hinner glömma varje år om man ska räkna 16-dagarskoll från semineringen eller från sista UL?

Molinna blev ju seminerad den 21 och sedan var hon klar den 22a. Så det blir ju antingen på fredag (14/15 dagar) eller nästa måndag (17/18 dagar) vi ska tillbaka. Fredag hade dock passat mig bäst, måndag börjar jag första dagen på mitt sommarjobb och jag vill ju helst vara med :angel:. Jag vet att vi kollat på 14 dagar någon gång innan när det varit risk för tvillingdräktighet, så det borde väl gå?

Är det förresten för tidigt att komma på namn innan man ens fått dräktigt? :angel:
Deodoro är ju platsen där Ridsportgrenarna kommer hållas vid OS i Rio nästa sommar, så lite OS-tema hade kanske inte varit fel. Blir det ett gult sto en hade ju Medalla De Oro (Guldmedalj) passat väldigt bra, eller tror ni det är blir stor press på lillan? ;)
 
Måndag räcker om det inte är tvillingrisk. Kommer du på fre och inget syns måste du ändå tillbaka på mån.
 
Måndag räcker om det inte är tvillingrisk. Kommer du på fre och inget syns måste du ändå tillbaka på mån.

Hur tänker ni angående tvillingrisk, vad är det som avgör? Jag är mer än lite orolig då mitt sto faktiskt är född tvilling, men hingstbrodern överlevde inte. När ska det bäst kollas? Går det alltså redan innan 16 dygn? Finns det förresten någon risk att transportera ett sto som inte är van att transporteras till en station för ul? Har tidigare fått det gjort hemma men det kanske inte går den här gången.
 
Hur går det för dig, tog hon sig? Hört några st som hade bekymmer med att det inte tog sig med Balou förra året (vet inte om det har med hingsten att göra).

Min tog sig faktiskt på första brunsten, och är på 21 dagar nu. Så i april nästa år har jag beställt ett fuxsto E: balou.

Hon tog sig inte på första försöket, är där nu för insemination igen. Hoppas allt går bra med dit sto :-)
 
Man kollar tvillingar tidigare för det är svårt att klämma annars. Men risk finns bara om stoet släppt två ägg.
 
S
Hon tog sig inte på första försöket, är där nu för insemination igen. Hoppas allt går bra med dit sto :-)
Han hade ju ganska bra siffror förra året men måste hålla lite koll på hur dräktigheten ser ut på honom i år. Har tänkt ta honom till mitt sto i år men hon har ju inte fölat än så blir till att börja ganska sent. Dock har hon ju tagit sig på en brunst med skick från Tyskland både förra året och året innan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 530
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 342
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp