Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nästa vecka ska markera tillbaka och kollas på 17 dygn Har även införskaffat ett sto till lite otippat som jag snabbt fick bestämma hingst på och det blev HC☺ Hon ska kollas på måndag om ägget "släppt" hade en 5a i fredags
 
Man kollar tvillingar tidigare för det är svårt att klämma annars. Men risk finns bara om stoet släppt två ägg.

Hur är det att kolla tvillingar så tidigt som dag 11? Jag har lite knas i min planering och är långt borta från gården mellan dag ca 9-11 och 16-18 (är inte helt bestämt, men är borta en vecka). Man kan ju hoppas att hon brunstar och betäcks tidigt så jag kan kolla på dag 11 innan jag åker? Eller betäcks hon senare så får jag själv åka lite tidigare och boka med vet dag16. Hon sprutades igång förra brunsten (något hade hakat upp sig) så jag vill gärna inte spruta igen med för att bara flytta den några dagar..
 
Dag 11 är omöjligt. Dag 15 "normalt", går kanske kanske att se på 14.

Ok, läste någonstans att dag 11 var tidigast att se. Jag chansar nog inte utan väntar ändå till senare. Om jag får ut veterinären de dagarna... Nackdelen med att ha en häst som är svårtransporterad, blir ett större projekt att ta sig iväg till seminstationen, även om den bara ligger några km hemifrån.
 
Hon tog sig inte på första försöket, är där nu för insemination igen. Hoppas allt går bra med dit sto :-)
Åh, så trist när skicken är så dyra. Då UL gick sönder vid första kollen på min så behövdes tre skick på henne.. suck... (vi var för tidiga på henne då vi bara kunde känna om hon var lite öppen). Hon tar sig säkert, ni har ju lång tid på er. Våren har ju inte hjälpt till heller...
Min lever ju fullkomlig rövare i hagen... Hoppas den lilla överlever där inne....
 
Åh, så trist när skicken är så dyra. Då UL gick sönder vid första kollen på min så behövdes tre skick på henne.. suck... (vi var för tidiga på henne då vi bara kunde känna om hon var lite öppen). Hon tar sig säkert, ni har ju lång tid på er. Våren har ju inte hjälpt till heller...
Min lever ju fullkomlig rövare i hagen... Hoppas den lilla överlever där inne....


Ja det är ju bara i början på säsongen så vi hinner många försökt till. Jag är bara delägare så de blir bara hälften av kostnaderna ändå men hade ju varit skönt om hon tar sig på nästa brunst.
Jag har ett samarbete med en uppfödare som har bra avelston, gård och alla förutsättninga för att föda upp hästar och sen när de är 2,5 år kommer de till mig för inridning och matchning mot årgångs championaten.
 
S

Han hade ju ganska bra siffror förra året men måste hålla lite koll på hur dräktigheten ser ut på honom i år. Har tänkt ta honom till mitt sto i år men hon har ju inte fölat än så blir till att börja ganska sent. Dock har hon ju tagit sig på en brunst med skick från Tyskland både förra året och året innan.

Jag hoppas vårt sto tar sig på nästa seminering :-) Har sett några föl e Balou och de var väldigt fina.
 
I eftermiddag ska vi hämta hingsten! Det är sån lyx att få ha hingsten på besök över brunsten. Som förhoppningsvis behagar visa sig inom några dagar.. De går i hagarna bredvid varandra, så det borde ju göra susen för hennes sega brunster.
 
"Mitt" sto bör brunsta nästa vecka, då blir det betäckning. :) Känns så spännande! Fast det bara var tre år sedan sist. ;)
 
Fniss - har man tur så kanske jag kommer på något briljant - jag kan i allafall ge förslag ;)

Jag låg och grubblade igår kväll, det bästa jag kom på var Cötnos, men det kändes inte helt bra. Måste förstås inte vara på C eller L heller, men det måste vara ett riktigt bra och unikt namn. Tur jag har tid på mig!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 530
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 342
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp