Betäckningar 2015

Status
Stängd för vidare inlägg.
man "brukar" säga att ägg växer typ 0,5 cm varje dygn och de ston jag haft som haft 4,5 cm ägg har nästan undantagslöst tagit sig på semin/ språng samma dag/ dagen efter om det inte funnits bakterier med i spelet
Hur stämmer detta med er andras erfarenheter?
 
De sa även att hon hade små ägg på andra sidan..(som de skulle hålla koll på) vad menas med det? risk för tvillingar då?
 
Vill bara bryta in och förtydliga. Öppna forum - bäst å va tydlig. Vi måste ha missuppfattat varandra nånstans på vägen seminvet - min vet - jag. Det hade visst räckt åt oss från Luxus, men nånstans blev det miss i kommunikationen. Nu är redan Fairway bokad och hon semineras med honom imorgon, men lite synd var det ju att det blev byte utan anledning... Viskleken i vuxet format typ. Nu blir nog matchningen bra ändå, men det är ju inte favoriten.
 
man "brukar" säga att ägg växer typ 0,5 cm varje dygn och de ston jag haft som haft 4,5 cm ägg har nästan undantagslöst tagit sig på semin/ språng samma dag/ dagen efter om det inte funnits bakterier med i spelet
Hur stämmer detta med er andras erfarenheter?

Mitt andra sto Vera åste semineras när ägget är 4.2 - hon är jättesnabb och släpper tidigt.

Fia hon med 7 cm ägget är jiu bara betäckt en gång så jag vet inte om det är reger eller undantag. Men hon seminerades trvå gånger i den brunsten första gången var ägget 5 och det blev bråttom (hämtade sperma själva hos hingsten) sen stod hon kvar 2 dagar senare och då var ägget 7 cm så det bör ha vuxit rätt snabbt på slutet.
 
man "brukar" säga att ägg växer typ 0,5 cm varje dygn och de ston jag haft som haft 4,5 cm ägg har nästan undantagslöst tagit sig på semin/ språng samma dag/ dagen efter om det inte funnits bakterier med i spelet
Hur stämmer detta med er andras erfarenheter?

Min stolinje (mormor - mamma - döttrar) har alla fått jätteägg och ovulerat på tidigast 6cm, oftast 6,5+. Det sto som seminerades förra året ovulerade på 7,2cm - det blev den enda brunsten (alla har faktiskt tagit sig på första varje gång, förutom en gång med fryst då det blev en inflammation), men tredje semineringen i den, då vi inte vågade vänta med första semineringen (då 4,5 om jag minns rätt) pga helg och annat, och vid den tredje så trodde vi faktiskt att ägget redan skulle ha gått efter andra. Men hon tog sig så fint så och resultatet kom för lite mer än en månad sedan, en fin hingstunge :-)
 
Blev att lämna Nova hos hingsten idag!
Nova som aldrig visar brunst annars visade brunst igår när jag kollade till dem på kvällen!
Eftersom jag skulle in på kliniken ändå så gjorde vi ett UL. Allt var bra och bara ett ägg som var 4 cm.

Känns som Nova höll med mig om att det var dags för föl nu!:D
 
Marmeta kom hem igår. åkte till station söndagkväll ,kollad måndag och seminerad kollad på onsdag och hämtad:D sla kollas på dygn 17 :)
 
Min stolinje (mormor - mamma - döttrar) har alla fått jätteägg och ovulerat på tidigast 6cm, oftast 6,5+. Det sto som seminerades förra året ovulerade på 7,2cm - det blev den enda brunsten (alla har faktiskt tagit sig på första varje gång, förutom en gång med fryst då det blev en inflammation), men tredje semineringen i den, då vi inte vågade vänta med första semineringen (då 4,5 om jag minns rätt) pga helg och annat, och vid den tredje så trodde vi faktiskt att ägget redan skulle ha gått efter andra. Men hon tog sig så fint så och resultatet kom för lite mer än en månad sedan, en fin hingstunge :-)

Jag har oxå en sån som alltid har bamseägg kring 7 cm.
Verkar vara hennes grej liksom och 3 föl har hon ju haft så jag håller tummarna för att det blir ngt nu i helgen...
 
Jaha, blev ett litet streck i protokollet!:(
När Nova bytte miljö i går så slutade hon brunsta och ville inte alls vara med på noterna!
Hon får stå kvar och vänta tills hon kommer igång igen, bo in sig lite.
Har ju naturlig betäckning.
Någon annan som varit med om att de slutat brunsta vid miljöbyte?
 
Inget ovanligt om man kommer tidigt i brunsten. Kan se hoppa av brunsten pga av den nya miljön och stressen .
Ungston är det bäst att åka med när de är i ordentlig högbeunst allternativt lämna dom hos hingsten och komma i brunst där ?
 
@Miaa, skönt att höra att det inte är ovanligt. Blir ju lite orolig!
Planen var ju och lämna Nova innan brunst. Men eftersom vi inte sett brunst på henne tidigare hade vi bestämt att lämna henne på lördag. Nu var hon ju brunstig och jag valde att köra henne till hingsten. Kanske valde fel men det blir ju fler chanser.
 
@Miaa, skönt att höra att det inte är ovanligt. Blir ju lite orolig!
Planen var ju och lämna Nova innan brunst. Men eftersom vi inte sett brunst på henne tidigare hade vi bestämt att lämna henne på lördag. Nu var hon ju brunstig och jag valde att köra henne till hingsten. Kanske valde fel men det blir ju fler chanser.
Äsch du valde väll inte fel , du kunde inte veta hur hon reagerar och sen verkar det varit en konstig kall men tidig vår iår inbillar mig att flickorna vill ha värme så de kommer igång ordentligt i brunsterna.
Sen är det inte så kul med aprilungar som inte kan vara ute hela tiden utan måste passas
Så det blir nog rätt till slut
 
Mitt sto blev seminerat igen igår, allt såg fint ut. ska tillbaka för koll på måndag. oh vad detta är spännande. första gången jag är med om detta. försöker läsa på om allt så man är så förberedd som möjligt, tycker ni boken Att bli med föl är värd att köpas?
 
Jag köpte "att bli med föl" när jag skulle skaffa min första egna fölunge för 9 år sedan. Jag tycker den var bra att ha som stöd om man blir osäker.
Vet inte hur mycket som är uppdaterat i den sen dess.
@Verlin , tack för tipset om "hästavel"!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 131
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 530
Senast: Lhas
·
Avel Hej hej! Hur skulle ni ta ställning till om man har en häst på stuteri och ger stuteriet tydliga instruktioner om vad som gäller och...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
33 342
Senast: iNHALE
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
945
Senast: Karro-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp