Betäckningar 2013

sassiball

Trådstartare
Jag valde att göra en ny tråd då den andra mest är en lista över hingstval, jag skulle mer vilja diskutera hur allt går, eventuella strul osv.

Jag har redan ett par funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Funderade länge och väl på vilken station jag skulle använda i år och provar nu en ny... har haft koll på tidigare brunster nu i vår som stoet visar väldigt tydligt med 3 veckor mellan.

Åkte i tid till stationen men de tyckte att jag gott kunde vänta minst en vecka till innan nästa koll. Gärna någon dag till men jag vill inte vänta mer än en vecka då redan det kändes lite fel men jag litar ju på vet.

Så idag var det då dags för att se hur hon låg i brunsten. Har en äggblåsa på 4 cm och nu är semin beställt till tisdag morgon. Kan det verkligen finnas en chans att ägget finns kvar på tisdag? Är det lönt att seminera när ägget redan gått? :crazy:
 
Sv: Betäckningar 2013

När jag åkte ner till stationen med mitt sto hade hon ägg på 4cm och hon fick stanna kvar, tog två veckor innan hon släppte det!
Hon fick iofs sprutas igång så det kan ju säkert påverkat både att hon fick stannar kvar och att det tog sån tid att släppa det även om hon var tokbrunstig, som de uttryckte sig, nästan hela tiden hon stod där ;-)
Ska kollas första gången nu på tisdag!
 
Sv: Betäckningar 2013

Jaha, där ser man, då finns det ju hopp ! Vi får hålla tummarna båda två tills på tisdag, lite nervöst.
 
Sv: Betäckningar 2013

Det där är nackdelen med skick. Särskilt nu när inte posten delar ut lördagar, och många endast kan få skick tis, tors, fre.
Och i fredags var det säkert för tidigt att seminera ditt sto, så du har inte mycket att välja på.
Förut, när posten fungerade, så var helgerna inget problem. Nu ställer det till det, det blir dyrt, och stona löper om. (Och blir återigen efter 3 veckor brunstiga till en helg).
 
Sv: Betäckningar 2013

Från den hingsten kan man få lördagar enligt seminassistenten. Men de ville inte kolla henne tidigare.
 
Sv: Betäckningar 2013

Få från hingsten kan man ju ofta, men sen ska det ju komma fram till stationen också!

Förra året körde jag själv bort till hingsthållaren (eller, jag körde till en annan stoägare som hade kört till hingsten) och hämtade sperman på en fredag. Nu var det ju inte så förfärligt långt, men det tog ett par timmar.
 
Sv: Betäckningar 2013

Men det var inga problem enligt stationen, utan hon var enligt dem inte i brunst..
 
Sv: Betäckningar 2013

Jag valde att göra en ny tråd då den andra mest är en lista över hingstval, jag skulle mer vilja diskutera hur allt går, eventuella strul osv.

Jag har redan ett par funderingar som jag hoppas någon kan hjälpa mig med. Funderade länge och väl på vilken station jag skulle använda i år och provar nu en ny... har haft koll på tidigare brunster nu i vår som stoet visar väldigt tydligt med 3 veckor mellan.

Åkte i tid till stationen men de tyckte att jag gott kunde vänta minst en vecka till innan nästa koll. Gärna någon dag till men jag vill inte vänta mer än en vecka då redan det kändes lite fel men jag litar ju på vet.

Så idag var det då dags för att se hur hon låg i brunsten. Har en äggblåsa på 4 cm och nu är semin beställt till tisdag morgon. Kan det verkligen finnas en chans att ägget finns kvar på tisdag? Är det lönt att seminera när ägget redan gått? :crazy:

Jag lämnade mitt sto på station i tisdags (14/5) då var hon på väg in i brunst. Hon blev därefter kollad varje dag och i fredags morse så ringde de från stationen och berättade att de behövde beställa ett skick, men att det var problem med leveransen. Skicket fanns att hämta kl 19.30 på kvällen 25 mil från min station. De kunde inte garantera att ägget skulle vara kvar tills på tisdag ifall jag valde att vänta.

Alltså åkte jag och hämtade skicket. Var frammet med paketet hos stationen kl 22.30 i fredags kväll. Veterinären seminerade mitt sto kl 23 samma kväll.

Idag ringde de från stationen och berättade att hon ovulerat som hon skulle och att jag kan ta hem hästen i väntan på dräktighetskontrollen.

Så för min del hade det inte funkat att vänta med seminering över helgen. Jag är väldigt glad över att jag valt en station som har tillgång till veterinär dygnet runt...

Nu håller jag tummarna hårt att hon tar sig... :nailbiting:

/Lizzie
 
Sv: Betäckningar 2013

Stationen behöver väl inte ha veterinär dygnet runt för seminera ston mitt i natten?
Det räcker väl med en vanlig seminassisten?
 
Sv: Betäckningar 2013

Men de kollade henne ju inte utan plötsligt stod hon bara med en fyra , var en vecka mellan kollerna.

Tack Lizzie för infon, det var lite det jag undrade över. Enligt seminvet bör mitt sto vara optimalt att seminera nu imorgon, vilket jag tycker låter konstigt.men förhoppningsvis har jag fel.
 
Senast ändrad:
Sv: Betäckningar 2013

Förra året blev hon inte dräktig, trots 5 el 6 försök, hingstbyte, behandlingar osv.

I år gick det vägen på första försöket (precis som det gjort de tidigare gångerna förutom förra året) :banana: Duktig Hip Hop :D Idag kunde vi se hjärtat med hjärtslag!
 
Sv: Betäckningar 2013

Åh stort Grattis!! vet precis hur glad man blir :D

och hur nervös man är innan :nailbiting:
 
Sv: Betäckningar 2013

Tack tack :)

Jag hade bestämt mig för att sälja henne om hon inte blev dräktig i år heller. Hade redan en köpare (en bekant). Så jag hotade stoet med att blir du inte dräktig så blir du hoppehäst igen. Slut med latdagar i hagen. Men nu blir hon kvar här :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Vad kostade hela den historien?

Glömmer aldrig det året då jag fick för mig att prova Alcatraz till två ston. Och det var året innan de gick ut med att han hade dålig dräktighet, när jag frågade om dräktigheten skulle den vara bra... min vanliga tur ;)

Men hingstägaren var snäll och skickade mig en CD- skiva med Alcatraz på som plåster på såren :meh: :D
 
Sv: Betäckningar 2013

Vårt nya sto seminerades på tisdagen och torsdagen. Stod då med en 5.2 och veterinären undrade om jag ville beställa till på lördagen.. Nu kostar det satan i gatan att få hem det på lördagen då de har utkörning på 2 mils radie och stationen ligger 8 mil bort....

Lördag morgon stod hon kvar och lördag em hade hon släppt, kommer inte ihåg storlek på ägget men nu vet vi till nästa gång..

Det är väl inte så stor sannolikhet att spermierna levde på lördagen?
 
Sv: Betäckningar 2013

Den seminen som hon seminerades med på torsdagen är då tappad på onsdagen?

då ska den ha levt i fyra dagar i så fall. Det finns nog en del hingstar som har så bra kvalitet på sperman men långt ifrån alla.

Då kanske det finns en liten chans att min står med ett ägg kvar imorgon? åh hoppas, har sån ångest över det här så jag undrar vad i hela friden jag gav mig in i det för.
 
Sv: Betäckningar 2013

Nja. 4 dagar, och upp till 5 kan den vara duglig om det handlar om färskt. Men när den varit nerkyld så är hållbarheten kortare.

Man kan bara gissa hur länge "en fyra" sitter kvar. det kan handla om en timme, eller 3 veckor.
Därför är det bra om veterinären även säger vilken mjukhet ägget har, för att kunna bedömma ägglossning.
 

Liknande trådar

Avel Behöver lite input. Betäckte mitt sto för första gången i år, hon är 11 år och hon har inte varit betäckt tidigare vad jag vet...
Svar
10
· Visningar
1 346
Juridik & Ekonomi Vilka rättigheter har man egentligen som kund? Två gånger den här våren har jag beställt, för mig, två dyra varor. Det första...
Svar
15
· Visningar
895
Senast: corzette
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 666
Senast: Sassy
·
F
Tjatter SKEPP O'HOJ "Men kära nån, har hon helt tappat perspektiv om tiden?" funderar de redan invigda, som antingen deltagit i tidigare...
9 10 11
Svar
204
· Visningar
10 574
Senast: Fruentimber
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp