Betäckning 2024 - föl 2025

cili

Trådstartare
Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025?
Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna ut rasen också, och bilder är alltid roligt att se 😊

Håller tummarna för alla som betäcker sina ston i år, och önskar er friska föl och välmående ston 2025 🥰
 
Jag har betäckt båda mina morganston i år.
Mitt äldre sto är dräktig sedan en månad tillbaka. Hon är utlånad för fölning i år och kommer hem kring årsskiftet, när årets föl blivit avvant.
1720011533488.png


Betäckt med en ung hingst som har ett föl sedan tidigare, men ett riktigt fint sådant som gick på export till England.
annebosummerpop44_huvud.jpg


Den andra får komma i ett eget inlägg lite senare
 
Åh vad roligt med denna tråd!

För mig som inte med bästa vilja i världen ens kan kalla mig hobbyuppfödare, så är det rafflande spänning att följa.

I år betäcker jag inget sto, och det lär dröja tills dess att jag gör något dylikt igen. Nervositeten är alldeles för stor och osäkerheten lika stor.
Det enda som är riktigt säkert är att det kostar ohemult mycket pengar.
 
Här har vi då mitt andra sto. Min egen uppfödning, dotter till den gula ovan, tre år gammal. Tog en chansning med fryst från Belgien till henne, där det blev lite väl spännande när DHL lämnade av min låda hos en helt annan person på Gotland istället för Arlanda där jag skulle hämta själv...
Sen har vi haft lite trassel med ett odugligt ägg och sprutat igång ny brunst. Men hon tog sig på första inseminationen. Dock tvillingar, men ena är klämd och den andra lever. Kollas på nytt om ca två veckor.

Hon är bedömd med 39 poäng som tvååring och mycket fina lovord inför framtiden från både amerikansk och svensk domare, hopptalang och en av de vänligaste hästarna jag mött. Ganska lättlärd och med bra inställning. Blir förhoppningsvis maxad d-ponny.
Pappan har blivit BIS, fått diplom för både exteriör, gångarter och hoppning. Farfar är USA-import och gick EM i ponnyfälttävlan, farmor är importerad från Kanada. Mamman (den gula ovan) är bedömd med 40p med stort plus för sin skritt, fantastiskt lättlärd, bra inställning och bra ridbarhet men råkade ut för en ful sparkskada som fyraåring och när hon sen fick ytterligare en sparkskada på samma ben några år senare blev hon triangelmärkt. Morfar är import från Österrike med 42p på utställning och riktigt bra poäng på sitt ridprov, mormor är USA-import och har inga andra avkommor som används i svensk avel i nuläget.

Hingsten jag valt till henne är en import från USA, som nu alltså står nere i Europa, med en stam som skiljer sig rätt mycket från hennes (enda gemensamma nämnaren i närtid är en häst jag gärna har dubbelt av). Vi har ju stängd stambok så jag vill hålla nere inavelsgraden och få in nytt blod där det är möjligt. Han har snygg exteriör, verkar ha ett trevligt temperament, god hållbarhet och bra inställning. Tidigare avkommor ser fina ut 😊. Det finns två svenska ston som är betäckta med honom i år, inga andra i landet sedan tidigare.

Mitt sto:
1720079065806.png


Hingsten:
46da3e_e8b9c5b26eae41a8879b638fb66b8a99~mv2.jpg
 
Jag har betäckt båda mina morganston i år.
Mitt äldre sto är dräktig sedan en månad tillbaka. Hon är utlånad för fölning i år och kommer hem kring årsskiftet, när årets föl blivit avvant.
Visa bifogad fil 148559

Betäckt med en ung hingst som har ett föl sedan tidigare, men ett riktigt fint sådant som gick på export till England.
annebosummerpop44_huvud.jpg


Den andra får komma i ett eget inlägg lite senare
Kan ju utveckla även detta en aning.
Stoet nämns i inlägget om hennes dotter. Som tillägg kan sägas att hon provat de flesta grenar, en äkta allroundhäst som bland annat gått på dressyrbanan, hoppat, föst kor och dragit vagn trots att stor del av livet ägnats åt rehab. Sista sparkskadan tog illa över hasen och orsakade ett trasigt ligament och artros, men hon klarar livet som avelssto fint så hon får hänga med så länge det går bra.

Hingsten är avelsvärderad med 38p som fyraåring, 9 på temperament. Han har inte gjort så mycket än, men är bara fem år så det kommer. Hans föräldrar är importer från Kanada. Pappan är numera kastrerad efter ett ganska litet antal avkommor. Denna hingsten är lite större än stoet, så förhoppningsvis kan avkomman få lite mer höjd (även om det inte kommer bli någon stor storhäst oavsett)
 
Här har det varit tvära omkastningar i hingstvalet. Först var jag inne på antingen Contagio Z eller Million Dollar men efter konsultation med min mentor (som är en oerhört rutinerad och kunnig uppfödare) så blev valet istället Jaguar van de Berghoeve e Emerald-Nabab de Reve. Mitt sto e Cartier fick ett jättefint stoföl e Gamelus R 17/5. Eftersom jag ville ha föl lite tidigare 2025 så kollade veterinär henne när fölet var 10 dagar och då hade hon precis gått ur fölbrunsten. Jag skulle då spruta mellanbrunst sex dagar senare men jag ringde och kollade med Flyinge där jag skulle seminera och de tyckte att jag skulle vänta eftersom sex dagar senare var en söndag och då riskerade jag att hon gick i brunst lagom till helgen och då skulle det inte funka med sperma från utlandet. I alla fall så väntade jag med att spruta henne till torsdagen enligt rekommendationerna för då skulle det passa bra med seminering i början på veckan efter. Dagen efter, på fredagen, var hon totalt galen i hagen. Sprang som en idiot och bara skrek så vi fick ta in henne för fölungen orkade inte med detta. På lördagen rann det lite gult ur henne och hon hade en liten kolikkänning (som gudskelov släppte efter en halvtimmes promenad). På söndagen körde vi till Flyinge och som tur var så var veterinären på plats och jag bad att de skulle kolla henne direkt. Då hade hon ett ägg på 4,8 cm som började bli mjukt i kanten..... Veterinären sa att hon förmodligen inte skulle stå till tisdagen när jag kunde få sperma. Vad gör vi nu? Helvete, tänkte jag. Vilka hingstar har ni på Lövsta? Vilka på fryst? Jag ringde i alla fall till min goda vän och mentor för att rådgöra med henne. Om du vill så har jag ett frysstrå med Balou du Reventon som du kan få köpa, sa hon. Jaa tack sa jag! De körde ner fryskärlet till Flyinge och på måndagsmorgonen hade ägget gått så hon seminerades med frysstrået. Baktprovet visade lindrig E-coli så hon sköljdes två gånger. Jag tänkte att det här går aldrig vägen men vi kollade henne på 15 dagar. OCH HON VAR DRÄKTIG!!

Jag är så glad men vågar inte ta ut all glädje än, hon ska kollas igen nästa måndag på 42 dagar för foster&fölförsäkring.

Stoet är placerad i 1.40 och det är en jättebra mödernelinje i stofamilj F2.

Detta blev verkligen en historia som visar att ibland blir det inte alls som man har tänkt sig men det blir jättebra ändå 😍 😍 😍
 
Här har det varit tvära omkastningar i hingstvalet. Först var jag inne på antingen Contagio Z eller Million Dollar men efter konsultation med min mentor (som är en oerhört rutinerad och kunnig uppfödare) så blev valet istället Jaguar van de Berghoeve e Emerald-Nabab de Reve. Mitt sto e Cartier fick ett jättefint stoföl e Gamelus R 17/5. Eftersom jag ville ha föl lite tidigare 2025 så kollade veterinär henne när fölet var 10 dagar och då hade hon precis gått ur fölbrunsten. Jag skulle då spruta mellanbrunst sex dagar senare men jag ringde och kollade med Flyinge där jag skulle seminera och de tyckte att jag skulle vänta eftersom sex dagar senare var en söndag och då riskerade jag att hon gick i brunst lagom till helgen och då skulle det inte funka med sperma från utlandet. I alla fall så väntade jag med att spruta henne till torsdagen enligt rekommendationerna för då skulle det passa bra med seminering i början på veckan efter. Dagen efter, på fredagen, var hon totalt galen i hagen. Sprang som en idiot och bara skrek så vi fick ta in henne för fölungen orkade inte med detta. På lördagen rann det lite gult ur henne och hon hade en liten kolikkänning (som gudskelov släppte efter en halvtimmes promenad). På söndagen körde vi till Flyinge och som tur var så var veterinären på plats och jag bad att de skulle kolla henne direkt. Då hade hon ett ägg på 4,8 cm som började bli mjukt i kanten..... Veterinären sa att hon förmodligen inte skulle stå till tisdagen när jag kunde få sperma. Vad gör vi nu? Helvete, tänkte jag. Vilka hingstar har ni på Lövsta? Vilka på fryst? Jag ringde i alla fall till min goda vän och mentor för att rådgöra med henne. Om du vill så har jag ett frysstrå med Balou du Reventon som du kan få köpa, sa hon. Jaa tack sa jag! De körde ner fryskärlet till Flyinge och på måndagsmorgonen hade ägget gått så hon seminerades med frysstrået. Baktprovet visade lindrig E-coli så hon sköljdes två gånger. Jag tänkte att det här går aldrig vägen men vi kollade henne på 15 dagar. OCH HON VAR DRÄKTIG!!

Jag är så glad men vågar inte ta ut all glädje än, hon ska kollas igen nästa måndag på 42 dagar för foster&fölförsäkring.

Stoet är placerad i 1.40 och det är en jättebra mödernelinje i stofamilj F2.

Detta blev verkligen en historia som visar att ibland blir det inte alls som man har tänkt sig men det blir jättebra ändå 😍 😍 😍
Oj så spännande! Nu är jag inte så kunnig på just hopphästar, men det låter onekligen som om du fått möjlighet till något bra.
Håller alla tummar till nästa vecka!
 
Här har vi då mitt andra sto. Min egen uppfödning, dotter till den gula ovan, tre år gammal. Tog en chansning med fryst från Belgien till henne, där det blev lite väl spännande när DHL lämnade av min låda hos en helt annan person på Gotland istället för Arlanda där jag skulle hämta själv...
Sen har vi haft lite trassel med ett odugligt ägg och sprutat igång ny brunst. Men hon tog sig på första inseminationen. Dock tvillingar, men ena är klämd och den andra lever. Kollas på nytt om ca två veckor.

Hon är bedömd med 39 poäng som tvååring och mycket fina lovord inför framtiden från både amerikansk och svensk domare, hopptalang och en av de vänligaste hästarna jag mött. Ganska lättlärd och med bra inställning. Blir förhoppningsvis maxad d-ponny.
Pappan har blivit BIS, fått diplom för både exteriör, gångarter och hoppning. Farfar är USA-import och gick EM i ponnyfälttävlan, farmor är importerad från Kanada. Mamman (den gula ovan) är bedömd med 40p med stort plus för sin skritt, fantastiskt lättlärd, bra inställning och bra ridbarhet men råkade ut för en ful sparkskada som fyraåring och när hon sen fick ytterligare en sparkskada på samma ben några år senare blev hon triangelmärkt. Morfar är import från Österrike med 42p på utställning och riktigt bra poäng på sitt ridprov, mormor är USA-import och har inga andra avkommor som används i svensk avel i nuläget.

Hingsten jag valt till henne är en import från USA, som nu alltså står nere i Europa, med en stam som skiljer sig rätt mycket från hennes (enda gemensamma nämnaren i närtid är en häst jag gärna har dubbelt av). Vi har ju stängd stambok så jag vill hålla nere inavelsgraden och få in nytt blod där det är möjligt. Han har snygg exteriör, verkar ha ett trevligt temperament, god hållbarhet och bra inställning. Tidigare avkommor ser fina ut 😊. Det finns två svenska ston som är betäckta med honom i år, inga andra i landet sedan tidigare.

Mitt sto:
Visa bifogad fil 148602

Hingsten:
46da3e_e8b9c5b26eae41a8879b638fb66b8a99~mv2.jpg
Fortsatt dräktig efter 30 dygn 🥰. Hon får stå kvar till 40 så jag kan försäkra fostret innan hon åker hem, det är en win för alla inblandade eftersom stoet går i bättre hage och flock på stationen än hemma, jag är nyopererad och får inte vistas i stall än och stationsägaren får betalt 😁. Men som jag saknar den lilla damen!
 
Trots att jag har för många hästar redan kunde jag inte låta bli att betäcka min Saela. Hon är 22 år i år, och det är väl sista chansen (om det blir något). Hon fick ett hingstföl för 3 år sedan som jag är så nöjd med, världens goaste, enklaste häst, men jag hade ju väldigt gärna haft ett stoföl efter henne också.

Saela har jag haft sedan hon var 5 år och hon har släpat runt på mig tills jag fick barn, och sedan har sonen lärt sig rida på henne. Hon ställer alltid upp på allt, och har bra gångarter också, men jag är ingen tävlingsmänniska.

Hingsten är samma som förra gången Midas frá Kaldbak, som också börjar bli till åren, men har tävlat mycket och har många fina avkommor.

Hingstägaren är också otroligt dedikerad, och mån om stona som kommer, hon samarbetar med en van seminveterinär så det känns väldigt tryggt att skicka sitt sto på betäckning till Midas.
Ultraljudskoll vid ankomst som sa att det nog var ett ägg på väg om 3-4 dagar. Saela är inte den blyga typen och brunstade direkt hon hamnade i hagen jämte Midas, betäckt dagen efter.

Blev lite panik då hon sen stod med tvillingar på 17 dygnskoll, gamla hästen! Men veterinären lyckades klämma den ena och den andra fanns kvar på dygn 25, med pickade hjärta!

Så jag hämtade min lilla tant i måndags och håller nu tummarna att det lilla livet vill hänga kvar i 10 månader till!
 
Blir bara 1 föl nästa år. Tråkigt men så kan det bli.hoppas att allt flyter på och att hon fortfarande är dräktig på nästa koll den 23 augusti då på dygn 46 om jag räknat rätt
Min har också koll bokad den 23 augusti!
Tråkigt att bara ena tog sig, det är verkligen inte självklart att det blir föl trots att man satsar både tid och pengar.
 
Här har det varit tvära omkastningar i hingstvalet. Först var jag inne på antingen Contagio Z eller Million Dollar men efter konsultation med min mentor (som är en oerhört rutinerad och kunnig uppfödare) så blev valet istället Jaguar van de Berghoeve e Emerald-Nabab de Reve. Mitt sto e Cartier fick ett jättefint stoföl e Gamelus R 17/5. Eftersom jag ville ha föl lite tidigare 2025 så kollade veterinär henne när fölet var 10 dagar och då hade hon precis gått ur fölbrunsten. Jag skulle då spruta mellanbrunst sex dagar senare men jag ringde och kollade med Flyinge där jag skulle seminera och de tyckte att jag skulle vänta eftersom sex dagar senare var en söndag och då riskerade jag att hon gick i brunst lagom till helgen och då skulle det inte funka med sperma från utlandet. I alla fall så väntade jag med att spruta henne till torsdagen enligt rekommendationerna för då skulle det passa bra med seminering i början på veckan efter. Dagen efter, på fredagen, var hon totalt galen i hagen. Sprang som en idiot och bara skrek så vi fick ta in henne för fölungen orkade inte med detta. På lördagen rann det lite gult ur henne och hon hade en liten kolikkänning (som gudskelov släppte efter en halvtimmes promenad). På söndagen körde vi till Flyinge och som tur var så var veterinären på plats och jag bad att de skulle kolla henne direkt. Då hade hon ett ägg på 4,8 cm som började bli mjukt i kanten..... Veterinären sa att hon förmodligen inte skulle stå till tisdagen när jag kunde få sperma. Vad gör vi nu? Helvete, tänkte jag. Vilka hingstar har ni på Lövsta? Vilka på fryst? Jag ringde i alla fall till min goda vän och mentor för att rådgöra med henne. Om du vill så har jag ett frysstrå med Balou du Reventon som du kan få köpa, sa hon. Jaa tack sa jag! De körde ner fryskärlet till Flyinge och på måndagsmorgonen hade ägget gått så hon seminerades med frysstrået. Baktprovet visade lindrig E-coli så hon sköljdes två gånger. Jag tänkte att det här går aldrig vägen men vi kollade henne på 15 dagar. OCH HON VAR DRÄKTIG!!

Jag är så glad men vågar inte ta ut all glädje än, hon ska kollas igen nästa måndag på 42 dagar för foster&fölförsäkring.

Stoet är placerad i 1.40 och det är en jättebra mödernelinje i stofamilj F2.

Detta blev verkligen en historia som visar att ibland blir det inte alls som man har tänkt sig men det blir jättebra ändå 😍 😍 😍
Wow! Vad kul!
Och en mentor, det vore ju en dröm att ha en sån!
 

Liknande trådar

  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 383
Senast: thoora
·
Avel Här blir det inga föl i år, så får njuta av alla era fölbilder och se fram mot nästa år :) Tänker att det finns fler som jag, som...
19 20 21
Svar
418
· Visningar
52 440
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 588
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 185
Senast: ginnies
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp