Betäckningar 2016

Jag sitter och funderar lite.. Hur stor skillnad är det på TAI och AI egentligen sett till dräktighets %?
Förra gången (som var hennes första betäckning) tog hon sig på första försöket på AI och nu är hon betäckt 4 ggr med TAI. Om hon är tom nästa koll, borde jag då kanske överväga AI istället?

hos vissa hingstar skiljer det nästingtill inget alls på statistiken över AI vs. TAI. Vissa hingstars sperma tycks dock inte tåla kylning utan blir genast sämre. Sedan spelar djurets allmänna tillstånd in på seminen också, så hingstar kan se bra ut ena året, och sämre nästa. Likaså kan stoet vara väldigt fertilt ett år och svårare nästa.
Vilken hingst är det? Har han haft hög % dräktighet tidigare år?

@DressageNerd och @Karoliten Det är Hip Hop och han har ju bra sperma. Jag tänkte mer generellt om AI är bättre än TAI? Om mitt sto nu inte är dräktig på onsdag, borde jag fundera på att byta till en hingst som står på hennes station? Eftersom hon tog sig på första förra gången på AI? Kan det vara så att en del ston helt enkelt tar sig bättre på AI? Eller ska jag bara sitta lugnt i båten och andas?:D

@DressageNerd och @Karoliten Det är Hip Hop och han har ju bra sperma. Jag tänkte mer generellt om AI är bättre än TAI? Om mitt sto nu inte är dräktig på onsdag, borde jag fundera på att byta till en hingst som står på hennes station? Eftersom hon tog sig på första förra gången på AI? Kan det vara så att en del ston helt enkelt tar sig bättre på AI? Eller ska jag bara sitta lugnt i båten och andas?:D

Dit sto kan ju reagera på spädningsvätskan som spermierna blandas med.Då kan det hjälpa med AI, kan stoet få det outspätt vore det bra.

Dit sto kan ju reagera på spädningsvätskan som spermierna blandas med.Då kan det hjälpa med AI, kan stoet få det outspätt vore det bra.
Ja, det är ju en tanke. Tack! :) Jag ska ta upp det med seminstationen om hon inte är dräktig på onsdag. Guld värt för en rookie att kunna bolla här på buke. :bow:

Ah där ser man, det är verkligen surt och lite ledsamt. Att man väl skickar iväg stoet till hingst så skall det bli knas istället med brunsten. Jag som längtat ihjäl mig efter det här.

Jag håller tummarna för att det är på gång nu, menar du en PG spruta då? Får man fråga vad du vet vad sådant kostar?

Veterinären skall komma på tisdag är det sagt, om det nu inte visar sig att min fröken kommer i brunst innan det, hoppas kan man iaf men annars är det tisdag som gäller.
Om det visar sig sitta en gulpropp som stör så lär hon sprutas, men om det inte är så, hur går man tillväga då? Skall man spruta iaf då eller avvakta ännu mer?

Jag är helt ny med att behöva ta till med hjälp, trodde som sagt detta skulle gå smidigt men ack så fel jag fick.
Saknar henne verkligen, en månad borta från mig nu.. Trodde aldrig jag skulle bli så otålig i väntan på att få hem henne.
Vad jag förstår krävs en gulkropp för att kunna spruta igång (Pg). Sen läste jag en artikel där det stod att minst 6 dagar från man sett gulkropp och har de ovulerat efter det ska det varit max 3 helst 2 cm annars minskar chansen för dräktigt med 50 %. Pris? Ingen aning men gissar på en tusenlapp eller 2 med vet kostnader.

Vad jag förstår krävs en gulkropp för att kunna spruta igång (Pg). Sen läste jag en artikel där det stod att minst 6 dagar från man sett gulkropp och har de ovulerat efter det ska det varit max 3 helst 2 cm annars minskar chansen för dräktigt med 50 %. Pris? Ingen aning men gissar på en tusenlapp eller 2 med vet kostnader.

Tack för ditt svar, där ser man. Ja veterinären hoppas jag vet vad hon gör :p Vi får helt enkelt se hur det går då. Dom skulle ringa mig efter ultraljudet och berätta hur det ser ut och vad veterinären sagt.

Jag är som sagt helt ny på detta med och spruta, så jag vet varken ut eller in.

Tusen tack för ditt svar, känns som dessa dagar aldrig kommer ta slut och att tisdag aldrig kommer komma.

Nu är 2 ston till inseminerade.. Hingstbyte på båda av olika anledningar, blev Clinton II till bägge. Phaloma födde ett dödfött föl E Clinton II och jag valde därför att ta honom igen. Extasia skulle egentligen gått till Comilfo, men när vi kom till seminstationen var det hög tid att inseminera för att kunna seminera på fölbrunsten och hade inte lyckas få semin så snabbt... Tullstorp är ju nära och smidigt att få semin ifrån så valde på deras två hemmastationerade hingstar och valet föll på Clinton II där med.. Hoppas nu hon tar sig med en gång i år med så det inte blev ett byte i onödan.. Ska gå till fryshingst nästa år och vill ju gärna att hon fölar tidigare än slutet av juni..
Så nu är det bara ett sto kvar att inseminera om nu alla tagit sig :angel:

Nu är 2 ston till inseminerade.. Hingstbyte på båda av olika anledningar, blev Clinton II till bägge. Phaloma födde ett dödfött föl E Clinton II och jag valde därför att ta honom igen. Extasia skulle egentligen gått till Comilfo, men när vi kom till seminstationen var det hög tid att inseminera för att kunna seminera på fölbrunsten och hade inte lyckas få semin så snabbt... Tullstorp är ju nära och smidigt att få semin ifrån så valde på deras två hemmastationerade hingstar och valet föll på Clinton II där med.. Hoppas nu hon tar sig med en gång i år med så det inte blev ett byte i onödan.. Ska gå till fryshingst nästa år och vill ju gärna att hon fölar tidigare än slutet av juni..
Så nu är det bara ett sto kvar att inseminera om nu alla tagit sig :angel:
Jag är mycket nyfiken på hur det går för dig med Clinton, har valt honom till ett av mina ston nämligen. Vet du vad mobiliteten på skicken låg på?

Jag är mycket nyfiken på hur det går för dig med Clinton, har valt honom till ett av mina ston nämligen. Vet du vad mobiliteten på skicken låg på?
Bra fråga :o seminpersonalen har hand om tullstorpshingstarna så blir ju inte riktigt skick i den bemärkelsen även om det är nån mil mellan där ston och hingstar står... Men kan fråga dom imorgon när jag ska dit, kan ju vara bra att veta :angel: mitt gamla sto togs sig iaf förra året med honom med kvalitén kan ju ändrats..

Bra fråga :o seminpersonalen har hand om tullstorpshingstarna så blir ju inte riktigt skick i den bemärkelsen även om det är nån mil mellan där ston och hingstar står... Men kan fråga dom imorgon när jag ska dit, kan ju vara bra att veta :angel: mitt gamla sto togs sig iaf förra året med honom med kvalitén kan ju ändrats..
Tror han hade.90% dräktigt förra året. I år har jag sett flera som fått dräktigt på första försöket så jag hoppas och tror att den är bra. Men om du nu ska seminera dina ston med honom så får du gärna uppdatera som sagt. Mitt sto är maiden och har bara en äggstock så det är viktigt med en fertil hingst. Vore jättesnällt om du uppdaterade som sagt, jag har ny brunstkoll om en vecka då hon stod med gulkropp igår och hade visat mycket tydlig brunst under veckan.

@sona vet du vilka hopphingstar som är stationerade på Tullstorp? Nintender går inte eftersom han ger litet och min är liten.
Jag måste ha en backup till mitt sto som iofs seminerades idag med fryst, men om hon är tom så har jag inga fler försök med fryshingsten.

@sona vet du vilka hopphingstar som är stationerade på Tullstorp? Nintender går inte eftersom han ger litet och min är liten.
Jag måste ha en backup till mitt sto som iofs seminerades idag med fryst, men om hon är tom så har jag inga fler försök med fryshingsten.
Clinton är vet jag, vilket är en av anledningarna till att jag valde honom.

Det är nog bara Nintender och Clinton II i år, resten är på fryst eller skick från utlandet..

@Fritidsryttare jag kollar med dom imorgon så uppdaterar jag här när jag kommit hem

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V