Betäckningar 2016

Ska åka hämta min Ninja idag, hon seminerades i torsdagskväll och hade ovulerat idag, så det är bara att hoppas på livskraftiga spermier :D. Tillbaka den 11/7 o kolla.

Härlig att det går så bra för er andra, här går det inte lika bra :p

Min fröken som alltid hållit sin brunst fint och ibland även lagt till en extra mellan sina "fasta" brunster har nu stått hos hingsten sen den 3:e Juni och ingen brunst i närheten verkar det som.

Hon gick ur brunst 30e maj, så hon skulle ha kommit i brunst igen runt den 19-20 Juni men det har hon inte men så verkade det som att hon var på gång så vi avvaktade lite men idag, 30 dagar efter senaste brunsten och fortfarande ingen brunst så ska vet få komma ut och ultraljuda fröken.

Vad tror ni?
Hon har aldrig tidigare störts i sina brunstcyklar när hon flyttat lr åkt iväg en sväng, men nu lär det ha blivit något iaf.

Dom teasar henne varje dag (om det heter så?), hon går numera även med en valack i hagen också, innan var det ett sto som betäcktes i samma veva som hon anlände dit, men hon åkte hem i helgen då hon nu var dräktig vid kollen.

En missad brunst är omöjlig då dom tagit in henne varje dag en stund i stallet (hon går ute dygnet runt för det är vad hon är van med, lösdrift). Och har som sagt inte visat något intresse förutom en gång lite grann men la sen öronen bakåt och nej tack.

Det är hennes första gång.

Sent omsider kom även jag igång. Pillan insemineras imorgon med Dylan N. Stoet är Cortez - Wagner. Har två tidigare avkommor (den senaste född 2006). Håller tummarna att allt ska gå som på räls när vi kom igång så sent.

Min fröken som alltid hållit sin brunst fint och ibland även lagt till en extra mellan sina "fasta" brunster har nu stått hos hingsten sen den 3:e Juni och ingen brunst i närheten verkar det som.

Hon gick ur brunst 30e maj, så hon skulle ha kommit i brunst igen runt den 19-20 Juni men det har hon inte men så verkade det som att hon var på gång så vi avvaktade lite men idag, 30 dagar efter senaste brunsten och fortfarande ingen brunst så ska vet få komma ut och ultraljuda fröken.

Vad tror ni?
Hon har aldrig tidigare störts i sina brunstcyklar när hon flyttat lr åkt iväg en sväng, men nu lär det ha blivit något iaf.

Dom teasar henne varje dag (om det heter så?), hon går numera även med en valack i hagen också, innan var det ett sto som betäcktes i samma veva som hon anlände dit, men hon åkte hem i helgen då hon nu var dräktig vid kollen.

En missad brunst är omöjlig då dom tagit in henne varje dag en stund i stallet (hon går ute dygnet runt för det är vad hon är van med, lösdrift). Och har som sagt inte visat något intresse förutom en gång lite grann men la sen öronen bakåt och nej tack.

En del ston går faktiskt inte igång på hingstar utan istället på andra brunstiga ston.Hon kanske ska dela hage med annat sto istället (helst brunstigt sådant)

En del ston går faktiskt inte igång på hingstar utan istället på andra brunstiga ston.Hon kanske ska dela hage med annat sto istället (helst brunstigt sådant)

Tack för ditt svar :)
När jag körde dit henne så fick hon komma in till ett sto som då var brunstig och betäcktes. Men min reagerade inte ens på det, så tror inte det funkar då heller?

Hon går hos mig i blandad flock med ston och valacker och har alltid hållit sina perioder som sagt, när hon inte är i brunst så går hon med ett av dom äldre stona eller lite smått med alla, men vid brunst så går hon mycket med en av valackerna.

Veterinären skall ringas imorgon för och kolla vad denne säger, och ultraljud får helt enkelt göras för och se om det ev kan vara en gulkropp som stör?

Om man ev lär ge spruta, vad ligger sådant på? Om någon vet vill säga. Trodde aldrig att det skulle bli problem eftersom hon aldrig blivit störd i sin brunst förut..

Och hon kan absolut vara brunstig utan att visa något på utsidan.

Helt sant, men kan hon vara sådan även om hon visar tydligt att hon är brunstig?
Man ser tydligt när hon är i brunst, dels för kissandet efter valacken men sedan även efter bakbenen/svansen och lukten, den är extrem..

Helt sant, men kan hon vara sådan även om hon visar tydligt att hon är brunstig?
Man ser tydligt när hon är i brunst, dels för kissandet efter valacken men sedan även efter bakbenen/svansen och lukten, den är extrem..

Det vågar jag påstå att det är omöjligt att svara på utan ul.

@Molin M visade ingenting när hon fick träffa hingsten och brukar inte heller göra det. Vi kollade via ultraljud och timeade med hjälp av det. Funkade bra!

Hemma går hon i blandflock och vid brunst blir hon extra vänlig mot en enögd 28-årig valack... Man vet aldrig vad som lockar :meh:

Tack för era svar :) Tycker det är skönt och höra med olika hur det varit och fungerat.

Ja det är givetvis helt olika med alla ston. Men tyckte det kändes så knasigt när hon alltid varit så tydlig och hållit sina perioder liksom, men såklart kan något störa för det.
Hon stortrivs där dock och kom in som om hon bott där tidigare, hon är verkligen helt underbar på det sättet, blir aldrig stressad eller brydd i nya saker, hon bara finner sig lugnt.

Det var dock jobbigt och åka därifrån, hon gnäggade efter mig när jag satte mig i bilen :(

Vi får se idag hur det går, hoppas vet kan komma ut innan helgen, men det kanske blir tajt också eftersom det är torsdag idag. Men hoppas kan man givetvis :)

Hoppas det inte är någon gulkropp som stoppar upp utan att allt ser bra ut och att det är en brunst snart på gång, för nu vill jag ha hem min fröken, hon är verkligen väldigt väldigt saknad här.. Bara att hålla tummarna nu.

Ej dräktigt med Fürsten-Look idag vid 14-dagarskoll :( De har beställt ny dos, men tror inte hon kommer vara riktigt redo i morgon ändå, men att det kommer vara för sent att seminera på tisdag. I så fall får vi ge det ett tredje försök i mitten på Juli och bara acceptera att tar det sig får hon gå tom året efter.

Vad tror ni?

Jag har samma problem men tvärtom. Hon är redo med jämna mellanrum men livmodern inte.. Stängd som riksbanksvalvet... Ingen riktig brunst sen slutet av maj. Tyckte dock idag att det börjar likna nåt igen. Hoppas hoppas. Annars blir hon igångsprutad för semin inom kort. Hoppas det funkar isåfall!

Jag har samma problem men tvärtom. Hon är redo med jämna mellanrum men livmodern inte.. Stängd som riksbanksvalvet... Ingen riktig brunst sen slutet av maj. Tyckte dock idag att det börjar likna nåt igen. Hoppas hoppas. Annars blir hon igångsprutad för semin inom kort. Hoppas det funkar isåfall!

Ah där ser man, det är verkligen surt och lite ledsamt. Att man väl skickar iväg stoet till hingst så skall det bli knas istället med brunsten. Jag som längtat ihjäl mig efter det här.

Jag håller tummarna för att det är på gång nu, menar du en PG spruta då? Får man fråga vad du vet vad sådant kostar?

Veterinären skall komma på tisdag är det sagt, om det nu inte visar sig att min fröken kommer i brunst innan det, hoppas kan man iaf men annars är det tisdag som gäller.
Om det visar sig sitta en gulpropp som stör så lär hon sprutas, men om det inte är så, hur går man tillväga då? Skall man spruta iaf då eller avvakta ännu mer?

Jag är helt ny med att behöva ta till med hjälp, trodde som sagt detta skulle gå smidigt men ack så fel jag fick.
Saknar henne verkligen, en månad borta från mig nu.. Trodde aldrig jag skulle bli så otålig i väntan på att få hem henne.

Neeeeej!! Fürsten-Look ur avel den 15:e så tar det sig inte idag trots att stoet inte riktigt är redo så står vi utan hingst och har lagt ut ca. 17 000:- :arghh::arghh::cry::turd:

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar