Betäckningar 2016

Mitt sto gick ur brunst den 2 juni och henne insem vi i torsdags redan. Om jag vore du skulle jag åka in ganska omedelbums. Ring semin stn och fråga dem. Hos dem kan du få svar på alla frågor du ställt här.
jag tvivlar och nojar ju fortfarande om man verkligen ska våga betäcka :o!

Suck!
Min kom i fin brunst och tog sig på första skicket, dräktig vid 17 dagar men seminstationen var lite skeptiska så vi kollade henne vid 22 dygn och då hade hon gulkroppsrest men ingen fosterblåsa.
Nu verkar hon ha fastnat i låst läge så jag traskar till grannens hingst varje kväll för att se om han kan trigga henne till brunst. Synd om den stackarn som bara får lukta...
Nu blir det lika sent som förra årets betäckning (midsommar) och hon går ju utan undantag nästan ett år så maj hade varit perfekt men tji fick jag :(

Hej! Jag har ett sto som är efter furstenball och nu vill jag betäcka henne, hon är 6år och har tyvärr dåliga bak kotor och behöver nu en lämplig hingst med bra ben! Någon som har förslag?

Hej! Jag har ett sto som är efter furstenball och nu vill jag betäcka henne, hon är 6år och har tyvärr dåliga bak kotor och behöver nu en lämplig hingst med bra ben! Någon som har förslag?

Benetton Dream,
Dalwhinnie
Dionysos (slutar 18/7)
Highcruiser
Zafferano

Benetton Dream,
Dalwhinnie
Dionysos (slutar 18/7)
Highcruiser
Zafferano

Tack för hjälpen!!
Dalwhinnie föll mej verkligen i smaken men när vi ringde och skulle beställa så hade han dålig dräktighet och dom avråde oss från honom.
Samma med Dionysos, skickade sms och även han hade dålig dräktighet på sina ston så dom avråde även där.
Så nu har vi beställt highcruiser istället och hoppas det kan bli bra!

Var även sugen på zafferano men han är så ung och man vet ju inte hur hans avkommor kommer att bli än...

I söndags var jag och kollade mitt sto och självklart stod hon med ett stort perfekt ägg ( trodde hon skulle gå in i brunst runt midsommar enligt förra ägarens beräkning) Men det blev sperma jakt igår och efter att ha ringt runt till väldigt många hingsthållare så fick jag upp en dos med flyg efter Heartbeat.
Så nu är mitt Pentagon-Opius sto seminerat. :) Så håll en tumme att det tar sig! Tror det blir en bra kombo!

Jag har en jättedum fråga...
Insåg just att när jag räknar hur många dygn mitt sto är dräktig så har jag räknat från den dagen hon seminerades:cautious:. Bör jag istället räkna från den dagen ägget har släppt:nailbiting:. På fredag ska hon kollas på 30 dygn... Eller 28/29:o

Jag har en jättedum fråga...
Insåg just att när jag räknar hur många dygn mitt sto är dräktig så har jag räknat från den dagen hon seminerades:cautious:. Bör jag istället räkna från den dagen ägget har släppt:nailbiting:. På fredag ska hon kollas på 30 dygn... Eller 28/29:o

Man räknar från dagen då ägget släppte :)

Tack:). Men det är väl lite svårt att veta precis när det sker? Min seminerades på måndagen och onsdagen och ägget hade släppt vid kollen på fredagen. Alltså kan ju ägget ha släppt någongång mellan ons em och fre lunch, eller :)
Ja så är det. I ett sånt fall räkna man nog från fred. På vår semin stn kollar man alltid dagen efter insem. om ägget släppt. Detta spelar i det stora hela ingen som helst roll - en dag hit eller dit på en dräktighet som är i snitt 330 dagar, det gör varken till eller från :D

@Kissstin Om du skulle våga dig på fryst (är rätt säker på att Flyinge har kvar) är Belamour ett gott val för extremiteternas skull. Han har själv en 9a på benen och ligger även högt i blupen (118) på extremiteter. Han ger dessutom ett fint psyke och härlig mjukhet :).

Strax bär det iväg till seminstationen så får man se om hon är brunstig eller inte.;) Enligt mina beräkningar så "ska" hon vara det men det är inget hon visar iaf. ☺️ Spännande är det hursomhelst

Mitt sto kollades idag, inte dräktig. Ny inseminering i morgon.
Jag vill iofs gärna ha fölet lite senare, men nu får hon gärna ta sig!!

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Vilket är ert favoritgodis?
  • Valet i USA