Betäckningar 2016

Här går det också dåligt. Gammalt tävlingssto som vi försöker få dräktigt.
Visade sig att hon hade bakterier så det är hon medicinera mot. Sen gick det nog inte att skölja som de hade velat då hon gick ur brunst :( Nu är hon igång sprutad och förhoppningsvis kan de kolla och göra ett nytt försök i början på veckan. Börjar kännas lite hopplöst redan:crazy: men vi har ju fortfarande lite tid på oss men det går så fort.
Nån annanson haft äldre tävlingssto till betäckning? Är väl vanligt att de måste behändlas?

Min har tävlats ganska stora klasser och har aldrig visat ngn brunst utan varit typiskt prestationsfokuserad så jag trodde det skulle bli besvärligt. Nu hann hon varva ned ordentligt innan det var dags för insemination så det var nog bra men hon hade lite bakterier vid första inseminationen och behandlades med Hippotrim i fem dagar. Hon blev dräktig men med tvillingar som resorberades. Hon sköljdes därefter och behandlades lokalt i livmodern, sprutades igång, inseminerades och blev dräktig direkt igen. Nu är hon visserligen bara 11 år men i för maidensto är ju tydligen det en gammal tant. :o

Du har säkert redan en bra seminveterinär men jag kan inte poängtera nog hur viktigt det varit för oss att känna oss trygga i att stationen gör alla prov och behandlar det som behövs i tidigt skede för att öka förutsättningarna för dräktigt. Än så länge har ni ju tid kvar så det går säkert vägen, vi håller tummarna!

Min har tävlats ganska stora klasser och har aldrig visat ngn brunst utan varit typiskt prestationsfokuserad så jag trodde det skulle bli besvärligt. Nu hann hon varva ned ordentligt innan det var dags för insemination så det var nog bra men hon hade lite bakterier vid första inseminationen och behandlades med Hippotrim i fem dagar. Hon blev dräktig men med tvillingar som resorberades. Hon sköljdes därefter och behandlades lokalt i livmodern, sprutades igång, inseminerades och blev dräktig direkt igen. Nu är hon visserligen bara 11 år men i för maidensto är ju tydligen det en gammal tant. :o

Du har säkert redan en bra seminveterinär men jag kan inte poängtera nog hur viktigt det varit för oss att känna oss trygga i att stationen gör alla prov och behandlar det som behövs i tidigt skede för att öka förutsättningarna för dräktigt. Än så länge har ni ju tid kvar så det går säkert vägen, vi håller tummarna!
Tack.
Jag tror att det är en bra veterinär.
Vi hade "varvat" ner ordentligt innan så nån tävlingskondis var hon ju definitivt inte i.
Hon är 17 år så betydligt äldre än ditt.

Den svarta fortsatt dräktig på 57 dygn så nu är den lille försäkrad. Det var ett litet hjärta som slog friskt bakom revbenen på skärmen, kul att se.
13415584_1462740620418278_2179254714395985868_o.jpg

Mitt sto är lika gammalt som ditt. Däremot var det en skada som satte stopp för vidare tävling för något år sedan.
Hon var krånglig att få i brunst och nu visade allt bra när vi åkte hem men det är först på UL vi vet säkert. Har hon inte tagit sig så blir det bak.prov (och en skvätt tårar från mig :p ).

Såg förresten Canterbury (bara måste ha varit han) när jag åkte iväg med stoet till stationen och Fango In Blue när vi hämtade hem henne. Jag var som en liten tjej som fått syn på nån kändis när jag såg dem haha :laugh:
Fango är 23 år och såg hur bra ut som helst, riktigt fräsch och Canterbury var så snygg så :love:

Såg förresten Canterbury (bara måste ha varit han) när jag åkte iväg med stoet till stationen och Fango In Blue när vi hämtade hem henne. Jag var som en liten tjej som fått syn på nån kändis när jag såg dem haha :laugh:
Fango är 23 år och såg hur bra ut som helst, riktigt fräsch och Canterbury var så snygg så :love:
Haha, precis så kände jag mig när jag fick klappa Uncanto på Lövsta. :D

Igår hämtade jag hem båda mina ston från seminstn. Båda två kastade sig ner direkt innanför grinden och rullade och rullade :D De har ändå bara varit där i 5 dagar hihi.
Poohlia e: Veronas Gerswin ue Paddock Camargue - inseminerad med Dirco Hästak
Honeycrunch for U e Zuidenwind - Rousseau - Jazz inseminerad med For Romance I
Tillbaka för kontroll den 5e juli - håller tummarna!!!

Om Poohlia inte tar sig denna gång byter jag till Hip Hop men om Honey inte tar sig så försöker jag en sväng till med For Romance. Men där finns ingen plan B :crazy::crazy::crazy:

tänker att jag nog bäst kan få lite svar på alla mina frågor här ^_^.
ska betäcka mitt sto med luxus cml, har ingen koll över huvud taget på ngt om detta :o, dvs jag vet hur jag ska fylla i med språngrulla och köra till betäckning.. men det är det enda jag fått ett svar på genom googlingar..

radar upp mina frågor så det blir lite smidigare ;).
* kontaktar jag hingstägaren/stationen eller kontaktar de mig?
* tror att det blir bäst med AI, är bara en timme till hingstens station, men måste stoet stå uppstallad där? stoet är väldigt känslig för stallbyte, att vara en dag hos veterinären är inga problem men att t ex gå ut i en främmande hage och stå i större stall är väldigt väldigt stressigt för henne (hon har t ex sprängt hagen i varje stall hon flyttat till.. är dock en helt annan häst i temperamentet nuförtiden).
* och gynundersökning, räcker det med den som görs i samband med inseminering eller ska man ordna en innan man bestämt tid med hingsten, var är bäst att ordna det då? vanliga kliniken?
*stoet visar väldigt tydliga brunster och kärar ner sig i allt och alla då, kan man skippa ev uppstallning och köra direkt till hingststationen när hästen brunstar, bara vara där över dagen och sen hem igen? (har bara två hästar hemma så kan inte lämna bort stoet i flera dagar då den andra blir ensam.)

eller ja.. hur gör jag från inget tills 90dygns kollen?

tänker att jag nog bäst kan få lite svar på alla mina frågor här ^_^.
ska betäcka mitt sto med luxus cml, har ingen koll över huvud taget på ngt om detta :o, dvs jag vet hur jag ska fylla i med språngrulla och köra till betäckning.. men det är det enda jag fått ett svar på genom googlingar..

radar upp mina frågor så det blir lite smidigare ;).
* kontaktar jag hingstägaren/stationen eller kontaktar de mig?
* tror att det blir bäst med AI, är bara en timme till hingstens station, men måste stoet stå uppstallad där? stoet är väldigt känslig för stallbyte, att vara en dag hos veterinären är inga problem men att t ex gå ut i en främmande hage och stå i större stall är väldigt väldigt stressigt för henne (hon har t ex sprängt hagen i varje stall hon flyttat till.. är dock en helt annan häst i temperamentet nuförtiden).
* och gynundersökning, räcker det med den som görs i samband med inseminering eller ska man ordna en innan man bestämt tid med hingsten, var är bäst att ordna det då? vanliga kliniken?
*stoet visar väldigt tydliga brunster och kärar ner sig i allt och alla då, kan man skippa ev uppstallning och köra direkt till hingststationen när hästen brunstar, bara vara där över dagen och sen hem igen? (har bara två hästar hemma så kan inte lämna bort stoet i flera dagar då den andra blir ensam.)

eller ja.. hur gör jag från inget tills 90dygns kollen?
Kontakta din seminstation när du tror att stoet är i brunst. Bestäm tid, se gärna till att du har möjlighet att komma dit relativt tidigt så att de hinner beställa (vi beställer ofta innan 09 på mån, ons, fre t.ex).

Det brukar gå bra att köra stoet mellan besöken, vi uppskattar att inte ha så mycket ston stående hos oss. Det beror på hur mycket och ofta du är beredd på att köra, det kan bli tätt mellan besöken, t.ex. vissa ston kollas mån morgon, då är de brunstiga o beställning görs. Tisdag morgon kommer de tillbaka, semineras o kollas på nytt. Om de inte släppt ägget kollar man dem igen onsdag morgon, eventuellt ny beställning om ägget står kvar. Ny seminering på torsdag morgon. Till exempel.

Har du lagt in stoet på språngrulla och anmält henne till hingsten så brukar seminstationen kontakta hingststationen och beställa när det är dags. Så är det iaf hos oss.

Kontakta din seminstation när du tror att stoet är i brunst. Bestäm tid, se gärna till att du har möjlighet att komma dit relativt tidigt så att de hinner beställa (vi beställer ofta innan 09 på mån, ons, fre t.ex).

Det brukar gå bra att köra stoet mellan besöken, vi uppskattar att inte ha så mycket ston stående hos oss. Det beror på hur mycket och ofta du är beredd på att köra, det kan bli tätt mellan besöken, t.ex. vissa ston kollas mån morgon, då är de brunstiga o beställning görs. Tisdag morgon kommer de tillbaka, semineras o kollas på nytt. Om de inte släppt ägget kollar man dem igen onsdag morgon, eventuellt ny beställning om ägget står kvar. Ny seminering på torsdag morgon. Till exempel.
aha, ja det blir en hel del körande.. spec då jag inte kan köra själv än.. liten sporre till att ta be dock :/

följdfråga på stationens avgifter osv.

vad brukar det kosta med alla undersökningarna? ingår det i språnget och de priser som står på hingstens sida på språngrulla eller är det som tillkommer ytterligare?

men är det bara att skriva in allt på språngrulla, räkna ut ca när hästen brunstar igen, ringa seminstationen och se till att de kan ha sperma till då och sen köra in typ dagen efter att hästen visar tydlig brunst? sen köra i skytteltrafik tills man tror hästen har tagit sig, vänta till 60dygns kollen och köra tillbaka för undersökning och ev göra om allt igen.
? eller?

hingsten jag vill ha tävlas nu också, stod att jag skulle kontakta hingstägaren.. vad ska man fråga om då?? "hej ska du tävla ngt den veckan typ" har lite telefon fobi så allt detta är väldigt väldigt läskigt...

vad brukar det kosta med alla undersökningarna? ingår det i språnget och de priser som står på hingstens sida på språngrulla eller är det som tillkommer ytterligare?

men är det bara att skriva in allt på språngrulla, räkna ut ca när hästen brunstar igen, ringa seminstationen och se till att de kan ha sperma till då och sen köra in typ dagen efter att hästen visar tydlig brunst? sen köra i skytteltrafik tills man tror hästen har tagit sig, vänta till 60dygns kollen och köra tillbaka för undersökning och ev göra om allt igen.
? eller?

hingsten jag vill ha tävlas nu också, stod att jag skulle kontakta hingstägaren.. vad ska man fråga om då?? "hej ska du tävla ngt den veckan typ" har lite telefon fobi så allt detta är väldigt väldigt läskigt...
Har för mig att vi tar 2800:- plus moms för veterinär- o stationsavgifter, då ingår bara undersökningarna, baktprover, behandling och ev uppstallning faktureras separat. Språnget betalas till hingsthållaren så det är en separat avgift.

Ring stationen när du tror att hon är på väg in i brunst, inte senare för då kan du missa ägglossningen.
De flesta hingsthållare läser mail. Testa o skicka meddelande på deras Facebook-sida?

Fyll i info på språngrulla till att börja med, det är det viktigaste steget för det är den infon seminstationen går efter. Sperman beställs efter att stoet rekataliserats och konstaterats brunstig. När hon ovulerat (släppt ägget) så brukar man vilja kolla på 16 dygn för att se om hon är dräktig. Om hon haft en dubbelovulation (släppt två ägg) och det är tvillingvarning på henne så vill man ofta kolla på 14 dygn för att kunna klämma den ena fosterblåsan. Seminstationen brukar vara duktiga på att ge instruktioner till dig som stoägare så ta kontakt med dem är mitt råd.

? eller?

Stationens avgifter ingår inte i hingstens språngavgift. Kontakta eller gå in på din stations hemsida för att få prisuppgift. Vår station tar 2800:- plus moms för AI/TAI inklusive undersökningar och semineringar. Allt annat tillkommer på det priset såsom uppstallning, sköljning av livmoder och ev. behandlingar.
Åk till stationen helst en dag innan hon "borde" gå i brunst, när de står och skvätter redan kan det vara för sent att seminera den brunsten. Hör gärna med stationen i förväg hur de vill ha det med kommunikationen, till oss sa det ring dagen innan ni kommer. De kollar henne sedan när hon är där, och om det är läge beställs det semin.

Stationens avgifter ingår inte i hingstens språngavgift. Kontakta eller gå in på din stations hemsida för att få prisuppgift. Vår station tar 2800:- plus moms för AI/TAI inklusive undersökningar och semineringar. Allt annat tillkommer på det priset såsom uppstallning, sköljning av livmoder och ev. behandlingar.
Åk till stationen helst en dag innan hon "borde" gå i brunst, när de står och skvätter redan kan det vara för sent att seminera den brunsten. Hör gärna med stationen i förväg hur de vill ha det med kommunikationen, till oss sa det ring dagen innan ni kommer. De kollar henne sedan när hon är där, och om det är läge beställs det semin.
hur räknar jag då ut brunsten? inte tänkt tanken att hålla koll på hennes intervaller tidigare :o, men den 2-8e juni så brunstade hon senast, innan dess så vet jag att hon brunstade den 12/5 kommer inte ihåg när den började eller slutade dock. men kan man dra en liten lätt slutsats att hon har 3,5v mellan brunsterna då?
är ju alltid svårt att se innan hon börjar skvätta överallt.. vilket hon typ gör från dag 2..
man får ju försöka planera in det mellan jobbdagarna..

hur räknar jag då ut brunsten? inte tänkt tanken att hålla koll på hennes intervaller tidigare :o, men den 2-8e juni så brunstade hon senast, innan dess så vet jag att hon brunstade den 12/5 kommer inte ihåg när den började eller slutade dock. men kan man dra en liten lätt slutsats att hon har 3,5v mellan brunsterna då?
är ju alltid svårt att se innan hon börjar skvätta överallt.. vilket hon typ gör från dag 2..
man får ju försöka planera in det mellan jobbdagarna..

Vi missade första brunsten och hade räknat på 20 dygn till nästa brunst från den dagen vi såg att hon ställde upp sig i hagen. Vår veterinär sa då räkna hellre på 16 dygn från första dagen ni ser att hon brunstar tills det att nästa är aktuell. Då missar man sällan så att man kommer för sent, istället kanske man kommer några dagar tidigt men hellre det, en duktig veterinär ser att det är dags snart då. Ditt sto borde vara i brunst någon gång nästa vecka om hon visade brunst första veckan i Juni. Sen är det inte alltid så enkelt heller att alla är tabellhästar, men jag hade kontaktat dem asap och åkt dit för en koll för att se vart i brunstcykeln hon är.

Ett alternativ om du jobbar är att du lämnar henne på morgonen och hämtar när du slutat jobba. Då kan hon stå inne de timmarna. Så har vi rätt många som gör och det brukar gå bra.

hur räknar jag då ut brunsten? inte tänkt tanken att hålla koll på hennes intervaller tidigare :o, men den 2-8e juni så brunstade hon senast

Mitt sto gick ur brunst den 2 juni och henne insem vi i torsdags redan. Om jag vore du skulle jag åka in ganska omedelbums. Ring semin stn och fråga dem. Hos dem kan du få svar på alla frågor du ställt här.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 354
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska rapportera in resultat av betäckning och funderar över vad som räknas som resorption vs kastning? Tekniskt sett innebär ju båda...
Svar
1
· Visningar
644
Senast: Hedwig
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
2 994
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII