Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bägge mina som är seminerade kollas den 9:e. Ponnyn känns dräktig, men jag vet inte med den stora, det är sällan optimalt att de får såna jätteägg som hon hade.

@Narcissa - våra kanske är på samma station - RHC's hemmastation...

Mina är på Blädde. Den stora är seminerad med Luxus CML. Ponnyn är seminerad på Flyinge iom att det är fryst på henne, men resten av kollerna kommer att göras på Blädde

Har ena stoet betäckt ett språng och blir andra språnget i morrn om hon fortfarande står för hingsten.. Hade tappat hoppet om att det skulle funka med naturligt på maidenstona men tillslut så :) Men en bit kvar för har flera ston på tur.....
Den som nu är betäckt är efter Quasimodo z - Quickstar. Hingsten är e: cento -Lord :) Kommer bli superstam på den fölisen

Jahapp...precis som jag trodde var Indra tom idag på 16 dygnskollen. Bara på det igen. Tillbaka för semin på måndag.
Får hålla tummarna att Darina är dräktig på sin koll 9 juni.

Har ett sto jag funderar på att betäcka om. Förra året fick hon en skada vid betäckningen (för hand). Vet. sa då att hon är tunn i slemhinnorna på ett ställe (ca 3x7 cm), men att det inte gått hål. Hon fick då smärtstillande och hippotrim vilket hon svarade bra på. Fölningen har gått bra utan några problem. Vet. rekomenderar semin nu då skadan kan gå upp vid naturlig betäckning, men utesluter inte att naturlig betäckning kan gå bra. "Om du har otur kan skadan gå upp igen". Till saken hör att jag avlar på Knabstrupper och i år finns inga hingstar tillgängliga på semin, kanske kommer det inte finnas nästa år heller.

Finns det någon här som varit med om någon liknande skada?
Ett språng vid rätt tillfälle eller är risken för stor?

@alaska_frost Jag har inte velat chansa med störts välmående med den historiken och då veterinären rekommenderar semin. Trist att det inte går att få semin. Det finns ingen chans att förhandla sig till det till nästa år, härifrån eller från utlandet?

Det finns vissa fördelar med fribetäckning, med en gammal erfaren hingst som vet när han ska hålla sig borta och när det är dags att flirta lite...
Släppte ihop i helgen:
10394805_10152181449372404_1525905495667226688_n.jpg

Seminerade idag mitt knabstruppersto med Fighting Alpha =) Kollas på måndag igen. Men jag tror hon är färdig seminerad för den här gången. =) Det är bara att hålla Tummarna att Tummen blir dräktig ;)

Åh, han är så jäkla häftig, han utstrålar verkligen energi den gamle mannen! :) Vad läckert med en knabbe + Alpha. :up:

@alaska_frost Jag har inte velat chansa med störts välmående med den historiken och då veterinären rekommenderar semin. Trist att det inte går att få semin. Det finns ingen chans att förhandla sig till det till nästa år, härifrån eller från utlandet?

Jag vet inte om det är direkt tillåtet, men man kan ju låta hingsten "betäcka" ditt sto, men samla sperman i en vagina, och sen direkt seminera.
Det beror lite på hur hingsthållaren och hingshållarens veterinär resonerar. För undantag från seminreglerna tror jag kan göras för "medicinska" skäl.

Dora ska kollas den 9:e, då har det gått 18 dygn. Det känns som att hon är dräktig för hon har blivit världens hormonbitch. Från att ha varit världens snällaste har hon förvandlats till en oberäknelig hingst som slåss med frambenen, skriker och har sig. Är även väldigt kontrollerande över hästarna i hagarna bredvid.

Är det vanligt att de ändrar beteende bara några dagar efter inseminationen?

Bägge mina som är seminerade kollas den 9:e. Ponnyn känns dräktig, men jag vet inte med den stora, det är sällan optimalt att de får såna jätteägg som hon hade.

@Narcissa - våra kanske är på samma station - RHC's hemmastation...

@cirkus - låt oss hålla tummarna för varandras ston! Min kollas också den 9:e och hade även hon ett jätteägg - 5,7 på måndagen, 6+ med råge på onsdagen, och på fredagen var det så stort att det inte ens gick att mäta :grin: (då dygn 35 efter fölning…). Tack och lov för Slingan säger jag! Så vi kunde seminera fredag kväll också. Hon hade stort även förra året men tog sig då direkt - då gick ägget från 3+ till 6+ på ett dygn, hon betäcktes och hade ovulerat dagen efter. I år hade hon 3+ på fredagen och var mjuk i cervix så hon seminerades (efter transport med Slingan) då, visa av förra årets erfarenhet, eftersom nästa chans till semin var tisdag. Men i år höll hon på sig kan man säga :meh:.
Hennes mamma hade minst 6+ varenda år, jag har för mig att 7,2 var hennes toppnotering, men tog sig på första semineringen alla gånger förutom ett enda försök på fryst då hon blev infekterad (tog sig sedan direkt på färsk brunsten efter). Även hennes mormor hade gigantiska ägg, så det ligger uppenbarligen i släkten här.

Det känns inte precis hoppfullt med så många semineringar :crazy:, men exakt samma sak skedde ett år med hennes mamma (och då med utlandsskick…) och hon tog sig ändå direkt, så jag lever på hoppet tills på måndag! :up: Måtte det inte bli enäggstvillingar nu bara…

Varför skulle det bli enäggstvillingar, menar du? Så vitt jag förstått så förekommer inte det på häst.

Ingen i DK skickar till Sverige i år, frågat många och föreningen. För liten efterfrågan för att hålla hingst på station i Sverige.

Hört att ärrvävnad ska ha lättare att gå sönder, men borde inte vet. känt om det fanns vid dr undersökningarna?

Hörde talas om någon som fick "ytligt sår" invändigt vid betäckning och denna vet. tyckte det var ok att betäcka om redan på nästa brunst.

Självklart vill jag inte riskera hästen.
Men nyfiken på om någon har varit med om något liknande.

Varför skulle det bli enäggstvillingar, menar du? Så vitt jag förstått så förekommer inte det på häst.

@CK - det var min seminveterinär som sa att det var en potentiell risk inför sista semineringen, om än mycket liten (och då jag har ett sto som inte följer några som helst skolböcker i något avseende, så skulle det inte förvåna mig om så skedde, därav min "oro")? Jag har inte heller hört talas om det tidigare? Men jag funderade över det i bilen hem från stationen och kom fram till att det inte låter så konstigt trots allt - det borde ju rimligtvis finnas en chans till enäggstvillingar hos alla däggdjur? Jag skall fråga veterinären närmare på måndag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka