Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kollade mitt ena sto på dygn 50 idag med UL. Var såå häftigt, såg lilla fölisen på skärmen <3 Nu hoppas jag på att hon inte kastar så att jag får ett litet föl i april nästa år :) Andra stoet ska kollas om 12 dagar, hoppas den är dräktig också, är betäckt naturligt även den.

Har tidigare skrivit här om min häst som fick en betäckningsskada förra året och vet. avrådde från naturlig betäckning. Skriver nu för att berätta hur det blev (om någon undrar).

Efter lite funderande lät jag en annan veterinär kolla på henne och han kunde inte hitta något fel/skada/ärr och kunde inte förstå varför den första veterinären menar att det inte går betäcka henne naturligt. Så jag valde att betäcka. Hingsthållaren fick naturligtvis veta båda bedömningarna och höll noga koll på henne efter betäckningen. Två dagar efter språnget gjordes UL igen och veterinären sa återigen "helt normal livmoder", men ägget har ej släppt eller rättare sagt äggen 3st. Så det blev ytterligare ett språng utan några problem.

Igår gjordes UL och hon konstaterades dräktig (1st) :bump:

2 ston dräktiga nu och det börjar närma sig 90 dygn! :D
Ett ska insemineras imorgon med Diero och det sista stoet väntar vi på att hon ska komma på att hon inte är dräktig.. Och där behöver jag ju dessutom bestämma mig för vad för hingst hon ska gå iom att Deodoro inte är kvar i avel.

Loppan är körd till station för att kolla upp om hon fortfarande är dräktig på 30 dygn.Matte håller tummarna.

Blir inget föl hos oss nästa år, så vi lämnar denna tråd :( Men önskar er andra lycka till och hoppas att allt fortskrider som det skall :)

Kollade min i morse för att se hur det var med det där hematomet och döm om allas vår förvåning när hon faktiskt verkar vara dräktig på typ 14 dygn!
Vi seminierade den 3 och kollade den 4 och då hade hon en jättefolikel som såg konstig ut = hematom. Eftersom dessa verkar blockera så de inte blir dräktiga så gjorde vi inget försök utan skulle bara följa hur hematomet utvecklades, om det gick tillbaka eller vad som hände. Visade sig att hon nog släppt ytterligare ett ägg (förutom det som hade gått precis innan men som inte gick att seminera på då livmoderhalsen var sluten trots högbrunst). Hingsten verkar ha dundersimmare som antagligen klarat sig riktigt länge där inne så nu blir det ny koll på fredag och 18 d.
Highcruiser för den som haft svårt att få dräktigt verkar vara da shit :bow:

@Empire

Varför det? Vad hade veterinären för motivering att inte seminera om? Ofta kommer de ju brunst bara på ett par dagar efter resorbering, och när de resorberat innan 30 dagar brukar det inte vara några problem att få dräktigt igen.

@CK Motiveringen var mest att det började bli sent på säsongen, är inte hemma idag men man kanske skulle ringa stationen i kväll och säga att vi provar igen?

Vid kollen så hade hon inga ägg på G. Hon har tysta brunster och nu när hon står hemma är det svårt att se om hon brunstar, jag har ju bara betäckt en gång innan och har en ett åring här hemma efter henne. Så när man inte är direkt erfaren av betäckningar så litar man ju på dom vid stationen och vet, men jag har ju två brunster kvar som är betalda för ;)

Anade att det var nåt sånt. "Sen på säsongen" blir uppenbarligen tidigare och tidigare för varje år? Min åsikt, har man väl börjat betäckt/seminerad, kan man lika bra försöka fullt ut att få dräktigt.

Klassikern är de stoägare som ringer och bokar i mars, vill inte börja seminera innan juni, för "jag vill inte ha föl för tidigt, de ska få gå ute direkt".
Sen när stoet löper om EN gång, börjar de yra om just detta "nja, seminera om? Veeet inte, det blir såååå sent då".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka