Betäckningar 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vår Ebba gick tillbaka till Ingrato FS i år. Årets föl blev så himla fint, så vi hoppas på en repris :)

Båda andra är dräktiga med Highcruiser och Habanero XLI. Så det blir 2 hela PRE och en som är 1/4 PRE och 3/4 Halvblod nästa år :)

@Xantippa

Läs gärna mitt inlägg i Hingstfunderingstråden
Jag svarar till er som betäckt med Luxus.

Motiliteten har alltid varit låg vid skick men Luxus har ändå bra dräktighet. Vår veterinär brukar informera alla ny stationer som beställer att det är så här sperman ser ut men att den fungerar. Motilitet är bara en del i mätningen av spermans kvalité. Det finns hingstar som har nästan 100% motilitet men inte får dräktigt, eller som Luxus väldigt låg procent men får dräktigt, och alla varianter där emellan. Vårt mål är självklart att alla ston ska bli dräktiga, vi skickar nästan alla dagar i veckan för att det ska bli så bra som möjligt. Men det finns fler faktorer som spelar in som tex vi får till ganska många ston skicka två-tre gånger per brunst och ibland över en hel vecka, en perfekt brunst är kort och borde bara behöva skick en gång vilket istället hör till ovanligheterna. Eller som när vi fick in en beställning kl tre en söndag em som skulle gå med post och vara framme måndag, då är det inte så lätt att skapa de perfekta omständigheterna (just den gången fick vi ändå iväg skick eftersom vi tappade senare än vanligt :)).

Att få stona dräktiga är ändå målet för alla inblandade!:banana:

Äntligen på dygn 23 fick jag idag se EN fosterblåsa och skymta embryot. Tre ultraljud på fem dagar krävdes det men nu är hon konstaterad dräktig i språngrulla. Ny koll om en vecka då jag förhoppningsvis får se hjärtat slå.

Grattis till er alla som fått dräktigt. Tråkigt för er som ej fått dräktigt!

Själv skall vi i väg i morgon för 18 dygns koll, och är super nervös!! Jag hoppas ju på dräktigt, men ja vad skall man säga? Magkänslan har ju haft fel förr :P

Nu har vi kommit hem från stationen, hon var dräktig x 2. Vet klämde det mindre och ny koll på Måndag. Dom låg en bit ifrån varandra men man vet ju aldrig :( Men vi håller tummar på att hon är fortsatt dräktig på Måndag :)

Min står och stampar så veterinären tycker hon ska sprutas igång. Meckar till sig med det mesta så jag tror knappt det blir nå bebis för oss i år..
Har bestämt mig för Highcruiser om jag inte hinner ändra mig igen:banghead:. Sprutas imorgon och ska dit på fredag morgon. Ska hon då ha skick så kommer det på lördag morgonen.

Imorgon insemineras min med Canterbury. Blev en kovändning men jag tror att han kan komplettera henne bra också.
Å om sisådär fem år får jag väl hitta en ft-ryttare som hjälper mig med matchning, det blir kanon;)..
Om hon tar sig..nagelbitning fram till början augusti:crazy:..

Min hade släppt sitt ägg, men det gör inte så mycket, jag tror nästan att det är större chans att få henne dräktig på en brunst som inte är fölbrunst. Hon sprutas på torsdag och sen kollas igen på måndagen därpå.

Är det många skick som har sett tråkiga ut i år? Jag använde samma hingst som förra året och då låg skicket på 75% motilitet mot 50% nu trots snabbare leverans i år. Visserligen utlandsskick så inte katastrof. Får veta i slutet av Juli om det blivit nåt.

Dock är jag rätt nöjd just nu med att jag har lämnat tanthästen kvar på stationen och att hon inte redan är dräktig och hemma, misstänkt virusabort i ett av grannstallen. :crazy:

Senast ändrad:
Av det jag hört är det ovanligt många skick som varit riktigt tråkiga. Vet flera som fått 20% och lägre även från svenska hingstar som brukar ha hög motalitet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Jag är inte ute efter att smutskasta någon med denna tråd, och kommer därför inte att nämna några namn på varken hingst eller ägare. Det...
2
Svar
32
· Visningar
4 925
Senast: JSH
·
D
Avel Åhh, vilken oturs säsong det varit nu... Valde för en gångs skull en väldigt dyr utlandshingst (hopphingst, som får vara anonym i...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 747
Senast: Cornelia
·
W
Avel Så här kan det ju också se ut hos oss uppfödare. Beställde sperma till ett av våra ston, detta var sperma från en utländsk hingst med...
Svar
10
· Visningar
1 542
Senast: Winter
·
Avel Jag har haft mitt sto på naturlig betäckning för första gången. Har tidigare betäckt henne per semin och då var ALLA kostnader specade...
Svar
5
· Visningar
1 655
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka