Betäckning!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snusisgirl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 852
S

snusisgirl

Tänkte bara höra vad ni på detta forum tycker. Mitt sto är född ganska sent. Den 16 juni 2004 så hon blev ju 3 år häromdagen. Har väntat fram till nu innan jag betäcker henne. Anser ni det är för sent? Hörde av någon att de tyckte det. Vill man inte hellre ha ett föl när det är varmt ute? Hur mkt tid "förlorar" man på träning genom att betäcka sent? Hur långt in på dräktigheten kan man rida? Inte hårt arbete då givetvis.

Sv: Betäckning!

Du kan betäcka i juni och även i juli månad, men många säger att den bästa tiden är mellan april-juni (Vad jag hört) men andra säger oxå i slutet av sommaren.

Du kan rida ditt sto enda till födseln typ, lätt motion alltså...
Dock ska hon väl vila efter betäckning ett tag.

Jag hoppas du får bättre svar av andra men detta är vad jag hört
av andra. Min kompis red sina hästar enda tills födseln och i mellan stadiet så hoppa hon med stoet osv så dom klarar ju det allt, men ju närmare ju lugnare.

//Malin

Jag har båda mina ston på betäckning nu. Mitt senaste föl föddes i juni. Jag tycker det är perfekt att få dom vid den tiden när marken är lite varmare och torrare (dom ligger ju ner en stor del av tiden i början).

Men det kan vara bra att inte betäcka för sent eftersom det kanske inte tar sig på första försöket. Och om man tänker betäcka igen nästa år och det inte tar sig på första försöket då heller, kanske det drar iväg lite till slut och jag tror att det är bra för fölet att det får börja sitt liv med en massa sommarbus.:bump:

Angående ridningen brukar man säga att lättare träning bara är bra, men ingen ridning efter nionde månaden.

Det är absolut inte för sent:smirk: fick en fölsing i onsdags, betäckte den 8 Juli förra året. Så länge jag kan välja så tycker jag det är idealiskt att få i Maj eller början av Juni för då kan de oftast vara ute hela tiden. det tycker jag är viktigt så fölet blir stark och friskt i skelett och senor;)

Jag bruka rida mina tills ca 3 veckor innan om de inte blir för tunga:smirk:

Jag tycker inte alls att det är för sent. Om du menar hur mycket tid man förlorar i träning på avkomman så är det mer eller mindre ingen alls. De flesta hästar rids in någon gång på hösten när de är 2-åringar tills sommaren de är 3 år på. Det är helt olika och beror inte på när på året den är född utan hur den utvecklas.

Om en 3-åring växt massor och är gänglig och "svag" så kan den få stå mer eller mindre oinriden tills den mognat till sej. Vissa hästar ser inte kloka ut förrens de kommer upp i 5-års åldern. Det är ingen idé att tävla dem innan dess heller, eftersom de är lite halvt drulliga och inte alls mogna i sina kroppar.

Men om hästen är mer kompakt och välproportionerlig så kan man rida in den lite tidigare.

Hur långt in i dräktigheten man kan rida beror lite så stoet, men kortare skritturer går att ta nästan in i det sista.
Dock får man bara tävla till och med 4:e månaden.

Det är ju upp till var och en hur man vill ha det. Har man uppfödning och kanske hingststation så är ju de tidiga fölen kanske att föredra då ston och föl kan släppas på bete tidigare och det blir lite mindre hästar i stallen plus att det kan vara jobbigt med fölvak samtidigt som hingststationen ska skötas.

Jag tycker att det är lagom att betäcka nu så att man inte får allt för tidiga föl. Vårat är född den 31 maj och slutet av maj början på juni tycker jag är perfekt tid.

Jag red inte mitt sto mycket under hennes dräktighet alls. Hon blir rund som en tunna så sadeln passar inte. Men om man rider med förstånd så mår de ofta inte dåligt av det. Men om hon blir stor och tung så är det bättre att låta henne vila (=gå i hagen och kanske ut på promenader).

Jag hade samma uppfattning som alla ni som svarat på mina frågor. Tycker oxå att d borde vara bättre att man kansläppa ut dem ganska snart efter födseln o slippa oroa sig för att de ska gå o halka i hagen o bryta något ben eller något sådant. Pratade med hennes uppfödare idag o jag ska köra upp henne på torsdag så får vi se när hon visar brunst osv. Ska bli så himla spännande. Vill mest ta ett föl på henne så hon har fått ett plus att jag hoppas att hon mognar lite. Just nu e hon ett riktigt monster. Hur cool som helst, nästan så att det e så komiskt att man blir arg.

ska man se på devilda djuren så är väl maj den bästa tiden. det är ju inte så roligt att ha små fölisar i november som ska behöva sto ute i regn och snö 8-12tim om dagen. personligen tycker jag man ska se lite till proteinet i betet och värmen så maj till juni är mkt bra. skulle aldrig betäcka i sept så man får föl i aug räkna lite på årstiderna så kommer du långt. och när är det lättast att vänja av en fölunge.
Mina föds i slutet av april början på maj så kan man börja vänja av lite fint i november-december. Dom sista 2månaderna så är det väldigt tungt för stoet och då tycker inte jag man ska hålla på att klämma åt en sadeljord runt magen. Har man haft barn själv så är det lättare att förstå. Men när fölet är en månad kan man ju börja lämna fölet ca 15-20 min och rida lite lätt. sen när det är ca 3mån så kan de vara själv ca 1tim. Det finns rekomendationer att läsa från vetrinärer och uppf. det beror mkt på stoet. När ett sto är 3år så växer hon mkt själv forfarande och ska samtidigt ge till en fölunge i magen så då kan det bli tufft för dom. Mkt mat oxå.

Ja matbrist har hon inte:) Ägaren till stallet där mina hästar står är väldigt mån om att de ska ha mkt hö. Mina hästars mat består mest av hö. Får enbart lite kraftfoder som betfor o korn. Givetvis ska "lillan" få annat foder när hon blir dräktig.
Hade nog inte tänkt rida henne med sadel så mkt när hon e dräktig. Hon växte mkt som 2 åring. Nu e hon ganska jämn. Lite högre bak men börjar bredda sig oxå. Har nog ingen sadelgjord som passar ändå. Haha! O tal om nån ny blir det inte:) Jag tror att detta blir riktigt bra. Skönt att få lite åsikter från folk utifrån oxå.

Liknande trådar

Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 338
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej! Mitt sto ska kollas 16 dygns koll på onsdag men funderar... Körde henne till station 21/5 och tror dom såg henne som brunstig redan...
Svar
11
· Visningar
1 218
Senast: Robina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 714
Avel Detta är förutsättningarna: Jag har en hingst med något annorlunda färg som är född 2014, egen uppfödning efter föräldrar med stamtavla...
Svar
6
· Visningar
1 878

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka