B
Blingis
Sv: Betäckning 2008
Tack
Nej, det är Saedís som vi också tror har spännande egenskaper att ärva ner.
Jag tycker det skulle vara spännande att höra ditt resonemang runt att välja en ovisad hingst. Eftersom vi andra på forumet enligt sammetsrosa inte begriper så mycket (intressant dom). Nu vet jag ju helt säkert att de flesta framgångsrika professionella avlarna ofta väljer att använda de starkaste BLUP hingstarna utan att tveka, vilket gör diskussionen som pågått här ännu mer intressant. Är det så att "hobbyavlarna" dissar BLUP hingstar för att de tror de är osäkra kort och istället tar en "snäll" hingst som man klappat på personligen med halvimponerande tävlingsmeriter (inget ont om Snerrir som nämnts tidigare, han är en urtrevlig häst men jag skulle inte använda honom i min avel), medan "proffs-avlarna" inte tvekar över att ta en BLUP hingst med bombsäker stam och rätt förutsättningar? (nu är jag lite medvetet provokativ för diskussionen är ganska spännande, det är kul att höra hur folk resonerar i sin avel.) För att de vet att den hästen med stor sannolikhet har en kanonbedömning och slåss om VM medaljer om några år och då är det bra att ha en tidig avkomma som är mogen att rida in eller avla på? Eller? Själv har jag använt både elithingstar, BLUP hingstar och framgångsrika tävlingshingstar - gärna i kombination , men jag skulle aldrig välja en hingst som inte har kapacitet att minst gå internationella tävlingar eller inte har (förutsättningar för) en första klass bedömning vare sig exteriört eller i rid. Sedan kan man tycka att en SM-häst kan ha flotta gångarter, men det är skillnad på flotta och breathtaking... Lycka till med din avkomma!