Betäckning 2008

Sv: Betäckning 2008

:o Tack :)

Nej, det är Saedís som vi också tror har spännande egenskaper att ärva ner.

Jag tycker det skulle vara spännande att höra ditt resonemang runt att välja en ovisad hingst. Eftersom vi andra på forumet enligt sammetsrosa inte begriper så mycket ;) (intressant dom). Nu vet jag ju helt säkert att de flesta framgångsrika professionella avlarna ofta väljer att använda de starkaste BLUP hingstarna utan att tveka, vilket gör diskussionen som pågått här ännu mer intressant. Är det så att "hobbyavlarna" dissar BLUP hingstar för att de tror de är osäkra kort och istället tar en "snäll" hingst som man klappat på personligen med halvimponerande tävlingsmeriter (inget ont om Snerrir som nämnts tidigare, han är en urtrevlig häst men jag skulle inte använda honom i min avel), medan "proffs-avlarna" inte tvekar över att ta en BLUP hingst med bombsäker stam och rätt förutsättningar? (nu är jag lite medvetet provokativ för diskussionen är ganska spännande, det är kul att höra hur folk resonerar i sin avel.) För att de vet att den hästen med stor sannolikhet har en kanonbedömning och slåss om VM medaljer om några år och då är det bra att ha en tidig avkomma som är mogen att rida in eller avla på? Eller? Själv har jag använt både elithingstar, BLUP hingstar och framgångsrika tävlingshingstar - gärna i kombination :), men jag skulle aldrig välja en hingst som inte har kapacitet att minst gå internationella tävlingar eller inte har (förutsättningar för) en första klass bedömning vare sig exteriört eller i rid. Sedan kan man tycka att en SM-häst kan ha flotta gångarter, men det är skillnad på flotta och breathtaking... Lycka till med din avkomma!

Eftersom vi andra på forumet enligt sammetsrosa inte begriper så mycket ;) (intressant dom).
Vill du med det påstå att mina erfarenheter inte är mycket att hänga i julgranen ;):D
Inte tror jag att Sammetsrosa menade att alla famlade i mörker förutom jag. För att man ger ros åt någon behöver det inte innebära att man automatiskt ger ris åt någon annan.:)

Nu vet jag ju helt säkert att de flesta framgångsrika professionella avlarna ofta väljer att använda de starkaste BLUP hingstarna utan att tveka, vilket gör diskussionen som pågått här ännu mer intressant. Är det så att "hobbyavlarna" dissar BLUP hingstar för att de tror de är osäkra kort och istället tar en "snäll" hingst som man klappat på personligen med halvimponerande tävlingsmeriter (inget ont om Snerrir som nämnts tidigare, han är en urtrevlig häst men jag skulle inte använda honom i min avel), medan "proffs-avlarna" inte tvekar över att ta en BLUP hingst med bombsäker stam och rätt förutsättningar? (nu är jag lite medvetet provokativ för diskussionen är ganska spännande, det är kul att höra hur folk resonerar i sin avel.) För att de vet att den hästen med stor sannolikhet har en kanonbedömning och slåss om VM medaljer om några år och då är det bra att ha en tidig avkomma som är mogen att rida in eller avla på? Eller? Själv har jag använt både elithingstar, BLUP hingstar och framgångsrika tävlingshingstar - gärna i kombination :), men jag skulle aldrig välja en hingst som inte har kapacitet att minst gå internationella tävlingar eller inte har (förutsättningar för) en första klass bedömning vare sig exteriört eller i rid. Sedan kan man tycka att en SM-häst kan ha flotta gångarter, men det är skillnad på flotta och breathtaking... Lycka till med din avkomma!

Vilken kategori av uppfödare jag tillhör behöver vi ju inte diskutera :D men jag kan ju ge en kort beskrivning hur jag tänker:

Jag letar efter hingstar som jag tror i kombination med våra ston ska ge avkommor med egenskaper som är "breathtaking".
Jag har ju dessutom fördelen att känna till utmärkande egenskaper för de "stolinjer" vi själva har eftersom jag kunnat följa flera generationer.

BLUP har jag som enbart ett komplement, går även igenom stam, individuella bedömningar och omdömen så mycket det går, även bakåt. De gamla isländska stamböckerna är guld värda :)
Helst vill jag se hur hingsten jag tänker välja rör sig även i avslappnat tillstånd, hur den beter sig i övergångar och tempoväxling både riden och i hagen. Och hur den beter sig i olika situationer med tanke på temperamentet. Jag försöker vara riktigt, riktigt kräsen ;)

Jag har en klar bild över hurdan häst jag strävar efter. Mjuka, spänstiga och schwungfulla rörelser och med en kraftfull utstrålning. Och hästen ska ha ett temperament som gör att den är samarbetsvillig, arbetsvillig, modig och intelligent. En krambjörn i hagen och samtidigt en riktigt bra presterande ridhäst. Som kan anpassa sig efter varierande krav typ "familjehäst" "tävlingshäst" "ridhäst". Resten beror sedan på ryttaren.

Tillägg: En fördel med att ha hållit på i många år med uppfödning är att man har en bra bild över hur hästarna i stamtavlorna egentligen är. De är inte bara namn utan kan förknippas med egenskaper.

Senast ändrad:

KL

Tycker också dikussionen är intressant!
Rent spontant känner jag att jag gärna vill använda hingstar som har bevisat att de nedärver bra egenskaper och vill gärna ha sett många avkommor men av ngn anledning har det ofta blivt unga (4 och 5-åringar tex) hingstar istället. I år är dock första gången vi använder en obedömd hingst (3-åring). Drömbetäckningen var när jag lyckades betäcka med Andvari frá Ey (som då var "gammal" och beprövad) främst för att jag jobbat med ett antal avkommor till honom som allihop var enormt roliga att jobba med.
Vi använde tex Thristur frá Feti som 4-åring och Saer frá Bakkakoti som 5-åring och det är inget som jag ångrat:laugh:.
Nu har ju vi våra ston på Island så diskussionen känns intressant för mig mer på ett allmänt plan och inte kanske ned på individnivå.

För övrigt fick jag reda på igår att min Elding är dräktig. Pappan är en 3-åring e. Thoroddur frá Thoroddstödum u. Samba frá Midsitju, tyvärr "tråkfux":D.

Vill du med det påstå att mina erfarenheter inte är mycket att hänga i julgranen ;):D
QUOTE]

Haha, nej långt därifrån, jag blev mest road av sammetsrosas uttalande, som jag naturligtvis förstod var en hyllning till dig snarare än en diss av oss andra - men det lät roligt. :)

Jag tycker du resonerar klokt och bra och jobbar på samma sätt. Tack för att du tog dig tid att berätta. Har man hållit på tillräckligt länge har man ju haft förmånen att se de flesta hingstarna utanför banan i hemmiljö (och i olika utbildningsstadier) också vilket gör valet lättare. Och deras av kommor i sin tur vid inridning, träning, visning etc.
Och visst måste man veta vilka styrkor och begränsningar ens stolinjer har - och det tar tid att uttyda vad de nedärver, det säger sig självt. Det är sanslöst kul med avel - men svårt. :D Att som Mist ha uppfödningen på Island måste göra det ännu svårare, men samtidigt en spännande möjlighet. Kul att höra om era tankar - tack! Hoppas ni får fina bebisar nästa år.

Hade det inte varit för att vi bott på Island tills för två år sedan skulle vi nog inte ha avelsston på Island men nu blev det såhär och det funkar så pass bra att vi nog kommer fortsätta att ha avelsdelen av vår verksamhet kvar på Island. Det är lite trist att inte se fölen som små men vi har bra kontakter på Island, åker dit ganska ofta (hälften av släkten finns ju där) och försöker hålla oss "up to date" genom nätet bla.

Haha, nej långt därifrån, jag blev mest road av sammetsrosas uttalande, som jag naturligtvis förstod var en hyllning till dig snarare än en diss av oss andra - men det lät roligt. :)

Inte tror jag att Sammetsrosa menade att alla famlade i mörker förutom jag. För att man ger ros åt någon behöver det inte innebära att man automatiskt ger ris åt någon annan.:)

delvis *kl* eller vad det nu blir;)
:rofl: Herre jistanes :rofl:
Man måste ju få ge en komplemang nån gång ibland och lätta upp stämningen här inne på forumet. Nu vet jag inte hur pass anonym Freyja villl vara här på forumet (för er som inte känner till henne) , men hon har lång erfarenhet av islandshästar och avel av islandshästar och då menar jag verkligen låång. Hon har fått fram många fina hästar genom åren bl.a. en mästerskapsmeriterad och godkänd hingst. Så JA tro tusan att hon vet vad hon sysslar med och gör det med den äran. Men för den saken skull så innebär det ju inte att ni andra här på forumet gör det. Så om någon uppfattade det på det viset så ber jag om ursäkt för så var det naturligtvis inte menat.

Mvh Jenny som ta mig tusan tänker använda sig egen avlade bluphingst nästa år, så det så:p

Senast ändrad av en moderator:

Själv har jag använt både elithingstar, BLUP hingstar och framgångsrika tävlingshingstar - gärna i kombination :),!

Nyfikna följdfrågor:D
Nu vet jag ju inte hur länge du har hållt på med avel och därmed inte hur gamla dina egenuppfödda hästar är. Men vad upplever du att du har fått fram? Har du börjat uppnå dina mål? Skulle du exempelvis använda dig av bluphingst igen? Varför/varför inte?

Nyfikna följdfrågor:D
Nu vet jag ju inte hur länge du har hållt på med avel och därmed inte hur gamla dina egenuppfödda hästar är. Men vad upplever du att du har fått fram? Har du börjat uppnå dina mål? Skulle du exempelvis använda dig av bluphingst igen? Varför/varför inte?

Jag har bara hunnit bedöma två, vilket inte är så mycket, men de blev i alla fall med god marginal första klass - tjoho. Det är ju ganska bra tycker jag. På två försök. De är bägge efter elithingstar, även om de inte var premierade när jag använde dem. På tillväxt är bland annat en BLUP-hingst avkomma, som ser bra ut, men han är inte bedömd ännu. Men kommer bli det och skäms på honom om han sabbar min svit av första klass hästar :rofl:. Jag tvekar inte att använda BLUP hingstar som jag känner till föräldrarna på och vet vad de nedärver. Dvs enbart Blupen i sig är inte intressant, det är vilka linjer han har i sig som jag är intresserad av. Hundra gånger hellre en BLUP hingst med stor kapacitet och läcker stam än en "snäll" hingst som har fin färg och trevliga gångarter. Dessutom - allt snack om "snälla" hingstar ger min knottror :angel:- jag har sett många av våra bästa hingstar i olika sammanhang och det är ytterst få av dem som jag inte skulle kalla snälla och lugna. De är väluppfostrade och otroligt trevliga att hantera, de flesta av dem.
Vad jag vill ha fram i min lilla avel är väl god exteriör och självklart luftiga, elastiska rörelser och separerade gångarter - men även ridbarhet känns viktigt för mig. Det ska inte ta till hästen är 9 år innan den töltar. Det gäller att både samarbetsvilja och motorik är bra. Och jag vill också att den explosiva tävlingshästen är sund nog att identifiera när mitt barn sitter på ryggen och bär det som den sköra guldklimp som det är. Jag är stolt över det jag har fått fram (även om jag naturligtvis vill ha en som kan ta sig till VM i ovalbanegren - det är väl det ultimata målet), men inser med stor ödmjukhet att det är tack vare en god portion tur, bra hjälp och stöd av några av våra bästa avlare och en (av privata skäl) god insyn i världen. OCH det viktigaste -ett fantastiskt stamsto där allt började... Bra ston är ju nyckeln till riktigt bra avel. (& så tror jag att ett bra visningsresultat kräver att man väljer rätt visare till sin häst - så inte nog med att man måste känna till hingstar och stamtavlor, man bör känna till avelsryttarnas styrkor och svagheter också. Komplicerad verksamhet det här...:D )

men även ridbarhet känns viktigt för mig. Det ska inte ta till hästen är 9 år innan den töltar. Det gäller att både samarbetsvilja och motorik är bra.

Bra ston är ju nyckeln till riktigt bra avel. (& så tror jag att ett bra visningsresultat kräver att man väljer rätt visare till sin häst - så inte nog med att man måste känna till hingstar och stamtavlor, man bör känna till avelsryttarnas styrkor och svagheter också. Komplicerad verksamhet det här...:D )

Absolut! :)

Grattulerar till de fina resultaten, alltid roligt att läsa om andra uppfödarens tackar och idéer:bow:
Kan inte annat att hålla med dig, inte minst vad det gäller att ha kunnigt folk omkring sig vare sig det gäller andra avlare eller tränare osv. Möter så många (inte minst de som är nya som "avlare") som inte har någon alls, de är kunskapstörstande och ambitiösa men ja de har verkligen ingen allas att bolla idéer, tankar och fundringar med. Så man förstår ju att Idunn och exempelvis Maggan Pålssons stoägarträffar är ett välkommet tillskott. Det är inte så lätt alla gånger att komma i kontakt med andra kunniga människor. Jag är själv oerhört tacksam för mina "mentorer" som hjälpt mig i allt från val av avelsmaterial till tränare. Det går säkert att bli framgångsrik på egen hand, men det är ju så mycket roligare om man kan samarbeta med andra.

Precis så! :D Vi har ju ett gemensamt mål - att driva islandshästaveln framåt och det gör vi bäst genom att samarbeta och vara ärliga med våra erfarenheter. Och mycket roligare blir det ju också som du säger. Det kräver prestigelöshet och engagemang, men det tycker jag det kryllar av i vår lilla ankdamm och det är jag glad över. (jag väljer att glömma bort det fåtal som inte sällar sig till den kategorin). Initiativet med Idunn är toppen och jag tycker de gör mycket nytta för just den kategori människor du nämner - de som behöver hitta andra att bolla med. :D

En helt annan sak jag tänkte på, som vore kul att höra era tankar om är hingsthållare och hingsthållande. Min erfarenhet är att man får hem sitt sto i väldigt olika skick och blir bemött på helt olika sätt av olika hingsthållare. Det finns hingsthållare som knappt är kontaktbara och där man bara känner sig till besvär och så den andra änden av skala med genuint engagerade hingsthållare som är fantastiska på att hålla en uppdaterade och se till ens sto som individ. Det upplever jag inte har med antalet betäckningar att göra heller - jag känner hingshållare som haft 60 ston men som har skött det fantastiskt, medan andra som har 10 verkar strunta både i stonas välbefinnande och i ägarens intresse av information. Det har faktiskt också blivit en faktor i mitt val av hingst - om den står hos någon som jag litar på eller inte. Vad tycker ni?

En helt annan sak jag tänkte på, som vore kul att höra era tankar om är hingsthållare och hingsthållande. Min erfarenhet är att man får hem sitt sto i väldigt olika skick och blir bemött på helt olika sätt av olika hingsthållare. Det finns hingsthållare som knappt är kontaktbara och där man bara känner sig till besvär och så den andra änden av skala med genuint engagerade hingsthållare som är fantastiska på att hålla en uppdaterade och se till ens sto som individ. Det upplever jag inte har med antalet betäckningar att göra heller - jag känner hingshållare som haft 60 ston men som har skött det fantastiskt, medan andra som har 10 verkar strunta både i stonas välbefinnande och i ägarens intresse av information. Det har faktiskt också blivit en faktor i mitt val av hingst - om den står hos någon som jag litar på eller inte. Vad tycker ni?
Jo, det är faktorer som jag tycker man måste ta i avvägande. Jag försöker kolla upp så mycket som möjligt och bedöma om stoet jag lämnar får det bra eller inte. Sto med föl vid sidan måste man vara särskilt kräsen med. Sto med föl kräver mycket mera näring och också extra tillsyn och extra avvägande för att unvika onödig stress.

Hingsthållaren är viktig och vi har varit nöjda med de vi valt.
Svalas första avkomma är resultatet av hingsthållarval framför hingstval. Nu vet vi att hon klarar av fribetäckning i flock.

En helt annan sak jag tänkte på, som vore kul att höra era tankar om är hingsthållare och hingsthållande. Min erfarenhet är att man får hem sitt sto i väldigt olika skick och blir bemött på helt olika sätt av olika hingsthållare.

Svårt det där med att välja rätt hingsthållare. Så mycket som kan hända under säsongen. Vi håller exempelvis fortfarande på att behandla en åring som dras med en långlivad infektion som hon drog på sig hos hingsthållaren då tyvärr både hon och hennes mamma kom hem i mycket nedsatt skick. Men i det fallet så får vi nog ta på oss stor del av ansvaret själva, vi hade både goda men också dåliga referenser från den hingsthållaren och det fanns uppenbarligen en viss risk att skicka sitt sto dit. Men att det skulle bli så här kunde vi nog aldrig riktigt drömma om. Tack och lov så är åringen mamma ok igen och ombetäckt i år, nu jobbar vi stenhårt i samarbete med kunniga veterinärer för att rädda åringen från att få sin svans amputerad. Med andra ord en mycket dyrköpt läxa....

I övrigt så har jag bara gott att säga om övriga hingsthållare som vi anlitat, hästarna har kommit hem dräktiga, pigga och i gott hull och det verkar som att hingsthållarna har haft bra koll på läget.

jag har min häst i samma stall som Grasteinn.och min hästa har även Grasteinn som pappa.;) han ger jätte fina avkommor:laugh:

Gaaah vad jag önskar jag kunde betäcka i år:crazy:

Men kan inte bestämma mig heller för om jag ska behålla Glaesir eller inte:confused:, hon ska i vilket fall ombetäckas nästa år eller året efter.
Men vill först helst att hon ska visas.:)
Mest för min egen skull, hade vart roligt.

Vad tycker ni om Garri Fra Reykjavik.
Hästen är ju sjukt snygg, och rör sig som en gud:love:
Har han gett bra avkommor?
Vill ju ha ett stoföl undan Kaela som ska behållas..

Ja Garri skulle jag gärna betäcka med, men som han kostar :eek:

/Malin

Ja dyr är han speciellt om man inte har ett sto med högt blup eller som är bedömd.

För oss gick det på 20.000 skr och då har vi inte betalt någon moms då vi har egen häst företag och avdrag för att Dád är bedömd.

Men men det blir till att spara, vi har redan boka en plats till nästa år till varan Freydis hon har ju hög blup så hon går på samma pris som Dád.

Han är bara så läker:love:

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Hanhundar och löptikar