Betäckning 2008

Sv: Betäckning 2008

Åhhh Jor skulle jag också rekommendera! Såg avkommevisningen på SM. Vilka fina hästar! Mycket rörelser och de såg pigga och allerta ut!
Det är nog en underskattad hingst! Tror att info finns på joklahastar.se

Japp1

Alltså inte låta sig tjusas av enbart färg eller blup… Det gäller att tänka långsiktigt och att föra aveln frammåt.

Naturligtvis. Men att föra aveln farmåt kan också handla om att våga satsa på "osäkra kort" med säker bakgrund. :) Jag håller dock helt med om att man ska känna sitt sto, men tycker att all seriös avel handlar om att man måste känna sitt sto innan man kan välja hingst - om nu aveln ska gå framåt. :) Blupen kan ju inte heller jämföras viktighetsmässigt med färg, blupen ger oss fingervisningar om förväntade egenskaper och bör därför vara en del av den totala bedömningen av hingstens kvalitet och lämplighet, färg är ju bara yta.
Vad gäller just Skýr tror jag man kan vara lugn för att han kommer prestera på absolut toppnivå framöver, med hans bakgrund och med Johan i sadeln. Han är ju nyss inriden.

Åhhh Jor skulle jag också rekommendera! Såg avkommevisningen på SM. Vilka fina hästar! Mycket rörelser och de såg pigga och allerta ut!
Det är nog en underskattad hingst! Tror att info finns på joklahastar.se

Japp1

Han är fin! Helt klart underskattad. Han försvann lite när han kom hit till Sverige. Men härliga avkommor! Hrafnfaxi verkar också ge fina avkommor.

Fast vad är det för fel i att vilja ha mer från hingsten innan man använder honom? Jag vill ha en avelvisad, meriterad hingst och jag vill se den live och jag vill se avkommor (även unga sådanna) innan jag använder en hingst. Hur kan det vara fel? Att ställa krav utöver blup och färg?
Jag har absolut inget emot Skýr och jag förespråkar ingen absolut användning av gamla ELIT hingstar. Men lite eftertänksamhet skadar aldrig.

Fast vad är det för fel i att vilja ha mer från hingsten innan man använder honom? Jag vill ha en avelvisad, meriterad hingst och jag vill se den live och jag vill se avkommor (även unga sådanna) innan jag använder en hingst. Hur kan det vara fel? Att ställa krav utöver blup och färg?
QUOTE]

Inget fel alls att man vill det, det var inte inte mitt budskap, långt därifrån. Jag anser att alla hästar som ska verka i aveln bör avelsvisas och godkännas, sto som hingst. Det jag menade var att i mina ögon är det ganska tveksamt att avråda från att använda så kallade BLUP hingstar i sin avel och istället ta någon halvbra hingst och tro att det är ett säkrare kort. Alla BLUP hingstar är inte blivande stjärnor, men ett antal av dem är det med ganska stor säkerhet. Divar är ju ett exempel på ett utmärkt BLUP hingst, liksom Safir från Knutshyttan. Bägge rör sig strålande, har bra exteriör och kanonstam. Jag resonerar i alla fall som så att aveln kan snabbare komma framåt genom att man (ibland) använder unga hingstar som bevisligen har riktigt bra stam som komplement naturligtvis, inte uteslutande - men alla blir ju saliga på sin tro och detta är min. Om alla skulle vänta på deras avkommors resultat skulle det ju aldrig bli några :)

Fast Snerrir är tävlingsmeriterad, har gott lynne och hans dotter Aria som visades i våras var riktigt flott. Var bara försiktig med att dömma efter endast färgen.... god avel är så mycket mer än rätt färg;).

Snerrirs lynne är helt underbart, man får leta länge om man ska hitta någon hingst som är snällare än Snerrir:love: Sen är han så himla jämn i sina gångarter alla är galet flotta!!

jag är väldigt intresserad av honom till mitt sto. har hört att han ger fina föl och många olika färger.:laugh:

Här måste ju jag klämma mig in :angel: Jag har ett sto, och mamma har ett, på island. Mitt ska betäckas med fyraåringen Óskar frá Blesastöðum, och mammas med Már frá Feti.

Måste lägga in några bilder på oskar :angel:
Från Landsmót
22596932.jpg

22596933.jpg

Vem är det som visar honom? Först tyckte jag det såg ut som Þorður Þorgeirsson och då hade det varit en minihingst för Þorður är inte stor...

Knapplånar av mig själv!

Vad kul att det äntligen börjar komma igång en intressant diskussion i den här tråden även om betäckningssäsongen snart är slut (det var det jag hoppades på då jag startade den).

Jag vet :love: Och det bästa är att vi först satt och beundrade honom på LM, sedan var vi på gårdsbesök. Då var han helcool, det var väl 20 pers som gick runt och kollade. Han var verkligen bara lugn och mysig, 4 år.. När han var inne på banan var han i och för sig rätt stirrig, men ändå. Tror det var för ovanan. :love:

Senast ändrad:

Jag har faktiskt ingen aning. Har ingen koll alls, visste inte ens att det var han förrens efter..

Jag tror det var ngt med sitsen på den första bilden som fick mig att tycka det såg ut som Þorður men när jag tittade nogrannare såg jag att det inte var han men kunde inte luska ut vem det var:D.

Glömde.
Att jag valde Skýr beror på att jag tror att det finns möjligheter till en mycket bra avkomma med just den kombinationen.
Både sett på individerna och på stammen.

Du vet ju vad du snackar om;)
Finns nog få människor på det här forumet med din erfarenhet och kunskap. Är det Embla som är betäckt med Skýr?

Du vet ju vad du snackar om;)
Finns nog få människor på det här forumet med din erfarenhet och kunskap. Är det Embla som är betäckt med Skýr?
:o Tack :)

Nej, det är Saedís som vi också tror har spännande egenskaper att ärva ner.

Embla står över i år och även Björk. Vi kör mestadels med varannat år. Avelsstona håller bättre då.

Senast ändrad:

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka