Betäckning 2008

Sv: Betäckning 2008

OT: Va lattjo, jag har 2 ston i träning från 2 olika ägare men de heter oxå Kengála och Tindra.

I fjol var det ett äldre sto här för att bli dräktig med Loftur. Hon var här 4 ggr, störtkär i han och brunstade 6-7 dgr varje gång. Inga andra ston fick titta på honom, då blev hon tokig. Fick ställa in henne i uteboxen, ge henne kraftfoder och stänga båda boxdörrarna för att få betäcka någon av de andra i lugn och ro. Inte f-n blev hon dräktig, trots spolning och spruta inför 3e ggn. Så att nöjespippa (bra uttryck :o:o:angel:) var tydligen det enda hon var ute efter oxå...

Stona som är hos oss för att dejta Atgeir är jättesnälla och behändiga. Han får komma till utan bekymmer. Bara min elaka märr som blåvägrar så jag får inget mer föl efter henne (har 2 jättefina). Hon är till salu nu så får nästa generation ta över. Hagen full med ungston :laugh:

Sorry för TK men kollade dina bilder nu och såg två som jag kände igen. Det var jag som hjälpte er lasta Ófeig när hon skulle hem från Brösarpsgården :angel:

*suck* ja det är samma envisa Ofeig:p
Hon har tyvärr blivit svår att lasta med föl när vi är borta, är precis som att hon blir smått förvildad när hon är borta en längre tid hemifrån, är i behov av rutiner och samma människor runt sig för att funka. Hemma går hon på men är hon borta på bete för länge utan hantering så blir det knepigare. Tack för hjälpen med lastningen i alla fall. Tack och lov så är ju Vidja och Spá som också var hos er betydligt mer okomplicerade:D. Vidja har föresten en Hraunar dotter sedan innan, så jag vet ju vad jag får för pengarna:laugh:

Det var så lite så ^^,

Vidja känner jag inte igen men Spá har jag träffat :)

det börjar bli lite brottom att välja hingst nu. Nån som har ett bra tips på hingst inte allt för långt från stockholm?

Har hittat en snygging Draumur frá Minni-Borg men jag vet inte...

vad är folk intresserade av att köpa för föl sen, efter några speciella hingstar tro? Jag vill att mina ston ska få för men kan inte ha kvar dom sen då jag redan har för mycket hästar. :angel:

Jag skulle rekommendera Skýr från Lindnäs e: Askur från Håkansgården U:Disa från Hocksbo. Fiin och isabellig! finns på www.skyr.nu eller se kommer inte i håg riktigt.

eller Snerrir fra Bae e: Svartur fra Unalaek Brun 4 gångshingst m 9 för tölt och galopp.

Japp

Njaa. Var kanske när jag gick i skolan då, då var det inte jag som kollade dem. Nog kommer jag ihåg varenda liten fru som Hraunar haft ^^,

snerri var lite tråkig färg tycker jag. men skýr var rätt fin. tack för svaret!

Njaa. Var kanske när jag gick i skolan då, då var det inte jag som kollade dem. Nog kommer jag ihåg varenda liten fru som Hraunar haft ^^,

Hoppas att du inte tog illa vid dig av mina/mitt inlägg! Då ber jag om ursäkt! Har tyvärr inte koll på om du jobbar, praktiserar eller bara hyr box på gården. Men du verkar duktig och driftig!

snerri var lite tråkig färg tycker jag. men skýr var rätt fin. tack för svaret!

Fast Snerrir är tävlingsmeriterad, har gott lynne och hans dotter Aria som visades i våras var riktigt flott. Var bara försiktig med att dömma efter endast färgen.... god avel är så mycket mer än rätt färg;).

vad är folk intresserade av att köpa för föl sen, efter några speciella hingstar tro? Jag vill att mina ston ska få för men kan inte ha kvar dom sen då jag redan har för mycket hästar. :angel:
Dom flesta vill ha inridna hästar och vill inte köpa föl.
Ston med föl behöver extra plats. Varför vill du ha föl om du redan har för mycket hästar? Av något särskilt skäl?
Vad gör du om du inte kan sälja fölen så snabbt som du räknat med?

Gå in på t ex hästnet och kolla hur mycket föl som annonseras ut och som inte säljs. Dessutom är det inte bara annonser på föl födda i Sverige utan också mängder från Island och Danmark.

det börjar bli lite brottom att välja hingst nu. Nån som har ett bra tips på hingst inte allt för långt från stockholm?

Har hittat en snygging Draumur frá Minni-Borg men jag vet inte...

Synd att jag bor 5 timmars resa norrut då för jag har Atgeir frá Vatnsleysu (första klass musblack med totalt 8.13, blev 9a på SM i
5gång för seniorer) Han är här på station och min märr:devil: vill inte ha honom. Så jag hade gärna tagit emot ditt sto på betäckning och sedan tagit fölet, förutsatt att ditt sto är en trevlig och frisk tjej. Mina ungston är nämligen för unga för en date...

Hoppas att du inte tog illa vid dig av mina/mitt inlägg! Då ber jag om ursäkt! Har tyvärr inte koll på om du jobbar, praktiserar eller bara hyr box på gården. Men du verkar duktig och driftig!

Nej, nej. Jag tog absolut inte illa vid mig! Jag är känd för mitt minne så om jag varit normal hade jag inte kommit ihåg. En elefant glömmer aldrig ;). Du behöver inte alls be om ursäkt.

Tack ska du ha :)

Btw så är det fina och trevliga hästar du har :)

Fast Snerrir är tävlingsmeriterad, har gott lynne och hans dotter Aria som visades i våras var riktigt flott. Var bara försiktig med att dömma efter endast färgen.... god avel är så mycket mer än rätt färg;).

Hmm, ja fast en häst med 124 i BLUP (som Skýr har) har ju lite mer än enbart bra färg. Och med både mamma och pappa med schyssta tävlingsmeriter lär han nog komma ut på banorna.

Hmm, ja fast en häst med 124 i BLUP (som Skýr har) har ju lite mer än enbart bra färg. Och med både mamma och pappa med schyssta tävlingsmeriter lär han nog komma ut på banorna.

Fast han är ändå i mina ögonen ett väldigt osäkert och oprövat kort. Man vet väldigt lite om hans förvärvning ännu och han har inga egna meriter eller prestationer mer än sin stam och sin blup. Naturligtvis så hoppas vi ju alla på att han blir lika sagolik som sina föräldrar. Däremot så vet vi mer om en hingst som Snerrir som nämndes innan, han är bedömd, tävlingsmeriterad och avkommorna har börjat komma till visning och ut på tävlingsbanorna. Vi vet lite mer vad han förvärvar och till vilka typer av ston han kan tänkas passa. Ska man använda en ung och oprövad hingst som Skýr så bör man vara en mycket erfaren och kunnig avlare som är känner sina stons egenskaper och förvärvning väl. Alltså inte låta sig tjusas av enbart färg eller blup… Det gäller att tänka långsiktigt och att föra aveln frammåt.

Jag måste nog hålla med Rhonda här. Låt oss säga att det inte var Skýr utan en annan bluphingst med andra föräldrar men med en fin färg. Om vi jämförde det med någon hingst med tävlingsmeriter, bedömda avkommor, bra lynne och allt det där. Men den kanske är brun eller svart. Om den då står lite längre bort så tror jag att man väljer bluphingsten. Av bekvämlighet.

Nu tror jag att Skyr kommer att bli en fantastisk häst med fin bedömning och tävlingsmeriter.

Lycka till med hingstvalet!

Japp1

Skýr, så bra namn:d Intressant stamtavla på honom med.

Jag ska inte låta något sto betäckas inom några år, men jag kommer då vara på jakt efter en medelstor femgångshingst med mycket Saudarkroki-blod, ngn som känner till en sådan? Eller i princip vilka linjer som helst går bra men helst inte mer Ofeigur:angel:

Liknande trådar

S
Islandshäst Allt fler blir irriterade på de otroliga registreringkostnader (8750 kr!!!) :confused: som SIF lägger på att regga en islandshäst efter...
12 13 14
Svar
278
· Visningar
29 677
Senast: Blossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V