Betäcka nu, sent ???

xaheena

Trådstartare
Hejsan, nu är jag inte helt lost vad det gäller hästar men angående avel är jag inte sååå hemma.

Därför vill jag bara dubbelkolla detta då jag tycker att det känns väldigt sent om man skulle betäcka nu, självklart är det inget planerat utan stoet i fråga har skadat sig och kommer vara konvalescent under en längre tid.
Vissa verkar tycka att det är helt okej och vissa tycker att det är väldigt sent, har även rådfrågat flera veterinärer och även där är det olika bud.

Som ni förstår är det viktigaste att mitt sto mår bra och ett eventuellt föl får en bra start i livet, därför behöver jag nog lite råd.

:confused: :confused: :confused:

Tacksam för hjälp
xaheena

Sv: Betäcka nu, sent ???

Det beror nog lite på hur du vill ha det planerat... Mitt stos första föl kom i mitten på juli - alltså ganska sent eftersom vi bestämde oss ganska sent sommaren innan när jag fick antagningsbesked från universitetet. Och det funkade bra - hon blev ju ridhäst igen efter fölet var avvant på vintern efter. Fölet hade dock hela tiden lite svårt med magen och det tror jag beror på att han inte kom i ordning med betandet ordentligt.

Nu när hon har blivit avelsto på heltid så blev det seminering först i förra veckan - för hon hade lite infektion innan som skulle bli behandlad och sen svarade hon inte på igångsprutning och sen missades en brunst och till sist sprutades hon igång igen och då kunde de seminera. Och nu vet jag ju inte om hon är dräktig än - men jag hoppas!!! :bump: :bump: Om inte så blir det lite sent men jag tror jag tänker försöka en brunst till.

Helst skulle jag vilja ha föl i slutet av april början på maj - för det kan ju strula med brunster etc året efter och då vill man ha lite tid på sig. Det är i och för sig lättare att stoet blir dräktigt när det redan har föl som tur är.

Så har i alla fall jag planerat och gjort tidigare. :)

jag väntar föl i augusti/septemeber....

får citera mig själv när folk undrar om det inte är för sent.
För sent för vad?
För att ställa ut? Nej
För att tävla? Tävlar inte på föl
För att leka med kompiasr? Nej kompisarna försvinner inte med solljuset
För att beta? Föl betar ju inte jättemycket och det h*n får i sig är bara komplement till mammas mjölk.

Är det inget bekymmer för hästen skall det inte vara det för dig heller. :)

Vi har ett sto vars alla avkommor är födda i juli, det har inte varit några som helst problem. De har växt och utvecklats som alla andra.
Däremot fick vi ett augustiföl för många år sedan. Den avkomman är i dag helt med i sin utveckling, men var under sina första år helt klart sen och ganska vek i psyket. Han fick inget sommarbete alls, det var en av de värsta höstarna som jag har varit med om vädermässigt, spöregn från i princip september fram till vintern,
Jag vill inte ha några mer augustiföl, men som sagt han är helt i kapp sina jämnåriga idag.

Betäcker man sent så får man se på den ljusa sidan på saken. Under de 3 sista månaderna på stoets dräktighet så får hon äta massor av näringsrikt gräs istället för att behöva fodras upp.:) Varmt och skönt att födas senare på sommaren än i april.

Betack du ditt sto inga som helst problem. Ar stoet redo blir hon draktig annars sa blir det inget. Det finns manga som far fol senare an detta. Lugn och fin. Lycka till.;)

Jag vill egentligen inte ha föl senare än början - mitten på juni, så där är ju ett close call nu. Att jag inte vill det är för att jag vill de ska kunna tillgodogöra sig iaf en del av betet.

MEN, de klarar sig bra ändå, och om mitts to är tomt på 47-dygnskollen i slutet på juli, så kommer jag göra ett sista försök. Och då 'ta' att fölisen inte kommer idealisk tid.

Det enda som egentligen är ett PROBLEM med att få ett såpass sent föl är om du vill betäcka om stoet. Då kommer fölen lika sent (eller senare om stoet inte tar sig direkt) hela tiden, om du inte betäcker på fölbrunsten. Men sålänge det gäller ett enstaka föl så påverkar ju inte det alls.

Pratade med seminvet om det där sist, att om min donna är tom vid nästa koll (gud förbjude..) är det 'kört för säsongen' då? Vet tyckte att 'när det handlar om enstaka föl, så nej inte alls!'

HalyBailey skrev:
För att beta? Föl betar ju inte jättemycket och det h*n får i sig är bara komplement till mammas mjölk.

Är det inget bekymmer för hästen skall det inte vara det för dig heller. :)

Fast det med betet gör faktiskt skillnad. Jag menar inte att man inte ska ta föl sent för de då inte kan tillgodgöra sig betet, men att tycka att det inte spelar någon större roll håller jag inte med om. Syndes STORA skillnader på fölen födda i april och fölen födda i juli när jag red åt ponnystuteriet. De tidigt födda som kunde beta del av säsongen hade klar fördel av det (å andra sidan kunde julifölen vara ute mer direkt och hade fördel av det på andra plan).

Men som sagt, avgöra en betäckning tycker jag inte betesdelen ska, men det gör faktiskt skillnad. Dock inte någon skillnad som inte jämnar ut sig sen, men soms agt skillnad i hur fölen blir (och i ägarens plånbok, men det är ju ett sekundärt problem)

Vi köpte för några år sedan ett sto som var 2 år men född i slutet av aug. Hon var ett helt år efter i sin utveckling.Aldrig mer en häst som är född så sent.
Vi vill ha våra fölisar i feb/mars så frågar du mig så tycker jag att det är på tok försent. Har ett sto nu som verkar brunsta om. Hon kommer inte att betäckas om.

åke skrev:
Vi köpte för några år sedan ett sto som var 2 år men född i slutet av aug. Hon var ett helt år efter i sin utveckling.Aldrig mer en häst som är född så sent.
Vi vill ha våra fölisar i feb/mars så frågar du mig så tycker jag att det är på tok försent. Har ett sto nu som verkar brunsta om. Hon kommer inte att betäckas om.

Fast jag pratade om juliföl, kan vara så att det gör en rätt stor skillnad med den där månaden? Men soms agt, på juliföl vas aprilföl syns en tydlig skillnad (som dock tas igen, eller iaf gjorde med de utfodringsrutiner etc som fanns hos den uppfödaren). Men är ju inte alls omöjligt at det blir stor skillnad bara mellan juliföl och augustiföl med.

Föl i feb/mars vill jag ABSOLUT inte ha. Min K är ju född 14 april, och jag slipper gärna få så 'tidigt' igen. Hon kunde ju inte gå ute så himla mycket första tiden, och det var ett heltidsjobb med passning etc.

Dels var det lerigt och skitväder, och så var det ju kallt och blött i backen. Så ut med sto & föl, och såfort fölet blev trött och ville lägga sig så in med dem, och så ut med dem igen när de vilat klart.

Sen hade jag ju tyvärr den oönskade bieffekten att min lilla fick lunginflammation som tre veckor gammal, och pga det inte skulle gå ute i regn, medan hennes bakhov skulle röra sig så mycket som möjligt.

Men vädret här är helt enkelt väldigt fölovänligt i mars och första delen av april. Februari skulle nog faktiskt vara bättre, när snön ligger.

Jag vill ha i maj jag, det känns perfekt. Då kan fölet gå ute mycket direkt första två månaderna (sen kommer bromsen i juli så dår blir det till att stå inne på dagarna ändå, alltid är det nåt..)

Så jag satt ju och 'bara tittade' på två jättefina brunster hos stoet, helt enkelt för jag inte vågade betäcka, med 'risken' för att hon skulle ta sig direkt och det bli för tidigt föl. (Nu om hon fortsätter vara dräktig, och hon går normal tid etc, då kommer det föl i början av maj, 330 dygn 4:e maj, vilket är precis vad jag beställde).

Men bodde jag mer söderut t ex, då skulle jag gärna ha ett tidigare föl. Men häruppe blir det helt enkelt inte lyckat. Möjligen om jag hade haft ridhus eller liknande att släppa dem i när det är sörja och elände ute kanske)

Alexandra_W skrev:
Fast det med betet gör faktiskt skillnad. Jag menar inte att man inte ska ta föl sent för de då inte kan tillgodgöra sig betet, men att tycka att det inte spelar någon större roll håller jag inte med om. Syndes STORA skillnader på fölen födda i april och fölen födda i juli när jag red åt ponnystuteriet. De tidigt födda som kunde beta del av säsongen hade klar fördel av det (å andra sidan kunde julifölen vara ute mer direkt och hade fördel av det på andra plan).

Men som sagt, avgöra en betäckning tycker jag inte betesdelen ska, men det gör faktiskt skillnad. Dock inte någon skillnad som inte jämnar ut sig sen, men soms agt skillnad i hur fölen blir (och i ägarens plånbok, men det är ju ett sekundärt problem)
Visst är det skillnad på föl födda i februari och i juli. Har själv fått föl i början på februari samt nu för tiden i mitten på juni. Jag betäcker mitt sto för tredje gången idag och hon beräknas då föla runt den 15 - 17 juni som hon gjort tidigare. Fast skulle hon inte ta sig på denna brunst så får hon "vila" till nästa år. Februari fölet som jag fick i början på februari var inte så kul när han föddes. men det gick. Sålde honom sedan som 1 1/2 åring veterinär trodde då han var 6 år gammal. Mina ponnyer har en förmåga att se färdiga ut tidigt. Så det där med 6 år skrattade jag åt. Men det är klart han var lätt såld i juli året efter han var född. Men det var mer jobb med honom iofs. Men välhanterad.Rekomenderas ej att betäcka på föl brunst då infektions risken är hög.

Alexandra_W skrev:
Pratade med seminvet om det där sist, att om min donna är tom vid nästa koll (gud förbjude..) är det 'kört för säsongen' då? Vet tyckte att 'när det handlar om enstaka föl, så nej inte alls!'

Det känns skönt att höra!!
Mitt sto sprutades igång i måndags och nu väntar vi på en ny brunst förhoppningsvis tills helgen då (vad jag fattade det som), men jag fick uppfattningen av att det typ var försent för säsongen om det inte fungerade denna gången... men det kanske det inte är då??
Jag vill gärna ha ett ganska sent föl, så för min del är det ju inte försent än...

Jag är lite inne på att betäcka mitt sto snart, pga hennes konvalescens. Det fölet kommer isf bli ett juli-föl. Har inte frågat veterinär eller "seminstations-folk" o dyl, men från folk i stallet är det delade åsikter. Vissa ser inga hinder alls, men nån påstod att fölet kommer att födas/stoet gå högdräktigt då det är som varmast och mest insekter ute = jobbigt för dem...? (Man kan väl ha flugtäcke o spray (?) på fölston också??)

Oj, en gammal gammal tråd startad av mig !

Jag betäckte inte det året pga att jag tyckte det blev för sent. Betäckte dock -07 och har nu ett litet stoföl går hemma.
I år krånglar mitt sto och kommer eventuellt semineras nästa vecka.

Nu när jag sett vad mitt föl får ut av att leka med kompisar på betet hela sommaren är jag inte överförtjust över ett sent föl.

Jag skulle inte BÖRJA säsongen nu, det blir alldeles för sent om ngt skulle krångla.

*kl*
Jag har haft ett juli föl en gång och det vill jag inte ha igen, fick lunginflamation 2ggr upp till 1-års ålder och hade svårt att ta sig på betet som 1-åring.
Skulle inte påbörja en betäckning nu eftersom att flera seminstationer stänger i mitten av augusti och man har max 2 brunster på sig om man börjar nu...Vilket kan bli både kostsamt och utan dräktighet:(

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 396
Senast: Sesca
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 931
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 970
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 920
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka