Betäcka nu... hjälp..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 109
  • Visningar Visningar 10 963
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka nu... hjälp..

Var det så illa :crazy:?? Betyder inte det att hästen då ifråga har grava exteriöra fel??

Alltså, jag må vara kräsen, men jag skulle ALDRIG komma på tanken att betäcka med en hingst som fått mindre än 40 poäng (helst några poäng högre) och visat bra resultat (i den diciplinen som man lägger störst vikt vid).

Men hey, thats just me....

Senast ändrad:

Fattar inte varför folk envisas att betäcka med araber som skulle ha blivit av med kulorna innan de ens föddes! ( :angel: omöjligt, men... :D )

Hellre att betäcka med Elcatero som faktis är av god typ och goda kvalitér i gångarterna så att han blev godkänd för halvblodsavel!

Var det så illa :crazy:?? Betyder inte det att hästen då ifråga har grava exteriöra fel??

Alltså, jag må vara kräsen, men jag skulle ALDRIG komma på tanken att betäcka med en hingst som fått mindre än 40 poäng (helst några poäng högre) och visat bra resultat (i den diciplinen som man lägger störst vikt vid).

Men hey, thats just me....

Jag håller med dig, gissa varför det inte blev någon arabhingst till K. Jag höll ju på att börja gråta när jag glad i hågen började leta efter hingst, var ju inne på arab helt och fullt från början. Sen ändrade jag mig, gissa varför liksom :crazy:

Skrivit det förut i tråden, men skriver in igen:

Imre El Thair
Avelsvärdering Grevagården 2004:
Exteriör: Lågställd oädel hingst, kort bred hals. Djup bål, omarkerad manke, lång rygg. Hjulig bak. Energisk skritt. Oelastisk kort trav med svag takt. 56675=29 p.
Bruksprov: 86866=34 p. Tilldelad klass III.

Avelsvärdering Grevagården 2007:
Exteriör: Hingst av svag rastyp. Väldigt vackra ögon, bred hals. Brant bog, välmarkerad manke, omusklat kors. Välbenad från sidan, hjulig bak Passartad kort skritt. Markbunden kort trav. 56745=27 p. Tilldelad klass III.

Jag vet inte om det var mig ni svarade nu men ändå. Puccini har fått 32 p, så riktigt så illa som 27 p är det inte! Därimot vet jag att hans poäng inte är något att hänga i julgranen precis. Tänker inte sitta och försvara mitt hingstval för någon eftersom det är ett fritt land. Ska därimot säga att han har fått guld på utställning. Så ok, dom bedömmer absolut inte likadant på utställning och premieringar, men det visar i alla fall att han är en vacker arab.

Jag menar inte att attackera dig på något sätt, det är som du säger ett fritt land :). Så förlåt om du kände dig påhoppad, jag bara framförde min personliga åsikt.

Och den är, fortfarande som jag skrev i mitt ena inlägg tidigare:

Alltså, lite tanke på vilka raser som passar ihop och inte kan man väl ha? Och sen verkar tanken på exteriör vara helt bortflugen? Och framförallt, att avla på en hingst med 34 poäng som blivit klassad som en klass III..... *ryser*. VAD kan det tillföra aveln?

Senast ändrad:

Det är klart de inte bedömer lika på utställning och premiering. Utställning = snyggast för dagen. Premiering = avelsvärdering.

Sen är det tyvärr tråkigt att man på arabutställningar kan utdela guld tills ånt med inkorrekt benställ då de är snygga i övrigt och flashade fint den dagen *hukar* Men ska man avla ska man definitivt titta på avelsvärderingen, och se utställningsmeriter som ett plus.

Sen, en häst kan ju ha ytterst god rastyp även på premiering och få t ex en nia, men gångartsmässigt och vad gäller benen ha riktigt låga siffror. En sådan häst kommer ju få sin rastyp högt premierad på utställning t ex, och har den en lyckad dag och rör sig hyfsat den dagen (och bättre jmf med vad den brukar t ex) så kan den mycket väl få guld. Fast man bör väl då mest använda det guldet att vara stolt över och 'hedra' mor och far, inte avla på..

Jag vet inte om det var mig ni svarade nu men ändå. Puccini har fått 32 p, så riktigt så illa som 27 p är det inte! Därimot vet jag att hans poäng inte är något att hänga i julgranen precis. Tänker inte sitta och försvara mitt hingstval för någon eftersom det är ett fritt land. Ska därimot säga att han har fått guld på utställning. Så ok, dom bedömmer absolut inte likadant på utställning och premieringar, men det visar i alla fall att han är en vacker arab.

Glömde.. spontant har jag svårt att förstå användandet av en 32 p- hingst. MEN, det kan ju vara så att man har ett väldigt bra sto med en väldigt förvärvningssäker stam, och vill ha in ett specifikt blod och därför gör en chansning i ett led med en lågpoängshingst.

Så, jag anser inte det per definition alltid är galet att ta en lågpoängare, däremot så i sådana lägen som den här tråden handlar om så är det horribelt =/

(K:s pappa, iofs inte vald av mig men sak samma, fick ju 35 p på avelsvärderingen. Inget jag själv hade använt poängmässigt, men han har ju gett ett flera fina föl så man kan ju inte förneka att han har förvärvt sig väl, sen finns det säkert exemplar som.. inte alls är bra. Jag har bara sett de trevliga, fina dock. Men han hade 8-7-7-6-7 = 35 p. Ridprov 8-8-8-8-8 = 40 p. Klass I. Så som sagt, de behöver inte vara så fel i alla lägen med en 32-poängare. Utan jag svara TS, fast iofs, jag akn inte övht se minsta anledning att använda Imre i aveln. Till något sto..)

Fattar inte varför folk envisas att betäcka med araber som skulle ha blivit av med kulorna innan de ens föddes! ( omöjligt, men... )

Hellre att betäcka med Elcatero som faktis är av god typ och goda kvalitér i gångarterna så att han blev godkänd för halvblodsavel!

:bow:Precis håller med dig till fullo!!!:bump:Där kräver man ju en helt annan kvalitet.

Vad ni hoppar på Imre när det inte ens det tråden handlar om :S

Jag fråga om råd och sådant, men jag stänger denna tråd nu.

Jag söker mej mer en kompakt häst och hingsten är mer kompakt och grov. Gillar hans utseende väldigt mycket och tror på att det blir ett fint föl.
Pillan är ju inte i fin form just nu men hon är inte direkt grov och är ganska lång i kroppen.

Jag avlar inte för försäljning utan det är till mej, och jag tävlar inte utan vill ha en bra häst bara, som jag kan använda till skogsridning osv.
Knabstruper hingsten är oxå långt tagen i hoppning, han har stor hoppkapacitet fick jag veta. Jag gillar hoppning men som sagt, det är inte för tävling lr försäljning som jag avlar fram denna kamrat. OM det blir någe satt säga..

Du kan inte stänga trådar, det kan bara moderatorn.

Har flera gånger försökt få dig att komma fram med vad knabstrupperhingsten heter (jag föder upp knabstrupper själv), men å andra sidan är det ingen bra korsning ens om du hittade en bra knabstrupperhingst.
Vilka klasser har han tävlat då? Vinster, placeringar???

Och en arab som fått 27 poäng.... jisses....

Det är så oseriöst att jag blir mörkrädd. Du avlar för Italien.

Jag fråga om råd och sådant, men jag stänger denna tråd nu.

Moderator är den enda som kan stänga tråd. Man kan inte direkt stänga tråden för folk inte håller med. Du får nämligen svar HELT inom ämnet!

Jag söker mej mer en kompakt häst och hingsten är mer kompakt och grov. Gillar hans utseende väldigt mycket och tror på att det blir ett fint föl.
Pillan är ju inte i fin form just nu men hon är inte direkt grov och är ganska lång i kroppen.

Du vill ha en kompakt häst och lägger en arab på ett nätt vbltravarsto? Jag är inte riktigt med dig där. Men, eftersom du inte kan presentera en enda anledning förutom 'söt och snäll' varför du valt den hingsten, så vi ändrar frågan:

VAD vill du ha för föl? Alltså vad är det du vill ha för avkomma? Förutom söt och snäll.

För du behöver inte alls få en kompakt en, du kan få mammas långa rygg och mammas hals, pappas huvudet och bakdel och en mismatch av benen t ex.

Jag har sett två korsningar ardenner x fbl. Den ena var skitsnygg faktiskt (båda var tjuvbetäckningar för övrigt), blev som ett maffigare fbl, högställd, elegant och trevlig. De flesta trodd ehon var hbl. De andra... den fick fblkropp med ardennerhuvud och ardennerben. Såg rent vanskapt ut..

Så, du får liksom inte en blandning med mammas bästa sidor och appas bästa sidor nödvändigtvis. Så vad är målet med korsningen, dvs vad vill du ha för föl?

Tror ingen menar att hoppa på dig personligen för att du vill avla.
Men ibland behöver man bli ifrågasatt om man inte kan så mkt själv om avel.
Som någon skrivit tidigare så är det ju minst lika viktigt med exteriören osv även om du ska hästen till skogsridning.

Ska du ändå betäcka ditt sto så ta dig tid att hitta "rätt" hingst, ta inte bara första,bästa ,billigaste,närmaste hingst du kan hitta.
Det är ju du som kommer tjäna på det i längden!!!:idea:

Jag vet att det bara är moderatorn som kan det, ska maila om det.

Alltså, jag har inte bestämt mej ännu och ägaren hann inte prata med mej idag så vi skulle ta det imorron. Då ska allt tas upp om stam och meriter osv..

Så just nu kan jag inte ge dej någe svar.. Även om jag vill!!

Ni tror jag är oseriös men så är fallet inte, visst går man efter hur dom är och samtidigt poäng, ang knabstrupern så får jag veta allt sådant imorron.

Jag kan PM:a dej om detta imorron så får du veta om du vill det. Jag kommer ta reda på allt som bara går. Samtidigt hans namn. Lovar att du ska få det. Fick se deras avkomma mellan vbl och hingsten och gillar den. Dom hade annons ute på den förut men sen ångra sig dottern om det och tog tillbaka det. Dom ska rida westen med den hästen. Nu är den ute på foder..

Nu ska jag göra mej klar för jobbet.. Ursäkta för min dumhet att vilja ta föl på mitt sto med denna herre!!

Jag har följt den här tråden i tysthet för jag har inte en susning om avel så jag ska inte lägga mig i. Men jag blev dock intreserad av alla arabhingstar som nämndes o betsämde mig för o kolla upp de.

http://www.oksarab.com/horses/girlan/show.htm

Den hästen tycker jag ser..ja nästan missbildad ut :crazy:*hukar långt ner för alla kommande slag*
Ska araberna verkligen se ut så nuförtiden?

http://home.swipnet.se/tjustaraber/
Den hingsten ser ju mycket bättre ut??

Jag vet att det bara är moderatorn som kan det, ska maila om det.
Alltså, jag har inte bestämt mej ännu och ägaren hann inte prata med mej idag så vi skulle ta det imorron. Då ska allt tas upp om stam och meriter osv..

Så just nu kan jag inte ge dej någe svar.. Även om jag vill!!

Jodå det kan du visst. Jag undrar vad du förväntar dig/önskar dig för resultat av att betäcka ditt sto med Imre?

DU kan också svara på mina frågor ang en ev knabisbetäckning, finns längre bak i tråden och går ut på 'varför riskera så mkt genom att ta enhingst som inte är förstahandsval'

Jisses du kan ju inte basera allt på vad hingsthållaren/ägaren kommer att berätta för dig..klart som fasen att dom kommer framhålla sin egen hingst framför andra.

Här var ju fakstist en tjej som nog träffat hingsten IRL och känner uppfödaren, hade nog hellre kontaktat dom.
Vet du ngn annan utöver dom som har hingsten som faktiskt har använt honom på sitt sto??

Det går ju inte att basera allt på en trevlig avkomma som du sett hemma hos dom, hur gammal är förresten den avkomman?

Jag har följt den här tråden i tysthet för jag har inte en susning om avel så jag ska inte lägga mig i. Men jag blev dock intreserad av alla arabhingstar som nämndes o betsämde mig för o kolla upp de.

http://www.oksarab.com/horses/girlan/show.htm

Den hästen tycker jag ser..ja nästan missbildad ut *hukar långt ner för alla kommande slag*
Ska araberna verkligen se ut så nuförtiden?

http://home.swipnet.se/tjustaraber/
Den hingsten ser ju mycket bättre ut??

Tyvärr har den rena arabaveln i många fall gått åt helt fel håll.
Skulle mkt hellre betäcka med en hingst(arab) som även är godkänd för halvblodsaveln, som kräver mkt mer av hingstarna än bara ett snyggt utseende.
Iallafall om jag var ute efter en avkomma som ska kunna prestera nåt, och vem vill egentligen bara ha en häst som är "fin" att titta på??:crazy:

Om du nu vill ha en häst till fritidsridning, varför köper du inte en då? Eller ett föl om du vill utbilda själv?

Det är nog både lättare, säkrare och billigare (?) för dig och ditt sto utsätts inte för den risk det faktiskt är med fölning mm. Dessutom är det i allafall lite enklare att se vad för typ ett "färdigt" föl har än att gissa vad en korsning med ditt sto och olika hingstar kommer ge.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka