Betäcka nu... hjälp..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 109
  • Visningar Visningar 10 963
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka nu... hjälp..

Jag har aldrig avlat "bort" något vackert, tvärtom! Jag har bevarat typen som har funnits i alla tider, alltså följt rasbeskrivningen! SAHF ändrade helt sonika den för några år sedan för att WAHO sa att NU SKA DE HA DISH!!!! Rena rama idiotin faktiskt, snart kommer väl 'regeln' att det SKA vara 2m hals också, och den ska nog dessutom vara smal som på en svan.. exempel finns ju redan!!!

Hur tusan ska dessa extrem-dishade stackarna kunna andas då de ska prestera något?? Jamen visst ja.. de presterar ju enormt i show-ringarna och det är säkert därför de kallas "drinkers of the wind", de lyfter minst en meter från marken med mulen mot himlen för att få luft.. ögonen lyser.. näsborrarna spärras ut till nåt trumpetliknande.. och så vinner de medaljer på löpande bana (showbana alltså) för de är ju sååå vackra.. eeh?!!

Bia

:bow: Bra skrivet och håller med dig till punkt och pricka.
Vi höll på med araber i många år, dom var hållbara hade inga barbiehäst huvuden.
Dom hade världens bästa temperament(dom vi hade)då fanns det bara några få med dessa jätte dishade huvuden.

Köpte Arab igen för två år sedan ett sto e.Kaiser, hon hade jättedishat huvud och hade bara gått som prydnadshäst i hagen.
Red in henne och sålde henne(blev gravid)hon hade grava lynnesfel den hästen.
Sparkades när man grejade med henne och kunde få riktiga spel när man red.
Smällde man till henne sparkade hon tillbaka:crazy:

Tjejen jag sålde till har sålt henne nu, vart vet jag inte.

Så du menar alltså att ditt sto hade grava lynnesfel pga. att hon hade dish :crazy: Har själv ett sto med dish ( ej extrem, men tydlig ) och hon är hur cool och fin som helst. Är fyra år nu, och red in henne själv i vintras. Visst, hon var inte världen enklaste att sitta på det första, men det har att göra med att hon är en känslig individ, inte att hon har böjd nosrygg! Ska även säga att hon har blivit hur fin som helst i hantering och ridning. Har aldrig haft en bättre och modigare häst tidigare.

Sen vill jag även svara på ett tidigare inlägg!
Jag har aldrig sagt att du avlar bort arabhästens typ! Jag ifrågasätter enbart varför du är så otroligt mycket emot arabhästar med dish?! Självklart ska dom inte ha en extrem dish. Det får inte bli som inom hundaveln, där människor inom många raser sätter ett visst utseende före hälsan på hunden, sånt är hemskt :mad: Sen att arabhästen ska ha 2 m hals :confused: Vad har det med detta att göra. Har jag någonsin sagt att jag är för något sånt? Jag håller inte på med utställningar själv, eftersom jag tycker att sättet dom visas upp på är otroligt stressande för hästarna ( dom flesta iallafall ). Folk viftar och prasslar och stojjar, medans hästen blir mer och mer skärrad. Därimot gillar jag araber som tycker om att showa, kanske när dom leker i hagen osv. Svaret blir därför: Jag gillar hästar med dish, men självklart ska det inte vara extremt. Girlan Bey har enligt min åsikt det perfekta huvudet.

Kunde inte låta bli att lägga mig i nu...

Det finns ju faktiskt en hel del hopphästar av världsklass där man har just varmblod i stammen, ibland riktigt nära som t ex Jappeloup (eller hur det nu stavas).

I något avelsförbund (i Tyskland har jag för mig) kommer man nu att medvetet använda varmblod för att få fram bättre tävlingsidivider. Så visst finns det kanske anledning att använda just varmblod i en korsningsavel. :devil:

MEN även om det bara är en skogsluffarhäst man vill avla fram så finns det faktist en vits med att använda hingstar av god kvalitet! Felaktiga benställningar kan ju faktiskt leda till sämre hållbarhet med mycket kostsamma veterinärbesök som följd. Benen är ju dessutom inte den starkaste delen på våra varmblod då de har avlats för prestation och inte utseende ;)

Det är Schockemölle som ska göra det. Det stod om det i Ridsport för några månader sen. Det är 10 st franska varmblodsston som ska betäckas med hopphingstar som ett test.
Tanken är väl att få fram en ny Baloubet, han har väl 1/4 fransk varmblodstravare i sig?
Jag vet att de också intervjuade en tysk hoppryttare, jag kommer inte ihåg vilken nu, men det kan ha varit Toni Hassman.
I allafall, den tyska ryttaren hade en far som avlat på travmärrar och hopphingstar och hans åsikt var att 9 av 10 blev skit, men 1 av 10 blev så otroligt bra att det var värt det. Främst verkar det vara travarnas skjut i bakdelen som man vill ha till sprången i hoppningen.
Jag har själv haft en häst med 1/4 fransk travare och han kunde skjuta ifrån hur högt som helst...

Förutom att det är just de FRANSKA travarna man vill ha, så ska man ju vara medveten om att det är NOGA utvalda exemplar det avlas på, med top of the line-hingstar. Och ÄNDÅ blir det (om det är sant) 90% skräp och 10% GULDkorn.

Det är alltså inte 'vilken travare som helst', med 'grannens hingst'. Och om det inte blir som önskat i de fall där förutsättningarna ändå är optimala, kan man ju undra hur ofta det blir som tänkt med mindre goda individer..

Sen en sak jag ofta tycker glöms bort. En 'skogsmullehäst' med trevlig gång (7 - 8) är betydligt behagligare och bekvämare och trevligare att rida än en skogsmullehäst med samma temperament med 5-mässigt gång t ex. EN skogsmullehäst byggd för att gå i form är också trevligare att rida än en som inte är det. Osv.

Skogsmullehästen med normalhyfsad gång, korrekt exteriör etc har man dessutom betydligt bättre förutsättningar att kunna ha roligt med i MÅNGA år, än den med tveksam exteriör, dåliga gångarter och exteriören emot sig.

Men det tycks falla bort, och 'söt och snäll' blir det enda som spelar roll, för det ska ju ändå bara 'bli en hobbyhäst som ska behållas och skogsluffas med'

Nej lynnesfelet ligger nog i släkten, Medalj har ju inget bra temperament precis.
Så blir det om man bara avlar på utseende.

Det andra svaret gissar jag var till Baarabia??

Ja, det var det.
Håller med dig vad gäller Medalj. Hade honom i tankarna till mitt sto nu i våras. Men efter att ha hört hur han är i lynnet av div. mer erfarna arabfolk, så föll han bort ganska snart. Han ska visst ha ganska stark nedärvning på just temperamentet har jag hört ( dock ingen egen erfarenhet ).

Vad jag vet, är det Zangersheide som ska testa franska travare i sin avel, inte Schockemöhle.

Är det Luzifer du menar?

LUZIFER SKN 14

Sv, vitfödd (homozygot) - dvs alla avkommor blir prickiga.

e. Lurifax Stavsdal SKN 1
u. Brunella Askov 15-83-0003

e. Zorro KNN 86
u. Lotte KNN 1366

e. Sheiken KNN 25
- Prins Silverking

Mankhöjd 147 cm

Exteriör
Lågställd harmonisk hingst. Lång hals, djup bål, välmusklat något sluttande kors. Välbenad från sidan, marktrång fram. Rörlig men kort skritt. Vägvinnade luftig taktmässig trav med gott påskjut.

Typ 8
Huvud, hals & bål 8
Extremiteter, rörelsernas korrekthet 7
Skritt 6
Trav 9
Summa 38 p

Bild från 2003:

lucifer.jpg

Dvs en helt ok knabstrupperhingst av ponnymodell, men inget jag skulle betäcka en travare med. Om mitt sto inte hade samma pappa hade jag kunnat tänka mig honom, för stammen är inte alls dum med Silverking i bakgrunden.

Exakt.. Jag satt ute och sökte igår och hitta bara liite om honom då. VArt hitta du bild och allt då? Det var en annan hingst som ägaren hade tagit upp i samma veva som Luzifer, så han heter LUZIFER!!

Skillnaden är väl att inom travavel så dokumenterar man väl oftast bara pengar och tider.

Inom halvbloden vet man ju sedan länge vilka stostammar och hingstlinjer som är bra osv.

När man blandar dessa 2 så vet man ju inte vad travarstoet nedärver för ridhäst egenskaper så att säga...
Det är väl det svåra i allt.

Förutom att det är just de FRANSKA travarna man vill ha, så ska man ju vara medveten om att det är NOGA utvalda exemplar det avlas på, med top of the line-hingstar. Och ÄNDÅ blir det (om det är sant) 90% skräp och 10% GULDkorn.

Det är alltså inte 'vilken travare som helst', med 'grannens hingst'. Och om det inte blir som önskat i de fall där förutsättningarna ändå är optimala, kan man ju undra hur ofta det blir som tänkt med mindre goda individer..

Sen en sak jag ofta tycker glöms bort. En 'skogsmullehäst' med trevlig gång (7 - 8) är betydligt behagligare och bekvämare och trevligare att rida än en skogsmullehäst med samma temperament med 5-mässigt gång t ex. EN skogsmullehäst byggd för att gå i form är också trevligare att rida än en som inte är det. Osv.

Skogsmullehästen med normalhyfsad gång, korrekt exteriör etc har man dessutom betydligt bättre förutsättningar att kunna ha roligt med i MÅNGA år, än den med tveksam exteriör, dåliga gångarter och exteriören emot sig.

Men det tycks falla bort, och 'söt och snäll' blir det enda som spelar roll, för det ska ju ändå bara 'bli en hobbyhäst som ska behållas och skogsluffas med'

Jag var under 3 år anställd hos familjen Waldenstein i frankrike, dom är enormt stora inom franska traveriet, där betäcktes massor av travarston(vissa även med amerikansk stam) årligen med Selle Francais hingstar och med angloaraber, dessa avkommor såldes som ridhästar, tävlingshästar samt även till hjortjakt (och några gick till slakt, ingen sentimenalitet där inte). I Frankrike var det en helt naturlig del av franska aveln av ridhästar, som ingen ifrågasatte, men så fort ämnet kommer upp i sverige så tar det hus i helsike och alla travarkorsningar är skit och på väg till slakthusen i Italien./Madde

Min tjej är ett vbl på 5år, blir förstfödeska om det blir något nu, tror ni jag kan betäcka nästa år igen?
Varför skulle det inte gå att betäcka två år på raken, det är ju det de flesta uppfödare gör med sina avelsston.

Jag tycker att du ska betäcka om du vill, men vad ska du ha fölet till om du nästa år hade tänkt att betäcka med arabhingsten? Ska en utav avkommorna säljas, eller ska du behålla båda två?

Avel är roligt, men svårt, och man får se till att man inte skapar hästar som ingen annan vill ha. Men jag tror inte att det ska vara några problem att sälja en travar-korsning om den är vettig i huvudet och trevlig att rida. Det finns massor med människor som vill köpa en trevlig promenadhäst som de kan lunka i skog och mark med, och eventuellt tävla mindre klasser på klubbtävling.

Jag var under 3 år anställd hos familjen Waldenstein i frankrike, dom är enormt stora inom franska traveriet, där betäcktes massor av travarston(vissa även med amerikansk stam) årligen med Selle Francais hingstar och med angloaraber, dessa avkommor såldes som ridhästar, tävlingshästar samt även till hjortjakt (och några gick till slakt, ingen sentimenalitet där inte). I Frankrike var det en helt naturlig del av franska aveln av ridhästar, som ingen ifrågasatte, men så fort ämnet kommer upp i sverige så tar det hus i helsike och alla travarkorsningar är skit och på väg till slakthusen i Italien./Madde

Det är väl just för att ingen mindre uppfödare som bara betäcker sitt eget travarsto är beredd att utan sentimentalitet skicka en dålig avkomma till slakt med en gång. Jag är fullt medveten om att detta sker t ex i Frankrike och att Zangersheide också gör så med misslyckade avkommor. Men det sker ju inte hos X som bara älskar sitt enda sto och vill ha ett föl.

Det är väl just för att ingen mindre uppfödare som bara betäcker sitt eget travarsto är beredd att utan sentimentalitet skicka en dålig avkomma till slakt med en gång. Jag är fullt medveten om att detta sker t ex i Frankrike och att Zangersheide också gör så med misslyckade avkommor. Men det sker ju inte hos X som bara älskar sitt enda sto och vill ha ett föl.
Av dom ca 20 fölen per år som var korsning med travarmor så var det totalt 5 st under dom 3 år jag var anställd som togs bort pga skada. Jag kanske uttryckte mig lite luddigt, men INGET föl togs bort pga dålig kvalitet eller liknande. I Frankrike finns det plats för travarkorsningar som ridhästar, men sverige kanske befinner sig på en så hög nivå att det borde förbjudas här! Det är helt ok att inseminera heltokiga ston som aldrig skulle gå att betäcka naturligt, bara dom har gröna papper, men om nån skulle vilja ha en avkomma efter sitt travarsto kommer hela Bukemaffian fram och säger Fy fy så får man inte göra. /Madde (stolt ägare av ett sto med travarhingsten Ulan i 4:e led)

Svårt att jämföra med Frankrike för finns plats för mulor, mulåsnor och åsnor också på ett helt annat sätt in Sverige.
Plus att din arbetsgivare ju till skillnad från de flesta som bara vill har ett föl på sitt sto har mycket kunskap bakom sig. Både om avel och om de enskilda indiverna man avlar på.

Svårt att jämföra med Frankrike för finns plats för mulor, mulåsnor och åsnor också på ett helt annat sätt in Sverige.
Plus att din arbetsgivare ju till skillnad från de flesta som bara vill har ett föl på sitt sto har mycket kunskap bakom sig. Både om avel och om de enskilda indiverna man avlar på.

Nog är väl en travarkorsning likadan vare sig den är född i sverige eller i frankrike?
Om man tror att alla travarkorsningar i frankrike är väl planerade av erfarna uppfödare visar bara hur lite du vet om avel i frankrike./Madde

Av dom ca 20 fölen per år som var korsning med travarmor så var det totalt 5 st under dom 3 år jag var anställd som togs bort pga skada. Jag kanske uttryckte mig lite luddigt, men INGET föl togs bort pga dålig kvalitet eller liknande. I Frankrike finns det plats för travarkorsningar som ridhästar, men sverige kanske befinner sig på en så hög nivå att det borde förbjudas här! Det är helt ok att inseminera heltokiga ston som aldrig skulle gå att betäcka naturligt, bara dom har gröna papper, men om nån skulle vilja ha en avkomma efter sitt travarsto kommer hela Bukemaffian fram och säger Fy fy så får man inte göra. /Madde (stolt ägare av ett sto med travarhingsten Ulan i 4:e led)
Tror inte det handlar om att det är just en travare, utan att det verkar väldigt ogenomtänk och hingstvalet lite skumt...

Nog är väl en travarkorsning likadan vare sig den är född i sverige eller i frankrike?
Om man tror att alla travarkorsningar i frankrike är väl planerade av erfarna uppfödare visar bara hur lite du vet om avel i frankrike./Madde

Vet nog mer än du tror.
Vet också att finns en stor lönsam marknad för slakthästar i Frankrike. Det till och med lönsamt att föda upp hästar till slakt precis som kor och grisar. Vilket det definitvt inte är Sverige.

Sedan så rörde ju sig mitt svar om dina tidigare inlägg om din f d arbetsgivare som var en stor travuppfödare. Du får skilja lite på ärtor och morötter när du svarar. För fransk buskavel har aldrig varit uppe och hör inte heller hemma i den här tråden.

Varför skulle det inte gå att betäcka två år på raken, det är ju det de flesta uppfödare gör med sina avelsston.

Jag tycker att du ska betäcka om du vill, men vad ska du ha fölet till om du nästa år hade tänkt att betäcka med arabhingsten? Ska en utav avkommorna säljas, eller ska du behålla båda två?

Avel är roligt, men svårt, och man får se till att man inte skapar hästar som ingen annan vill ha. Men jag tror inte att det ska vara några problem att sälja en travar-korsning om den är vettig i huvudet och trevlig att rida. Det finns massor med människor som vill köpa en trevlig promenadhäst som de kan lunka i skog och mark med, och eventuellt tävla mindre klasser på klubbtävling.

Jo jag vet att många betäcker på saken sådär, och ja jag har tänkt att behålla bägge två faktiskt. Jag vet att avel är svårt och jag har många vänner som hjälper mig mer än gärna. JAg har även en kompis som vill ha ett korsningsföl mellan vbl/arab och hon sa att hon gärna vill ha ett efter Pillan med valfri hingst. Men jag kommer behålla bägge dessa. Vi letar hus med stall nu så det kommer inte kosta som när man hyr in sig hos annan. Men dyrt blir det, och det vet jag. Det är inte gratis och ha häst. Jag kan låta oseriös eller väldigt nybörjare för det är jag. Men jag får hjälp från olika ställen och 3 kompisar som avlat och har hingstar. Känns skönt med sådant stöd.

I mitt stall som jag ska flytta tjejen till om en vecka så har jag erfarna tjejer och kvinnor. Så jag känner ingen oro så faktiskt.

Kan iallafall meddela att tösa är på fribetäckning med Luzifer nu, jag prata med svenska knabstrupperföreningen och fölet kommer att registreras i korsningsregistret. Om nu min tös tar sig satt säga. Hon var då villig och nästan "jaga" Luzifer för att få upp han :S Dom har gått tillsammans i två dagar nu. Hur länge ska man låta dom gå ihop? När kan man rida om man vill det?

Jag vet att många av er är emot detta men jag fråga bara om råd och jag fick väldigt mycket frågor, även sådant jag ikke kunde svara på. Luzifer passar nog Pillan rätt bra faktiskt. Han är kompakt och har fina ben, lite bredare och kortare hals medans Pillan är längre i sig och lång hals. Tror att fölet kan bli väldigt bra faktiskt.

Ska iväg på veterinärsbesiktning och tandkoll samt UL i augusti, lika bra och ta allt på samma gång. För jag fick veta att man inte kan ta blodprov förns minst två månader gått. Tar hon sig inte så låter jag det vara tills nästa år tror jag.

Ang betäckning nästa år så får vi se, jag tänker betäcka igen antingen nästa år eller året därpå. Och längre fram även ta en travarhingst med fin stam.

Vi får se vad som händer!!

Jag kan låta oseriös eller väldigt nybörjare för det är jag. Men jag får hjälp från olika ställen och 3 kompisar som avlat och har hingstar. Känns skönt med sådant stöd.

I mitt stall som jag ska flytta tjejen till om en vecka så har jag erfarna tjejer och kvinnor. Så jag känner ingen oro så faktiskt.

Hon var då villig och nästan "jaga" Luzifer för att få upp han :S Dom har gått tillsammans i två dagar nu. Hur länge ska man låta dom gå ihop? När kan man rida om man vill det?

För jag fick veta att man inte kan ta blodprov förns minst två månader gått.

Jag är lite tveksam till kunnighetsgraden på de där 'erfarna avelsmänniskorna' i din närhet. Just utefter frågorna du ställer..

Ang hur länge de ska gå ihop så beror det på hur man vill ha det och vad som fungerar. När hon går ur brunst och slår ifrån kan hon tas därifrån. Hon kan också gå kvar, men se då till att dräktighetskolla henne på 17 - 19 dygn, dvs INNAN hon skulle komma i ny brunst om hon inte är dräktig. Det finns ston som brunstar och står för hingst fast de är dräktiga. En betäckning på en sådan 'falsk' brunst och risken är att hon resorberar fostret hon redan har.

Ang ridning så låt henne ta det lugnt tills efter dygn 40, innan dess ligger embryot fritt i livmodern, det fäster inte förrän ca dygn 40. Sedan kan du rida som vanligt, men undvik stress, och avstå träning/tävling/andra ställend är många hästar samlas (smittrisk).

Ang blodprov så för det första är det väldigt vanskligt att vänta så länge, för det andra så blodprovet du kan ta från 50 dygn är väldigt osäkert, ska du ha säkert svar av blodprov måste du vänta tills efter 120 dagar, då får du säkrare svar. Och för det tredje så inget blodprov visar om det är en tvillingdräktighet.

Så, UL på 17 - 19 dygn, nytt UL vid ca 30 dygn - vid misstanke om tvillingdräktighet kan du behöva göra fler. Låt henne ha lite semester till efter ca dygn 40.

Vill du sedan ta blodprov för att se så hon fortfarande är dräktig och med levande foster gör det efter dygn 120 (gärna kring 150).

Och ta en funderare på kunskapsgraden hos din erfarna hjälp?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka