Betäcka nu... hjälp..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 109
  • Visningar Visningar 10 963
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka nu... hjälp..

Hej..

Mina kompisar är väldigt duktiga, dom är utbildade inom ästsporten, den ena har startat egen ridskola, med ridläger och diverse saker och har även betäckt några
ston och sådant. Jag känner mej säker med dom att tillgå. Men visst, dom kan ibland inte ge mej det svar jag söker riktigt. Och jag är glad över att ha tillgång till detta forum. Det har hjälpt mej mycket på vägen. TACK!!

Tack för dina svar, fick nämligen hjälp igår från min kompis :) Jo jag ska UL:a henne, vill inte vänta tills blodprovet satt säga. Jag är bara rädd för allt jag hört med UL, och att man ska undvika det. Men UL kommer det bli och så många ggr det krävs dessutom.

Ok, ja vi sa det att hon får gå med hingsten tills nästa söndag då vi åker hem. Sen får jag kolla henne. Blir det inget så är det väl så.

Ang, ridning.. Då låter jag henne vila.. Hon har precit börjat komma igång men får börja om försiktigt sen när hon gått över 40dygn, om hon tagit sig.

Här lägger ut en liten bild på dom.. Andalusierstoet (Skimmeln) är på betäckning med.
IMG_3403.jpg

Lägger ut två bilder innan hon släpptes ihop med hingsten!!
IMG_3396.jpg

IMG_3397.jpg

Senast ändrad:

Om jag var du skulle jag lägga planerna på hyllan att göra ett travföl på henne också om du inte ska ha det för att köra trav själv.

Hon har ostartad mamma och ostartad mormor (mormodern har iofs bra syskon men ungen får dessa i 3:e led) och är efter en hingst som inte fått något genomslag alls trots att en del trodde på honom från början.

Ok, mysko.. Har för mej att hennes moder gick trav.. Har jag fått det om bakfoten? Har hon inte sprungit något alls alltså? Fasen är nästan helt säker på att ex. ägaren sa att bägge gick trav. Måste ha missuppfattat isåfall.

Men däremot så hennes fader var bra. Men även Pillan var duktig.. fick jag veta av andra folk att Pillan skulle lyckas bra inom traven OM man träna henne och att ta den tid med att få hennes ena bakben att dra ut sig helt, vilket det inte gjorde. Men det var inge problem osv. Hon var snabb och duktig. (dock bakrädd när det blåste).

Ok, men då kanske jag ska lägga ner den tanken med. Jag ska då ha detta föl till eget bruk, kanske köra in den med. Alltid lite kul och köra. Första ska jag dock lära mej mer om körning.

Tack för infon om hennes stosläkte..

Tack!!

Vet om den där sidan, har kollat på Pillan där och hennes mor och fader, men har aldrig tänkt på och kolla starter osv. Men nu ser jag.

Ja då vet jag det. Då lägger jag travhingst åt sidan om man som sagt inte vill ha till egen körning :)

Men nu hoppas jag på att jag får ett litet föl nästa år. Får se hur det går. Ska UL:a på 17-20dygn tänkte jag.
En fråga bara. Jag ska ju köra hem Pillan på söndag (Om en vecka) hon brunstar alltid vid kontakt med nya hästar, så som nytt stall
vilket läget blir nu. Om hon brunstar då, har hon inte tagit sig då, eller ska jag iaf UL:a henne och se?

Senast ändrad:

Du ska i alla fall UL:a. Dels kan de visa brunst även omd e är dräktiga, och den brunsten de visar oavsett var i cykeln de är när de möter nya hästar är inte 'äkta'.

Men hon kommer väl inte till ett NYTT stall väl??? Utan tillbaka till sina kompisar där hon stod innan?

Hej, okey då UL:ar jag henne sen vid dygn 17-20 :) Så får vi se då vart det leder.

Jo det är ju så nu att det är HELT nytt, vet att det är dumt, men har pratat med stallägaren och alla hästar där har blivit vaccinerade och avmaskade nyss plus att dom alla står på bete nu och inte gör något speciellt med hästarna.

Ingen tävlning eller sådant. Jag vet att stress inte är något vidare nu mellan fram till dygn 40, men hur blir det med transportering och nya vänner? Hon kommer att få gå ensam i en hage brevid dom andra någon dag tänkte, eller är det dumt?
Vi ska köra Pillan 20mil den 5de.. Hon brukar vara lugn vid transpotering. Men tänk om hon tröttnar ur eller inte vill in i transporten?

Hon går in bra i en ny grupp med hästar (lågställd) har aldrig varit några problem med henne på sådant vis och dom andra hästarna gör inget heller av det eftersom att Pillan bara går in. Dessa hästar hon ska gå med nu är väldigt snälla med..

JAg tog Pillan till Falun för att det stallet jag hitta till henne när vi flytta till Örebro för ett år sedan inte var någe bra. Stallägarna var oseriösa och var rädda för vissa hästar, och varmbloden Pillan gick med mobba henne och var på henne. Hon mådde skit rent av och jag kolla runt på många stall och hitta inget bra, men detta som hon ska till nu verkar jätte bra, inte alls så stort och det är lugnt och fint område runt om. Jag vill ha henne vid mig och inte i Falun 20mil ifrån mej liksom :(

Tja, det kan ju gå utmärkt, men det är inte alls idealiskt någonstans. Tänkte du inte på det när du betäckte?

För även om de är vacc osv, så det är en helt ny 'virusflora' för henne, det är en stress att komma till en ny miljö/ny flock osv.. JAG skulle inte ta risken, men..

Transporten ska inte vara några problem om hon åker lugnt och är snäll att lasta normalt.

Absolut tänkte jag på det, därför jag ringde och kolla med stallägaren, det är ju alltid en riskt precis som du säger.

Men samtidigt så vill jag inte ha henne i Falun längre, det är jobbigt och vara ifrån sin egna häst. Hon är min lilla "bebis" :)
Vi får se helt enkelt, sen så har dom massor med hästar där jag har Pillan, var ren tur att vissa av dom skulle iväg på bete och Pillan kunde vara där nu i sommar. Så längre kan jag nog inte ha henne där heller.

Jag får hålla tummarna att inget händer!!
Ja nä hon var lite bråkig sist vi körde henne men annars har hon stått så man tror hon dött :eek: Jag och karln fick stanna några ggr för att kolla till henne för hon kändes inte av alls även när vi åkte på massa gupp (vägarbeten). Men hon stod då där å halvsov.
Men som sagt sist bråka hon en del men lugna sig oxå..

Tack för att du svarat! :)

*knapplån*

Angående korsning varmblodig travare / varmblodig ridhäst så görs sådana betäckningar mer systematiskt i tex Frankrike. Ett exempel på hingst som betäckt många franska travston är Cyrano de Bergerac.

Ett annat exempel på varmblodig ridhäst med travare i sig är Corlensky G med travarmöderne (i fjärde eller femte generationen så det är rejält utspätt men ändå).

Men denna typ av avel ligger på en annan nivå och är inte jämförbar med att "lisa betäcker sitt sööööta travsto" med en medioker halvblodshingst. Tycker att jämförelsen med att kanske få en ny Baloubet tex haltar lite :smirk:

Tycker jag i alla fall! :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka