Betäcka nu... hjälp..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 109
  • Visningar Visningar 10 963
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka nu... hjälp..

Personligen så skulle jag inte korsa ett varmblod med någon annan hästras. Varför ens tänka tanken?

Jag antar att det är du själv i sådana fall som ska ha fölet, som sällskapshäst och skogsmulle? Då kan jag ju gå med på en korsning men skulle du tänka dig att sälja den i framtiden, tror jag inte den är speciellt attraktiv på marknaden.

Nej precis, då är det ju bättre att köpa ett föl eller en unghäst som motsvarar ens förväntningar!!

Jag har följt den här tråden i tysthet för jag har inte en susning om avel så jag ska inte lägga mig i. Men jag blev dock intreserad av alla arabhingstar som nämndes o betsämde mig för o kolla upp de.

http://www.oksarab.com/horses/girlan/show.htm

Den hästen tycker jag ser..ja nästan missbildad ut :crazy:*hukar långt ner för alla kommande slag*
Ska araberna verkligen se ut så nuförtiden?

http://home.swipnet.se/tjustaraber/
Den hingsten ser ju mycket bättre ut??

Varför visa bilder där han är hur uppskärrad som helst? Gå in på galleri istället och titta hur han igentligen ser ut!!!! Kan inte förstå hur man kan dömma en hingst efter att enbart ha sett två huvudbilder, där det dessutom ser ut som om ögonen håller på att poppa ut :eek:

Varför visa bilder där han är hur uppskärrad som helst? Gå in på galleri istället och titta hur han igentligen ser ut!!!! Kan inte förstå hur man kan dömma en hingst efter att enbart ha sett två huvudbilder, där det dessutom ser ut som om ögonen håller på att poppa ut :eek:

Han blir inte mindre dishad för han är avslappnad, och jag antar att det är den extrema dishen (eller, i jämförelse med de riktiga extremerna är det där lindrigt, men.) som det reagerades på?

Men snälla nån! Vad är det för fel med en arabhäst med dish :confused: Det är väl otroligt tråkigt med alla dessa araber med långa raka tråkiga huvuden. Jag förstår inte varför folk vill avla bort något som är så vackert! Vill man inte ha en häst med dish så ska man inte ha en arab. Då finns det andra raser som utseende mässigt passar bättre. Varför inte engelska fullblod? Förstår inte varför man skulle vilja avla bort något av det vackraste hästhuvudet i världen :eek:

Ska kanske säga att även jag tycker att det finns extrema hästar, och att detta inte är att eftersträva. Men Girlan Bey har ett av dom vackraste huvudena som jag sett i allafall.

Alla har vi olika smak vad gäller hästars utseenden, så tur är det väl att det finns hästar som faller oss alla i smaken. :smirk:

Jag skulle ha sålt hästen som valack med okänd härstamning... :o
Och någonsin förnekat att jag ägt den... :o

Överdriver kanske lite men... 27p? :eek:

Härstamningen är ju inte kattpiss på Imre, men det visar ju ganska väl att det kan gå bra, och det kan gå mindre bra.

Sen, Imre är säkert en trevlig individ, men jag begriper inte hur man avlar ens för hemmabruk på honom. Å andra sidan begriper jag mig inte på ägarens 'avelspolicy' övht..

Men jag har ju en högst älskad herre här i hagen, som inte skulle inkassera några vidare siffror på rastyp. Han är dock korrekt exteriört med korrekta ben. Och han hjular inte. Synnerligen BRA skritt, men traven hade nog inte belönats med mer än 6 på premiering. (De få ggr vi tävlat dressyr fick vi om han vara vspänd 7:or därnere, och 6:or om han var spänd). Dvs han skulle vara en sån där lågpoängare om han ställts ut, men det gör ju honom inte till en mindre trevlig ridhäst, så jag ser inte att han skulle behöva 'dölja sin stam'. Däremot skulle det varit ren och skär idioti och inget annat att låta honombetäcka ens ett enda sto (om han varit hingst).

MEN..having said that, så.. Om han varit sto, och om han inte haft sin hasledsdefekt. Jag hade med största sannolikhet betäckt. Med det absolut bästa jag kunde hitta. För han har ett psyke och en arbetsvilja som jag skulle kunna döda för att hitta ens en bråkdel av igen.

Och där är väl lite kruxet med all avel, men extra mycket med hobbyavel. Det man aldrig ens skulle TITTA på som hingst, när det är ens eget älskade sto, så eh tja.. ;) Men ett sto ger så ofarnligt mkt färre avkommor än en hingst, även omd et inte helt försvarar det.

Men OM man nu betäcker ett lågpoängssto, så brukar de flesta anstränga sig ordentligt för att verkligen betäcka med det bästa som går att uppbringa. För att få en bättre avkomma än modern (men förhoppningsvis med moderns starka sidor med). Så hur man resonerar när man gör korsningsavel med (ursäkta alla tår jag ev trampar på) en moder av en ras som inte är eftersökt alls inom ridhästaveln, och så väljer man inte bara en hingst av annan ras, utan en hingst vars enda fördel är att den är 'snäll och söt', jag där har det gått snett även långt utanför mina - ganska vida - förståelseramar för 'jag vill ta föl på mitt sto avs entimentala skäl'

Jag skulle ha sålt hästen som valack med okänd härstamning... :o
Och någonsin förnekat att jag ägt den... :o

Överdriver kanske lite men... 27p? :eek:

Det jag reagerar mest på, förutom ägarens avelspolicy (eller frånvaro av sådan) är att ägaren inför årets avelsvärdering då alltså förväntade sig HÖGRE poäng än tidigare, efterso hästen växt och mognat bla bla. Och hästen får då två poäng MINDRE än tidigare, och en sjua på skritt blir en - FYRA..

Det får mig att undra hurpass 'ute och cyklar' ägaren själv är, eller hur förblindad av sin egen häst densamma är?

Men snälla nån! Vad är det för fel med en arabhäst med dish :confused: Det är väl otroligt tråkigt med alla dessa araber med långa raka tråkiga huvuden. Jag förstår inte varför folk vill avla bort något som är så vackert! Vill man inte ha en häst med dish så ska man inte ha en arab. Då finns det andra raser som utseende mässigt passar bättre. Varför inte engelska fullblod? Förstår inte varför man skulle vilja avla bort något av det vackraste hästhuvudet i världen :eek:

Jag har aldrig avlat "bort" något vackert, tvärtom! Jag har bevarat typen som har funnits i alla tider, alltså följt rasbeskrivningen! SAHF ändrade helt sonika den för några år sedan för att WAHO sa att NU SKA DE HA DISH!!!! Rena rama idiotin faktiskt, snart kommer väl 'regeln' att det SKA vara 2m hals också, och den ska nog dessutom vara smal som på en svan.. exempel finns ju redan!!!:crazy:

Hur tusan ska dessa extrem-dishade stackarna kunna andas då de ska prestera något?? Jamen visst ja.. de presterar ju enormt i show-ringarna och det är säkert därför de kallas "drinkers of the wind", de lyfter minst en meter från marken med mulen mot himlen för att få luft.. ögonen lyser.. näsborrarna spärras ut till nåt trumpetliknande.. och så vinner de medaljer på löpande bana (showbana alltså) för de är ju sååå vackra.. eeh?!!

Bia

Senast ändrad:

Jodå det kan du visst. Jag undrar vad du förväntar dig/önskar dig för resultat av att betäcka ditt sto med Imre?

DU kan också svara på mina frågor ang en ev knabisbetäckning, finns längre bak i tråden och går ut på 'varför riskera så mkt genom att ta enhingst som inte är förstahandsval'

JAg kommer svara på alla dina frågor, har kontakt med en kvinna på knabstrupersidan med nu och hon skulle kolla upp hingsten där med. Han heter Luzifär!!

Dina frågor kommer besvaras, tro mej :)

JAg kommer svara på alla dina frågor, har kontakt med en kvinna på knabstrupersidan med nu och hon skulle kolla upp hingsten där med. Han heter Luzifär!!

Dina frågor kommer besvaras, tro mej :)

Fast du behöver ju inte varken hästnamn eller mer information för att svara på de där två frågorna?

Jag ska svara på ditt Pm ikväll när jag har mer tid.

Kunde inte låta bli att lägga mig i nu...

Det finns ju faktiskt en hel del hopphästar av världsklass där man har just varmblod i stammen, ibland riktigt nära som t ex Jappeloup (eller hur det nu stavas).

I något avelsförbund (i Tyskland har jag för mig) kommer man nu att medvetet använda varmblod för att få fram bättre tävlingsidivider. Så visst finns det kanske anledning att använda just varmblod i en korsningsavel. :devil:

MEN även om det bara är en skogsluffarhäst man vill avla fram så finns det faktist en vits med att använda hingstar av god kvalitet! Felaktiga benställningar kan ju faktiskt leda till sämre hållbarhet med mycket kostsamma veterinärbesök som följd. Benen är ju dessutom inte den starkaste delen på våra varmblod då de har avlats för prestation och inte utseende ;)

Jag kan inte speciellt mycket om avel. Men... Om du man bara vill ha en ren skogs- och ridhäst, är det inte rätt lämpligt att ta typ en halvblodshingst eller nåt ist för andra mer "utpräglade" raser eller vad man ska säga. Jag kanske bara har sett de bättre exemplen, men de korsningar varmblod-halvblod jag sett har varit jättefina. Känns som att halvblod inte har lika mycket som kan "gå fel", det känns som att de är rätt "mittemellan"... Inte grova o inte tunna... och så vidare... fast kan iof sig förstå även om man vill prova på nån lite mer annorlunda ras som knabstruper, skulle ju kunna bli ett läckert föl! OM det går rätt.... som någon redan sagt, fölet kan lika gärna få mor & fars negativa sidor som de positiva...

Är det Luzifer du menar?

LUZIFER SKN 14

Sv, vitfödd (homozygot) - dvs alla avkommor blir prickiga.

e. Lurifax Stavsdal SKN 1
u. Brunella Askov 15-83-0003

e. Zorro KNN 86
u. Lotte KNN 1366

e. Sheiken KNN 25
- Prins Silverking

Mankhöjd 147 cm

Exteriör
Lågställd harmonisk hingst. Lång hals, djup bål, välmusklat något sluttande kors. Välbenad från sidan, marktrång fram. Rörlig men kort skritt. Vägvinnade luftig taktmässig trav med gott påskjut.

Typ 8
Huvud, hals & bål 8
Extremiteter, rörelsernas korrekthet 7
Skritt 6
Trav 9
Summa 38 p

Bild från 2003:

lucifer.jpg

Dvs en helt ok knabstrupperhingst av ponnymodell, men inget jag skulle betäcka en travare med. Om mitt sto inte hade samma pappa hade jag kunnat tänka mig honom, för stammen är inte alls dum med Silverking i bakgrunden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka