Betäcka nu... hjälp..

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Molin
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 109
  • Visningar Visningar 10 963
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Betäcka nu... hjälp..

Måste hingsten ha licens?

Det skall föras språngrulla och betäckningsrapport skall föras,detta skall skickas till SH för debitering av stoavgifter och är lagstadgat.
vad gäller licens så står det om det finns licensavgifter på hingsten på den rasens hemsida,och om man använder sig av licens och hingstägaren inte löser den så kan fölet bli "oregistreringsbart",dvs du får skaffa ett slaktpass hos Sh där ingen härstamning förs in..Eller ta dna på sto+hingst och fölet=dyrt

*KL*

Min första spontana tanke redan när jag läste första inlägget: Om du nu så gärna vill betäcka med arabhingsten nästa år, VARFÖR skulle du trassla till det med en annan hingst nu? Om du betäcker nu och hon tar sig nu så får du som någon redan sagt föl ganska sent, vilket gör att du kortar säsongen för nästa år. Sen OM du betäcker i år om OM något går fel. Stoet dör vid fölning, en sen kastning soms polierar nästa års betäckningssäsong, förlossningsskador som spolierar nästa års betäckningssäsong? Dvs varför ta risken för att få ett föl efter en hingst du eg inte har som förstahandsval?

Sen så den avkomman, även om du säger att du ska behålla den, har du råd/plats/möjlighet att behålla tre hästar Vbl/knabstruper kan bli ganska svårsålt liksom?

Sen hoppade jag högt när ja läste vidare i tråden och såg VILKEN arabhingst du ville betäcka med. VARFÖR vill du ha just den?

Han har fått klass III vid avelsvärdering. Arabaveln kasserar ju inte (tyvärr..), men att han fått klass III är en KLAR signal att han inte har något att tillföra aveln. Med mer vanliga regler för godkännande hade han blivit kasserad (dvs de måste uppfylla minimipoäng för att godkännas)

Jag gillar generellt sett inte vbl/arab annat än när man avlar specifikt för distansen. Jag har inget emot korsningsavel rent allmänt, men vbl/arab blir lätt (undantag finns givetvis!) boglåst och med kort, trist steg. Om man då blandar in en häst som Imre, så ökar ju risken markant.

Så du får nog tala om VAD det är som gör att du valt den hingsten? hans aknar ju både gång och rastyp? Däremot tvivlar jag inte på att han är t ex söt och snäll och har gott temperament, men herregud det finns det andra hingstar med bättre siffror som har? Att du sett EN trevlig avkomma mellan honom och vbl säger ju inte mycket. Hur gammal är avkomman? Har den bedömts?

Imre El Thair
Avelsvärdering Grevagården 2004:
Exteriör: Lågställd oädel hingst, kort bred hals. Djup bål, omarkerad manke, lång rygg. Hjulig bak. Energisk skritt. Oelastisk kort trav med svag takt. 56675=29 p.
Bruksprov: 86866=34 p. Tilldelad klass III.

Avelsvärdering Grevagården 2007:
Exteriör: Hingst av svag rastyp. Väldigt vackra ögon, bred hals. Brant bog, välmarkerad manke, omusklat kors. Välbenad från sidan, hjulig bak Passartad kort skritt. Markbunden kort trav. 56745=27 p. Tilldelad klass III.

Ser ut att ha bra bogar och kors. Hur rör hon sig? Rena gångarter? Vad har hon för stam? Övervägande amerikansk eller fransk?

När du väljer hingst - gratis eller ej - välj en som kan tillföra något till ditt sto. Har hon bra travarstam - försök få råd med en bra travhingst; det är det hon är avlad för. Om du "bara" vill avla för att få en häst till dej själv - försök ändå tänka på hennes kvaliteter och brister. Vad vill du ha?

Vet inte mycket om Knabstruber men förstår att de kan vara av mycket olika ursprung och storlek. Tänk dej för! Kan kanske bli toppenbra eller....

Lycka till!

Ok bra och veta om min dam :) Hon har varit betydligt finare när hon hade mer hull och muskler, och som sagt det är på G.
Gångarter, ja när jag fick henne var det inge vidare, men nu är traven ok, galoppen håller vi fortfarande på med. När hon går i form rör hon sig fint faktiskt. Tyvärr ingen film, men två kassa bilder :S
Lägger in dom.

Pillan har en fin stam och är ett Amerikanskt Varmblod, Hon heter Pernilla Index e. Smok´n Lantern u. Irish Sea

Jag vill ha fölet för eget bruk, men har funderat längre fram att ta en fin travhingst faktiskt. Dom som har knabstruper hingsten avlar ju fram fina travhästar även där.

Jag vill ha en häst för allround som sagt, skogsridning, hoppning och lite träningar i dressyr.

Alltså jag kommer inte ihåg vad hingsten heter, dom kallar honom Lucifär men tror han hette någe annat. Ägaren skrev på msn förut om han namn.. Jag har vääldigt dåligt minne, tyvärr :(
Men som sagt, han är fin, rör sig fint av det jag sätt, gett fina föl.
Han är lugn och fin, kan försöka ta någon bild på honom. Och fråga ägaren om jag får lägga ut den på honom.

Ok, till er som har emot Imre..

Jag fasna för honom då jag hitta honom när jag sökte runt på olika arabhingstar och alltså, jag gillar Imre. Jag har varit dit och sett honom få springa och vara bara sig själv.

Jag gillar det jag ser med honom, och hans föl har ärvt hans temperament och lugn. Jag har bara hittat två hingstar förutom Imre som jag vill betäcka med och den ena är svartahingstens här inne på bukes kolsvarta hingst. Och kan verkligen betäcka med honom längre fram, vilket jag sagt till ägaren med.
Sedan är det min kompis bruna fullbldosarab Buzar El Anik, halv broder till Imre. (Samma fader).

Jag vill ha Imre, jag gillar honom skarpt och han har utvecklats och blivit mer "vuxen" eller vad man ska säga. Jag hade även en kompis med mig som kunde säga vad hon tyckte och tänkte eftersom jag var så nerkärad i honom redan och hon gillar honom skarpt med.

Ang betäckningen nu, jag var som sagt inne på betäckning iår och hade Imre och Lucifär på tanken tidigare i sommar men innan sommaren bara Imre då jag längtat så länge. NU hitta jag en fin hingst till som jag gilla och det fanns inget mer val än NEJ till betäckning då man såg Pillan i april/maj månad. Men nu har hon tagit sig och gör det hela tiden och kan betäckas med en hingst som jag oxå gärna vill.

Men samtidigt så vill jag ha Imre nästa år och helst betäcka vid maj/juni månad. Så det är väldigt rörigt i huvudet på mej nu.
Ang ha råd med 3 hästar, ja blir två hästar först nästa år OM det blir så, sedan kommer ett tredje året där efter. Och ja jag vet att dom äter för två efter någon månad och vet att det kostar med betäckning och föl.

Jag har tänkt igenom detta i två år nu..
Men det kom en hingst i mellan och nu har jag även chansen med honom detta år och även då jag tänkt att betäcka henne från början.

Vad tillför dessa hingstar ditt sto exteriört? Hur ser deras benställ ut, och hur ser ditt sto ut?

Även en hobbyhäst måste ha sund exteriör för att hålla för ridning, det är nästan ännu viktigare eftersom en duktig ryttare kan få en häst att hålla genom rätt ridning medan en häst som inte rids på den nivån måste hålla för att den är hållbar i sig.

Blandar man olika raser vars exteriör inte påminner om varandra så kan man få en avkomma med mycket lustigt utseende. Även med raser som man tycker borde kunna passa. Har sett en korsning kallblodstravare + welsh cob som är väldigt överbyggt med stor bakdel och lågställd så den är i framvikt konstant.

Senast ändrad:

HAde jag godkännande om att lägga ut bilder på bägge hingstar så hade jag gjort det. Bilder på min har jag lagt ut..

Jag måste inte se bilder - men vet DU hur de ser ut i benen och hur deras exteriör är kompletterande till ditt sto så att avkomman blir bättre, vilket är mål med all avel.

Man ska inte avla bara för att få en trevlig häst, skitkul om den inte håller för att den är felskapt. Man bör veta vad man pysslar med när man avlar så att man förbättrar egenskaper.

Vilken seriös hingstägaren använder en hingst med så dåliga poäng som Imre? :eek: :eek:

Du får ursäkta, men jag upplever dig som väldigt oseriös med hela den här avelsbiten... :o
Ta reda på varför en häst bör ha god extriör och liknande innan du betäcker...

Jag fasna för honom då jag hitta honom när jag sökte runt på olika arabhingstar och alltså, jag gillar Imre. Jag har varit dit och sett honom få springa och vara bara sig själv.

VAD är det du gillar med Imre? Att han är snäll och söt? Ursäkta mend et är inte nog för att avla på. Det finns söta och snälla godkända hingstar med mycket bättre poäng än Imre.

Så, kan du ge ett vettigt argument att du vill betäck med Imre?

Sen skrev du att du gillar hur han 'mognat' och blivit 'vuxen'. Noterade du att han - trots vad ägaren trodde - fick SÄMRE poängrad 07?

Jag har bara hittat två hingstar förutom Imre som jag vill betäcka med och den ena är svartahingstens här inne på bukes kolsvarta hingst. Och kan verkligen betäcka med honom längre fram, vilket jag sagt till ägaren med.
Sedan är det min kompis bruna fullbldosarab Buzar El Anik, halv broder till Imre. (Samma fader).

Fördom kanske, men kan dina hingstval MÖJLIGEN ha något med EKONOMIN att göra? :angel: :devil:

Vill bara inflika att arabaveln övht gått åt helt åt pipsvängen i mina ögon.
Dom har avlat bort mkt bra temperament och nu premieras hästar som har MKT dishade huvuden, och är väldigt överbyggnda bak.
Hästarna ska blåsa upp sig och flänga runt i ringen, sist jag var på blommeröd var där EN hingst som reds, och han var extremt fin "för att vara arab" dvs ägaren hade utbildat sin häst han heter Chokko(Tror jag)

Hade arab för många år sedan, men skulle inte vilja ha ngt av det som erbjuds idag.
Verkar inte gå alls efter hållbarhet utan endast efter utseende, det är synd och se.

Har aldrig sett eller hört talas om Imre, så i det fallet kan jag inte uttala mig.

Tycker är väldigt synd, man blir ju mörkrädd när extriören går under 30 :eek:

Det finns vackra araber, som verkligen är något att ha :d

Ja men det gäller ju verkligen att ta reda på vilken hingst man vill ha och vad han har för egenskaper.
vet inte om jag hade vågat korsa??

Varför ens kalla det för avel när man bara försöker producera en snäll och söt fölunge?
Kalla det möjligen för hästproduktion! :angel:

KL

Personligen skulle jag inte kalla detta för seriös avel heller :crazy: :

"Nu startar äntligen betäckningssäsong 2007 strax.Vi öppnar "dörrarna" för främmande ston 1/2-2007. Vi önskar ston av ALLA raser välkomna till ett nytt spännande betäckningsår.

Vi tycker om korsningsaveln här på våran gård. Vi är inte ute efter att avla fram någon "perfekt" arab för utställning utan vill ha en bra brukstyp som passar in på de flesta raser.

Tyvärr finns det dom som har fått för sig att vi är arabuppfödare som avlar "utställningsex" vilket inte är våran inriktning. Så sura miner på forum och sådant tar vi ej åt oss. *skratt* Vi har tillräckligt med nöjda kunder för att inte bry oss."

Alltså, lite tanke på vilka raser som passar ihop och inte kan man väl ha? Och sen verkar tanken på exteriör vara helt bortflugen? Och framförallt, att avla på en hingst med 34 poäng som blivit klassad som en klass III..... *ryser*. VAD kan det tillföra aveln?

..och alla ni andra som ger er tid att föra klargörande och upplysande resonemang kring buskavelns dåraktigheter. TACK.
mvh

Alltså, nu kommer jag och lägger mig i också, ursäkta ursäkta :angel:
Måste bara få veta. Den här knabstrupper hingsten du pratar om, heter han Lucifer så tror jag att jag vet vilken hingst det är. Vart kommer han ifrån. Känner en tjej på Orust som födde upp en godkänd knabstrupper som hette Lucifer nämligen. Jag tror att hans mamma hette Brunetta eller liknande, pappa vet jag inte. Han var nästan helt vit, mycket lite fläckar och kunde enbart ge tigrerade avkommor. Om det skulle vara så att det är samma hingst som vi pratar om så säger jag bara, betäck inte med honom!!!! Var och tittade på honom några gånger när han fortfarande stog på Orust, och då var väl inte temperamentet hans starka sida om man säger så :eek: Men vad vet jag. Han kanske har ändrat sig drastiskt. Sen vill jag minnas att han var väldigt grov ( enligt min smak ), och framtung. Lägg gärna ut någon bild på honom om du har. Skulle vart kul att se om han har ändrat sig något :smirk:
Vad anbelangar att använda en klass III arabhingst så får jag erkänna mig skyldig till detta själv :o Har betäckt mitt arabsto med hingsten Puccini som har 67766 = 32 p. Anledningen till att jag valde honom, var att han har väldigt fina gångarter, faktiskt så är det så. Sen har han visat att han, trotts sin inte allt för långa ridkarriär, kan hävda sig i många olika ridgrenar. Ej tävlad så mycket ännu ( enbart lägre klasser ), men tränad och visar stor kapasitet både fysiskt och psykiskt ( om ni förstår vad jag menar ). Hoppas på ett fint litet allround föl med andra ord alltså :) Hoppas ni inte dömmer mig för hårt. Om några år har jag planer på att betäcka henne med min absoluta favorit hingst Girlan Bey. Det ni, den hingsten går inte av för hackor :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 983
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 587
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 524
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 013

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka