Jag fattar att du är kritisk med den erfarenheten. Men jag måste bara tala om att jag har sett flera tjuvparningar som varit riktigt bra hästar trots icke godkänd hingst och jag är som sagt väldigt nöjd med mina avkommor. Det finns inga garantier att du får en bra häst vad du än använder för hingst. Och dessutom spelar stona väldigt stor roll. Båda individerna ska vara bra. Och det är ändå ingen garanti! Det finns helsyskon där den ena är rena "kattskiten" om du ursäktar och den andra en kanonhäst! Och Glampi lämnade många fina avkommor innan han bedömdes som 12-åring...
Alltså antingen kan man häst och kan bedöma själv och då kan man använda obedömda individer men den som inte kan och känner sig osäker på det skulle jag rekommendera att använda dels bedömda individer dels ta råd av någon som kan.
Sen tycker jag att vet man att man har en riktigt bra hingst som men som skadats så den inte är ridbar, så är det inte så underligt om man vill avla på den och åtminstone få en eller ett par bra avkommor efter den. Så har man gjort på Island istället för att bara slakta hästen. Och ingen skulle ha ifrågasatt om det var ett sto man tog föl på! Mamman är lika viktig och aveln ska vara bred så jag tycker det är bra det finns många hingstar men håller med om att en del sparar på hingstar som får mig att skaka på huvudet hur man kan spara! Många har ett lynne jag inte skulle sparat och andra är rent ut sagt mer eller mindre fula och en del har gångarter som liknar kattskit. Och min erfarenhet av det är att de sparas onödigt många dåliga hingstar bar för de har hög blup och det kastreras en del riktigt bra individer för at de har låg blup och lönar sig inte att satsa på! Bättre att spara det som är bra och kastrera det dåliga och strunta i vad hästen har för blup!
Något annat som retar mig är att man kan sälja mediokra ston till höga priser bara för de har bra blup!!! De är faktiskt inte bättre än de varit om de haft låg blup! Jag väljer inte häst efter blup. Jag väljer häst efter lynne och hur bra den är som individ och det är samma sak när jag avlar! Det är individen jag avlar på och rider på men en del avlar på blup och rider på individen sas... En del tom väljer att istället avla på ett sto som är mindre bra som ridhäst så hon kommer till någon nytta!!!
Logiken i det undrar jag?!