Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Sv: Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Kan folk här fälla in taggarna och sluta med ert ständiga hackande? Det enda felet med hela Bukefalos är er gamar, som hela tiden letar upp en lite kyckling att hacka ner på. Varför bildar ni inte en klubb här och nu och bildar ett eget forum? Vi vill ha lite lugn och ro här, vi andra. Gud, ni skapar dålig stämning!

Till TS: Jag tror jag förstår vad du menar. Du letar inte efter en kanonbra hingst med 10:or rakt igenom. Du letar efter en hingst som ger friska och sunda avkommor, men som kanske är mer för allroundridning på hemmaplan. Har jag fattat det hela rätt? Då kan du väl kika på hingstar som tex. Zeb eller hingstar i din närhet som du kan åka och träffa. Är det någon speciell ras du är ute efter? Lycka till med ditt sto!

Men jag har väl inte taggarna utåt? Varför hoppar du på mig?

Varför skulle TS sto inte vara värd en godkänd hingst (veterinärbesiktigad med godkänt bruksprov?). Varför ska hon avla på en hingst vars enda roliga fördel kan vara att den blir skäck..Om det är Zeb som skulle väljas ut? Varför inte välja en hingst som lämnar en avkomma med lite värde om den nu inte skulle bli skäck? Tror inte alls det blir billigare att använda en icke godkänd hingst i längden, i och med alla extrakostnader som tillkommer. Är stoet inte värd att få en ordentlig godkänd hingst så undrar jag om hon verkligen är värd att avlas på.
U

Vet inte om jag håller med. Ser aldrig att människor med tex hbl blir utskällda när de ska ta föl oavsett om de ska göra en korsning eller ej. Men varför tror alla att det är ogenomtänkt varje gång man har ett travarsto man ska betäcka? ...

Då har du missat en del. Det blir liv i luckan om ¨någon frågar om råd ifall de ska betädcka sitt halvblodssto med en arab med 27 poäng eller en icke godkänd hingst. Jag tror många travarfolk är insnöade och så beredda på att folk ska antasta dem med olika påhopp att de faktiskt hör en del påhopp som inte finns, och missar kommentarer till andra.
Det är det ogenomtänkta som kommenteras. Om du säger att du har ett varmblodstravarsto som du tävlat i distans (eller what ever) och det gå bra och du vill betäcka med en arabhingst som lämnar bra distansavkommor för en framtida distanshäst så är jag ganska övertygad om att ingen kommer att tycka något illa om det.
Men när det handlar om att producera ett föl och där det enda målet är att det är gulligt och gärna har en fin färg. Det är där kommentarerna kommer. Är det genomtänkt? Får avkomman de bästa möjligheterna att få ett värdigt liv och slippa vandra från hem till hem? Etc.
Egentligen så struntar jag ett stort stycke i vilka raser man korsar, det är ju upp till var och en. Men ett vettigt mål kan ju vara "en lugn, hållbar och lättriden häst". Här ställs det krav på temperament och exteriör. Det räcker inte att hingsten står och betäcker gratis på granngården..
U

Ok, men rikta inte detta till mig då min betäckning är minst sagt genomtänkt (läs inlägg ovan någonstans).
Åter igen, mitt mål med det här fölet, om det nu blir något är att få som du skriver "en lugn, hållbar och lättriden häst" inte en tävlingshäst.
Det händer nog att HBL ägare får klagomål om de ska använda en som du sa "dålig" hingst men travarägare får skit vilket som eftersom en massa människor inte tycker att man ska betäcka ett travarsto överhuvudtaget......suck tänker inte vare sig förklara eller försvara mer huvudsaken är att jag själv vet vad jag gör...........

Nej, men är du hästvän så säljer du inte till vem som helst, utan du tar hellre bort hästen än att det hamnar i fel hem. Men en riktigt dyrbar häst häst säljer du antagligen vidare då det ligger mycket pengar i det. Just många som tävlar byter ju häst ofta för att "uppgradera" sig mina skogsmullar stannar livet ut.....

Ok, vi låtsas..
Så om du föder upp en häst, du är med om betäckning, fölning etc. Och så blir du tyvärr halvsidesförlamad av en bilolycka när avkomman är 4 år, inriden. Den har visat sig att vara svår att rida, dels för att den inte har ett lätt temperament, dessutom så har den inte exteriören med sig, gravt parallellförskjuten fram och den har en kroppsbyggnad som verkligen försvårar att den kan gå i någon vettig form. Men hur som helst, du älskar den, du har haft den länge, trots brister och annat så är det ju din älskling.
Vad händer med hästen efter bilolyckan?
1. Vad händer med Snutt?
2. Vilken tur att det är ett sto, vi kan avla på henne, alltid någon tjej i byn som kan hjälpa till.
3. Synd att det var en valack, vi måste sälja! Men vem skulle vara spekulant? Finns det någon seriös kunnig människa som vet hur mycket det kostar att ha häst som väljer att köpa denna när det finns grönpapprade sunda hästar till i stort sätt samma pris?

Givetvis kan avkomman bli hur söt o trevlig som helst, men det skadar inte att välja att avla på hästar som har både psyket och fysiken med sig.
U

Ok, men rikta inte detta till mig då min betäckning är minst sagt genomtänkt (läs inlägg ovan någonstans).
Åter igen, mitt mål med det här fölet, om det nu blir något är att få som du skriver "en lugn, hållbar och lättriden häst" inte en tävlingshäst.
Det händer nog att HBL ägare får klagomål om de ska använda en som du sa "dålig" hingst men travarägare får skit vilket som eftersom en massa människor inte tycker att man ska betäcka ett travarsto överhuvudtaget......suck tänker inte vare sig förklara eller försvara mer huvudsaken är att jag själv vet vad jag gör...........

Jag riktar det inte till dig mer än att jag svarar på ditt inlägg.
"Halvblodssto-ägare" får också frågor om stoet verkligen ska vara i avel om det inte har alla hönsen hemma, är skadade på ett sätt som kan vara ärftigt, eller har en rent problematisk exteriör.

Om ditt mål är att få en
"en lugn, hållbar och lättriden häst"
Så väljer du ju med fördel att avla på ett sto som är lugnt, hållbart och lättridet, och så är det ju en bra idé att betäcka med en hingst som har samma egenskaper. Där är det inte hel tråkigt om hingsten visat i ett bruksprov att han är ok på röntgen, är lyckad exteriört och har ett trevligt temperament.
Om man önskar en
"en lugn, hållbar och lättriden häst"
och väljer ett sto som inte kan gå i form, inte kan fatta galopp eller vad det nu måtte vara, som dessutom inte höll för sin uppgift utan varit mycket skadad så vet jag inte om jag tycker den ska vara i avel. Och ännu värre är det faktiskt med dem som låter sina underlåliga hingstar vara till avel för att det går att tjäna en peng på det. Hingstar som inte skulle få många siffror rätt om de visades..
U

Hej!

jag vill tillägga att jag har en hingst själv som INTE är godkänd men han har lämnat både snygga med bra gångarter & hållbara hästar. Man behöver inte bara gå på stam & om hästen är godkänd, hittar man en hingst som man gillar så visst varför inte köra med den? Man vill ju endå skapa ett föl till sig själv, & då är det inte meningen att sälja den, för isåfall ska man inte bara tänka på pengar utan då ska man tänka på när man rider in den ( om man nu än gör det) att den ska passa till ALLT, men så funkar det inte. Det är min åsikt iallafall.

Alltså , vad pratar du om? Jag har ju tidigare förklarat att de båda hästarna BÅDE sto och hingst har både bra psyke och fysik.....sen kan jag ju inte tala för andra, men ursäkta, läs vad man skriver

Ghalandriel-
Frågan är ju VARFÖR inte din hingst är godkänd ?

Du kanske inte provat att ta honom igenom ett godkännande men det är faktiskt rätt så många hingstar som går den vägen och inte blir godkända men som tyvärr står till tjänst ändå, med annan färg på papper och svagheter hos avkomman som följd.

De krav som avelsförbunden ställer på hingstar för godkännande är inte orimliga.
Utan det är krav som bör ställas på ett avelsdjur som kommer att fortsätta föra vidare sina gener i generationer.

:cool:

Detta är något jag planerat i en sådär 5 år. Hela tiden har jag varit inställd på att använda en arabhingst och hittade nu slutligen en som passade oss. Mitt sto är av ridhästmodell och människor brukar bli förvånade över att hon är travare då hon inte alls har den kroppen. Hon är intelligent, läraktig och har ett bra psyke. Hon rör sig även bra. Hennes nackdel är att hon kan hetsa upp sig och bli het. Hingsten jag valt är lugn och stabil, som motpart till hennes hetsighet. Han är visserligen inte någon av de mest "fina" hingstarna, men är har fått 38 p, anledningen till att jag valt honom är just att han är en arab som verkligen rids och funkar där, jag har sett flera av hans avkommor, både rena araber och korsningar och gillade vad jag såg där.
Däremot har jag ett till travarsto som folk undrar varför jag inte tar föl av för att hon är så snäll, men anledningen är att jag inte tycker att hennes exteriör och rörelser är lika fina som på det andra stoet.
Ok med detta ville jag bara säga att vi är en massa som har travare som tänker efter både en och två gånger innan vi tar föl

Detta är något jag planerat i en sådär 5 år. Hela tiden har jag varit inställd på att använda en arabhingst och hittade nu slutligen en som passade oss. Mitt sto är av ridhästmodell och människor brukar bli förvånade över att hon är travare då hon inte alls har den kroppen. Hon är intelligent, läraktig och har ett bra psyke. Hon rör sig även bra. Hennes nackdel är att hon kan hetsa upp sig och bli het. Hingsten jag valt är lugn och stabil, som motpart till hennes hetsighet. Han är visserligen inte någon av de mest "fina" hingstarna, men är har fått 38 p, anledningen till att jag valt honom är just att han är en arab som verkligen rids och funkar där, jag har sett flera av hans avkommor, både rena araber och korsningar och gillade vad jag såg där.
Däremot har jag ett till travarsto som folk undrar varför jag inte tar föl av för att hon är så snäll, men anledningen är att jag inte tycker att hennes exteriör och rörelser är lika fina som på det andra stoet.
Ok med detta ville jag bara säga att vi är en massa som har travare som tänker efter både en och två gånger innan vi tar föl

Det är inte alla som väljer en hingst som fått 38 p och som fungerar som ridhäst. Och det är inte heller alla som funderar så mycket på hingstens kvaliteter, mer än just att han har kulorna i behåll. OM du nu har tänkt över din avel varför tar du så illa upp? Har jag någonsin kritiserat folk som övervägt sitt val, även om det inte hade varit det jag hade valt? Det är en fri värld, det enda jag önskar är att man ger det eventuellt kommande fölet så bra förutsättningar för ett bra liv som möjligt.
U

Hej!

jag vill tillägga att jag har en hingst själv som INTE är godkänd men han har lämnat både snygga med bra gångarter & hållbara hästar. Man behöver inte bara gå på stam & om hästen är godkänd, hittar man en hingst som man gillar så visst varför inte köra med den? Man vill ju endå skapa ett föl till sig själv, & då är det inte meningen att sälja den, för isåfall ska man inte bara tänka på pengar utan då ska man tänka på när man rider in den ( om man nu än gör det) att den ska passa till ALLT, men så funkar det inte. Det är min åsikt iallafall.

Men varför avla på en hingst som inte är godkänd? Och varför är den inte godkänd? Jag fattar det inte alls. Och dessutom att sätta i system att avla på en häst som varken verkar ha bra stam eller vara godkänd..
Alla dessa fina hållbara avkommor som din hingst fått, är de reggade som okända eller har du tagit ditt ansvar och sett till att de fått den stam de har? Hur gamla är de eftersom du vet att de är sunda och hållbara?
Nej jag tycker faktiskt inte att det är någon lysande idé att producera avkommor som inte har föräldrar som inte bör vara i avel enligt det rasförbundet som hästarna tillhör.
U

Nej, och jag tycker verkligen inte att man ska första bästa hingst och det är absolut inte alla ston man ska avla på. Anledningen till att jag reagerar är att ofta när man yttrar orden "travare" och "betäcka" får man automatiskt svaret att man INTE ska betäcka travare och inte göra korsningar, du kanske inte alls är en av dem som resonerar så vad vet jag ;)
Och jag vet att det finns många oseriösa människor men det finns det nog inom avel av alla raser.......

Alltså , vad pratar du om? Jag har ju tidigare förklarat att de båda hästarna BÅDE sto och hingst har både bra psyke och fysik.....sen kan jag ju inte tala för andra, men ursäkta, läs vad man skriver

Jag vet inget om ditt sto, kan allt för lite om travarstammar för att veta vilka linjer som ger mer ridvänliga hästar än andra. Jag vet inte heller vilka linjer som ger olika temperament. Jobbade ett tag i ett travstall, men eftersom jag inte var intresserad av travavel så studerade jag inte stammarna på de jag red. Men jag vet att de var väldigt olika att rida. En del var mer lyckade än andra. Precis som alla andra.
Jag vet heller inget om hingsten du har valt, men jag svarade generellt, många är de travarstoägare som faktiskt inte bryr sig vilken hingst de använder. Säkert att en del gör det, men de verkar inte snacka så mycket om det här på Buke. Jag vet att det är en som seriöst planerade sitt val med en godkänd halvblodshingst här på buke, och hon fick ett välskapt hingstföl. Jag vet en del som valt icke godkända hingstar där avkomman ser helt ok ut, iallafall som föl/unghäst. Har inte sett dem i verkligheten. Sedan har en del använt araber (hur godkända nu de är), och någon annan som valt spansk hingst(PRE?) som ser fin ut på bild.
I verkligheten vet jag en som betäckte sitt travarsto med en välstammad Flyingehingst, där avkomman fick mammans halvtossiga temperament.. Eller om det ver heltossiga? Det var inte helt lätt att rida in den. Avkomman är numera kastrerat i hopp om att temperamentet skulle lugna sig, eftersom hon inte hade något avelsvärde så var det värt ett försök. Vet inte hur det har gått. Hoppas det gick bra.
Jaja, jag ska sluta blanda mig, jag har inte med detta att göra. Detta var mitt sista inlägg i korsningsdebatten. Allt jag skriver misstolkas och framförallt så tror travarfolket att de är travarna jhag har emot, och så är det inte alls. Jag tycker de är hur trevliga som helst, ofta är de dessutom väldigt väluppfostrade och sådant uppskattas :). Men som sagt. Jag ska inte kommentera mer, folk får producera vad de tycker och vill. Jag ska försöka låta bli att tycka synd om ägarna till de okända (eller märkliga korsningar) hästarna som månad efter månad försöker hitta en ny ägare. Det är ju faktiskt inte min affär alls. Jag har ju som sagt inget alls med det att göra. Jag avlar så som jag tror blir bra, och jag gissar att andra också gör det. Lycka till!
U

Är man hästvän så ser man till att inte sprida yngel av diverse korsade raser till världen, vill du ha på ditt samvete att en uppfödning står tillsammans med 45 andra på 30m2 och trängs på ett lastbilsflak utan vatten med brutna ben på väg till Italien?

Det är LÅNGT ifrån bara korsningar som hamnar där. Hopphästar, dressyrhästar, travare, "pensionärer" osvosvosvosv. Det finns alla sorters hästar i dom transporterna.

Till TS: NU ska jag skriva vad jag tänkte skriva från början.

Kolla upp stammarna på båda två, det kan vara bra å känna till ev defekter (f.ö. så är det välan lite sent nu om det blivit föl gjort redan^^ jag är för lat för att läsa att gnat..)
Det är inte papprena man rider utan hästen. Vi har själva två "bonntjänst"hästar hemma hos oss. Den ena tävlas med helt ok resultat med tanke på hur sakta hon tagits. Den andre går som lektionshäst och är super. Dom är verkligen KANONtrevliga med vettig exteriör, bra ben, bra hovkvalité och alla fyra hovarna i alla fyra hörnen. Mentalt och fysiskt betydligt mer stabila än många "fullpapper" hästar jag mött. (ja.. vi har sånna med.. hela fyra stycken med fulla papper.. ;)) Har man bara ett mål och en mening med fölungen så kör på det... vissa raser går ju att registerar som partbreed med. Därtill skulle du på "papper" kunna leasa ut ditt sto till hingstägaren nästa sommar då du kan få papper på avkomma med egen ej godkänd hingst och "eget" sto. Dom blir ju visserligen gråa - men du slipper "okänd-okänd" vilket kan göra saker lättare i slutänden. Och det är möjligt att ni behöver regga ett "ägarbyte" på fölet för den symboliska summan av 1 kr.. ;) (om jag nu inte missat någon nytillkommen paragraf förstås..;))

Lycka till!

Tycker faktiskt att hon får betäcka me precis hon vill! Tycker inte alla ska lägga sig i å bara "skita" ner henne.
Jag menar jämför med människor, finns ju inget som säger att "nä du får inte ha sex med en asiat, afrikan eller whatever för det är ingen bra avel" :cool:

Tycker det e löjligt.
En kompis till mej betäckte sitt travarsto med szcopul (inte rätt stavat) å hon fick klass 1 föl, hade finast föl på utställningen.
Dessutom som det är med all avel så skadar det nog inte å blanda lite eftersom det är så hårt avlat redan.

När man väljer ut en hingst till sitt sto ska man gå på två saker; fakta och hjärta. Det är jättebra att lyssna på folk som kan det här med avel och som verkligen kan se vilken hingst som skulle kunna förbättra stoets brister, så att avkomman blir så bra som möjligt.

Hur duktig man än är på avel, så kan den där topphingsten och det där fina stoet ändå få en normalbra avkomma som blir varken Klass I eller speciellt ridbar.

Det jag menar är, att man inte enbart ska gå på fakta och lyssna på andra, som kommer med tusen olika förslag på hingstar, för avel är även som ett lotteri. Det kan gå bra med en bra hingst och ett bra sto och det kan gå lika bra med en halvtaskig hingst och ett mindre bra sto, men visst är chanserna till att få ett finare och bättre föl större om man avlar på kvalité, dvs. en bra hingst och ett bra sto.

Vill man ha en avkomma efter sitt sto för eget bruk, så får man ju tänka efter vad det är man själv vill och sedan leta hingst efter det. Vill man ha en häst sedan som ska användas som promenadhäst, så behövs det kanske en hingst med stabilt psyke och relativt bra exteriör, men mer än så behöver man ju då inte kräva. Man behöver ju inte ta den där dyra godkända hingsten som lämnar jättefina tävlingshästar, utan den där gulliga hingsten med bra avkommor som inte är godkänd kanske duger bättre då?

Jag har sagt det förr och jag säjer det igen!

MAN MÅSTE INTE BETÄCKA BARA FÖR ATT MAN RÅKAR ÄGA ETT STO!!!

Hur har det gått med ditt sto, är hon betäckt nu eller?

Jag tycker iaf så här. Att så länge betäckningen är noga genomtänkt och hästarna någorlunda kompletterar varandra så kör på - det kan bli en kanon unge. Har hellre en vettig korsning än en knäpp häst med gröna papper, har därmed inte sagt att alla är det eller ens att det är vanligt. Men visst finns de, som tidigare sagts så är avel lite av ett lotteri.

Har en bekant som envisades med att betäcka sin märr Halvblod( som hade gröna papper men inte var trevlig på nåt vis) Fölet har skaplig stam men är inte trevligt på nåt vis. Den ungen skulle jag inte vilja ha ens om jag fick den.

Jag har själv "tillverkat" en liten korsnings unge dock ej m vbl utan kallblodstravarsto och som pappa valde jag eighty-eight keys. Tittade även lite på icke godkänfa hingstar men resonerade som så att fölungen kommer ändå kosta så mkt innan sen är klar, så det är dumt att snålla på hingsten. Mkt bättre å ta en beprövad som man ver lite mer vad de lämnar för typ av avkommor osv.

Jag har tvärtemot fått de reaktionerna att en del tycker jag är lite knäpp som tog en såpass "dyr" hings till ett kallblodstravarsto.

Tanken är att han skall behållas och hittills är jag helnöjd med honom, han är för övrigt en kanontrevlig körhäst. Så tror inte han skulle vara omöjlig att sälja om jag nu skulle vilja det, men vi bor på landet och kommer att ha kvar han om inte nåt oförutsett händer. (Jag har även en liten grön-papper häst på G som är tanken ska bli min framtida dressyrhäst.)

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 617
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 321
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix