Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Sv: Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Bara för att det är avlade för att köras är det inte säkert att det är deras rätta element. Jag har två ston men kör ingen av dem då de vantrivs med det. Det ena stoet börjar tom skaka i kroppen om man sätter på henne en kärra bara för att hon haft så mycket tråkigheter med det. Däremot tycker de om att bli ridna, att vara ute i skog och mark. Det ena stoet är dessutom jättelätt att få upp i galopp, hon gör det hellre än att trava. Vad jag menar med det här inlägget är att det inte alls är säkert att en travare är bäst på att vara just "travare" och jag kan inte alls se någon njutning i ett travlopp då jag vet att en del av hästarna där (absolut inte alla) bara springer på ilska och inte alls trivs med det de gör. Ok detta hade ju inte egentligen med ämmnet att göra, men iallafall, ville bara säga detta......

Vet inte om jag håller med. Ser aldrig att människor med tex hbl blir utskällda när de ska ta föl oavsett om de ska göra en korsning eller ej. Men varför tror alla att det är ogenomtänkt varje gång man har ett travarsto man ska betäcka? jag har själv betäckt mitt sto i år, vet ej om det blivit något , så det är en nervös väntan. Men det är något jag planerat i en sådär 5 år. Hela tiden har jag varit iställd på att använda en arabhingst och hittade nu slutligen en som passade oss. Mitt sto är av ridhästmodell och människor brukar bli förvånade över att hon är travare då hon inte alls har den kroppen. Hon är intelligent, läraktig och har ett bra psyke. Hon rör sig även bra. hannes nackdel är att hon kan hetsa upp sig och bli het. Hingsten jag valt är lugn och stabil, som motpart till hennes hetsighet. Han är visserligen inte någon av de mest "fina" hingstarna, men är godkänd, anledningen till att jag valt honom är just att han är en arab som verkligen rids och funkar där, jag har sett flera av hans avkommor, både rena araber och korsningar och gillade vad jag såg där.
Däremot har jag ett till travarsto som folk undrar varför jag inte tar föl av för att hon är så snäll, men anledningen är att jag inte tycker att hennes exteriör och rörelser är lika fina som på det andra stoet.
Ok med detta ville jag bara säga att vi är en massa som har travare som tänker efter både en och två gånger innan vi tar föl. Och det där med att man ska använda en travarhingst istället som många tycker, säger jag bara nej till, då de flesta sådana hingstar antagligen har för mycket tävlingsanlag och det är ju det jag INTE vill ha och tror att det är fler med mig som tänker så.......

Håller med dig, känns som om det är någon sorts elitistisk mobbing här. Är man hästvän ska man väl gilla alla raser oavsett vad man själv väljer att ha för någon. Inte konstigt att människor utanför hästvärlden tycker att ridning är en snobbsport......

Håller med dig, känns som om det är någon sorts elitistisk mobbing här. Är man hästvän ska man väl gilla alla raser oavsett vad man själv väljer att ha för någon. Inte konstigt att människor utanför hästvärlden tycker att ridning är en snobbsport......

Är man hästvän så ser man till att inte sprida yngel av diverse korsade raser till världen, vill du ha på ditt samvete att en uppfödning står tillsammans med 45 andra på 30m2 och trängs på ett lastbilsflak utan vatten med brutna ben på väg till Italien?

Arabhingstar godkänns inte utan alla är tillåtna att använda i avel.

Jag har sett de som fått kritik för att de velat betäcka halvblod som haft usel exteriör eller stam eller skador/sjukdomar som kan vara ärftliga.

Att många som vill betäcka travare för att få en ridhäst blir kritiserade beror på att travare i många generationer är avlade för att trava och inte för sina ridhästegenskaper. Även om en individ uppvisar vissa egenskaper måste man ta med i beräkningen att den kan bära på anlag från individer längre bak i stammen som kan komma fram i avkomman. Själv fick jag ett föl som rör sig mycket bättre än båda sina föräldrar, rörligheten kom från hans morfar.
Många resonerar också utifrån att de vill korsa sitt travarsto med någon fin/häftig/färgglad hingst och tror att de ska få en likadan avkomma. Avkomman ska de behålla själv under resten av dess liv och tänker inte på att livet kan förändras och att avkomman måste ha ett värde även för andra.
Sen finns det självklart de som tänker och resonerar klokt och insiktsfullt innan de väljer att betäcka sitt travarsto.

Hur man än vrider och vänder på det -
förutsättningarna för fölet att bli en bra ridhäst ÄR störst med ridhästföräldrar - och förutsättningarna för att bli en bra travhäst är att ha travarföräldrar.
Det går liksom inte att komma ifrån.

Men det är ju för att man GILLAR hästar som man inte vill se hästar framavlade som bara stoets matte vill ha !

Sen om det är elitistiskt att bara rena travare får gå på travbanan kan jag leva med.

Nej, men är du hästvän så säljer du inte till vem som helst, utan du tar hellre bort hästen än att det hamnar i fel hem. Men en riktigt dyrbar häst häst säljer du antagligen vidare då det ligger mycket pengar i det. Just många som tävlar byter ju häst ofta för att "uppgradera" sig mina skogsmullar stannar livet ut.....

Jo, men vad jag menar är att många travare faktiskt varken trivs eller funkar på travbanan utan faktiskt är bättre som ridhästar. Alla har en enorma tävlingskrav på sina hästar.....
Vad hästen får för färg är väl inte speciellt intressant? Det är väl de i de fina utställningskretsarna som är intresserade av sånt i såna fall, knappast de som vill ha en häst för lite privat bruk.....

Ja, men det är ju därför man inte bör använda en travhingst till ett travsto om man nu inte vill ha mer tävlingsanlag i hästen.....
Har du ridit många travare eftersom du känner till deras ridbarhet så väl? Och faktiskt är inte alla intresserade av att tävla i vare sig dressyr eller hoppning ........

Jo, men vad jag menar är att många travare faktiskt varken trivs eller funkar på travbanan utan faktiskt är bättre som ridhästar. Alla har en enorma tävlingskrav på sina hästar.....
Vad hästen får för färg är väl inte speciellt intressant? Det är väl de i de fina utställningskretsarna som är intresserade av sånt i såna fall, knappast de som vill ha en häst för lite privat bruk.....

Det är ju en sanning med modifikation. Speciellt med tanke på hur många som använder av rasföreningar kasserade hingstar för att de har en speciell färg. Företrädesvis då skäck eller isabell. SÅ för viss buskavel har färgen en väldig betydelse. När sedan avkomman blir dåligt och inte får "rätt" färg. Ja då är katastrofen ett faktum. Avkomman finns då på t ex blocket för någon tusenlapp ofta även utan härstamning. Trots att den knappt är avvand:confused:. Hur nu det går till?

Jo, men då är det ju uppenbarligen någon som inte borde ha skaffat en fölunge om man inte vill ha hästen pga färgen. Det är ju bara så himla ytligt. Skaffar man ett föl får man ta konsekvenserna för hur det blir, alltså ta hand om hästen oavsett resultat, allternativt hellre ta bort den än sälja den vidare till oseriösa människor. Och detta borde gäller alla raser inte speciellt oss "travarfolk".
Men skulle jag inte haft fölet själv hade det inte blivit något föl alls, då jag inte är intresserad av att sälja överhuvudtaget

Det är faktiskt rätt många som vill betäcka med en skäckhingst för att ha möjligheten att få en skäck. Du har uppenbarligen ingen aning om hur många som vill ha en udda färg eller teckning på sin ridhäst!

Och även om en individ visar upp goda ridegenskaper så behöver det inte betyda att de ärvs vidare till en avkomma. Men mitt exempel om mitt stos avkommas gång ville jag visa att vi alla bär på arvsanlag som inte syns.

Men då är det väl himla bra om folk avlar på dåliga hästar så kanske det blir en bra avkomma istället eller? OBS detta är ironiskt, men ursäkta mig, men den här diskussionen är löjlig nu.....
Skulle det va fel att avla på en bra häst så är det väl lika bra att alla lägger av med att avla för det kan ju ALLTID finnas dåligt anlag NÅGONSTANS i släkten........

Men då är det väl himla bra om folk avlar på dåliga hästar så kanske det blir en bra avkomma istället eller? OBS detta är ironiskt, men ursäkta mig, men den här diskussionen är löjlig nu.....
Skulle det va fel att avla på en bra häst så är det väl lika bra att alla lägger av med att avla för det kan ju ALLTID finnas dåligt anlag NÅGONSTANS i släkten........

Det är självklart inte fel att avla på en bra häst, men även du måste inse att en travhäst är fullproppad av gener som gjort väl ifrån sig på travbanan.
Om du inte kan så mycket om genitik så att du vet att en individ inte enbart nedäver egenskaper som syns utan också alla anfäders egenskaper tycker jag att du bör läsa på lite mer.

Jodå, det vet jag, är uppväxt på en gård med både kor,får,hästar, katter hundar och kaniner. Och alla har de haft ungar förrutom just hästen, men iallafall får jag ett föl blir jag nöjd med det. Jag känner väl till min egen hästs för och nackdelar och vet även en del om hennes släktingar. Nu var det ju så att denna tråden i själva verket startades av en tjej som behövde tips och råd, ge henne det istället. Men gör det på ett bra sätt, så slipper det bli såna här utdragna diskussioner. Om man anser att man har en massa kunskaper i avel så tycker jag att man delar med sig istället för att börja tjata om att det är en travare, det är en häst det med, huvudsaken är att det är en bra häst.........

De flesta hästar är bra på något men alla är inte bra på allt;)

ja och mitt sto är bra på att ta sig fram i terräng och är uthållig vilket är bra då jag gör riktiga långturer i skogen.....:)

Jag skulle vilja be dig att verkligen fundera på vad du har för egna drömmar om din framtida ridning? Tänk på att fölet som du producerar ska ha en ärlig chans att leva upp till det.

Själv var jag i en liknande situation som dig tidigare och hade funderingar på att betäcka mitt fantastiska (såklart...:)) travarsto, då jag ville ha en söt, frisk och trevlig kompis att ge mig ut i skogen på. Så långt allt väl.....
Men så fick jag en riktig "aha-upplevelse" när det gäller dressyren, och hur mycket jag än avgudar min madame så HAR hon inte de gångarter som krävs för att kunna ridas på den nivå jag har tänkt mig att jag ska utvecklas till.
Nu är jag väldigt tacksam att jag kom på detta innan jag hann betäcka henne! För jag har definitivt inte råd, eller tid, att ha en extra häst bara för att jag inte vill sälja till ngn som jag inte kan ställa så stora krav på, eftersom priset blir otroligt lågt och köparna (seriösa och oseriösa) kan välja och vraka...

Jag tycker dock att tonen mot TS i denna tråd varit lite onödigt hård. Inget fel i att säga sin åsikt, vad det än är, eller att försöka påverka åt ngt håll, men man behöver inte idiotförklara folk.... Det är min åsikt! :)

Jag känner precis som du, vet inte varför en del tror att påhopp är ett bra sätt att diskutera. Nej, som du sa, om man är intresserad av tex dressyr och vill ta sig vidare någonstans hade jag ju skaffat en häst mer lämpad till det, men nu när jag har absolut NOLL intresse av det funkar mina travare (och min fjording också för den delen ) bra och därför tänker jag även ta ett föl av ett av stona, men som sagt, om man är osäker på vad för användningsområde man vill ha den till är det ju bättre att låta bli......

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 617
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 321
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix