Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Sv: Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Jag har sagt det förr och jag säjer det igen!

MAN MÅSTE INTE BETÄCKA BARA FÖR ATT MAN RÅKAR ÄGA ETT STO!!!

En liten fråga i hela detta.

Vad för hästar vill den största andelen människor ha idag?? En häst som bara kan röra sig och slår ihjäl sig när den försöker hoppa? En häst som bara går att hoppa och är svår som bara den i markarbete?

Är inte risken väldigt stor att aveln stannar upp om man bara prestationsavlar och frångår att en häst skall kunna göra mer än bara gå på tygel eller hoppa!

Jag som rider fälttävlan blir ganska orolig när aveln är för strikt rent grenmässigt och anser att en hingst borde ha bra poäng både i ggr och hoppning liksom den skall vara bra att rida.

Idag kan man tydligt se vilka hästar som är e. vilken hingst när det gäller hoppning, dvs vilka som inte kan hoppa.

Enligt många här inne så sysslar ävan jag med buskavel då jag betäckt mitt Irlänska sto som inte har det gnutta stam. Men detta är då betydligt mer acceptabelt eftersom hon presterat mkt bra på tävling och har kvaliteer i samtliga grenar.

Hade jag skrivit här och sagt att jag skulle betäcka det lilla stoet med travarblod i sig så hade ljudet varit annat här på buke. Nu har det stoet iof också tävlat och visat att hon har kapacitet men utan att tveka tror jag att många hade slagit på den stora trumman direkt.

Många är rasister här anser jag och visst ibland finns det självklart belägg för många synpunkter, men man skall vara mkt medveten om att dessa travarkorsningar brukar inte hamna hos tävlingsryttare så de får aldrig visa om de duger som tävlingshästar eller ej och det är det som är så tråkigt för jag själv har genom min roll som tränare sett en hel del mkt fina sådana korsningar som aldrig fått visa hur bra de eg kunnat bli

Fast det är FORTFARANDE så att det finns MASSOR av ston, oavsett ras och härstamning, som INTE har i aveln att göra av olika skäl!

Man måste inte betäcka för att det råkar vara ett sto man äger!

Och frågan är - ÄR alla dessa mer eller mindre genomtänkta korsningar bra hobbyhästar? BLIR det automatiskt bra hobbyhästar för att man undviker den extrema prestationsaveln?
HUR många är det inte som förtränger att den mest extremt prestationsavlade rasen faktiskt är den varmblodiga travhästen?
Jag är bara nyfiken på VARFÖR det är bättre att tillverka korsningar med DEN prestationsinriktade rasen än rena halvblod? VARFÖR tror man att det blir bättre hobbyhästar bara för att det är en korsning? Och VARFÖR tror man att det inte kan bli några hobbyhästar av rena halvblod, bara för att man avlar inriktat mot dressyr eller hoppning?

Jag är helt övertygad om att det finns en hel del travarkorsningar som fungerar bra som tävlingshästar i diverse grenar, men jag vet också att det finns en hel del som är obrukbara av olika skäl - likväl som renrasiga SWB, även om jag tror att det finns fler fungerande renrasiga...

Det är väl klart att man inte måste betäcka sitt sto, bara för att man råkar ha ett sto, men är det så att man vill ha en häst till och tycker att ens sto är fin och bra, så varför inte ta ett föl på henne för eget bruk?

Därför, som skrivits innan i tråden, en livsomständigheter kan förändras så att man bör skapa en avkomma som har ett värde för andra än stoägaren.

Fast så kan man ju inte tänka hela tiden. Det finns så himla många korsningsponnier, travare och andra mindre attraktiva hästar på marknaden, som konstigt nog(?) ändå blir sålda och får hem, så det hade nog inte varit några problem om en sådan häst till kom upp på marknaden.

Det finns faktiskt fler som vill ha en trevlig hobbyhäst som knappt men säkert tar sig runt enklare hoppbanor och som får en och annan placering i lättare dressyrklasser, än elitryttare som vill ha en nästa OS-häst. ;)

TROR du ärligt talat att det blir en bättre marknad för dessa korsningar, som ofta säljs för priser långt under tillverkningskostnaden, om det tillverkas fler och fler hela tiden?

TROR du att så många skulle bli lurade av hästuppköpare, som bara vill ha hästar att ställa på sina lastbilar med destination Italien, om dessa hästar var mer attraktiva på marknaden så att det gick att få bättre betalt för dem? (hästuppköparna utger sig OFTA vara på jakt efter familjehästar och alla hästar med pris under 10.000 intresserar dem...)

Det finns dessutom MASSOR av hästar som duger utmärkt som hobbyhästar! KÖP dem i stället för att tillverka fler halvmesyrer! När man köper en häst så vet man vad man får....

Klart att en hingst inte behöver vara usel bara för att han inte är godkänd. Men om man har en bra hingst förstår jag inte riktigt varför man inte försöker få honom godkänd.

Det är så man MÅSTE tänka. Som uppfödare har man ett ansvar gentemot avkomman!

Det finns redan tillräckligt många underbara kompishästar som inte har talang för högre klasser på marknaden. Letar man efter en sån häst är utbudet rätt stort. Dessa hästar behöver inte avlas fram, de kommer fram ändå när man försöker avla elithästar.

*KL*
Tycker det är fruktansvärt skrämmande att folk köper/avlar fram hästar enbart för att dom har "häftig" färg :eek::crazy:
Vet bla en "bekant" till mig som köpte en skäck enbart för att h*n alltid velat ha "en indian häst" *herregud* Nämnas skall att hästen var billig, saknade papper samt helt avsaknande av talang, både gångartsmässig och hoppmässigt...MEN den hade ju en HÄFTIG FÄRG:crazy::confused: Det är ju vuxna människor liksom! Det värsta utav allt är ju att folk tjänar pengar på att sälja skithästar med häftig färg till mer eller mindre lättlurade människor, som bara vill ha en häst med häftig färg och inte tittar på något annat. Vet ett "handelsstall" som enbart inriktar sig på att sälja hästar med häftig färg till okunniga personer som bara tycker att hästen har fin färg, typ....
Personligen skiter jag i om hästen är blå, bara den har dom kvaliteer jag söker exteriört, har ett stort spänstigt hopp samt bra temp.
Svaret från en del när jag yttrat oavnstående kommentar : Ja men BRUNA hästar är ju så tråkiga :eek: jisses liksom....

Senast ändrad av en moderator:

Det är inte alla som har råd att köpa en avkomma från en uppfödare som egentligen avlat fram en avkomma för tävling i högre klasser. Ska då ni som avlar på prestation och "wannabe next Cardento" sänka era hästar till 25.000 - 30.000 kronors klassen så att dessa amatörer som vill få en bra hobbyhäst kan köpa den?

Det är inte alla som har råd att köpa häst i den prisklassen, så en trevlig korsningshäst som inte har kostat mer än kanske 5 000 kronor att ta fram, som är minst lika bra och trevlig är väl såklart mer angeläget för en helt vanlig hobbyryttare med normal inkomst.

Varför klandrar ni ner på dessa hästar som inte är efter någon fin Flyinge hingst eller den senaste hingsten som ligger på toppen i BLUP-statistiken?

Det finns även ridskolor som behöver bra hästar till rimliga priser. Det finns oftast inga hästar efter Qalle tex. för 15.000 eller som har det psyket som en lugn korsningshäst brukar ha. Förstår ni vad jag menar? Det måste finnas en häst för alla.

När de hästarna visat sig inte hålla måttet kommer de ut på marknaden med en rimlig prislapp. De flesta inser att det är dyrare att försöka sälja en häst för mer pengar än vad den är värd än att behålla den för att försöka få mer betalt för den.

För 5000:- får du en nyfödd korsningshäst, därefter kostar den lika mycket att föda upp som en med högre språngavgift.

Vem klandrar hästar som inte efter en fin Flyingehingst?
Personligen anser jag att Flyinge inte haft någon intressant hingst sen Stanford dog!
Q E har så vansinnigt mycket avkommor att jag sett de med mediokert möderne för en billig peng, eftersom köparen har så stort urval att den kan välja en med bättre möderne.

Jag förstår hur du tänker.
Men det är några grejer som inte stämmer.

Det kostar betydligt mer än 5000 att föda upp en häst till ridbar ålder oavsett stam. För de pengarna kan man köpa en färdigproducerad - som det ju finns MASSOR av. VARFÖR måste det produceras en till - det är lite det som är frågan...

Ridskolor har ganska höga krav på sina hästar, jag blir lite mörkrädd när man tror att en ridskolehäst skulle gå loss på 15000...

Oftast (mig veterligen) köper inte "hobby, medelmåtta" ryttaren ett föl direkt av en uppfödare, utan letar just efter en äldre läromästare som går att rida på, är snäll i hantering osv och eftersom dom flesta på den nivån oftast inte bryr sig om stam, så spelar det inte så stor roll. Dessutom skulle inte jag som seriös uppfödare (om jag födde upp) sälja Next Cardento till hobbyryttaren, därav skulle jag absolut inte sänka priset = hobbyryttaren har inte råd, och det finns en bakmliggnade tanke med det....

Jag förstår hur du tänker.
Men det är några grejer som inte stämmer.

Det kostar betydligt mer än 5000 att föda upp en häst till ridbar ålder oavsett stam. För de pengarna kan man köpa en färdigproducerad - som det ju finns MASSOR av. VARFÖR måste det produceras en till - det är lite det som är frågan...

Ridskolor har ganska höga krav på sina hästar, jag blir lite mörkrädd när man tror att en ridskolehäst skulle gå loss på 15000...

Nja, beror lite pa vilken ridskola det ar och om det ror sig om ponny eller storhast. Jag har ridit pa olika ridskolor nar jag var yngre, en hade ett superfint stall, mestadels renrasiga halvblod och ponnier, en annan bestod nastan uteslutanden av diverse korsningar, vissa vackrare an andra, ingen var topp dressyr eller topp hopp, men en sak hade de gemensamt, stabilt psyke och talamod nog att lara alla oss barn och ungdomar att rida.

Det är ju lite vad jag menar.

Ibland uttrycks det att riskolor har låga krav på hur hästarna skall vara att man köper vilken skit som helst bara det är billigt, men det är inte sant. Kraven är ju oavsett stam och utseende att hästen både skall vara ridbar och även ha en bra psyke.

Ibland uttrycks det att riskolor har låga krav på hur hästarna skall vara att man köper vilken skit som helst bara det är billigt, men det är inte sant. Kraven är ju oavsett stam och utseende att hästen både skall vara ridbar och även ha en bra psyke.

De flesta ridskolor som inte har det så gott ställt, har dock inte råd att köpa en häst för mer än omkring 15 000 och då blir det faktiskt svårt att hitta en passande häst, då en sådan häst de söker oftast ligger på 30 000 kr.

Det är sant att det kostar lika mycket att föda upp en korsningshäst som en renrasig häst, men inköpspriset är det oftast stor skillnad på och om man då köper den billigare hästen, tjänar man ändå många tusen på det.

En liten fråga i hela detta.

Är inte risken väldigt stor att aveln stannar upp om man bara prestationsavlar och frångår att en häst skall kunna göra mer än bara gå på tygel eller hoppa!

Precis. Därför är det viktigt att det finns hästar för alla och det gör det ju. Brunte som är en korsning mellan New Forest och Fjordhäst är en genomsnäll liten tuffing som passar Eva-Lisa, 11 år perfekt medans Gasten, halvblodsvalack med toppstam med en lovande framtid framför sig, kanske passar Marie bättre som satsar på dressyrtävlingar i framtiden. Förstår ni? Det är jätteviktigt att man ändå mixtrar lite med raserna och sådär. Det finns nämligen folk som inte bryr sig om stam eller annat, utan går mer på individen och väljer häst med hjärta och hjärna.

De flesta ridskolor som inte har det så gott ställt, har dock inte råd att köpa en häst för mer än omkring 15 000 och då blir det faktiskt svårt att hitta en passande häst, då en sådan häst de söker oftast ligger på 30 000 kr.

Jag är nästan säker på att inga (seriösa) ridskolor köper hästar för 15 000:-.
Jag har själv jobbat på ridskola i 17 år och alla hästar och ponniesar vi någonsin köpt har kostat mellan 25- och 50 000:-. Någon A- & B-ponny har gått att hitta under 15 000:-. Alla andra med sådana kvaliter som vi vill ha, har kostat betydligt mer.
Hästarna för 15 000:- och under, är tyvärr inte passande för ridskolor.

Kunde inte sagt det bättre själv. Förr i tiden var ridning värsta sortens snobbsport, bara de rika hade råd med att ha "hobbyhästar".
Nu för tiden finns det hästar för alla plånböcker och tack gode gud för att det är så. Jag har 2 underbara varmblod och en fjording som jag är fullt nöjd med. Jag varken vill eller har råd med att köpa en häst för 50000 sådär och varför skulle jag då jag är helt ointresserad av allt vad tävling heter. Tror inte att en så dyrbar häst tar sig fram bättre där ute i skogen en vad mina gör.......
Låt det finnas hästar för alla tycker jag och nej, inte ens det där "mindre fina halvblodet" för 20000 som en del anser vara "så billigt" är mer än vad jag skulle tycka är ok att betala. Med en vanlig lön måste du ändå ta lån för att ens ha en chans till sådana summor.
Möjligheten till ridning får för sjutton inte bli en klassfråga!!

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 617
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 321
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama