Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Sv: Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Visst är det så! Det finns en häst för alla och det är väl himla tur det? Det finns så många helgoá korsningsponnier så det är inte klokt. De är underbara personligheter som inte bör smutskastas bara för att de inte är renrasiga. De kan vara minst lika bra om inte ännu bättre än många renrasiga.

Själva (jobbar iof ej kvar) har vi slutat att ringa på privatannonser, då 19 av 20 svarar att dom inte säljer till ridskola. Handlar sedan ca 10 år tillbaka endast av seriösa hästhandlare.

Fast det är FORTFARANDE så att det finns MASSOR av ston, oavsett ras och härstamning, som INTE har i aveln att göra av olika skäl!

Man måste inte betäcka för att det råkar vara ett sto man äger!

Och frågan är - ÄR alla dessa mer eller mindre genomtänkta korsningar bra hobbyhästar? BLIR det automatiskt bra hobbyhästar för att man undviker den extrema prestationsaveln?
HUR många är det inte som förtränger att den mest extremt prestationsavlade rasen faktiskt är den varmblodiga travhästen?
Jag är bara nyfiken på VARFÖR det är bättre att tillverka korsningar med DEN prestationsinriktade rasen än rena halvblod? VARFÖR tror man att det blir bättre hobbyhästar bara för att det är en korsning? Och VARFÖR tror man att det inte kan bli några hobbyhästar av rena halvblod, bara för att man avlar inriktat mot dressyr eller hoppning?

Jag är helt övertygad om att det finns en hel del travarkorsningar som fungerar bra som tävlingshästar i diverse grenar, men jag vet också att det finns en hel del som är obrukbara av olika skäl - likväl som renrasiga SWB, även om jag tror att det finns fler fungerande renrasiga...

Av det jag sett så är faktiskt betydligt fler travarkorsningar/korsningar över lag oftast bättre hobbyhästar än ett halvblod med toppad stam utan talang.

Och rent krasst så är de allra flesta bra tävlingshästar idag någon form av korsning även om de nu råkar vara korsat med andra än travare.

Men det som inte kommer fram här är att dessa travarkorsningar hamnar aldrig hos tävlingsryttare och därför finns det ingen bra referensram på hur kapabla de är.

De flesta ridskolor som inte har det så gott ställt, har dock inte råd att köpa en häst för mer än omkring 15 000 och då blir det faktiskt svårt att hitta en passande häst, då en sådan häst de söker oftast ligger på 30 000 kr.
De ridskolor jag känenr till skulle inte ens DRÖMMA om att leta efter hästar i den prisklass du nämner! Det vore att bita sig i svansen, för man får vad man betalar för och vill de få behålla sina elever så lär de vara tvungna att se till att ha BRA hästar för eleverna att rida på! Inte bara nybörjarna utan hästar som är trevliga för de duktigare ryttarna att rida på också!
Jag är nästan säker på att inga (seriösa) ridskolor köper hästar för 15 000:-.
Jag har själv jobbat på ridskola i 17 år och alla hästar och ponniesar vi någonsin köpt har kostat mellan 25- och 50 000:-. Någon A- & B-ponny har gått att hitta under 15 000:-. Alla andra med sådana kvaliter som vi vill ha, har kostat betydligt mer.
Hästarna för 15 000:- och under, är tyvärr inte passande för ridskolor.
:bow:
Kunde inte sagt det bättre själv. Förr i tiden var ridning värsta sortens snobbsport, bara de rika hade råd med att ha "hobbyhästar".
Nu för tiden finns det hästar för alla plånböcker och tack gode gud för att det är så. Jag har 2 underbara varmblod och en fjording som jag är fullt nöjd med. Jag varken vill eller har råd med att köpa en häst för 50000 sådär och varför skulle jag då jag är helt ointresserad av allt vad tävling heter. Tror inte att en så dyrbar häst tar sig fram bättre där ute i skogen en vad mina gör.......
Låt det finnas hästar för alla tycker jag och nej, inte ens det där "mindre fina halvblodet" för 20000 som en del anser vara "så billigt" är mer än vad jag skulle tycka är ok att betala. Med en vanlig lön måste du ändå ta lån för att ens ha en chans till sådana summor.
Möjligheten till ridning får för sjutton inte bli en klassfråga!!
Att du inte har råd att köpa ens ett billigt fullstammat halvblod, som har kostat uppfödaren åtskilliga tiotusentals kronor är faktiskt inte hästuppfödarnas bekymmer! Men gnäll för sjutton inte på att du inte hittar några bra hästar att rida på då heller!

Det kostar flera tiotusentals kronor att föda upp en stor häst till ridbar ålder, OAVSETT om den har godkänd härstamning och goda förutsättningar att bli nästa Butterfly Flip eller Cardento eller om det är en korsning mellan travare, islandshäst och ardenner!
GISSA EN GÅNG varför uppfödare vill ha betalt för sina produkter?
Uppfödarna är den absolut största sponsorn den svenska ridsporten har, för de går back med många tusen för nästan varje avkomma de säljer!!!
Och du tycker att det inte får bli en klassfråga, berätta då för mig VARFÖR du tycker att det är okej att uppfödarna ska betala stora pengar ur egen ficka och sen sälja hästen till ett vrakpris till dig? VARFÖR ska de sponsra just DIG med alla dessa pengar? För att du inte har råd att köpa en sådan häst? Ett hett tips - SPARA pengar då eller rid på ridskola i stället!

Och för övrigt - det är som sagt var lika kostsamt att föda upp en udda korsning! Alltså även dessa hästar har kostat sina uppfödare stora slantar och ändå säljs de för struntsummor - varför då tror NI? Jo, marknaden styr priset och låg efterfrågan gör att priserna måste dumpas! :idea:

Sen undrar jag om Ni ställer Er på Ica och förhandlar med kassörskorna om att få köpa mjölken för halva priset? Eller om Ni ens skulle drömma om att gå in i en bilaffär och hävda att det är alldeles för dyrt med bilinköp så de måste sälja bilen till Er för mindre pengar än de köpt in dne för... :devil:
För det är EXAKT det NI gör när NI anser att uppfödarna inte ska få betalt för SINA utlägg under uppfödningstiden!

Men hallå, du fattar ju inte vad jag menar, nej jag tycker inte att människor som lagt ner en massa pengar på att ta fram en dyrbar häst ska sälja den billigt, men just därför menade jag att det är tur att det finns dessa travare och korsningar som vi andra kan köpa. Alltså bör man inte vara emot deras existens. Varför skulle jag rida på ridskola? Då skulle jag hellre låta bli att rida alls, menar du att bara för att man inte kan köpa en av de där jättedyra hästarna så ska man fråntas den lycka som det ger att ha en alldeles egen häst?
Den kontakten man får i den dagliga samvaron kan du aldrig få på en ridskola för mig är det långt viktigare än själva ridningen. Hästar är inte bara något du sitter på, utan de är en levande varelse som man tagit ansvar för och som förtjänar att man tar sig tid till dem, inte bara när det ska ridas!

Det är INGEN som har något emot dessa hästars existens!
Däremot försöker många av oss få bort de OGENOMTÄNKTA betäckningarna som sker bara för att det råkar stå ett sto i stallet och man vill ha en gullig fölunge!
Trådskaparen i inledningen i denna tråd visste INGENTING om hingsten som stoet skulle betäckas med, han bara fanns i granngården och var tillgänglig och dessutom gratis att betäcka med! Och det skulle ju bara bli ett gulligt föl!

Nej, DU har kanske inte det, men det finns en massa människor som faktiskt har det. När de hör att man håller på med hästar är det "åh vad kul" tills de hör att du har två travare och en fjording. Är uppväxt på landet och bor på en gård med alla möjliga djur, för mig är det en stor lycka därför att ha möjlighet att ha mina hästar här hos mig. Men de flesta har inte möjlighet till det.
Har själv planerat mitt föl länge som tidigare skrivet och tycker INTE att man ska betäcka första bästa sto, med vilken hingst som helst.
Det jag reagerar på är att en del på detta forum, gör sig roliga över/är otrevliga mot människor som faktiskt ber om råd. Är inte detta ett hästforum för alla eller är det bara för vissa? Man kan säga vad man tycker på olika sätt......

När man ber om råd på ett internetforum så måste man inse att man inte alltid får de svar man "vill ha"
Ibland är rådet att man faktiskt ska låta bli att betäcka, kanske för att stoet är olämpligt för avel... Och ibland är rådet att låta bli den hingst man har valt av någon anledning. 27 poäng exteriört är en bra anledning till detta, en annan bra anledning är om någon tänker betäcka sitt shettissto med en arabhingst för att tillverka en större ponny till sina egna barn... (shettisar ÄR överrepresenterade vad gäller förlossningsproblem, varför chansa genom att korsa med en större hingst?)

Det blir ibland så himla uppenbart att de råd som efterfrågas inte är råd som önskas, utan bara "medhåll" att de gör rätt... Att allt annat är otrevligt, även om det är bra råd som ges, med kloka motiveringar!

(efter snart 10 år på detta forum så ser man hur frågeställningar återkommer om och om och om igen...)

Sen kan jag bara beklaga om folk ser ner på dig pga de hästar du äger.

De ridskolor jag känenr till skulle inte ens DRÖMMA om att leta efter hästar i den prisklass du nämner! Det vore att bita sig i svansen, för man får vad man betalar för och vill de få behålla sina elever så lär de vara tvungna att se till att ha BRA hästar för eleverna att rida på! Inte bara nybörjarna utan hästar som är trevliga för de duktigare ryttarna att rida på också!

Vem har sagt att det måste vara skithästar som inte går att rida på bara för att de har en något billigare prislapp på sig? Det är precis som att du säger att bara för att en häst är dyr så är den skitbra. :angel:

Det jag reagerar på är att en del på detta forum, gör sig roliga över/är otrevliga mot människor som faktiskt ber om råd. Är inte detta ett hästforum för alla eller är det bara för vissa? Man kan säga vad man tycker på olika sätt......

Jag har med fått den känslan. Det är så himla tråkigt att vissa måste vara snorkiga och visa sig överlägsna hela tiden. Jag håller med dig om att man kan välja sina ord och inte säga tex. "Har du en travare som du ska betäcka? Hur i hela fridens namn tänker du?", utan man kan skriva "Aha, vad kul. Får man fråga varför du ska betäcka? Vad har du för planer?" Det är mycket trevligare när folk väljer en trevligare ton.

Senast ändrad av en moderator:

Man får vad man betalar för

Sen finns det folk som betalar mer än de behöver för vissa hästar, men det är en annan femma. Men eftersom marknaden styr priset på hästarna så ja, de billigaste hästarna är sällan särskilt bra... Möjligen prisvärda, dvs man får det man förväntar sig att få för de pengar man betalt!
Men ridskolor som vill ha bra hästar till sina elever hittar dem sällan eller aldrig i den prisklassen. Det är dumsnålt att köpa billiga hästar, för tappar man elever pga det så tappar man inkomsten till ridskolan och då kan man stå där med sina billiga hästar...

Men hallå, du fattar ju inte vad jag menar, nej jag tycker inte att människor som lagt ner en massa pengar på att ta fram en dyrbar häst ska sälja den billigt, men just därför menade jag att det är tur att det finns dessa travare och korsningar som vi andra kan köpa. Alltså bör man inte vara emot deras existens. Varför skulle jag rida på ridskola? Då skulle jag hellre låta bli att rida alls, menar du att bara för att man inte kan köpa en av de där jättedyra hästarna så ska man fråntas den lycka som det ger att ha en alldeles egen häst?
Den kontakten man får i den dagliga samvaron kan du aldrig få på en ridskola för mig är det långt viktigare än själva ridningen. Hästar är inte bara något du sitter på, utan de är en levande varelse som man tagit ansvar för och som förtjänar att man tar sig tid till dem, inte bara när det ska ridas!

Det är ju just det att det finns MASSOR av travare och travkorsningar på annonssidorna som slumpas bort för inga pengar alls egentligen. Säger inte att just du eller TS kommer slumpa bort era travkorsningar, men skulle det hända något så att man måste sälja så är det svårt! Anledningen till att dom i princip är gratis är ju att ingen vill betala för dom. Hur som helst, det finns billiga hästar till alla som inte har råd att köpa en dyr, det finns och det blir över.

Och ingen kan väl säga emot att det är större risk att en häst som säljs för 3000 kr hamnar i felaktiga händer, än en häst för 50000.

Jag tillhör dem som nästan altid svarar, oavsett ras och ingstfundering - Vad är målet med fölet ? Varför tänker du betäcka ?

OM svaret då är för att göra en efterträdare till stoet så brukar jag också oavsett ras tycka att det är bättre och billigare att köpa en som redan är färdig och finns eftersom att avel är sånt lotteri. När det sen tillkommer att man skall korsa raser med olika användningsområden så blir jag än mer säker på att det är bättre att köpa.

Jag håller egentligen med dig om att det är bättre att köpa färdigt än att avla själv. Men det är en himmelsvid skillnad känslomässigt att uppleva sitt eget föl än att köpa en färdig häst. Och allt här i livet handlar ju inte om pengar. Jag tycker den känslomässiga biten oftast glöms bort när det handlar om avel, eftersom de allra flesta uppfödarna faktiskt sponsrar t ex ridsporten med sina uppfödningar, så håller de flesta väl på av emotionella skäl. Det är väldigt roligt helt enkelt.
Det är väldigt svårt att argumentera mot just att man vill ha föl efter ett mycket älskat sto, jag tror att det enda som man kan göra är att påpeka att fölet ska tas om hand i massor av år, och har man verkligen ekonomin till det? Och visa på de faktiska kostnaderna att ta fram ett föl, även om den tilltänkta hingsten är gratis.
Det är en så svår fråga detta, och jag känner mig kluven.

Och ingen kan väl säga emot att det är större risk att en häst som säljs för 3000 kr hamnar i felaktiga händer, än en häst för 50000.[/QUOTE]

Vet inte om jag håller med, det finns både och. Det finns människor med massor av pengar som ser hästar som en statuspryl, en "slit och slänggrej" . Det finns bortskämda ungar som rider sönder sin häst bara för att de inte vet bättre och "pappa och mamma köper ju endå en ny ".
Sen när du tävlar på hög nivå, byter du kanske häst då och då för att komma upp i högre klasser, alltså byter hästarna ofta ägare.
Sen kan du oftast inte låta en dyr häst tex, bara "gå och vara" sällskapshäst eftersom du måste få ut pengarna.
Det finns även skräckexempel på människor som gör vad som helst för att hästen ska bli utdömd och man ska få pengarna tillbaka, typ "ett järnrör mott benen eller liknande".

Slutligen, bli inte arga alla ni BRA hästägare för ni finns i massor oavsett om eran häst är dyr eller inte! Vad jag ville säga är att det är inte bara "billiga" hästar som råkar ut för idioter, det kan hända vilken häst som helst, det finns inga dåliga hästar, bara dåliga ägare.......

Och ingen kan väl säga emot att det är större risk att en häst som säljs för 3000 kr hamnar i felaktiga händer, än en häst för 50000.

Vet inte om jag håller med, det finns både och. Det finns människor med massor av pengar som ser hästar som en statuspryl, en "slit och slänggrej" . Det finns bortskämda ungar som rider sönder sin häst bara för att de inte vet bättre och "pappa och mamma köper ju endå en ny ".
Sen när du tävlar på hög nivå, byter du kanske häst då och då för att komma upp i högre klasser, alltså byter hästarna ofta ägare.
Sen kan du oftast inte låta en dyr häst tex, bara "gå och vara" sällskapshäst eftersom du måste få ut pengarna.
Det finns även skräckexempel på människor som gör vad som helst för att hästen ska bli utdömd och man ska få pengarna tillbaka, typ "ett järnrör mott benen eller liknande".

Slutligen, bli inte arga alla ni BRA hästägare för ni finns i massor oavsett om eran häst är dyr eller inte! Vad jag ville säga är att det är inte bara "billiga" hästar som råkar ut för idioter, det kan hända vilken häst som helst, det finns inga dåliga hästar, bara dåliga ägare.......[/QUOTE]

Visst finns det både och! Absolut. Men att avla fram travkorsningar med hingstar som inte är godkända och säga att det är bra så det finns hästar i allas prisklass känns löjligt. Finns tillräckligt av dessa hästar redan.
Hursomhelst så ser man ju dessa hästar ute på annons månad efter månad i princip gratis. Det finns inte en tillräcklig efterfrågan. Däremot är det alltid efterfrågan på hästar avlade med mål från riktigt seriösa uppfödare.

Nu har jag aldrig skrivit att det var bra med ej godkända hingstar eller att man ska avla på vilken häst som helst. Jag menade att det är bra med olika sorters raser och LYCKADE korsningar. För det jag reagerade från början är just att människor är emot travarkorsningar. Om du har läst alla inlägg jag skrivit skrivit skulle du förhoppningsvis ha vetat vad jag skrev om. OAVSETT ras tycker jag att man BARA ska använda sig av lämpliga hästar, det är det evinnerliga tjatet om att man inte ska betäcka travare jag slår bakut mot. Det finns en massa hbl, araber och shettisar, whatever, du heller inte bör betäcka. Men slutligen, om det BARA existerade jättedyra hästar skulle en massa människor inte chans att ha en häst, vad du nu än säger......

Men det kommer ALDRIG existera bara dyra hästar. Det kommer ALLTID komma stolpskott även inom kvalitetsaveln och DE hästarna brukar uppfödarna sälja billigare för att slippa betala uppfödningskostnaderna för dem och ändå inte få tillbaka det i slutänden. Och förhoppningsvis kunna kompensera den förlusten när de säljer några av de avkommor som blev bra i stället.
Sen FINNS ju alltid travarna kvar, de som inte blir kvar i travträning av någon anledning. Och MÅNGA har faktiskt poängterat att det de vänder sig emot är de OGENOMTÄNKTA parningarna. Och TYVÄRR sker dessa ofta med travarston, åtminstone om man ser till frekvensen av trådar i detta ämne här på forumet! Det är då alltså inte användandet av travarstoet i avel man vänder sig emot utan att detta sto - som de facto är avlat för att trava fort på en travbana - betäcks med en hingst som finns i närheten, i bästa fall avelsvärderad och genomgången, men alldeles för ofta "vilken-häst-som-helst-som-inte-är-kastrerad", bara för att de ska få ett föl!

Och läser du denna tråd från början så inser du att trådskaparen betäckte sitt sto med en hingst enbart för att den fanns nära. Det var väl förvisso en visad hingst som var godkänd för sin ras, men knappast en genomtänkt parning. Och nästa planerade betäckning är med en hingst som avelsvärderats två gånger och bedömts vara olämplig för avel båda gångerna!

Det är nog du som inte läst, kolla in rubriken till att börja med, hästen hon EVENTUELLT skulle använda var inte godkänd för avel ännu och var en import. I allafall, eftersom folk inte bryr sig om att läsa vad man skrivit utan gång på gång drar upp samma argument om "dåliga hingstar och ston" om och om igen trots att ingen sagt att det är bra att avla på individer som ej passar för det, är det ingen ide att diskutera detta ens känner jag. Starta en vettig tråd i ämmnet så ska jag gladeligen diskutera detta men som det är nu så struntar jag fullkomligt i det. Efterlyser människor som faktiskt är uppfödare/ägare till dessa korsningar, det är väl de som vet bäst.....

Jag tycker jargongen är väldigt lika varje gång såfort det handlar om ston som inte visat att dom kan prestera på tävling som är av okänd/taskig stam/annan ras.

Det är INTE OK att veta att man själv har ett bra sto som tyvärr inte fått visa sig på tävlingsbanan utan att typ lämna ut sitt personnr här. Det är den känslan jag har fått så jag brukar hålla mig utanför dessa diskussionerna numera.

Dock så tycker jag att trådskaparen inte har tänkt igenom betäckningen av sitt sto.
Dessutom så tycker jag att man bara ska använda hingstar som är dokumenterat friska och sunda, dvs till 99% godkända hinstar. Jag tror att det är ytterst sällan man testar andra hingstar på samma sätt avseende hållbarhet och sundhet om det ens förekommer.
ASVHs bruksprov har dessutom visat sig vara ett bra sätt för att få fram de bästa hingstarna, alla som godkänds är dessutom inga cardento.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 617
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 321
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama