Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Sv: Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

jag har själv hingst. många verkar tro att om "grannen har en hingst så betäcker denne med vad som helst"..det är fel. jag har själv fått flera förfrågningar om jag kan betäcka med min hingst. Jag tackar nej. OM jag nu skulle ta emot ston så skulle jag sålla ut ston. jag skulle inte ta emot vilka ston som helst. Jag vill ju att min hingst ska få bra avkommor som ger bra rykte. fast jag har inte ens tänkt tanken att betäcka dock så jag behöve rnog inte ens bekymra mig om att sålla ut ston heller ;-)...

jag är för korsningsavel, om den är planerad.
hästarna ska ha stamtavlor, inga ärftliga sjukdomar och båda föräldrarna ska ha meriter! bra psyke och vara lämpligt avelsmatieral. Tycker korsningshästar kan bli mkt mkt trevliga.
är lite tveksam till travarkorsningar dock. Mest för att dom kan bli svårsålda.

Senast ändrad av en moderator:

Man får vad man betalar för

Sen finns det folk som betalar mer än de behöver för vissa hästar, men det är en annan femma. Men eftersom marknaden styr priset på hästarna så ja, de billigaste hästarna är sällan särskilt bra... Möjligen prisvärda, dvs man får det man förväntar sig att få för de pengar man betalt!
Men ridskolor som vill ha bra hästar till sina elever hittar dem sällan eller aldrig i den prisklassen. Det är dumsnålt att köpa billiga hästar, för tappar man elever pga det så tappar man inkomsten till ridskolan och då kan man stå där med sina billiga hästar...

Tja det beror väl på. Enligt ditt resonemang så skulle jag sitta på en bunke "skithästar" om priset fick råda alltså :angel:

Fast nu kanske du inte menar enskild ryttare som själv tar fram sina hästar?

Tja det beror väl på. Enligt ditt resonemang så skulle jag sitta på en bunke "skithästar" om priset fick råda alltså :angel:

Fast nu kanske du inte menar enskild ryttare som själv tar fram sina hästar?

Men du har kanske inte betalt 15 000 kr för dom?
I 50 000 kr klassen kan man däremot fynda bland unghästar, om man vet vad man vill ha. Det har jag också gjort.

Bara två av dem har jag betalt mer än 50, den ena bara en liten bit över och den andra mer. De andra hästarna (ca 15st) jag haft under alla år har samtliga kostat en bra bit under 50 och där den billigaste kostat 2500kr :angel: Och den hästen var placerad i svår fälttävlan, 130cm hoppning och msv dressyr :D

Det finns självklart alltid undantag, att man hittar guldkorn bland de billiga hästarna. Men det kräver nog stor kunskap eller en attans massa tur...

Jag köpte själv mitt förra hbl-sto för ett skambud, pga att säljaren var desperat att bli av med henne. Men det är ju ändå undantag med såna hästar. Och, som sagt, man måste ha viss kunskap för att kunna hitta fynden, för lååååångt ifrån alla billiga hästar är fynd....

Eller så är det så att jag alltid försöker se det bästa i alla hästar och stirrar inte blint på det negativa ;)

Sedan så har det alltid varit så att jag får rida det som står i stallet oavsett pris och det gör ju att man oftast är tvungen att ta fram det bästa ur alla hästar.

För en bra skalle komemr man oftast längre med än guldkantat stam och förmåga

Det finns en hel del hästar som du inte hade tagit in i stallet om du så fått dem gratis, t.ex med såna grava exteriöra avvikelser att det påverkar hållbarheten på dem. Hästar som är 3 storlekar för stora för sin egen kroppsbyggnad så att de inte går att hålla ihop. Hästar som vore rent livsfarligt att rida an ett terränghinder, för att man vet att de sannolikt inte kommer lyfta på benen tillräckligt högt. Detta är hästar som du inte ens hade bemödat dig att TITTA PÅ, om de varit utannonserade... Detta för att du HAR den kunskap jag menar...

(ja, just nu har jag tre specifika hästar i tanken, som funnits i min närhet, hos vänner och bekanta och alla tre dessa faktiskt rena halvblod med helt olika stammar...)

Iof så har jag ju bara köpt unga hästar som inte redan är förstörda.

Men å andra sidan så har jag haft ett gäng tokiga fullblod från banan som har varit rätt besvärliga under ett par år. Men med lite nedtrappning och fostring så har det också gått.

Jag tror att hästen blir till det du gör den, men är den helt förstörd så är det svårare.

ang exteriöra avvikelser så antog jag rent krasst att de inte ingick i kriteriet ;)

Fast det finns ju oftast en anledning till att en häst hamnar i de lägsta prisklasserna. Och exteriöra avvikelsen är väl EN av dem...

Hästen blir det du gör den till, OM den har förmåga till det. Hade du sett de hästar jag syftar på så hade du förstått vad jag menar... Men två av dem är borta, den tredje "vilar sig i form" (ägarens egna ord) och är nu en bit över 20 år. Och den kan jag lova dig att du inte vill rida över ett terränghinder - jag beundrade ägaren som red hoppträningar på denna stridsvagn när hästen var yngre och gav den stackars A-tränaren gråa hårstrån över hela kroppen :eek:

Hur har det gått med ditt sto, är hon betäckt nu eller?

Jag tycker iaf så här. Att så länge betäckningen är noga genomtänkt och hästarna någorlunda kompletterar varandra så kör på - det kan bli en kanon unge. Har hellre en vettig korsning än en knäpp häst med gröna papper, har därmed inte sagt att alla är det eller ens att det är vanligt. Men visst finns de, som tidigare sagts så är avel lite av ett lotteri.

Har en bekant som envisades med att betäcka sin märr Halvblod( som hade gröna papper men inte var trevlig på nåt vis) Fölet har skaplig stam men är inte trevligt på nåt vis. Den ungen skulle jag inte vilja ha ens om jag fick den.

Jag har själv "tillverkat" en liten korsnings unge dock ej m vbl utan kallblodstravarsto och som pappa valde jag eighty-eight keys. Tittade även lite på icke godkänfa hingstar men resonerade som så att fölungen kommer ändå kosta så mkt innan sen är klar, så det är dumt att snålla på hingsten. Mkt bättre å ta en beprövad som man ver lite mer vad de lämnar för typ av avkommor osv.

Jag har tvärtemot fått de reaktionerna att en del tycker jag är lite knäpp som tog en såpass "dyr" hings till ett kallblodstravarsto.

Tanken är att han skall behållas och hittills är jag helnöjd med honom, han är för övrigt en kanontrevlig körhäst. Så tror inte han skulle vara omöjlig att sälja om jag nu skulle vilja det, men vi bor på landet och kommer att ha kvar han om inte nåt oförutsett händer. (Jag har även en liten grön-papper häst på G som är tanken ska bli min framtida dressyrhäst.)

vet inte den frågan var till mig som TS..men jag kan svara iaf...Jga har EJ betäckt mitt sto med hingsten i fråga som inte va godkänd...har nämligen inte betäckt henne alls detta år..avvaktar till nästa år..tills jag har hittat en bra hingst osv..:)

Fast det finns ju oftast en anledning till att en häst hamnar i de lägsta prisklasserna. Och exteriöra avvikelsen är väl EN av dem...
Så bara för att en hingst ej visats i sverige inför en premieringnämnd 15 minuter, så blir alla avkommor dåliga med exteriöra avvikelser?
Konstigt att aveln i andra länder fungerar när dom inte har tillgång till svensk expertis!/Madde

Nu tog du ett citat ur sitt sammanhang och drog det till sin spets...
DEN kommentaren var skriven till olgaklara som har lyckats hitta en del fynd i lägre prisklasser, men som redan där bara hade förutsatt att hästar med exteriöra avvikelser var undantagna...

Jag har väl aldrig sagt något om att alla hästar med ickepremierade fäder har avkommor med exteriöra avvikelser???

Det är FORTFARANDE så att det man vänder sig emot är de PLANLÖSA betäckningar som görs, ofta med en hingst i närheten som bara råkar ha kulorna kvar, bara för att det ska bli en gullig fölis. Där såväl hingst som sto kan se ut hur som helst och inte sällan har en "kul färg" som största merit för att ställas i avelsboxen.

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 617
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 321
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama