Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Sv: Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Men, hallå, det är väl inte ridtravarna någon har klankat ner på, däremot kanske att du funderar på att betäcka med en hingst du ens inte har sett.

Och nej, jag har inget emot travarkorsningar, har själv gjort en, men den var väl genomtänkt och planerad (och dessutom efter en godkänd Flyingehingst, inte kompisens ickegodkända för att det råkar vara billigt och bra.)

Jag undrar lite hur gammal du är? Har du något hum om vad det kostar att ta ett föl?

skit??? jag anser inte att mitt sto e vilket skit som helst bara för hon råkar var en fd travhäst..så illa..

Jag tycker du behandlar ditt sto som hon var skit värd om du väljer en icke godkänd hingst till henne. Det hade jag tyckt oansett ras. huruvida det ska korsningsavlas på varmblodstravare kan vi diskutera oss trötta på. Min åsikt är: Avla gärna, men ha ett mål med avkomman, inte bara att man ska få en avkomma till sitt fantastiska sto(förutsätter att hon är sund och frisk). Sätt upp ett realistiskt avelsmål, och värdera om ditt sto kan vara mamma till det avelsmålet. Om hon kan, så letar du hingst efter det. Vad är ditt stos styrkor och svagheter?
Thera som finns här på Buke har tagit många diskussioner eftersom hon valt att seminera sin varmblodiga travare med en hopphingst. Men jag tror de flesta diskussioner slutade när folk insåg att hon gjort ett medvetet val i förhållande till stoet hon hade, folk var säkert inte eniga, men har man en god anledning så ¨är det upp till var och en ;). Jag är övertygad om att här finns fler här som gjort det samma.
Visa att du uppskattar ditt sto genom att välja en hingst som är veterinarbesiktigad, fått temperament, exteriör och allt annat kollat. Ras är upp till dig, men jag kan inte se en enda anledning till att du ska välja en icke godkänd hingst.. Faktiskt..
U

Men, hallå, det är väl inte ridtravarna någon har klankat ner på, däremot kanske att du funderar på att betäcka med en hingst du ens inte har sett.

Och nej, jag har inget emot travarkorsningar, har själv gjort en, men den var väl genomtänkt och planerad (och dessutom efter en godkänd Flyingehingst, inte kompisens ickegodkända för att det råkar vara billigt och bra.)

Jag undrar lite hur gammal du är? Har du något hum om vad det kostar att ta ett föl?

Du är för rolig, varje gång jag nämner ditt namn i ett långt inlägg så hinner du före ;)
U

Det är väl ingen som ser ner på dig för att du har en ridtravare? Men ditt påhitt om betäckning med hingst som du inte ens har sett, bara för att få ett föl är en helt annan sak.

Ska du ta föl på ditt sto så ska du först sätt upp ett mål med fölet och se om ditt sto kan klara det målet. Det är ju inte säkert att ditt sto har de förutsättningar att ge det som du vill ha i fölet.
Passar stoet så ska du lista alla hennes starka bra sidor som stämmer med ditt mål. Sedan listar du alla saker som inte är bra och som inte stämmer med ditt mål.
När detta är klart så letar du upp en hingst som har alla de bra possitiva sakerna som ditt sto har men inte de dåliga. Då har du störst chans att nå målet med ditt föl.

Att ta föl är ett stoooort lotteri. Att få en vinstlott är svårt men chanserna ökar inte precis genom att ta ett sto och en hingst på måfå bara för att de råkar finnas i närheten av varandra. Ska man ägna sig åt korsningsavel och få bra resultat är det viktigt att veta hur stammarna på hingst och sto har förärvt sig tidigare. Vissa egenskaper kan ligga dolda länge för att plötsligt hoppa upp i ett föl flera generationer senare. Att ha tillgång till stammar och resultat från tidigare avel är ett måste för att kunna ana sig till vad som kan väntas av fölet. Speciellt om det inte redan finns avkommor efter de tilltänkta föräldrarna.

Jag är ganska övertygad om att folk skulle försöka råda mig till att ta förnuftet till fånga om jag skulle fråga om det var en bra idé att betäcka min grönpapprade vackra varmblodiga ridhäst(halvblod, ASVH) med kompisens icke godkända hingst..
Jag hoppas innerligt att ni stoppar mig.. Lova ;)

Det är inget påhopp mot ridtravare. TYcker tyvärr ofta att folk med ridtravare är extra känsliga. Var stolt över hästen du har valt att ha, behandla henne med respekt.

U

Du är för rolig, varje gång jag nämner ditt namn i ett långt inlägg så hinner du före ;)
U

När man talar om trollen, vet du.. :D

Haha, nåja, känns ju bra att jag blivit talesman för travarkorsningarna! Kanske vore en idé för ett nytt parti? Kan Linda Rosing kan jag!

När man talar om trollen, vet du.. :D

Haha, nåja, känns ju bra att jag blivit talesman för travarkorsningarna! Kanske vore en idé för ett nytt parti? Kan Linda Rosing kan jag!

Jo men det ligger något i det..
U

Ingen här säger att din häst är "skit" eller klankar ner på travare. Min första häst var en travare och jag har bara gott att säga om dem. Det jag kan tycka är att om du vill ha en avkomma på ditt sto så ta en travhingst istället så du får en renrasig häst du antingen kan behålla eller sälja.Du säger nu att du tänker behålla fölet själv,men tyvärr kan vad som helst hända som gör att du måste sälja av en eller annan anledning och tyvärr är inte korsningar så eftertraktade så det kan bli svårt att hitta bra och seriösa köpare..

*knapplån*

Trådskaparen sa inte att det var säkert att hon skulle betäcka sitt sto med den hingsten. Hon skulle kolla på honom först skrev hon ju. (om jag inte minns helt fel)

Och orsaken till att hon väljer en "ridhäst" till hingst istället för en travare är antagligen för att hon vill ha mer rid anlag i avkomman.

//Diana

Jag ser inte ned på någon.
En varmblodig travhäst är en häst som är avlad för ett ändamål. Att trava.
Jag älskar travare, och åker gärna till travbanan för att se dem i det element de är avlade för. Underbara hästar!
Jag hyser vidare stor aktning för de som bedriver travavel. De har ett stort kunnande, och har ett mål och en plan och är ytterst noga vad de väljer för individer för att nå sina avelsmål.
Är det något jag undrar över när det gäller avel generellt, vänder jag mig gärna till dem för att bolla eller fråga.
Det finns många duktiga på det området härinne, men numera hittar man dem inne på "trav".

Att travare får en chans till en trevlig pension som ridtravare har jag inte heller några problem med. Har förmedlat många sådana kontakter där både häst och ryttare trivs ypperligt ihop.
Har tränat både dem och korsningar efter GODKÄNDA hingstar.
Problemet vid en försäljning, och det är ytterst få hästar som föds och dör hos samma ägare, är att man inte får ut i närheten av en korsning, som man får av en rasren. Och tyvärr är det så att de billiga hästarna är de "som vandrar runt".

Men när det kommer till att lägga på hingst på din varmblodiga travhäst, så tycker jag nog att den frågan kanske bör ställas inne på "trav".
Det är där folket finns som vet på sina fem fingrar vad du har för förmodade gener och vilka förtjänster de olika linjerna har givit i din häst. Och eftersom de kan så mycket om din ras, så är det kanske mest naturligt att ställa avelsfrågan på din häst där?

Jag vet flera welsh mountainhingstar som har en trav man kan dö för, och Sandro Hit kliver också iväg bra?
Men jag har aldrig hört något travfolk fundera på om de skall lägga på någon av dem, för att få travaren att kliva iväg?
Eller sprita upp blodet lite? :confused:
Vad är skillnaden?

mvh

Senast ändrad:

KL

För att förtydliga det som flera skrivit, ännu mer så vill jag berätta om hur bra det kan vara att ha lovande hästar med god stam:

Hästarna sto 1 (e:Robin Z-Moonbeam xx), sto 2 (e:Master-Vagabond) och sto 3 (e:Bold Irish-Strauss) inköptes till vår familj.

Alla dessa tre ston har råkat ut för skador, (skentur vid inkörning, rymning som slutade illa och pinne i kotleden), och därmed inte vidare ridbara längre. Två blev triangelmärkta.

Sto 1 gick köpte tillbaka och såldes sedan som avelssto. Hon hade bra stam och visat kapacitet på träning och hade en avkomma som hoppar hus. Inte så svårt att hitta en köpare på en sån häst?

Sto 2 rymde och skadade sig. Har syskon i svår hopp, mamman elitprem? Mormor elit. Svårt att hitta köpare?

Sto 3 fick en pinne i kotleden som ettåring men höll tills hon var 13. Har inte lika bra stam som ovanstående och inte så mycket meriter så det blev detta sto vi behöll, svårast att hitta köpare på. Nu börjar dock hennes yngre syskon visa framfötterna på tävlingsbanorna och det är ju bra för oss!

Hade det nu varit ston med okänd stam o ras så hade det inte varit så roligt. Vi hade nog fått avlivat, tyvärr. Jag hade faktiskt inte velat stå där med tre ston som bara håller för lättare skogsridning.

Jag säger inte att det är fel med "buskavel", så länge det är trevliga och friska individer och inte helt vansinniga korsningar. Helst ska de ju visat sig kör/ridbara också.

Och hur skulle det kännas den dag du MÅSTE sälja hästen? Men inte får någon köpare.

Jag har en sådan häst hemma-osäljbar. Henne fick vi gratis pga att hon var så svår. Hbl med godkänd stam, men strax över ponnymåttet, 17 år och ett, eh, säreget temperament. Skulle jag hamna i den sitsen att jag inte har råd att ha henne så är nog alternativet att ta bort henne. Vem skulle vilja ha henne? Förutom jag då som är störtförälskad i henne. Men avlar på henne gör jag inte förrän ett under skulle ske och hon kommer ut på tävlingsbanorna...

d e ju klart som attan att jag inte tänker göra d bara för att d e billigare..jag ska se hingsten o inget e klart ännu..skrev här bara för att få lte uppfattningar...d flesta lägger fram sitt "svar" på sådant klantigt vis att man inte kan tro annat än att man klankar ner på travare..

*knapplån*

Trådskaparen sa inte att det var säkert att hon skulle betäcka sitt sto med den hingsten. Hon skulle kolla på honom först skrev hon ju. (om jag inte minns helt fel)

Och orsaken till att hon väljer en "ridhäst" till hingst istället för en travare är antagligen för att hon vill ha mer rid anlag i avkomman.

//Diana

TACK..d flesta verkar läsa mellan raderna..står lixom inte att jag SKA..d står att jag FUNDERAR heeh=) känner sig en aning påhoppad.:smirk:

TACK..d flesta verkar läsa mellan raderna..står lixom inte att jag SKA..d står att jag FUNDERAR heeh=) känner sig en aning påhoppad.:smirk:
SÅ här är det...
DU har helt enkelt blivit måltavla för den frustration som besökarna här på avelsforumet känner för att det alltför ofta förekommer liknande trådar. Och jag kan erkänna, formuleringen av din inledande fråga med ett "hihi" på slutet gör att man kan börja med att associera till ett "troll".

Avelsforumet blir då och då nerlusat av folk som tänker betäcka sin travhäst med en hingst av annan ras, för att få "ett sött föl efter sitt fina sto". Problemet är att travhästarna är en ras som är avlad för att tävla mot varandra på en travoval och att deras temperament ofta inte alls passar som ridhäst av samma skäl. Och även om stoet ifråga själv har ett utmärkt temperament så kan vassare hingstars gener slå igenom till en avkomma. Och de allra flesta ridtravarägare har ingen som helst kunskap om vilka dessa skarpare blodslinjer är, utan betäcker glatt och blir sedan förvånade för att fölet som kom ut 11 månader senare inte alls blev den snälla gulliga fölis man hade väntat sig...

Sen är det många - och jag är iofs en av dem - som anser att det är alldeles för svårt att förutse vad det blir av avkomman och att man inte bör korsta två raser med så vitt skilda ursprungliga användningsområden.
Men jag ska ändå försöka vara saklig och hjälpa dig med några tips.

1. Börja med att ta reda på blodslinjerna bakom ditt sto, om det ÄR något du bör undvika osv
  2. Leta reda på en hingst som förstärker ditt stos GODA egenskaper och som INTE har samma negativa egenskaper som henne
  3. Om du är en ovan uppfödare, titta BARA efter hingstar som har genomgått någon form av avelsvärdering, där det finns en beskrivning av deras exteriör och andra egenskaper plus att de är genomgångna veterinärt för att inte nedärva några ärftliga defekter.
    Dvs GLÖM HELT alla hingstar som ännu inte har visats

Sen vill jag att du ska tänka på en sak till.
Det kostar precis lika mycket att föda upp en bra avkomma som en riktig skithäst. Och det kostar MASSOR att hålla högdräktigt och digivande sto i hull och att utfodra en växande unghäst enligt konstens alla regler...

Jag skulle önska att du börjar med att fråga dig om det verkligen ÄR så viktigt för dig att det är just ett föl undan ditt sto du ska skaffa dig? Varför? Jo, för att det redan innan finns ett ganska stort överskott på hästar av den typ du tänker tillverka en till av. Kanske kunde du i stället köpa en avkomma som någon annan har tillverkat?

Jag hoppas att du kan förstå att det INTE är dig och din ridtravare som folk här är trötta på, utan helt enkelt den i många fall ogenomtänkta hästproduktionen vissa ägnar sig åt. Och detta är faktiskt helt ras-obundet!

Jag har ett mycket fint varmblodssto som jag funderar på och betäcka..En kompis till mig köper nu en polsk hingst som hon hämtar i Polen i veckan..som inte ännu är godkänd för avel...Funderar skarpt på att använda honom iaf, sett bilder på honom men avvaktar tills jag träffat honom lite så jag får se gångarter osv...någon som kan komma med både nackdelar o fördelar på detta? jag bryr mig inte så mkt om att fölet inte får några papper från pappans sida, jag ska behålla fölet och bryr mig om hästen och inte stammen..=) Tack för svar hiihi=)
:banana:

Har du ett mkt fint sto så ska du ju använda en fin hingst oxå.
Om nu inte den här hingsten har något speciellt som ingen av alla godkända hingstar har så skulle inte ja använda honom. Med speciellt menar jag enorm hoppkapasitet eller enorma gångarter o liknande. Och vad har du för nytta med en avkomma utan papper.
Sen måste du tänka på va du vill ha avkomman till och vad stoet har för för- och nackdelar. Hitta en hingst som inte har samma nackdelar.
Lycka till med hingst sökandet

SÅ här är det...
DU har helt enkelt blivit måltavla för den frustration som besökarna här på avelsforumet känner för att det alltför ofta förekommer liknande trådar. Och jag kan erkänna, formuleringen av din inledande fråga med ett "hihi" på slutet gör att man kan börja med att associera till ett "troll".

Avelsforumet blir då och då nerlusat av folk som tänker betäcka sin travhäst med en hingst av annan ras, för att få "ett sött föl efter sitt fina sto". Problemet är att travhästarna är en ras som är avlad för att tävla mot varandra på en travoval och att deras temperament ofta inte alls passar som ridhäst av samma skäl. Och även om stoet ifråga själv har ett utmärkt temperament så kan vassare hingstars gener slå igenom till en avkomma. Och de allra flesta ridtravarägare har ingen som helst kunskap om vilka dessa skarpare blodslinjer är, utan betäcker glatt och blir sedan förvånade för att fölet som kom ut 11 månader senare inte alls blev den snälla gulliga fölis man hade väntat sig...

Sen är det många - och jag är iofs en av dem - som anser att det är alldeles för svårt att förutse vad det blir av avkomman och att man inte bör korsta två raser med så vitt skilda ursprungliga användningsområden.
Men jag ska ändå försöka vara saklig och hjälpa dig med några tips.

1. Börja med att ta reda på blodslinjerna bakom ditt sto, om det ÄR något du bör undvika osv
  2. Leta reda på en hingst som förstärker ditt stos GODA egenskaper och som INTE har samma negativa egenskaper som henne
  3. Om du är en ovan uppfödare, titta BARA efter hingstar som har genomgått någon form av avelsvärdering, där det finns en beskrivning av deras exteriör och andra egenskaper plus att de är genomgångna veterinärt för att inte nedärva några ärftliga defekter.
    Dvs GLÖM HELT alla hingstar som ännu inte har visats

Sen vill jag att du ska tänka på en sak till.
Det kostar precis lika mycket att föda upp en bra avkomma som en riktig skithäst. Och det kostar MASSOR att hålla högdräktigt och digivande sto i hull och att utfodra en växande unghäst enligt konstens alla regler...

Jag skulle önska att du börjar med att fråga dig om det verkligen ÄR så viktigt för dig att det är just ett föl undan ditt sto du ska skaffa dig? Varför? Jo, för att det redan innan finns ett ganska stort överskott på hästar av den typ du tänker tillverka en till av. Kanske kunde du i stället köpa en avkomma som någon annan har tillverkat?

Jag hoppas att du kan förstå att det INTE är dig och din ridtravare som folk här är trötta på, utan helt enkelt den i många fall ogenomtänkta hästproduktionen vissa ägnar sig åt. Och detta är faktiskt helt ras-obundet!
Mycket bra skrivet och sakligt framfört!

Hur blir det nu då? ska du betäcka henne med honom eller inte nu när de inte är kvar i stallet längre? Eller har du kanske hittat en annan hingst? vore kul att veta :)

och varför ska du springa och gömma dig ;)?
Ska jag räkna till 100?
U

Kan folk här fälla in taggarna och sluta med ert ständiga hackande? Det enda felet med hela Bukefalos är er gamar, som hela tiden letar upp en lite kyckling att hacka ner på. Varför bildar ni inte en klubb här och nu och bildar ett eget forum? Vi vill ha lite lugn och ro här, vi andra. Gud, ni skapar dålig stämning!

Till TS: Jag tror jag förstår vad du menar. Du letar inte efter en kanonbra hingst med 10:or rakt igenom. Du letar efter en hingst som ger friska och sunda avkommor, men som kanske är mer för allroundridning på hemmaplan. Har jag fattat det hela rätt? Då kan du väl kika på hingstar som tex. Zeb eller hingstar i din närhet som du kan åka och träffa. Är det någon speciell ras du är ute efter? Lycka till med ditt sto!

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 617
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 321
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix