SÅ här är det...
DU har helt enkelt blivit måltavla för den frustration som besökarna här på avelsforumet känner för att det alltför ofta förekommer liknande trådar. Och jag kan erkänna, formuleringen av din inledande fråga med ett "hihi" på slutet gör att man kan börja med att associera till ett "troll".
Avelsforumet blir då och då nerlusat av folk som tänker betäcka sin travhäst med en hingst av annan ras, för att få "ett sött föl efter sitt fina sto". Problemet är att travhästarna är en ras som är avlad för att tävla mot varandra på en travoval och att deras temperament ofta inte alls passar som ridhäst av samma skäl. Och även om stoet ifråga själv har ett utmärkt temperament så kan vassare hingstars gener slå igenom till en avkomma. Och de allra flesta ridtravarägare har ingen som helst kunskap om vilka dessa skarpare blodslinjer är, utan betäcker glatt och blir sedan förvånade för att fölet som kom ut 11 månader senare inte alls blev den snälla gulliga fölis man hade väntat sig...
Sen är det många - och jag är iofs en av dem - som anser att det är alldeles för svårt att förutse vad det blir av avkomman och att man inte bör korsta två raser med så vitt skilda ursprungliga användningsområden.
Men jag ska ändå försöka vara saklig och hjälpa dig med några tips.
- Börja med att ta reda på blodslinjerna bakom ditt sto, om det ÄR något du bör undvika osv
- Leta reda på en hingst som förstärker ditt stos GODA egenskaper och som INTE har samma negativa egenskaper som henne
- Om du är en ovan uppfödare, titta BARA efter hingstar som har genomgått någon form av avelsvärdering, där det finns en beskrivning av deras exteriör och andra egenskaper plus att de är genomgångna veterinärt för att inte nedärva några ärftliga defekter.
Dvs GLÖM HELT alla hingstar som ännu inte har visats
Sen vill jag att du ska tänka på en sak till.
Det kostar precis lika mycket att föda upp en bra avkomma som en riktig skithäst. Och det kostar MASSOR att hålla högdräktigt och digivande sto i hull och att utfodra en växande unghäst enligt konstens alla regler...
Jag skulle önska att du börjar med att fråga dig om det verkligen ÄR så viktigt för dig att det är just ett föl undan ditt sto du ska skaffa dig? Varför? Jo, för att det redan innan finns ett ganska stort överskott på hästar av den typ du tänker tillverka en till av. Kanske kunde du i stället köpa en avkomma som någon annan har tillverkat?
Jag hoppas att du kan förstå att det INTE är dig och din ridtravare som folk här är trötta på, utan helt enkelt den i många fall ogenomtänkta hästproduktionen vissa ägnar sig åt. Och detta är faktiskt helt ras-obundet!