Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Sv: Betäcka med hingst som ej är godkänd för avel ännu...

Men folk skriver för att det finns för mycket "busk"hästar!

Det avlas hit och dit för att den och den är såååå söt osv.
Det funkar inte så!

d funkar väl precis så som man vill??? så länge fölet e friskt osv så borde d la inte ha någon betydelse vad d e för stam?? tycker folk e så himla inrutade i att d ska vara världens finaste, dyraste o flottaste hingst..

Jag skulle inte ha betäckt.

Jag skulle väntat och sett vad hingsten verkligen går för via ett bruksprov eller liknande.

Är det ett travarsto du skall betäcka ?

hon har mestadels varit ridhäst men har även tidigare har an försökt o kvala henne..

Tycker det låter kalasbra! Huvudsaken är ju att han har flashiga gångarter och att han är sööööt! :love: Ska du bara ha den för din egen skull garanterat resten av fölets kommande 25 år i livet så spelar det ju ingen roll att mamman inte är avlad för ridning och att pappan enbart är en läckerbit som inte presterat något själv eller gått igenom nämndens granskande ögon.
Kör på! Hoppas hingsten har en häftig färg och att fölet får manen på rätt sida, då blir det ju skitcoolt att ha ett sånt lovande framtidslöfte i stallet :D

//HB - Trolljägare

hehe=) tur att någon kan komma med lite positivt..dom flesta här har möt detta med ansky o tycker jag e dum i huvudet...fattar inte varför..d e ju klart jag ska ta reda på mer om hingsten osv...

OM jag hade betäckt din hade jag funderat över stoets starka och svaga psykiska sidor, tittat på det exteriöra och valt hingst utefter det. Hopp/dressyr? Sen hade jag valt en godkänd beprövad hingst.

Senast ändrad:

Lycanthrope kanske tänker på ordet AVEL.
Enligt Wikipedian:
Djuravel används för att ta fram bättre individer som har de bästa möjliga egenskaperna för ett visst ändamål. Men även för att föra gener och arv vidare för att rädda arten.

mvh

Eeh, va? :crazy:

Vadå att jag tänker på ordet avel?
Jag skrev att det buskavlas mycket.

jag hade fortfarande inte betäckt. Du kommer att hitta en häst med de kvaliteter du vill ha för en mycket billigare peng och det kommer att vara mycket mindre av ett lotteri.

Visserligen är det viktigaste för dig att fölet är friskt och du bryr dig inte om stammen - eller att hästen är den flottaste. Dåså - det finns HUR MÅNGA som helst out there att köpa !

Jag anser att alldeles för många ston betäcks - bara för att de är just ston. Och ut kommer fölet som man skulle haft själv - och sen ändras alla förutsättningar och man har producerat en stackars Italienresenär....i värsta fall.

Men eftersom C inte är skolad hade jag valt en färdig ridhäst om jag vore som du. Om du är ute efter en häst att träna/tävla på?

hon har mestadels varit ridhäst men har även tidigare har an försökt o kvala henne..

Jag hoppas att hon inte har Self Confident eller nåt annat "mysigt" som pappa/morfar för då kan du om du har otur få ett föl som inte alls är "osv" i humöret. :eek:

så länge fölet e friskt osv så borde d la inte ha någon betydelse vad d e för stam??

Ursprungligen postat av HalyBailey
Tycker det låter kalasbra! Huvudsaken är ju att han har flashiga gångarter och att han är sööööt! Ska du bara ha den för din egen skull garanterat resten av fölets kommande 25 år i livet så spelar det ju ingen roll att mamman inte är avlad för ridning och att pappan enbart är en läckerbit som inte presterat något själv eller gått igenom nämndens granskande ögon.
Kör på! Hoppas hingsten har en häftig färg och att fölet får manen på rätt sida, då blir det ju skitcoolt att ha ett sånt lovande framtidslöfte i stallet

//HB - Trolljägare

hehe=) tur att någon kan komma med lite positivt..dom flesta här har möt detta med ansky o tycker jag e dum i huvudet...fattar inte varför..d e ju klart jag ska ta reda på mer om hingsten osv...

om du inte fattade det så var det inget positivt menat!! snarare en dumförklaring!

varför betäcka vilket skit som helst? köp en häst som du vill ha istället för att betäcka en travare med en icke godkänd hingst dessutom! vissa borde inte få ha hingstar! :mad:

om du inte fattade det så var det inget positivt menat!! snarare en dumförklaring!

varför betäcka vilket skit som helst? köp en häst som du vill ha istället för att betäcka en travare med en icke godkänd hingst dessutom! vissa borde inte få ha hingstar! :mad:

:bow: :bow:

d funkar väl precis så som man vill??? så länge fölet e friskt osv så borde d la inte ha någon betydelse vad d e för stam?? tycker folk e så himla inrutade i att d ska vara världens finaste, dyraste o flottaste hingst..

Nej det måste inte vara dyr och flott hingst, men den ska iaf vara godkänd.
Och jag tycker inte man ska betäcka travare hit och dit.
Visst om du vill ha fölet själv men du vet ALDRIG vad som händer i framtiden.

Japp!
Och att avel per definition är något som har ett mål.
Den korsning som här föreslås har ingenting med avel att göra, om man ser till definitionen.
Som jag uppfattade det är du för avel, och inte 4vägskorsningar?

mvh

Jag är för avel :D

Sen kan man korsa om man vet vad man gör.
Tex har jag tänkt betäcka min meriterade nordsvensk med toppen temp osv osv med någon lättare ras i framtiden. Men det ska kontrolleras, vara godkänd hingst och inget annat.

Men vi har ju en här i området där jag bor som betäcker kors och tvärs med sin korsningshingst med de vet inte vad för raser .. Det är oansvarigt!

Har också skräckexempel i trakterna.
Och har bekanta som har åkt och köpt några stackare som har farit väldigt illa...

mvh

Japp!
Och att avel per definition är något som har ett mål.
Den korsning som här föreslås har ingenting med avel att göra, om man ser till definitionen.
Som jag uppfattade det är du för avel, och inte 4vägskorsningar?

mvh
Precis!! Det är skillnad på AVEL och FORTPLANTNING
Det trådskaparen skriver om är inte avel!

Har du räknat ut vad det kommer att kosta att föda upp den där avkomman? Även om du skulle få betäckningen gratis, så är jag ganska övertygad om att du kan köpa en mer lämpad häst än den här korsningen med största sannolikhet kommer att bli- för samma pris eller billigare. Kanske inte om du köper som föl.. men iallafall som ett eller 2 åring.
Mitt liv har lärt mig en del.. och det är att det inte alltid blir som man planerat. Jag skulle tex aldrig sälja min häst, hade haft mamman bla bla. Men när hästen var 14 var jag tvungen eftersom mitt liv hade ändrat sig totalt. Men tack vare att hästen hade en anständig stam, supertrevligt temperament, var sund och kärnfrisk så fick hon ett hem i en riktigt seriös familj och är numera 19 och fortfarande lika frisk och sund.
Om ditt liv skulle ändra sig och du faktiskt var tvungen att sälja, vem räknar du med skulle vilja köpa den där korsningen med okänd stam? Om det nu går att regga som okänd. Nya regler, minns dem inte. Dessutom är det dyrare att regga med icke godkänd förälder än som godkänd. Lite på skoj, räkna på vad det kommer att kosta.. Sedan kan du lite på skoj kolla vad det finns för annonser i de 2 billigaste kategorierna.
Visst är föl gulliga, men vill du syssla med avel så kan du faktiskt få tag i ett mer lämpligt avelssto för nästan ingen peng alls, och alla godkända hingstar kostar inte allt för mycket..
U

Och så finns det en anledning till att man väljer att ha ett system där hingstarna ska godkännas, och det är för att sortera bort dem som inte håller måttet. Kanske har den ärftliga defekter? Helst ska vi ju bara försöka avla fram friska och sunda avkommor som kommer att få vara hela och glada i många år..
Och om att stammen spelar roll eller ej. Jag tycker du ska fundera på det med avel och varför det över huvudtaget finns stamböcker. Fina stamtavlor betyder inte bara att det finns fina namn i stammen. Man brukar kunna spåra både det ena och det andra ur stammen, så en icke godkänd stam är ju absolut bättre (enligt mig) än en som är okänd. Stammen visar vad målet med aveln är, och vad är målet med din tilltänkta föling? Stammen är alltså inte bara för att man ska ha flotta namn att skryta med på namnskylten på boxdörren.. Det är nog där stammen gör minst nytta ;)
U

skit??? jag anser inte att mitt sto e vilket skit som helst bara för hon råkar var en fd travhäst..så illa..

Precis!! Det är skillnad på AVEL och FORTPLANTNING
Det trådskaparen skriver om är inte avel!

då kanske man borde be buke ha en kategori kallad FORTPLANTNING då..ja så trött på människor som ser ner på oss som råkar ha ridtravare..!!

Liknande trådar

Avel Jaha… Då börjar jag vackla på namn till fölet. Därav denna tråd, kanske är det fler som börjar fundera på namn nu. Mitt sto kommer...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
9 617
Senast: Freazer
·
Avel Efter trettioelva muskelskador så börjar jag tröttna. Till våren tänkte jag ha en hingst redo, ifall att. :meh: helt ärligt, jag har...
2
Svar
35
· Visningar
5 494
Senast: Unafraid
·
Avel Jag har ett sto som med sannolikhet ska betäckas under våren. Hon har inte haft föl tidigare och är e. Majim G ue. Bernstein. Modern rör...
2
Svar
20
· Visningar
3 321
Senast: Jate Volim
·
Avel Hej! Funderar på att betäcka mitt sto till våren. Hon står som okänd härstamning i passet, och detsamma gäller den tilltänkta hingsten...
Svar
8
· Visningar
1 246
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix