Betäcka fullblodssto med quarter

S

shallow_xx

Hejsan!
Hur ställer sig hingstägarna till att betäcka fullblod? Vill de helst bara betäcka quartrar eller hur fungerar det? Bara lite nyfiken då jag funderar på att betäcka min ena stjärna med en quarter/paint och använda avkomman till bl.a. reining... Tacksam för allas åsikter ;)

Sv: Betäcka fullblodssto med quarter

Det borde nog gå bra med de flesta hingstar. Tror de flesta accepterar andra raser än quarter/paint
Appendix är ju ganska eftertraktat vad jag förstått.
Är inte så insatt i avel än så halshugg mig inte om jag har fel :rofl:

De flesta tar emot fullblod.

Med rätt typ av fullblod är det tom önskvärt till Hunter o Pleasure hingstarna.
Men inte för att göra en reiner :smirk:

Oki hehe, skönt å veta innan man ringer/ mailar så man inte står där som ett pucko :angel:

jag är väldigt oinsatt i westernaveln :o men nyfiken :)
så varför inte? går det inte att få fram "bra" reiners genom korsning eller va ligger problemet?

Problemet och problemet, det beror väl på hingstägarens inställning.
Jag vet hingstägare som tar emot "vissa" fullblod, alltså bra ston av rätt typ.

Tyvärr är det många som tar sina xx ston till quarter/painthingstar bara för att det blir renrasigt. Utan att titta på avkommans användningsområde.

Å andra sidan skulle jag se fler fullblodsston i Quarter/Paintaveln, ston av RÄTT typ och kvalité.

Detta är två skillda saker.

Vad gäller reiners, så går det säkert. Men hur det än är så är väl andelen appendixar inom toppen bra mkt mindre inom reiningen än inom huntern.
Jag ahr själv inte sett så många fullblod som själva skulle gjort sig som reininghästar (det finns givetvis) men varför då avla reiners på dom???
Det beror väl på vilken nivå du vill lägga dig på.

Det är möjligt att TS sto är jättebra i reiningaveln, det har jag jag ingen aning om och har ingen åsikt om det utan jag svarade generellt.

Någon som har namn på någon appendix som kommit långt i tävlingssammanhang?

Dudes Muddy Boots (Reining / Reined Cowhorse).

Senast ändrad av en moderator:

Dudes Muddy Boots (Reining / Reined Cowhorse).

Dudes Muddy Boots mamma är appendix men efter en mkt välkänd quarterhingst som heter Blondy's Dude.

Eftersom alla appendixar bara kan ge appendixar om dom inte uppgraderas till Quarter genom poäng så föddes således Dudes Muddy Boots som appendix men är nu reg Quarter.

Om man inte tävlar appendixarna och omregistrerar dom som quarter så kan en häst räknas som appendix trots att den har mest quarterblod i sig!

Lånar tråden lite.

Tycker ni detta sto passar till quarter/paint avlel?? Extriörsmässigt??

bild.php

bild.php

Har planer på att tävla henne i pleasur, horsemanship, träil och ev western riding.

Har tyvärr inga bilder uppställt.

Dudes Muddy Boots mamma är appendix men efter en mkt välkänd quarterhingst som heter Blondy's Dude.

Eftersom alla appendixar bara kan ge appendixar om dom inte uppgraderas till Quarter genom poäng så föddes således Dudes Muddy Boots som appendix men är nu reg Quarter.

Om man inte tävlar appendixarna och omregistrerar dom som quarter så kan en häst räknas som appendix trots att den har mest quarterblod i sig!

Men om man tävlar upp en appendix o reg som quarter efter att den fått föl, ändras fölen till quarter då också?

konstigt....hmmmm

kolla på Annies bilder http://www.ishmanda.se/foto-annie.htm

Jag som är drillad fullblodsmänniska sen födseln. De syns att de är klös i den damen. Ta en hingst som är stabil och cool i huvudet.
Hon är väldigt feminin och söt. snälla ögon. De är nått speciellt med fullblod.:)
Jag har 2 kvar en 3årin och en 1åring båda egena uppfödningar.:love:
3åringen är skit snygg. En som syns i mängden.:d:love:

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka