Betäcka fullblodssto med quarter

Sv: Betäcka fullblodssto med quarter

Jag som är drillad fullblodsmänniska sen födseln. De syns att de är klös i den damen. Ta en hingst som är stabil och cool i huvudet.
Hon är väldigt feminin och söt. snälla ögon. De är nått speciellt med fullblod.:)
Jag har 2 kvar en 3årin och en 1åring båda egena uppfödningar.:love:
3åringen är skit snygg. En som syns i mängden.:d:love:

Vad roligt att du bara av att titta på bilder kan pricka in hennes personlighet så bra :banana:
Hon är en dam med mycke power och vilja, men guda snäll när man väl lyckas tämja det :d men mycke bus är det i henne och hon vill alltid vara med och vara i centrum. En riktig DIVA.
Ja en cool och stabil hingst är ett måste, men även en med stor ridbarhet. Då Annie är väldigt stark i huvudet, men väldigt ridbar när hon väl har gett sig.

JAPP, jag har en åring efter quarterhingsten "Boots", och hon är förstås reggad som quarter direkt från födseln.
En hel del "gamla" quartrar är ju fullblod, även på reining-sidan, ex Three Bars, som är stamfader till många framgångsrika "reinare"

Men det är viktigt att man hittar rätt hingst till fullblodsstoet!
Satte själv Boots på en mkt liten kompakt märr m reiningstam, för att förstärka reiningegenskaperna.
Så om du vill få fram en reiner, bör du inte ha en för hög märr, och ta en pappa med prestationer!

Senast ändrad av en moderator:

Det här med att reiners inte ska vara stora eller höga det är en myt, det är önskvärt att dom är små men inte nödvändigt.
Nu när jag var över till en ranch i Texas (spec. reining) så var det en hel del mycket bra reiners som var stora som bara f-n, b.la ett sto som egentligen var avlad för roping nästan 170 cm i manken men en otroligt duktig reiner.

okej, tack för att du förklarade!
Det verkar som om dom bra reinerserna är jävligt bra, medans inom dom andra grenarna finns det både bra och medelbra inom både rent avlade och appendixar. så då fattar jag att man inte helst försöker avla fram en appendix för reining. :bow:

Okej allihopa, tack för alla fina inlägg ;)

Stoet i fråga är en pigg liten lettisk importerad dam på 155cm med stor rumpa, har vart hoppehäst hela livet...

Då jag å gubben e westernbitna vill vi nu betäcka henne med en quarter...

Försöker nu komma underfund med hur jag ska få kontakt med hingst... första gången jag ska betäcka ett sto och första gången jag letar hingst i quartervärlden... HJÄLP MIG ;)

Vill du alltså specifikt ha reiningavkomma eller en allroundavkomma?

Lägg gärna ut en bild på stoet. Som sagt, det finns ju många hingstar som tar emot fullblod och personligen ser jag gärna fler bra fullblod i quarteraveln som jag har sagt tidigare.:)

trött....
precis, frågan är väl vad som är önskvärt!

Jag har inte sagt att högställda hästar inte kan bli bra reiners, för att en bra häst består förstås av flera olika egenskaper, inte bara conformation. Envisas ändå lite: min personliga erfarenhet är att lågställda quartrar har lättare för vissa av ridmomenten.

det finns flera hingstägare som låter hingsten betäcka fullblod, enklast är att gå in på sqha.com, och kolla på hingstarna där. ring runt till hingstägarna och hör efter, den seriösa hingstägaren vet styrkorna och svagheterna med sin hingst, och kan säga om han passar på din märr, beroende på vad du vill ha. Åk på tävlingar (se program på samma sida) och titta på hingstarna, och kolla lite på temperament på/utanför banan. så kommer du att hitta hingsten som du gillar!

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 586
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har försatt mig i min nuvarande livssituation för att jag vill öva och bli bättre på problemlösning. Och har man såna mål i livet så...
Svar
11
· Visningar
2 151
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka