Betäcka 2004

Irco Mena är en absolut topp, men inget för mig. Är väldigt skeptisk till att lägga skimmel på isabell. Sedan spelar det ingen roll vad alla andra säger här. Så är det bara.

Det vet jag inte, det beror nog på avelsföreningens regler. Men du kan alltid registrera en häst.

Snyggt försök. Men tyvärr. Står fortfarande för allt som sades i den tråden.

Men frågan är om alla gör det??? Vet att det finns folk här som har ändrat sig, efter att den tråden lades längre bak.

Men vem/villka håller jag för mig själv.

I den tråden jag menar finns det inget svammel från mig, bara helt vanliga diskussioner om skimmel hingstar bla.

Svammlet är det en annan användare som står för. Vill inte ens nämna namnet då man kan bli påhoppad för både det ena och det andra.

Och antaganden är betydligt farligare än fakta.

:confused: Förklara dig. Samtidigt kan du ta och tala om var ditt så otroliga intresse för färger kommer ifrån. Har aldrig märkt ditt intresse innan. Inge illa menat bara några funderingar.

Sedan anser jag att du har ingen som helst anledning att hoppa på mig, jag vet inte vem du är och med tanke på hur du beter dig så hoppas jag att du inte vet vem jag är.

För det andra så har du absolut ingen anledning att lägga dig i varför jag inte vill betäcka med en skimmel hingst. Det är mitt sto och mitt val. Så var snäll och lägg ner nu ;)

Jag kan ju bara göra antaganden utifrån mitt perspektiv, och det är inte alls säkert att det stämmer. Du svamlar rätt bra du med.

Mitt färgintresse har jag haft länge, vad det nu har med saken att göra. Jag undrar om varför du inte vill betäcka ditt sto med en skimmelhingst för att är det inte av rent genetiska skäl låter det tämligen befängt. Jag har inte heller för avsikt att hoppa på dig, däremot tycker jag illa om när folk backar ur en diskussion bara sådär.

Sök på, du är så fel ute vad det gäller denna tråd. Hade inte tänkt lägga fler svar här detta år, men nu kunde jag inte vara tyst.

Snacka om att vissa sticker kniven i ryggen på bakvända folk. Har det så himla stor betydelse vilken tråd hon menar?

Sedan att shady inte vill betäcka sitt isabell sto med en skimmelhingst angår ingen annan än henne själv. Detta var inte ett svar till dig domaren utan den andra tjaffsmajjan. Kommer inte ihåg hennes namn.

Alla har sina åsikter och ursäckter till varför dom inte vill betäcka med den eller den. Låt dom ha den åsikten då. Ingen kan säga till mig vem jag skall betäcka med, det avgör jag själv och shady också.

Jag är nyfiken, för det lät som att hon hade någon anledning annan än det med färgen att göra. Och eftersom hon anger att det finns i en tråd så spelar det roll vilken det är.

både du och shady får betäcka med vem ni vill och jag får säka efter vilka trådar jag vill..

Jag gissar att shady ej vill lägga på skimmelhingst då det är ganska ledsamt om man får en jättefin isabellfölunge som sedan bleker av och ej får behålla sina fina färg kanske.Kan ju kännas snöpligt kanske...

Men hon har dock aldrig sagt att det är 100% uteslutet heller om det nu skulle vara en hingst som hon verkligen vill använda...då kan det även bli en skimmel ändå...som ett tag funderade hon på Roderik.Men hon vill helst undvika att använda skimmelhingst.

Ska jag gå efter egen åsikt så skulle jag nog hellre ta en fölunge född som isabell som bleker av till skimmel än en som är född skäck som bleker av.Blekningsprocessen kan ju ta många år...

...och med tanke på att hon får bra betalt för sina isabellföl så är det ju klart att hon blir gladare över ett föl som hon ska behöva gå i flera månader och undra över om den blir skimmel eller ej...för ni kan ge er sjutton på att köparen endast vill ha fölungen till det priset om den behåller sin gyllene färg.

Jag funderar på Robin Z till nästa gång till mitt sto e:Marwin-Troll.

Anledning är hans goda nedärvning och det gäller att passa på innan han lämnar jorden-livet. Personligen har jag alltid önskat mej en Robin Z avkomma.

Det är det med färgen jag har syftat på hela tiden när jag sagt att jag tyckte det lät som om 'det var något annat än det där med färgen'. ;) Är det inte det med färgen är jag nyfiken på varför.

Självklart har det med färgen att göra! ;)

Shadys egna dröm förverkligades när hon köpte detta sto med fulla papper som är isabell och det är klart att hon drömmer om "små gyllene fölisar" också!

Hon har ett sto med bra papper och att hon föredrar isabeller är väl inget att sticka under stol med.Det är ju precis som vem som helst...vissa föredrar bruna före fuxar osv...är väl inget konstigt med det?

Hon vill ju givetvis ha isabellföl i första hand...men jag lovar att kommer det en skimmelhingst som hon tycker är tillräckligt bra för att ändå chansa så lär hon göra det ändå.Det är ju inte så att hon väljer bort en bra hingst bara för att han är skimmel...men hittar hon två likvärdiga hingstar som faller henne i smaken och den ena är skimmel och den andre fux...ja då väljer hon ju förstås fuxen.

Det är inte bara skimlar som Shady inte är så förtjust i...hon är inte speciellt förtjust i vanliga bruna hästar...då skulle hon hellre välja en fux om man ska gå efter hennes smak...och olika smak måste vi ju alla få ha...tänk va tråkigt om vi alla skulle tycke likadant! ;)

TACK, där kom svaret! På Shady lät det som om det var något annat, också på sättet det pratades om 'personliga skäl för att inte vilja diskutera det'.

Jag tycker absolut inte att det är konstigt att vilja ha en särskild färg på en bra häst, har det inte framgått så vet alla det nu.

Har ett sto e. Herkules - Brabant - Iliad som i år fick ett föl e. Bayron 885. Hon ska troligtvis betäckas i vår och i sånt fall har vi funderat på Flyinges nykomling L'Acteur. Fast man vet ju inte om han kommer finnas tillgänglig eftersom han ska genomföra sitt bruksprov i vår. Men finns han och vi bestämmer oss för att betäcka henne så blir det nog med honom.
Varför vi funderar på L'Acteur är för att verkar vara en väldigt trevlig och fin hingst, av den lite ädlare typen vilket jag hoppas kan matcha vårt sto som lämnar rejäla föl. Stoet är dressyrinriktad men jag vill gärna ha in lite hoppblod men gärna, som det är i L'Acteurs fall, i en hingst med bra gång och exteriör. Fölet efter Bayron ser mycket fint ut men blir troligtvis ganska robust och rejäl. Vill ha en lättare häst, och hoppas då på L'Acteur. Sedan kan det ju vara en chansning att se vad det månne bliva av en så oprövad hingst... :D

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Svensk politik nr 3
  • Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat