Betäcka 2004

Jag funderar på att betäcka min kallblodstravare (kanske inte detta år, men gärna inom de kommande åren). Funderingarna går ju kring Järvsöfaks, då både vi och ägaren till denna fina hingst vill ha en avkomma mellan mitt sto och Faksen. Kön är ju dock lång dit, och man kanske till och med skulle hinna med ett annat föl innan det...
Jag vet dock inte hur det kommer att gå att betäcka henne. Hon var på naturlig betäckning hos Järvsöfaks förrut, men blev så nervös att hon inte tog åt sig. Insemination är ju alltid ett alternativ, tack och lov.
Annars har mina funderingar gått kring en PRE hingst som finns här i trakten där jag bor. Kanske vore något..? Jag har också haft lite funderingar på nåt fullblod, så att jag får en lite större häst. Trollvira är bara 1,49, och jag själv skulle vilja behålla ett av hennes föl som ny tävlingshäst i framtiden. Dock är jag ganska lång och behöver en häst som är kring 1,65- 1,70. Så det får vi väl se hur det går.
Jag har som sagt tänkt behålla mitt föl/mina föl så långt det går (beroende på hur mycket plats vi har på gården för tillfället). Jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur jag ska gå till väga efter att mitt föl är fött och konsterat friskt, om jag vill ha in den i travsporten! Hur skall jag träna den från början? Vad är bäst att göra sen när den ska in i träning, och VAR ska den in i träning om jag inte själv kan sköta det? Hur får jag tag på kusk, tränare som kan ta hand om min pålle på ett bra sätt? Så mycket frågor, kom gärna med tips!

Jag har också funderat på Jobie Tempest till en märr, har hört mycket gott om hans avkommor... men märren är inte så stor, ca 155 cm. Dom avkommorna jag har sett har verkat bra i huvudet och sett fina ut men varit ganska små. Dom äldsta i Sverige har ju precis blivit tre nu men travare brukar ju inte växa så jättemycket på höjden efter dom blir tre även om det finns undantag. Vad är din uppfattning om storleken, jag vill ju inte ha en ponny! Det blir denna märrens första avkomma, jag tycker ofta den blir lite mindre än dom följande men det kanske bara är inbildning från min sida.

Re: Varmblodshingst

Den är reggad alltså som en svensk varmblodig häst med gråa papper...det kan du göra med vilken stor häst som helst som är av varmblodstyp...med eller utan stam.

Vill göra det. I så fall connemara hingst. Funderar på Lofty Roderic te det ena stoet och B. Grafit eller R. Royce te det andra. Men de beror på om jag kan bygga ut stallet. Men de bestämmer ju mamma och pappa och så lite pengar också. :banana:

Tänker vänta tills efter bruksprovet på Flyinge i slutet av feb. det är typ 50 hingstar som skall visas.
Kan ju vara kul att se om det kommer något nytt & spännande. :)
Jag satsar på dressyr men de får ju gärna kunna hoppa oxå. :bump:

Ja du har rätt, har nu kollat runt lite å det är dyrt å sen kanske man inte blir av med fölisen...
Vi får se, kanske Bocelli trots att jag inte gillar hans exteriör riktigt...

Funderar på att betäcka mitt hbl-sto med antingen Dirco Hästak eller Quite Easy.
För att båda hingstarna tkr jag är nätta o trevliga i modellen, verkar ha trevligt lynne o mkt hopp i sig. Lite mindre hingstar (vill helst inte ha för stor avkomma), m hög ridbarhet.
Mitt sto är oxå åt hopphållet, gått 1,30 så jag hoppas det ska bli bra. Men visst är det svårt, det finns så många fina hingstar!

Väntar ett varmblodstravar föl i år efter A Worthy Lad, funderar på hingst till det andra stoet....... :confused:

Har läst igenom HELA tråden och måste nog för egen del säga att jag numera struntar i fägen. En färg gör ingen häst, det gör därimot benen, ryggen, rörelserna..........

Duktig som jag var sa jag: Fux, det är färgen för mig!
Nu sitter jag här med en brun, en mörkbrun, en svartbrun & så araban som någon gång i frantiden troligen kommer att bli vit....
Är det min syn som blivit sämre eller har den snarare blivit så bra att jag nu för tiden ser hästen under färgen???? :crazy:

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka