Jag funderar på att betäcka min kallblodstravare (kanske inte detta år, men gärna inom de kommande åren). Funderingarna går ju kring Järvsöfaks, då både vi och ägaren till denna fina hingst vill ha en avkomma mellan mitt sto och Faksen. Kön är ju dock lång dit, och man kanske till och med skulle hinna med ett annat föl innan det...
Jag vet dock inte hur det kommer att gå att betäcka henne. Hon var på naturlig betäckning hos Järvsöfaks förrut, men blev så nervös att hon inte tog åt sig. Insemination är ju alltid ett alternativ, tack och lov.
Annars har mina funderingar gått kring en PRE hingst som finns här i trakten där jag bor. Kanske vore något..? Jag har också haft lite funderingar på nåt fullblod, så att jag får en lite större häst. Trollvira är bara 1,49, och jag själv skulle vilja behålla ett av hennes föl som ny tävlingshäst i framtiden. Dock är jag ganska lång och behöver en häst som är kring 1,65- 1,70. Så det får vi väl se hur det går.
Jag har som sagt tänkt behålla mitt föl/mina föl så långt det går (beroende på hur mycket plats vi har på gården för tillfället). Jag skulle gärna vilja ha lite tips om hur jag ska gå till väga efter att mitt föl är fött och konsterat friskt, om jag vill ha in den i travsporten! Hur skall jag träna den från början? Vad är bäst att göra sen när den ska in i träning, och VAR ska den in i träning om jag inte själv kan sköta det? Hur får jag tag på kusk, tränare som kan ta hand om min pålle på ett bra sätt? Så mycket frågor, kom gärna med tips!