Betäcka 2004

hej själv francess. förlåt, men det är inte alls klart som korvspad för mig. jag förstår ingenting om färganlag och sånt där. (känns som matte...) så ursäkta mig för att inte förstå något som tydligen är självklart och tack än en gång till dem som vill förklara saker för oss - eller kanske bara jag - som inte förstår.

Inte ska du be om ursäkt! Det borde väl jag göra som tog för givet att "alla" känner till åtminstone så mycket som att det är 50% chans på skimmel med en skimmelförälder. :D

Visst, det kan bli mycket matte när man ska räkna ut den statistiska chansen/risken för en viss färg eller teckning. Man ska nog vara lite intresserad och tycka det är kul för att hålla på och räkna!

Det är nog inte bara du som inte förstår och det är jättebra att du frågar. Jag var inte själv så himla insatt i just hästens färger o nedärvning för 1½ år sedan...men jag tycker det är så roligt o spännande med genetik! Eftersom jag fött upp kaniner i olika färger o teckningar under några år så hade jag kanske lite lättare för att sätta mig in i det hela. Och så köpte jag en superduperbra bok! :D

Jag är osäker om det blir betäckning för mig iår. Om det skulle bli är det på 16-åringen efter Kings Bonus och på henne hade jag velat testa

Santa Cruz
Camiell Flamingo Z (är det nu så han heter.....och stavar hm)
De är väl dem jag har i direkt åtanke men det finns ju så många.....

Jag är osäker om det blir betäckning för mig iår. Om det skulle bli är det på 16-åringen efter Kings Bonus och på henne hade jag velat testa är ute efter en super läcker hoppfantast med fantastiska gångarter....

Santa Cruz för utstålning och hoppkapaciteten
Camiell Flamingo Z (är det nu så han heter.....och stavar hm)
De är väl dem jag har i direkt åtanke men det finns ju så många.....

Min dam :) ska antingen betäckas med Hip-Hop lr Chigago Z (skimmel hingsten som står hos N.Pamler) men den sist nämnda e jag osäker på om han betäcker i år? Men ja får se så jag får råd(!) annars blir d tävla av ist ;)

Min häst ska föla nu i vår, hon är betäckt med en varmblodshingst (hon är fullblod) Många reagerar över att jag betäckt henne med ett varmblod och inte ett svindyrt halvblod, men hingsten i fråga är jättetrevlig och kompleterar min häst ganska bra
Varmblod har också lite mer lugn än vAD (ÅTMINSTONNE MITT) fullblod har!

Jag är ganska kort och vill därför ha en liten, stor häst.
Både sto och hingst ligger runt 155-160, så förhoppningsvis blir fölet ganska bra i höjd :D

Hade tänkt sälja det här fölet och ev betäcka henne igen i vår men då blev det så att jag också blev gravid så det får nog vänta lite, är tillräckligt orolig ändå om jag ska klara av det, höggravid i sommar med ett litet föl!!!!
Puh...

När jag gick i betäckningsplaner till våren, så hade jag planer på Zeb, eller Saigon.

Hade jag haft ett hoppsto så tror jag att det hade blivit Parco W, tycker att han har en så otrolig utstrålning och underbar hoppteknik! :banana:

Har ett sto e Maistic som är så liten, 3 år i år å inte över 160 ännu.
Vill betäcka så hon kan växa i sig och vill gärna ha en hingst som ger lite större och naturligtvis med bra rörelsemekanik och hoppförmåga.
Varför inte Briar, jo men det kostar!
Funderar även på BH Romanicer eller Florestan I som står hyfsat nära. Vad tror ni??

Tja, i nte för att jag tycker du tittar på dåliga hingstar, men tycker du Briar är dyr så är de andra två etter värre. BH Romancier kostade i fjol 700 Euro + skatt och frakt direkt från Blue Hors. Jag gissar att det är Gränsbo som importerar och de lägger ju på en summa för vinst de också - så nog drar det iväg.
Har ingen koll alls på Florestan I och om han importeras till Sverige, men han lär vara ännu dyrare gissar jag.

Det kostar dock inget att dreggla! :d

Helt klart! Men tycker man Briar är dyr ska man nog inte snegla på importhingstar som snabbt drar iväg väldigt mycket mer, det var mest det jag ville förtydliga för henne! :)

Har du hittat en bra varmblodig travare som är billigare än halvbloden ? Grattis !
Men ur försäljningssynpunkt så har du gjort en dålig affär... Du hade nästan 100% säkert fått mer betalt med halvblodspappa på fölet.

Varmblodshingst

Är väl medveten om att fölpriset sjunker med ett varmblod till pappa, jag förstår bara inte varför!
Mitt föl kommer i alla papper stå skriven som halvblod, eftersom stoet är fullblod, det folk verkar betala för är inte själva halvblodet utan för "stam-namnen"
Jag tycker att det är absurt.
Hittar man en bra hingst, som kan kompletera ens sto, är trevlig och med en sådan utstrålning som den hingsten hade (är medveten om att nästan alla hingstar har utstrålning) då skiter man i om hingstens pappa har vunnit grand prix eller inte!

Mitt sto har ingen hopptalang, så med lite tur kanske fölet blir lite mer av en allroundhäst eftersom travare brukar vara väldigt duktiga hoppare!

Jag anser att jag har en bra hingst på mitt sto och det är väl det som spelar ngn roll, att man trivs med sitt val?

OM jag nu ska betäcka i år,vilket egentligen var planerat,men eftersom det "dök upp" ett tillfälle att få köpa tillbaka mitt f.d hbl så får vi se hur det blir.
Jag vill betäcka vårat I.C-sto med ett fbl och jag ska behålla själv.
Jag har varit i kontakt med Flenmo station och hon rek. en fullblodshingst men inte den jag hade tänkt.Efter att ha pratat i över en timme så kom vi båda fram till att Eighty Eight Keys xx är ett mkt bra alternativ och blir förmodligen den bästa kombinationen med mitt sto.
Och hon var definitivt inte emot en korsningsavel på detta sätt,dvs kallblod med fullblod utan snarare rätt positiv till det.
Men,nu får vi se hur det blir,jag kanske skjuter på det 1 år till..

Re: Varmblodshingst

Ja visst är det viktigaste i dagsläget att du är nöjd med ditt val men att varmblodiga travare brukar vara väldigt duktiga hoppare håller jag inte med om... 90% av dem hoppar som krattor. (jag är inte rasist jag har haft två varmblodiga travare själv och känner många fler..).

Ditt föl blir inget halvblod med gröna papper heller...

Papper eller inte, så kommer den att klassas som ett halvblod, hos ex. försäkringsbolaget o.d

De varmblod jag har ridit och tränat så har dom allra flesta varit duktiga hoppare, kanske inte inom stilhopp alla ggr men höjden klarar dom galant.

Dressyren går också att komma långt i med ett varmblod!

Jag tycker att de flesta varmblod är ena riktiga stjärnskott, dom är positiva och tycker det mesta är roligt.

Jag har fått priserbjudande på min ofödda fölis och beloppet var inte mindre än vad du kan köpa ett "äkta" halvblodsföl för!
Så det är nog fler som anser att även varmbloden har ett högt värde.

Hade tänkt betäcka om, har några funderingar men vill se hur fölen blir innan jag bestämmer mig. Försöker nog att få alla 6 betäckta i år igen.

1 vart ju inte dräcktig ifjol.

Fördelen borde väl vara att den i sådana fall klassas som halvblod på papperet. Hur den klassas hos ett försökringsbolag är ju skit samma.

Liknande trådar

Avel Ser ofta i annonser för ston att hon är en bra mamma, om hon fått föl. Vad betyder det egentligen? Hur är man en bra mamma-häst? Hur är...
Svar
8
· Visningar
1 523
Senast: Habina
·
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 740
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka