Betäcka 2 skimmlar?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lancelot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 46
  • Visningar Visningar 4 511

lancelot

Trådstartare
Hur är det egentligen? Kan man betäcka 2 skimmlar med varann?
Har för mig att fölungen kan få nån sjukdom och dö inom ett par timmar, withe nånting diesese. Om det är så , så måste det ju vara genetiskt? Hur funkar det då inom vissa raser te x lippizan där det övervägande är skimmlar?
Visst finns det nån sån här sjukdom, är jag helt ute o cyklar eller....?

Sv: Betäcka 2 skimmlar?

tror du är helt ute o cyklar!

nästan alla araber är skimmlar och skimmlar betäcker skimmlar var o varannan dag!

Har ett skimmelsto som är betäckt nu för andra gången med en skimmel. Det första fölet är min nuvarande tävlingshäst..

Har iaf aldrig hört talas om att det ska vara några problem att göra så..

Det finns inga risker med att para två skimlar.

Den sjukdom du fiskar efter heter "Overo Lethal White Syndrome" och är kopplad till ett skäckanlag som Painthästar har som heter frame overo. Och det är i sverige inte tillåtet att använda bärare av OLWS-anlaget i avel.

Ok, tack för svaren! :bow:
Tyckte själv det verkade lite mysko, men frågar man inte får man inget veta! :bump:

Om du betäcker konstantskimmel med konstantskimmel, har du lite mindre chans att få ett föl än vanligt. Konstantskimmelanlaget i dubbel uppsättning är nämligen inte förenligt med fosterutveckling, så foster med dubbla konstantskimmelanlag resorberas eller kastas. Det är i dessa fall 25% risk att det blir dubbelt konstantskimmelanlag (och inget föl, trots att befruktning skett), 50% chans till föl med ett konstantskimmelanlag och 25% chans till föl utan konstantksimmelanlag.

Men den "vanliga" skimmelfärgen, den avblekbara, kan mycket väl finnas i dubbel uppsättning. Se t.ex. på Lippizzanerhästarna, där de allra flesta är homozygota skimlar!

Jag tror att det är detta med konstant skimmel som jag "far" efter, men fick inte ihop det med tex lipizzanern eller som nån annan sagt, arab, men nu har vi rätat ut det ?, va bra!
Tack än en gång!

Jag undrar hur det fungerar med albinos? Katter, marsvin och andra djur som är albinos ska ju aldrig paras eftersom de kan bli döva och få andra fosterskador. Det borde väl fungera likadant med hästar??
Jag har också för mig att 2 cremelos aldrig ska betäckas av just den orsaken. Men jag kan ju ha fel.... :)

Hästarnas gulanlag har INGET med albinism att göra. Gulanlag bleker färgen i hårstråna. I dubbel uppsättning bleker det mer så att det blir en gulvit/pärlvit (=det du kallar cremello).
Albinism är inte en färg utan en genetisk defekt som innebär total avsaknad av pigment och det finns inte konstaterat hos hästar.

googla på "tobiano perlino" så hittar du skäckar, där du ser att det faktiskt FINNS färg i de färgade fälten...

Jag undrar hur det fungerar med albinos? Katter, marsvin och andra djur som är albinos ska ju aldrig paras eftersom de kan bli döva och få andra fosterskador. Det borde väl fungera likadant med hästar??
Jag har också för mig att 2 cremelos aldrig ska betäckas av just den orsaken. Men jag kan ju ha fel.... :)

Som ameo redan skrivit, så har du fel angående cremellos - de är ju inte albinos!

Beträffande albinism hos de djur där det finns (kanin och människa, till exempel...), så är det ett recessivt anlag, som måste finnas i dubbel uppsättning för att skapa en individ som är albino. Att para albino med albino ger därför garanterat en albino som resultat, och det vill man kanske undvika eftersom det finns risk för syn- hörsel- och andra skador hos ALLA albinos. Det är alltså inte "värre" med andra generationens albino än första, men lättare att undvika.

Det finns nyare rön som visar att det finns homozygota konstantskimlar ! Jag har haft en länk men orkar inte leta upp den nu.

När vi va hos hingst förra året, hade de läger där preci när vi skulle hämta hem mitt sto.
De pratade då om att man inte ska betäcka 2 isabell hästar eftersom det gav ett dött föll(kunde ge).
De frågade mig hur det va med haflingers, men ja menar de beäcker man ju utan att det är farligt..
Hur kan man då säg att det är dumt att betäcka 2 isabeller??

Haflinger är för det fösta fuxar, inte isabeller.

För det andra så det de pratar i nattmössan om är att två isabeller kan ge en cremello, dvs en gulvit (creme-färgad med blå ögon). Ungefär hälften "borde" bli gulvita vid en sådan kombination.

Men dubbelt gult är ju inte dödligt.

isabell + isabell = dessa färgchanser.
50% fux
25% isabell
25% cremello

jag korsade 2 isabeller men fick en fux... gissa om jag först blev besviken.

om man korsar 2 cremellos (vilket är så nära albino man kan komma i hästväg, dvs de har inte så mycket pigment) är det 25% chans att det blir ett föl vars färg kallas white något, och de dör.

"isabell + isabell = dessa färgchanser.
50% fux
25% isabell
25% cremello

jag korsade 2 isabeller men fick en fux... gissa om jag först blev besviken."

SANT

"om man korsar 2 cremellos (vilket är så nära albino man kan komma i hästväg, dvs de har inte så mycket pigment) är det 25% chans att det blir ett föl vars färg kallas white något, och de dör."

Detta är jag inte helt 100 på, då jag hörde det i skolan för ett par år sedan, men jag kan kolla upp det.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
23 486
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 997
Senast: Hedinn
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 754
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 737
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • tämja halvvuxna katter