Svarar alla:
Centaur: yes. Det stoet. Född 2006. Nu handlar det om hennes livskvalitet då hon blir depp i längden av att stå i våran enda helt gräsfria hage året om. Den är fyrkantig. Liten. Och tråkig. På somrarna slänger jag in kvistar. Jag har slängt in pilatesboll. Men tillslut blir hon svår att hantera för hon blir så arg på allt. Hon hittar på dumheter. Och är sig inte lik. Går inte att fånga. Rymmer. Och man märker att hon mår dåligt. Och jag kan inte hålla henne sällskap 24/7, även fast man märker att hon trivs när jag sitter i hagen med henne...
Fång kan hon alltid få, men jag är beredd att testa, kommer noga välja ut ytan hagen byggs på. Där jag tänkt ha henne har det stått fångponnier på förut. Tanken är att hon ska ha sällskap av minst en häst till på den ytan också. Så hon inte bara äter av ren tristess.
Är hon så känslig att ett grässtrå utlöser fång, då är det inte värt det. Då tar jag bort henne. Punkt. Kan inte leva med den ångesten själv varje dag resten av hennes liv.
TinyWiny: Du känner denna damen, via mail och bilder iaf! Jag lyssnar noga på vad du säger och kommer kolla ytan. Oavsett måste hon ha lä i sin sommarhage. Så jag måste bygga ny hage. Vill inte ha henne ensam på box hela sommaren igen. Vi har ont om sjuka hästar i år, dagens i-lands problem, att vi har friska hästar i stallet i år. Än så länge...
Är hon enda "sjuka" hästen så är jag ensam om att behöva åka dit och släppa ut och ta in varje dag. Och jag har 5 mil från jobbet till stallet, långt, dyrt och tar tid att åka ut två gånger/dag... Medryttaren är ju dessutom bortrest alla skollov så jag är ensam alla dagar då...
Måste försöka underlätta för mig själv. Så jag orkar i år igen. Förra sommaren bodde jag i stallet. Ofta två gånger/dag. Även på semestern. Såsom de senaste tre åren... Jag vill hinna bada också. Inte sitta alla timmar i bil eller i stallet och vänta på nästa fodring helt ensam...
Forest Autumn: krävs det så får hon ha munkorg i skogshagen med. Men planen är att ha så dåligt med bete där att det krävs fodring + ev halm.
Nu har hon ingen munkorg då det verkligen är noll bete i hennes nuvarande hage. Hon har två kompisar där som hon bossar över. Så lite stimulans har hon ändå. Just nu.