Precis så var det här med. Och då var det ändå fyra år utan minsta fång/problematik i den vägen. Men oron släpper ju inte för det, det ständiga pysslet, det ständiga dåliga samvetet för att man begränsar hästens livskvalitet eller funderingar på om man gör det.
Jag tyckte där och då under de där åren att det var inte så jobbigt, hade ju hittat en rutin som fungerade och rullade på.
Sen efteråt - DÅ insåg jag vilken enorm tyngd som lyfte från axlarna. Hur enormt det hade påverkar, varje dag, 365 dagar om året år ut och år in. Det som aldrig tar slut oavsett hur länge hästen är fångfri och mår bra, eftersom det är en livslång "kamp".
Så varenda en därute som kämpar gör ett kanonjobb! Och just för jag vet hur det tär och hur det tar - så jag klandrar aldrig någonsin någon som väljer att inte försöka, som väljer att ta bort istället.
Exakt! Bördan som tas från ens axlar är enorm!
Jag säger heller aldrig något om någon väljer att ta bort sin häst för någonstans finns det en gräns för vad man klarar och man känner sin egen häst bäst. Ser man att hästen verkligen inte mår bra längre så anser inte jag att det är något som helst fel att inte kämpa vidare om man vet att man ändå inte kan göra något för att förbättra hästens levnadsvillkor.