Beställa grejer från USA...

ylvalill

Trådstartare
...är det nån som har gjort det någon gång? Vad kan det kosta i fraktavgifter? Har kikat på ett par Proffessional's Choice skydd och dom kostar mindre än hälften så mycket i USA som i sverige så jag har funderat lite på om det kan löna sig att beställa från USA. Nån som vet hur det blir med tullavgifter på benskydd? :confused:

Jag har skickat efter en Dominus-sadel från USA. Frakten gick på ca 400:- och tullen ett par hundra, tror jag. När det gäller moms och tull kan du gå in på www.tullverket.se och räkna ut vad det kostar.

När jag beställde en sadel från USA var de så snälla att de skrev ner priset på innehållet därmed blev också kostnaden lägre (tull).
Det kanske inte är så bra om något skulle hända på transporten men det får väl var och en ta ställning till *s*

Lånar tråd!! :p

Vad kan det kosta att skicka ett täcke från England?

Har mailat postorderföretaget men inte fått svar än...

Kolla www.ebay.co.uk där finns hur mycket täcken som helst och det står oftast vad det kostar i frakt. Skickar du efter från postorderföretag brukar frakten bli ungefär det dubbla mot vad de tar för att skicka inhemskt och tänk på att du riskerar att få betala tullavgift om du handlar utanför EU.

Frakten på en sadel är väl antagligen rätt mycket högre än på ett par benskydd...

Kikade på tullverkets hemsida men det var inte så lätt att veta om man skulle få betala nån tull för det, däremot tillkommer ju moms på 25% om jag fattade det hela rätt. Eller?

Fuskat? För det första kan jag inte se att det skulle vara tullavgift när man köper från privatpersoner och för det andra så är det säljaren som står för det stora fusket om han/hon skickar som gåva - vilket jag inte ens bett om. För det tredje handlar jag i regel från EU-länder och i ett fåtal fall från USA.

Du måste vara bra nitisk för att ens reagera på en sån sak, det handlar om 100-lappar men så såg jag att du var statstjänsteman också...

Och hur i h-e halkade du in här då? :devil:
Jag svarade truls och ingen annan. Där står det ingenting om att han/hon handlat av en privatperson.

Vilka privatpersoner inom EU som just DU handlar av rör varken mig eller Tullverket i ryggen.

Nitisk är jag inte, men jag är medveten om att det kan stå en dyrt när man uppger fel inköpspris/frakt i deklarationen.

Immer

Ooops!

Ooops statstjänsteman var det ja. Flexibel, sympatisk och med humor. Jag tror du just bekräftade alla mina fördomar.

Re: Ooops!

Ett av anställningskraven är faktiskt att man har humor. Och att man har fyra ögon: två vanliga att se med, ett i nacken - och ett att överse med. :D

Det behövs när man stöter på sådana som dig.
Har du fortfarande inte förstått att det var truls inlägg jag svarade på - och att jag gjorde det i all välmening?

Immer

Re: Ooops!

Flexibel, sympatisk och med mycket humor är en korrekt beskrivning av Immer. Precis på prick faktiskt. :)

Gee....

Jo och eftersom det var så uppenbart att det var ett misstag, från min sida, tycker jag det var lite overkill, från din sida, att slänga in både jävlar och svordomar. Antar att det är sånt man får stå ut med när man stöter på "såna som dig".

Och tack Snuffsan för informationen - inte lätt att hålla reda på alla när man inte är med i maffian.

Re: Gee....

Visst var det uppenbart att det var ett misstag - men fördenskull behöver du väl inte kalla mej nitisk - bara för att jag är statsanställd? :D

Om jag hade gjort ett sådant misstag, hade jag förmodligen rodnat och bett om ursäkt, i stället för att haspla ur mig sådana kommentarer som du gjorde.

Men denna gången använder jag mitt överseende öga.

Immer

Jag kallade dig nitisk i det första inlägget, alltså innan jag upptäckte mitt misstag så det var inte "för den sakens skull".

Och ditt inlägg är lätt att tolka som att du var beredd att tipsa tullen om att de gått miste om 100 kronor - inte som ett uttalande av välmening - därav NITISK (SAOB - numera vanl. med försvagad bet.: som med intresse o. utan att förtröttas l. göra sig skyldig till ngn försummelse fullgör sitt arbete l. sina åligganden, flitig, trägen, idog; ofta om ämbetsl. tjänsteman; äv. i utvidgad anv., med abstrakt huvudord: som visar l. vittnar om nit;). Det ger väl knappast dig anledning att använda svordomar och småjävlar men det verkar vara Buke i ett nötskal nu för tiden.

Over & out.

inte lätt att hålla reda på alla när man inte är med i maffian

Maffian? Immer har varit klubbkompis med min dotter. Så jag känner henne IRL. Maffia är väl lite att ta i att kalla den ryttarföreningen.

Hmmm...jag handlade faktiskt av en stor firma och han sa att han gjorde så här jämt typ så jag bara tackade & tog imot.....
Antar att det måste vara svår att bevisa värdet av produkten när tillverkaren skriver ett värde...eller ??
Nåja...får väl vara glad att jag klarade mig denna gången :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 189
Senast: lizzie
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
15 762
Senast: MiaMia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 554
Senast: Exile
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 487
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka