Beskriv ert ras-community!

På internet communitys är skiljer sig stämningen ganska rejält, i golden-grupper är det otroligt bra stämning. Alla peppar varandra inför tävling/utställning och det är väldigt trevligt. Inte så mycket diskussioner som blir otrevliga, även om det såklart finns delade åsikter.
Jag håller i stort med dig om det här! (Och hela svaret är nog mest riktad till TS egentligen) Dock tycker jag generellt att goldenägare är positivare och trevligare än uppfödare :sneaky: Det är få privatpersoner jag träffat/haft kontakt med (vilket är många iom att vi ändå är ganska aktiva) är nyfikna på andras hundar, positiva och lättpratade. Sen rynkas det lite på näsan åt de olika typerna av Golden ibland, vilket är astrist såklart men jag tycker nog ändå att det blivit bättre hos de som apporterar gällande inställning till tjockis-hundar som är med och tränar (okej, det är lite roat överseende och klapp på huvudet ibland men de flesta är väldigt positiva till all typ av träning). Mycket positivare stämning numera. I utställningsvärlden är det väl kanske inte riktigt lika förlåtande mot jaktavlade individer, tyvärr.

Sen kommer vi till uppfödare som i många (absolut inte alla) har en helt annan approach. Det är grinigt och otrevligt så fort en påtalar problem inom rasen och jag upplever er en ovilja att föra resonemang öht. Skulle du ha en hund med problem (rädslor, allergier, höfter vad som) så är det inte avelsarbetet som felar utan du har skapat problemet själv eller hittar på. Ich skulle du behöva raka din hund eller medicinera den av någon anledning så är det snudd på hot om att anmäla en för djurplågeri samt en del mindre trevliga påhopp :grin: Givetvis är inte alla på det här sättet (jag kommer tex ofta med dumma frågor till en uppfödare som svarar och är så vettig), men jag upplever verkligen att det är skillnad mellan "Svenssons" och uppfödare gällande trevligheten inom Golden-världen.

Sen skakad erkänna att jag trivs otroligt bra med livet som Golden-ägare även om jag aldrig riktigt passat in (vi är liksom lite fel jag och Svansson :D). Men trots det har jag fått många nya vänner och bekanta och jag känner mig typ alltid välkommen oavsett om det är kurs i rallylydnad, prova på jaktapportering, familjedag eller inofficiell utställning. :)

Är med i ett par grupper på FB om collies och där är det en underbar stämning! Det är en salig blandning av uppfödare och "vanliga" ägare i grupperna också, och jag har aldrig sett någon bli nedtryckt.

Folk frågar öppet om någon ska på utställning, de frågar om pälsvård och allt möjligt faktiskt. Det är glada kommentarer och massa likes överallt :p det är heller inget hysch pysch. Folk drar sig inte för att skriva om eventuella rädslor som rasen eller just deras hundar dras med.

Enda gången jag såg något "negativt" var när någon la upp en bild på två hundar som skulle paras någon någon kommenterade typ "Är det verkligen så smart? Tiken har ju en femma på skott." Sen diskuterades det om mentaliteten på Collie och att man måste vara extra uppmärksam som valpköpare.

Underbar community om ni frågar mig! :up:

Ja som sagt, vårat ras-community är kaos. Och det tycker de flesta..

Man erkänner inte vilka tävlingar/utställningar man ska på, hysh hysh! Frågor någon så får den inget svar.

En gruppering av uppfödare hatar folk som kör drag för att det förstör rasen. Rasen ska vara en hund som travar bredvid ägaren, inte galopperar framför. Rasen bygger fel muskler och det följsamma avlas bort.

Samma grupp hatar folk som använder täcken på sina hundar, för hundarna ska minsann frysa och härdas för det har dom gjort i alla år! Att träna självbehärskning och lägga en köttbulle på näsan på hunden är djurplågeri, staaackars hund. Man utnyttjar sitt ledarskap förstår ni. Man plågar hunden för att man själv tycker det är kul och hunden är lägre i rang så den står ut.

Sen så är det ju så att det inte går att lära rasen att gå fint i koppel eller att inte stjäla mat från bordet, absolut inte. Dom lägger upp bilder på sina fort som dom bygger för att hunden inte ska komma upp på diskbänken. Sen lägger dom även upp bilder på allt som deras hundar sliter sönder, allt från skor till kuddar. Jättekul faktiskt!

Sen måste dom ju slåss lite om foder också. Man ska göra som man alltid gjort!! Hemlagad mat och rester är bästa maten. Sen ska man absolut inte ge foder med mer än 20% protein för då kan ju vår ras få urinsten! (Dom uppfödarna behöver läsa på om sin ras..)

Sen fins det ett gäng yngre som tränar med sina hundar och är riktigt goa, men då blir man utstött.

Har ju bara varit hundägare i knappt ett halvår och rasen är liten. Både uppfödare och hundägare i forumet jag hänger på. I stort är alla glada och trevliga, vissa kan bli defensiva eller faktiskt även peka på hur FEL det är att inte göra som de gör, där gäller det trimning eller hund i bil som exempel. Att ställa en fråga som nybörjare gör att man behöver vara hårdhudad och inte ta åt sig. Men de flesta vill väl. Många visar bilder och är öppna med sina hundar, delar gärna med sig och samlas i träffar. Viss skepsis till nya i forumet utan hund som kommer in och säger "hej jag vill ha en Kromis, kan ni kontakta mig om ni får plats på er valplista" (händer ganska ofta).

Tillägg till mig själv för jag kom på en sak sak som folk är lite negativa om, men som de inte riktigt yttrar, mer än som ett "snälla du" - Öronen :meh:

Det sticks nog extra i ögonen på mig då jag kämpade med Riley's öron extra mycket, och dom står i givakt ändå.

Har bara träffat trevliga pumi-folk :) Vår uppfödare har skapat en enda stor pumi-familj, och det är toppen!

Ja som sagt, vårat ras-community är kaos. Och det tycker de flesta..

Man erkänner inte vilka tävlingar/utställningar man ska på, hysh hysh! Frågor någon så får den inget svar.

En gruppering av uppfödare hatar folk som kör drag för att det förstör rasen. Rasen ska vara en hund som travar bredvid ägaren, inte galopperar framför. Rasen bygger fel muskler och det följsamma avlas bort.

Samma grupp hatar folk som använder täcken på sina hundar, för hundarna ska minsann frysa och härdas för det har dom gjort i alla år! Att träna självbehärskning och lägga en köttbulle på näsan på hunden är djurplågeri, staaackars hund. Man utnyttjar sitt ledarskap förstår ni. Man plågar hunden för att man själv tycker det är kul och hunden är lägre i rang så den står ut.

Sen så är det ju så att det inte går att lära rasen att gå fint i koppel eller att inte stjäla mat från bordet, absolut inte. Dom lägger upp bilder på sina fort som dom bygger för att hunden inte ska komma upp på diskbänken. Sen lägger dom även upp bilder på allt som deras hundar sliter sönder, allt från skor till kuddar. Jättekul faktiskt!

Sen måste dom ju slåss lite om foder också. Man ska göra som man alltid gjort!! Hemlagad mat och rester är bästa maten. Sen ska man absolut inte ge foder med mer än 20% protein för då kan ju vår ras få urinsten! (Dom uppfödarna behöver läsa på om sin ras..)

Sen fins det ett gäng yngre som tränar med sina hundar och är riktigt goa, men då blir man utstött.
Åh, vissa bitar känner jag igen, som det där med att de tränas fel och får muskler samt att det inte går att lära dem något alls. Det är inte ovanligt att de som tränar tex lydnad med sina vinthundar får höra att deras hundar inte är rastypiska och att det är därför det går att lära dem saker. Framförallt gäller det om man lyckas få bra inkallning på sin hund. Herregud, jag kan ju knappt nämna att mina hundar varit duktiga och kommit när det inte funnits någon störning utan att folk pratar om att deras hundar minsann inte gör så, för de är såå mycket mer rastypiska :grin: Dessutom är välmusklade hundar ett tecken på att hunden tränas för hårt, eller att man som ägare försöker få sin saluki att bli en greyhound. Domare på utställningar kan också komma med kommentarer om för välmusklade hundar... Jag som trodde att det var bra om en jakthund var vältränad :p

Åh, vissa bitar känner jag igen, som det där med att de tränas fel och får muskler samt att det inte går att lära dem något alls. Det är inte ovanligt att de som tränar tex lydnad med sina vinthundar får höra att deras hundar inte är rastypiska och att det är därför det går att lära dem saker. Framförallt gäller det om man lyckas få bra inkallning på sin hund. Herregud, jag kan ju knappt nämna att mina hundar varit duktiga och kommit när det inte funnits någon störning utan att folk pratar om att deras hundar minsann inte gör så, för de är såå mycket mer rastypiska :grin: Dessutom är välmusklade hundar ett tecken på att hunden tränas för hårt, eller att man som ägare försöker få sin saluki att bli en greyhound. Domare på utställningar kan också komma med kommentarer om för välmusklade hundar... Jag som trodde att det var bra om en jakthund var vältränad :p
Haha jag brukar skriva att jag måste reklamera min hund, jag har blivit grundlurad. Han är ingen prick för han stjäl varken mat eller drar i kopplet ;)

Tja, vi är iaf enade mot den gemensamma fienden: en liten klick idioter som nyligen anmält SVaK och en rasklubb till till konkurrensverket, för att det är "orättvist med arbetsprov för registrering av valpar". De har även motionerat till SKK att ta bort VP-kravet med hänvisning till att det är ogynnsamt för uppfödare som vill använda importerade hundar i avel. Vilket ju är rent dravel, så länge hunden antingen kan hanka sig runt ett enkelt VP eller har motsvarande meriter från hemlandet. Men det är klart, utställningstussarna kan ju inte det.

I övrigt är BC-världen så liten att det inte är OK att diskutera så här. Jag kan knappast kalas anonym ;)

Tja, vi är iaf enade mot den gemensamma fienden: en liten klick idioter som nyligen anmält SVaK och en rasklubb till till konkurrensverket, för att det är "orättvist med arbetsprov för registrering av valpar". De har även motionerat till SKK att ta bort VP-kravet med hänvisning till att det är ogynnsamt för uppfödare som vill använda importerade hundar i avel. Vilket ju är rent dravel, så länge hunden antingen kan hanka sig runt ett enkelt VP eller har motsvarande meriter från hemlandet. Men det är klart, utställningstussarna kan ju inte det.

I övrigt är BC-världen så liten att det inte är OK att diskutera så här. Jag kan knappast kalas anonym ;)
Importerade hundar i aveln ? En importerad hund borde väl kunna avlägga arbetsprov i Sverige efter importen :p

Importerade hundar i aveln ? En importerad hund borde väl kunna avlägga arbetsprov i Sverige efter importen :p

Ja. Däremot får de inte registrera valpar om de importerar odugliga hundar som de avlar på innan de gjort nödvändiga hälsotester och arbetsprov. Vilket är vad de gjort, och nu är arga över att de blir "diskriminerade". Dessutom har de lurat med sig de stackars valpköparna att skriva under den inlämnade skrivelsen.

Personen är förövrigt välkänd inom flera tävlingsgrenar och välanlitad instruktör inom nån sån där gren (lydnad eller nått sånt). Det är alltså inte en buskavlare a la Blocket som håller på så här.

Skulle vara intressant att se hur Schäferklubbarna har svarat på den delen av anmälan som handlar om deras ras (MH-kravet som ifrågasätts). SKK svarade bra åt SVaK, även om jag hade önskat att SVaK svarat officiellt och offentligt både på nätet och kanske i SKKs tidning, bara för att outa idioterna.

Ja. Däremot får de inte registrera valpar om de importerar odugliga hundar som de avlar på innan de gjort nödvändiga hälsotester och arbetsprov. Vilket är vad de gjort, och nu är arga över att de blir "diskriminerade". Dessutom har de lurat med sig de stackars valpköparna att skriva under den inlämnade skrivelsen.

Personen är förövrigt välkänd inom flera tävlingsgrenar och välanlitad instruktör inom nån sån där gren (lydnad eller nått sånt). Det är alltså inte en buskavlare a la Blocket som håller på så här.

Skulle vara intressant att se hur Schäferklubbarna har svarat på den delen av anmälan som handlar om deras ras (MH-kravet som ifrågasätts). SKK svarade bra åt SVaK, även om jag hade önskat att SVaK svarat officiellt och offentligt både på nätet och kanske i SKKs tidning, bara för att outa idioterna.
Haha, folk vår väl se till att importera vettiga hundar då - men det är klart man vill få bort det om det om det är skithundar dom tar hem ;)

Vårt corgi-forum är överlag väldigt trevligt. De flesta av oss är verkar vara överens om vad vi vill se i rasen och vad man behöver vara uppmärksam på. Diskuteras det hålls tonen ofta trevlig och saklig. Vi hejar på varandra när det går bra och roligt nog ser man fler tävlingsresultat än utställningsresultat (även om det såklart är roligt när det går bra på båda hållen). Det finns väl någon enstaka som gärna provocerar, fånigt nog med tanke på hens ålder. Alla former av aktivering är tydligen påhittat av Satan och fruktansvärt onaturligt. Men i övrigt, trevlig ton. Man är inte heller rädd för att säga ifrån om någon verkar vara fel ute, eller ifrågasätta. De flesta vill trots allt corgisarnas bästa.

Däremot har jag inte samma erfarenhet av collie-forumen som @Nux . Det var bland annat forumen som till slut fick mig avskräckt från collie. Dock var jag mer inne på korthår, men var medlem i flera forum som rörde just collien och hälsan. Ständiga diskussioner kring rädslor där flera uppfödare verkligen inte visade sin vackra sida, så att säga. Flera ignorerade medvetet sina individers femmor på skott/avbrutna MH:n med argumenten "de funkar bra hemma" och avlade ändå. Ifrågasattes det hette det att man letade fel eller var okunnig.

Lustigt nog kom det sedan personer från collie till corgi och startade en vild diskussion kring färg. Hen hade visat sig intresserad av corgi en tid men förstod absolut inte varför hen inte kunde få en merlefärgad och varför aveln inte kunde vara mer färginriktad. Det var helt absurt.

Inom boxer är tonen också trevlig. Där är jag dock inte lika aktiv längre.

@FrauleinLeo Usch vad trist! I den LH Collie gruppen jag är med i hejjar folk på varandra, om det är en ögonspegling som fick UA eller en utställning med halvdant resultat spelar ingen roll. Tycker folk har oerhört god ton faktiskt!

Kanske börjar det gå mot ljusare tider igen? Man kan ju alltid hoppas att det är så.

Tillägg till mig själv för jag kom på en sak sak som folk är lite negativa om, men som de inte riktigt yttrar, mer än som ett "snälla du" - Öronen :meh:

Det sticks nog extra i ögonen på mig då jag kämpade med Riley's öron extra mycket, och dom står i givakt ändå.
OT men måste bara säga att jag tycker hans öron bara är så fina :) , oavsett vad.

@FrauleinLeo Usch vad trist! I den LH Collie gruppen jag är med i hejjar folk på varandra, om det är en ögonspegling som fick UA eller en utställning med halvdant resultat spelar ingen roll. Tycker folk har oerhört god ton faktiskt!

Kanske börjar det gå mot ljusare tider igen? Man kan ju alltid hoppas att det är så.
Det beror väl på vad folk skriver för tokerier om det är bättre med ljusare tider. De forum jag varit på har haft ett antal galningar som medlemmar som enbart bryr sig om att para sin tik oavsett om den är lämpad eller inte. Och så finns det ett fåtal vettiga som bryr sig mer om egenskaper än öronställning.. ;)

Min rasföreningen är gamla gubbar H
(och tanter som knappast syns) som står och hoppar jämfota av glädje när vi yngre väljer deras ras. Överlag positivt stämning även om det ibland kommer någon idiot, men då får den ofta mothugg direkt. (tex att man inte kan jaga om man använder pejl...)

Då det är en så liten ras så finns det en större paraplyförening och den är inte lika positiv, alla tycker bäst om sin ras och förstår inte hur man kan välja något annat. (jag kan vara lite skyldig till det tänket med, man bara mot utländska varianter inklusive den finska)

Senast ändrad:

Jag tror att det är god stämning så länge man inte diskuterar. Jag misstänker att just den grupp du pratar om inte är till för diskussion och att admin hänvisar sånt till de andra colliegrupper som finns på facebook, där vågorna har gått väldigt höga med jämna mellanrum. För tillfället är det rätt lugnt men det beror nog tyvärr inte på att uppfödarna blivit överens om hur aveln ska se ut, snarare är positionerna låsta.

Jag tror att det är god stämning så länge man inte diskuterar. Jag misstänker att just den grupp du pratar om inte är till för diskussion och att admin hänvisar sånt till de andra colliegrupper som finns på facebook, där vågorna har gått väldigt höga med jämna mellanrum. För tillfället är det rätt lugnt men det beror nog tyvärr inte på att uppfödarna blivit överens om hur aveln ska se ut, snarare är positionerna låsta.

Jag är med i några grupper, men tycker det är väldigt lugnt och stilla ändå. Kanske dök jag upp i mellan perioden?

Visst har det varit en del debatter men jag tycker dom varit helt ok och inte nervärderande/urartat alls.

Vad är det för grupper du tänker på isåfall?

Jag är med i några grupper, men tycker det är väldigt lugnt och stilla ändå. Kanske dök jag upp i mellan perioden?

Visst har det varit en del debatter men jag tycker dom varit helt ok och inte nervärderande/urartat alls.

Vad är det för grupper du tänker på isåfall?

I Colliesällskapet och Colliehälsan så har det varit väldigt heta diskussioner. Det har, som sagt, varit lugnt även där ett tag nu men det beror knappast på att konflikterna inom rasen är borta.

Liknande trådar

Övr. Hund Är ingen flitig skrivare på buke, men en väldigt flitig läsare. Jag vet att det finns väldigt många vettiga människor med stor kunskap...
2
Svar
37
· Visningar
6 730
Senast: tuaphua
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 461

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka