Jag håller i stort med dig om det här! (Och hela svaret är nog mest riktad till TS egentligen) Dock tycker jag generellt att goldenägare är positivare och trevligare än uppfödare Det är få privatpersoner jag träffat/haft kontakt med (vilket är många iom att vi ändå är ganska aktiva) är nyfikna på andras hundar, positiva och lättpratade. Sen rynkas det lite på näsan åt de olika typerna av Golden ibland, vilket är astrist såklart men jag tycker nog ändå att det blivit bättre hos de som apporterar gällande inställning till tjockis-hundar som är med och tränar (okej, det är lite roat överseende och klapp på huvudet ibland men de flesta är väldigt positiva till all typ av träning). Mycket positivare stämning numera. I utställningsvärlden är det väl kanske inte riktigt lika förlåtande mot jaktavlade individer, tyvärr.På internet communitys är skiljer sig stämningen ganska rejält, i golden-grupper är det otroligt bra stämning. Alla peppar varandra inför tävling/utställning och det är väldigt trevligt. Inte så mycket diskussioner som blir otrevliga, även om det såklart finns delade åsikter.
Sen kommer vi till uppfödare som i många (absolut inte alla) har en helt annan approach. Det är grinigt och otrevligt så fort en påtalar problem inom rasen och jag upplever er en ovilja att föra resonemang öht. Skulle du ha en hund med problem (rädslor, allergier, höfter vad som) så är det inte avelsarbetet som felar utan du har skapat problemet själv eller hittar på. Ich skulle du behöva raka din hund eller medicinera den av någon anledning så är det snudd på hot om att anmäla en för djurplågeri samt en del mindre trevliga påhopp Givetvis är inte alla på det här sättet (jag kommer tex ofta med dumma frågor till en uppfödare som svarar och är så vettig), men jag upplever verkligen att det är skillnad mellan "Svenssons" och uppfödare gällande trevligheten inom Golden-världen.
Sen skakad erkänna att jag trivs otroligt bra med livet som Golden-ägare även om jag aldrig riktigt passat in (vi är liksom lite fel jag och Svansson ). Men trots det har jag fått många nya vänner och bekanta och jag känner mig typ alltid välkommen oavsett om det är kurs i rallylydnad, prova på jaktapportering, familjedag eller inofficiell utställning.