Besiktning

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Ebbs
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 227
E

Ebbs

Hej, besiktigade en häst idag.
Hon markerade på något bakben och vet. tyckte att hon var något kort i steget. Varken tränare, ägare, jag eller någon annan har uppmärksammat detta tidigare och veterinären trodde att hon fått en smäll i hagen. Hon ska tillbaka nästa vecka för att se om det har förändrats.
Min fråga är då, är det någonting att bry sig om?
Om hon inte markerar nästa vecka utan är helt OK, är det då ofarligt och man kan träna osv som vanligt eller ska man vara lite försiktig?
Tacksam för svar

Sv: Besiktning

Böjprov finns det många olika åsikter om och det har tom varit på tal om att ta bort det då man kan böja sönder lederna..
Är en häst halt utan böjprov är det värt att göra en utredning..
Många hästar reagerar på böjprov för att de kan vara känslig för själva processen men då reagerar dom ju ungefär lika på tex båda fram el.bak benen.. Dock inte höga procent då bör utredning ske..

Letar man problem hittar man oftast något, om du ska köpa hästen skulle jag vara lite försiktigare om du inte vet dens historia men är det din egen häst och aldrig haft några problem skulle jag nog hålla ett vakande öga själv!

Att hästen kan ha korta steg kan antingen vara personligt, men ofta beror det på förhårnade muskler, (vi hade ett sto som hade hårda muskler framför bogbladen som gjorde att hon inte riktigt fick fram frambenen och då fick ett orent kortare steg. Men lösgörande ridning stretching och lite massage fick henne hel och ren.) Kolla oxå så sadeln inte sitter för långt fram så de trycker på bogbladen då kan hästen inte heller röra sig fritt...

Ska du köpa hästen? Om en häst markerar på ett ben så skulle jag självklart bry mig. Den kan ju ha skadat sig i hagen, så tycker samma vet att det är borta efter en vecka så kan det vara ok att rida, men det beror på. Isåfall skulle jag ta det lite lugnt med hästen den första tiden.

Sedan undrar jag hur mycket den markerade bak? Var det ett bakben den tog kortare steg med, eller tog den korta steg med alla ben? Var det hög eller låg hälta?

Men om hästen vilar en vecka så kan den ju bli bättre pga vilan, och problemet komma tillbaks när man rider vanligt igen. Så det är svårt att säga. Det finns mängder av hästar som vid besiktning visar sig vara halta, trots att tränare och ägare inte har märkt något. Hästar är smärttåliga, och visar inget i första taget.

Känner man hästen sedan en längre tid och vet att den har varit frisk så behöver man kanske inte vara så orolig. Om man inte känner till bakgrunden så kan det ju vara en häst som har vilat sig i form, och nu så smått börjar få tillbaks sin gamla skada...

Till Jylpan: Jag har aldrig hört talas om att man skulle ta bort böjprov, ta bort från vad? Och att böja sönder leder är väl en skröna, jag har aldrig hört talas om någon som verkligen har en häst som någon har böjt sönder? Sedan ska ju böjprov göras av någon som är van att böja, och van att tolka resultatet. Böjprov ger ju bara en grov indikation på om hästen är halt, och normalt behövs ju mer undersökning för att göra en hältutredning.

Det har då aldrig varit ngn diskussion bland veterinärer om att ta bort böjprov pga man skulle kunna böja sönder lederna!!!!!!
Den diskussionen har varit bland okunniga o bland ägare som inte vill kännas vid att det kan vara ngt fel på deras häst.
PL

Ja, du ska absolut vara försiktig med att köpa en häst med ett konstaterat problem.

Vad beror det på? Hur åtgärdar man det? Kan det vara obotligt?

När du har svar på de frågorna kan det vara motiverat att återigen titta på om det är aktuellt att köpa hästen.

Vet inte hur många hästar jag sett gå igenom besiktning 1 med anmärkning (marginell). Ägaren tar hem den, låter den vila och få butta 14 dagar och tar sedan på dag 15 in den för ytterligare besiktning. Hästen ohalt. Konstigt.

Hästen säljs. Månad 2, när nya ryttaren kommer igång och börjar rida på allvar kommer samma fel upp igen - som visades på besiktning 1. Men nu helt plötsligt är det en ny hästägares problem.

Var försiktig om hästen visar hälta/rörelsestörning. Ta alltid reda på VARFÖR, acceptera inte bara att den vrickat sig i hagen/överansträngt sig på träningen iförrgår/alltid sett ut så. Just dessa kommentarer hörs på nästan samliga besiktningar där hästen inte går igenom...

Många hästar reagerar på böjprov för att de kan vara känslig för själva processen men då reagerar dom ju ungefär lika på tex båda fram el.bak benen..

Jag skulle vilja hävda att det är FÅ friska hästar i ung eller medelålder som reagerar på böjprov 'utan anledning'. Äldre hästar med många mil på mätaren däremot kan man acceptera SMÅ och jämna reaktioner på viod böjprov om de är ohalta annars.

Damen härhemma är ohalt i skritt och trav rakt fram, ohalt vid longering i alla tre gångarterna. Och 'halt överallt' på böjprov. Högt och lågt, fram som bak. Jämna grader (1 - 2 grader, jämnt fördelat paralellt på resp leder).

Och trots ohalt - NÅGOT står inte alls rätt till. Lederna är helt klart ansträngda av någon anledning, 'bara' det att det inte visat sig initialt än.

Äldre hästar med många mil på mätaren däremot kan man acceptera SMÅ och jämna reaktioner på viod böjprov om de är ohalta annars.

Absout! Håller med och förutsättningarna i min värld är då att
1) hästen är i gång på den nivå den är avsedd att hålla i för nya ryttaren,
2) reaktionen är jämn på fram/fram eller bak/bak. Kan aldrig nog uttalas

(däremot hade jag varit försiktig med diagonala eller samsidiga reaktioner)

Absout! Håller med och förutsättningarna i min värld är då att
1) hästen är i gång på den nivå den är avsedd att hålla i för nya ryttaren,
2) reaktionen är jämn på fram/fram eller bak/bak. Kan aldrig nog uttalas

(däremot hade jag varit försiktig med diagonala eller samsidiga reaktioner)

Vi är rörande överens =) Jag skulle i läget med en häst som är 'gammal' och med många prestationsmil på mätaren kunna acceptera runt om med, men då enbart låga, och MYCKET små reaktioner (under graden), och som du säger enbart på en häst fullt igång och som inte visat några problem.

Min då 15åring hade ju en halv grad på ena frambenet.

Men i övrigt frisk, aldrig halt initialt (eller på böjprov) samt tidigare karriär som ridskoleponny, hopp-ponny, dressyr-ponny och i de unga åren, barnponny, så kändes det som om jag inte bekymrade mig nämnvärt.

Två år senare (om en månad) är hon fortfarande ohalt.

Min då 15åring hade ju en halv grad på ena frambenet.

Men i övrigt frisk, aldrig halt initialt (eller på böjprov) samt tidigare karriär som ridskoleponny, hopp-ponny, dressyr-ponny och i de unga åren, barnponny, så kändes det som om jag inte bekymrade mig nämnvärt.

Två år senare (om en månad) är hon fortfarande ohalt.

Jo det behöver ju inte vara något. Min valack, när han besiktigades för försäkringshöjning hade han en markering högt HB, i övrigt UA. Han hade gått omkull några dagar innan, och både vet och jag ansåg det var därför. Men bolaget satte ju givetvis reaktioner.

Det är *räkna* 7 år sen, inga problem med det benet.

MEN, jag skulle inte våga köpa en sådan häst, och skulle absolut inte avfärda det vid en köpbesiktning. Jag har haft mer än nog med elände, och just att det finns inga garantier gör att jag skulle vara vääldigt restriktiv med att köpa en sådan häst. (Äldre alltså, ung skulle den gå bort pronto).

För det kan vara 'ingenting', men det kan ju också vara så otroligt mycket värre än 'ingenting'.. Och bara tiden kan ge svaret. (även om rtg är en liten hjälp på vägen)

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 085
Senast: Lavinia
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 620
Senast: Ragdoll
·
Avel Hej! Kollat i äldre trådar, men hittar inte riktigt svar som kan passa in på just denna situation. Ber om ursäkt ifall det upplevs som...
Svar
9
· Visningar
1 352
Senast: Anon89
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 984
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka